TT 2021 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Racetopic
9

Assen

27 juni 2021
Nederland TT Circuit Assen

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Maverick Viñales
2Fabio Quartararo
3Francesco Bagnaia
4Takaaki Nakagami
5Johann Zarco
Volledige uitslag »

RACE

1Fabio Quartararo
2Maverick Viñales
3Joan Mir
4Johann Zarco
5Miguel Oliveira
Volledige uitslag »

TRIVIA

#11 Ben Spies werd in 2011, na Pat Hennen, Kenny Roberts, Freddie Spencer, Randy Mamola, Eddie Lawson, Wayne Rainey, Kevin Schwantz, John Kocinski, Kenny Roberts Jr en Nicky Hayden, de 11e Amerikaanse coureur die een 500cc of MotoGP race won.
Wanneer het in 1981 kort voor de start begint te regenen, heeft Kenny Roberts al zijn kansen verspeeld als er verkeerde remblokken gemonteerd blijken te zijn. Kork Ballington haalt met P3 de eerste podiumplek binnen voor de Kawasaki 4-cylinder.
In de '85 TT een primeur als er voor TV voor het eerst een on-board camera wordt gebruikt op de Honda van Randy Mamola. Echter weinig interessante beelden omdat Mamola voor het veld uitrijdt & de concurrentie achter hem onderuit gaat op de natte baan
De jongste TT winnaar ooit was de toen nog 15 jarige Marco Melandri die de 125cc won in 1998. De oudste was Fergus Anderson die op 45 jarige leeftijd in 1954 de 350cc won.
Bij de TT van 2009 behaalde Fiat Yamaha rijder Valentino Rossi zijn 100e Grand Prix zege in zijn 217e GP start. Bij de Rossi-tribune in de Ruskenhoek werd in de uitloopronde een groot spandoek uitgerold met een fotocollage van al zijn zeges.
Ben Spies werd met zijn zege in de MotoGP klasse in 2011 de eerste rijder die op het Asser TT circuit zowel een race in de Superbikes (2009) als in de koningsklasse van de GP's wist te winnen.
Chris Vermeulen (Rizla Suzuki GSV-R) behaalde tijdens de natte kwalificatiesessie van 2007 hier de voorlopig laatste MotoGP Poleposition voor Suzuki. (de volgende Pole voor Suzuki was met Aleix Espargaró in Catalunya 2015).
Randy Mamola maakte in 1979 ook zijn 500cc debuut op een Zago Suzuki die hij aangeboden kreeg omdat de vaste rijder van deze machine, Mike Baldwin, geblesseerd was. Na een 17e trainingstijd werd hij 13e in de race.
Barry Sheene (Suzuki) was in 1975 op Assen in de 500cc klasse de eerste rijder die een Grand Prix wist te winnen met een slick (Michelin) achterband op zijn machine.
Boet van Dulmen, op een OW53 Yamaha, haalt met regenbanden op een opdrogende baan zijn beste TT resultaat (P2) ooit in 1981. Met Willem Zoet (Stimorol Suzuki; 4e) en Jack Middelburg (Sarome Suzuki; 5e) is er groot Nederlands succes.
Barry Sheene (Suzuki) won de TT van 1975 voor Giacomo Agostini toen ze in exact dezelfde tijd over de finish kwamen. De toenmalige tijdwaarnemingsapparatuur kon het verschil niet meten. De Brit kreeg de zege toegewezen op basis van de finishfoto.
Jack Middelburg debuteert tijdens de Dutch TT van 1977 als GP coureur in de 350cc (Yamaha) en de 500cc (Suzuki). In beide races eindigt hij als 11e, wat toen nog net buiten de punten was.
Topic: TT 2021 (36966 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Ja best een tragisch verhaal
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
500cc TT Assen 1934

Piet van Wijngaarden werd 4e in de wedstrijd die werd gewonnen door de Belg Pol Demeuter.

Wat een race zal dat geweest zijn.

46 coureurs aan de start.
11 gefinisht

Beste Nederlander Arie vd Pluym die toch nog 3e werd ondanks het feit dat hij 5x moest stoppen, zo gaat het verhaal
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 01-06-21 om 11:47:44
(...)


Het is een ijzersterk evenement, maar het bestaan is nooit zeker natuurlijk.

Om te beginnen heeft het met de verkoop van de rechten wel aan kracht ingeboet. De moto2 en moto3 hebben lang niet die uitstraling als de oude WK Klassen, de Nederlanders zijn verdwenen en er komen 40.000 toeschouwers minder.

Heel veel toeschouwers komen komen voor "alles er omheen". Als dat wegvalt is het nog maar de vraag hoeveel publiek er over blijft.

En over hypes gesproken. De motorsport gaat last krijgen van de Rossi hype ben ik bang.

En we mogen hopen dat over een paar jaar heb contract met Dorna verlengd wordt. En dat is geen vanzelfsprekendheid.




Die 40.000 minder komt ook omdat er geen ruimte meer is voor zoveel mensen. En die aantallen uit de jaren 800, met het oude lange bedeldijk circuit (de baan was toen ongeveer 7 km lang, dus plerk genoeg vooe zoveel bezoekers) komen helaas niet meer.

Toch doet Dorna genoeg om de M2 en M3 te promoten, instroom vanuit de diverse talent cups, RBR, noem maar op. Toch lijkt er niets te doen aan die eindeloze stroom vooral Spaanse tieners die direct bloedsnel zijn.

Een rijder als Remy Gardner is voor iedereen denk ik meer dan welkom.

Persoonlijk denk ik dat het Rossi effect wel mee gaat vallen. De huidige lichting toppers, FQ, PB, JM (3 stuks ), FM, JZ, doet de oude gele meester snel vergeten. Wat dat betreft is de transitie via Marquez en de huidige toppers een goede.

Als ik in Rotterdam vraag wie Bo B is weet bijna niemand dat, net als elders is ie slechts bekend bij de echte racefans, helaas zijn er daar niet veel van.

« Dit bericht stond oorspronkelijk in Diversen / Algemene onderwerpen / « Het groot, niet te vermijden Ergernissen-topic » part II »

Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
     Reageer met citaat 
Capirex_65 schreef 01-06-21 om 13:39:54
(...)


Toch doet Dorna genoeg om de M2 en M3 te promoten,


Alleen dat al.

125cc en 250cc werden nooit gepromoot.
Het verkocht zichzelf.

Menig willekeurig Nederlander wist wie Saarinen en Nieto waren.

Bij mij in de straat weet niemand wie Lowes of Gardner is.

Voor de TT Assen werd ook nooit reclame gemaakt. Nergens advertenties of iets dergelijks.

Alleen de klassieke posters in beperkte oplage, maar dat was het.

« Dit bericht stond oorspronkelijk in Diversen / Algemene onderwerpen / « Het groot, niet te vermijden Ergernissen-topic » part II »

t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Capirex_65 schreef 01-06-21 om 13:39:54
(...)




Die 40.000 minder komt ook omdat er geen ruimte meer is voor zoveel mensen.


Die 40.000 minder mensen komen gewoon niet meer.
Dat is niet omdat er minder ruimte is.

« Dit bericht stond oorspronkelijk in Diversen / Algemene onderwerpen / « Het groot, niet te vermijden Ergernissen-topic » part II »

t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 01-06-21 om 09:47:01
leuke poster, eens een keer niet die gele kanarie!
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
     Reageer met citaat 
Voor wie het leuk vind om te weten;

Dit jaar 11.500 toeschouwers.

1925: eenighe honderden toeschouwers. Er waren twee tribunes, 1 in Rolde en 1 in Borger

1926: 2600 toeschouwers

1927: 14.000 toeschouwers

En daarna alleen maar meer.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Daarop aanhakend. Wat er in het TT topic ook al is benoemd. Hoe frapant is het dat luttele kaarten die er waren (om 11.500 maar zo te noemen) niet binnen no time weg waren. Dat heeft echt nog wel even geduurd. Ik had toch echt verwacht dat heel veel mensen direct volgas zouden gaan bij het starten van de verkoop.

Uiteraard zal Corona er mee te maken hebben. Maar blijkt het niet dat dus het overgrote deel schijnbaar voor het hele pakket gaat? Campings Kermis alle feestelijkheden in de stad?

Blijkt nu niet gewoon stiekem dat we dus eigenlijk echt bizar weinig echt diehard fans hebben zelfs voor motogp begrippen?

Misschien is dit wel diezelfde doelgroep die je dus ook met de WSBK ziet en allicht in mindere mate de BSB?

Als dit zo is blijkt dus des te meer dat al het festivalachtige wat uiteraard ook traditie is, eigenlijk een belangerijkere factor is dan de sport waar alles om heen gebouwd is?

Je zou dus misschien kunnen stellen dat de daadwerkelijke TT voor veel mensen een leuke extraatje is rondom alle andere festiviteiten?

« Dit bericht stond oorspronkelijk in Diversen / Algemene onderwerpen / « Het groot, niet te vermijden Ergernissen-topic » part II »

TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Uit een krant midden jaren '30


TT

Waar ik mijn ogen ook laat dwalen
't Is Tee-Tee al wat ik zie
Rondom trekken die twee letters
Ons weer met een sneltreinvaartje
Naar 't Circuit van Assen toe!

Ieder heeft zijn lijfmerk
En daarop zijn eigen man
Schoon hij vaak 'n compressie van een
Tank niet onderscheiden kan

Toch is iedereen vakkundig
En voor and'rer woorden doof
Hij doceert in kilometers
En is motorfilosoof.

Iedereen voorspelt de kansen
Zonder kansen op abuis
Stenlie Woets is bij 't kantoorjoch
Doodgewoon als kind in huis

Ieder papt er aan met boring
En heeft dik verstand van slag
Aardig bezig warm te loopen
Voor den grooten motordag.

Morgen geven d' zware knapen
Weer hun rondjes, plat op 's stuur
Op de mooie rechte einden
Honderdtachtig in het uur

En wat 't medeleven en het
Knaleffect weer aanbelangt
Reken maar dat Holland morgen
Fijn weer aan hun uitlaat hangt

ERNST KOS
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 01-06-21 om 23:27:14

Je zou dus misschien kunnen stellen dat de daadwerkelijke TT voor veel mensen een leuke extraatje is rondom alle andere festiviteiten?


Ja dat die tendens er al jaren is wist ik wel, maar dat het zo erg was wist ik niet.

Er waren jaren dat er echt gewoon 140.000 man alleen maar voor de races kwamen. Er was gewoon niets anders omheen.

Gaande weg is het een fantastische feestweek geworden de TT en de toeschouwers bleven komen.

Dorna kocht een topproduct dat zichzelf verkocht.

Na alle veranderingen binnen de sport zou het best zo kunnen zijn dat er 100.000 mensen minder komen naar de TT als er geen festival omheen is.

Ik vind het jammer, maar voor Dorna is het misschien nog wel steeds een topproduct door alle reclame inkomsten via tv en internet.

« Dit bericht stond oorspronkelijk in Diversen / Algemene onderwerpen / « Het groot, niet te vermijden Ergernissen-topic » part II »

t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 01-06-21 om 12:19:18
Jammer dat Piet van Wijngaarden geen mooie bijnaam had, zoals Drikus Veer " De Tijger van Borculo" had.



Hij had geen bijnaam, maar hij heeft wel een keer aan de TT meegedaan onder pseudoniem en ingeschreven met de naam "Camshaft Sr"
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 03-06-21 om 16:45:59
(...)


Ja dat die tendens er al jaren is wist ik wel, maar dat het zo erg was wist ik niet.

Er waren jaren dat er echt gewoon 140.000 man alleen maar voor de races kwamen. Er was gewoon niets anders omheen.

Gaande weg is het een fantastische feestweek geworden de TT en de toeschouwers bleven komen.


Dat was uiteraard een aanname van mij. Misschien zit er ook nog een groot deel tussen wat echt niet durft vanwege corona en alle gedoe er om heen. Dat blijft een beetje gissen.

« Gewijzigd: 04-06-2021 om 08:04:50 door Onbekend »

TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 03-06-21 om 16:45:59
(...)
Er waren jaren dat er echt gewoon 140.000 man alleen maar voor de races kwamen. Er was gewoon niets anders omheen.


De nacht van Assen was er toch altijd al? Een van de meest beroemde/beruchte feestdagen van het jaar, waar mensen uit heel het land op af kwamen.

« Dit bericht stond oorspronkelijk in Diversen / Algemene onderwerpen / « Het groot, niet te vermijden Ergernissen-topic » part II »

     Reageer met citaat 
Ben-Gunther schreef 04-06-21 om 17:26:46
(...)


De nacht van Assen was er toch altijd al? Een van de meest beroemde/beruchte feestdagen van het jaar, waar mensen uit heel het land op af kwamen.


Er zijn altijd nachten geweest in Assen en ook voor de TT races was het altijd nacht.

Begin jaren 70 waren er ook relletjes af en toe (uit verveling) en in 1973 begon men voorzichtig met extra vertier 's nachts. Dat is later uitgegroeid tot een groot evenement en ging gaandeweg de Nacht van Assen heten.

« Dit bericht stond oorspronkelijk in Diversen / Algemene onderwerpen / « Het groot, niet te vermijden Ergernissen-topic » part II »

t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Nou, ik heb m'n testafspraken gemaakt. Op vrijdag hier in Breda en op zaterdag in Assen. Wel een gedoe. Maar voor de TT heb ik 't graag over.

Pagina's: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17


Snelle navigatie: