The italian job: Mugello favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
6

Mugello

30 mei 2021
Italië Autodromo Internazionale di Mugello

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Raul Fernandez
2Sam Lowes
3Jorge Navarro
4Remy Gardner
5Fabio Di Giannantonio
Volledige uitslag »

RACE

1Remy Gardner
2Raul Fernandez
3Marco Bezzecchi
4Joe Roberts
5Marcel Schrötter
Volledige uitslag »

TRIVIA

Esteve 'Tito' Rabat behaalde hier in 2015 tijdens zijn 150e GP start zijn eerste overwinning van het seizoen en herhaalde daarmee zijn prestatie op dit circuit van het voorgaande jaar.
Voor het eerst in de geschiedenis van deze klasse is de eerste startrij van 1998 volledig gevuld met Aprilias. Loris Capirossi had de pole voor de 41 jarige testrijder Marcellino Lucchi, de 19 jarige Valentino Rossi en Tetsuya Harada als 4e.
Jorge Lorenzo behaalde hier in 2016 de 100e MotoGP overwinning voor Yamaha door Marc Márquez in de laatste meters te verslaan. Teamgenoot Valentino Rossi moest opgeven wegens een opgeblazen motorblok.
Max Biaggi gleed in 1994 in leidende postie van zijn Chesterfield Aprilia. Ralf Waldmann, met de gele HB Honda, erfde daardoor de eerste plaats en won zijn eerste 250cc Grand Prix. 'Waldi' was de meest succesvolle 250cc coureur zonder titel.
Mattia Pasini op de roze (in de kleuren van de Gazetta Dello Sport) Toth Aprilia, won de regenrace in 2009 toen Marco Simoncelli en Álvaro Bautista (die nog wel tweede en derde werden) samen naast de baan kwamen. Simoncelli kreeg later een boete.
Sebastián Porto (Aprilia) wist hier als eerste Argentijn een Grand Prix buiten eigen land te winnen door in 2004 de 250cc race op zijn naam te schrijven.
Fermín Aldeguer (16 jaar en 55 dagen oud) op de Boscoscuro van het Speed Up team werd hier in 2021 met P12 de jongste coureur ooit in deze klasse die WK punten haalde.
Door het 2013 podium (Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa, Cal Crutchlow) eindigde een serie van 17 jaar waarin Italianen onafgebroken op het podium van de zwaarste klasse stonden. Luca Cadalora was in 1996 de eerste met een derde plaats.
Álvaro Bautista (Master Aspar Aprilia) wint in zijn 250cc debuutseizoen (2007) hier zijn eerste Grand Prix in deze klasse door merkgenoot Alex de Angelis met 0,087 sec. verschil te verslaan.
Max Biaggi (Aprilia) behaalde hier in 1996 de 500e Grand Prix zege in de kwartliterklasse en werd later dat jaar voor de derde achtereenvolgende keer wereldkampioen in de kwartliterklasse.
Op de dag dat hij 18 jaar en een maand oud was kwalificeerde Jorge Lorenzo met zijn Fortuna Honda in 2005 zich als jongste coureur ooit in de 250cc klasse op Poleposition.
16 Jaar na zijn GP debuut in 1982 en op de leeftijd van 41 jaar wint Marcellino Lucchi zijn eerste en enige Grand Prix in 1998. De wild-card rijder en testrijder van de Aprilia fabriek was merkgenoten Valentino Rossi en Tetsuya Harada te snel af.
De Duitse Katja Poensgen eindigde hier in 2001 als 14e op een Aprilia en werd de eerste (en enige) vrouw die ooit WK punten scoorde in de kwartliterklasse.
Loris Capirossi (Honda) veroorzaakte in 1999 een start ongeluk waarbij Pole-man Marcellino Lucchi (Aprilia) door hem werd overreden. 'Capirex' kreeg de zwarte vlag voor gevaarlijk rijden en werd voor de volgende wedstrijd geschorst.
Topic: The italian job: Mugello (4290 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Er moet gewoon geracet worden. Dat deed de omgekomen coureur het liefst en dat is dus ook de beste manier om hem te eren.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 31-05-21 om 17:15:03
(...)
Is dat ooit gebeurt? ...

Enige wat ik me herinner is Sepang 2011, na de dood van Simoncelli..

De stemming was wat wisselend. Ik begreep dat Bagnaia met name gewild had dat er helemaal niet meer geracet zou worden toen het nare nieuws bekend werd gemaakt.
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
Miller wilde juist weer wel racen, in de gedachte die Optimate hierboven uitspreekt.
Rossi hinkte op 2 benen. Begreep de weerstand van sommigen, maar niet racen zou niks aan de situatie veranderen.

Simoncelli stierf tijdens de race. Dat zal ook verschil gemaakt hebben.

Ik denk dat iedere coureur en zijn/haar achterban zich heel bewust zijn van de risico`s, en op zijn minst nagedacht hebben over het meest zwarte scenario. Wellicht daar ook met elkaar over gesproken. De meesten zullen willen dat de race gereden wordt gok ik. The show must go on.
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
falerossi schreef 31-05-21 om 16:41:59
Ze hadden gewoon alle races moeten aflassen.

Dat vind ik onzin.
Hoe klote ook ,en hoe graag we dit niet willen zien, de dood kleeft helaas wel aan deze sport. Het gebeurd vaker dan je denkt en wilt.
Overal op de wereld word circuit gereden en gebeurd het. Nu een keer op het hoogste niveau.
Midstar racing
     Reageer met citaat 
Toch waren er verscheidene coureurs die vonden dat de races moesten worden afgelast.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Klopt falerossi. in ander Topic (Mugello/MotoGP) heb ik dat al aangestipt. Ik noemde oa Bagnaia, later begreep ik dat Petrucci (er waren meer) ook beslist geen voorstander van race was.
     Reageer met citaat 
falerossi schreef 01-06-21 om 19:59:17
Toch waren er verscheidene coureurs die vonden dat de races moesten worden afgelast.



Lastig gesprek dit.

Wat moet je.

Ik heb de neiging om te zeggen dat het iedereen vrij staat om niet te rijden als ie zich daar emotioneel niet toe in staat voelt, maar dat de race maar beter wel door gaat.

En als je het afbreekt voor hoeveel GP's is dat dan?

Als je de wikipedia lijst "Rider deaths in motorcycle racing" bekijkt, dan wordt je daar zo beroerd van dan hoeft het hele seizoen niet meer. En volgend jaar ook niet.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: