Gran premi de Catalunya favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4

Racetopic
7

Catalunya

6 juni 2021
Spanje Circuit de Barcelona-Catalunya

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Fabio Quartararo
2Jack Miller
3Johann Zarco
4Miguel Oliveira
5Franco Morbidelli
Volledige uitslag »

RACE

1Miguel Oliveira
2Johann Zarco
3Jack Miller
4Joan Mir
5Maverick Viñales
Volledige uitslag »

TRIVIA

Door de winst bij de Catalunya Grand Prix van 2011 bracht Repsol Honda rijder Casey Stoner zijn totaal op 26 zeges in de zwaarste klasse waarmee hij Kevin Schwantz passeerde. Alleen Rossi, Agostini, Doohan, Hailwood en Lawson behaalden meer zeges.
Daniel Pedrosa (Repsol Honda) zorgde op 8 juni 2008 voor de (tot 2016) laatste overwinning in deze klasse op Michelin banden. Dani stapte later dat seizoen vanaf Indianapolis ook over op Bridgestones omdat de prestaties vd Michelins achteruit gingen.
Marc Márquez won hier in 2014 de MotoGP klasse en broer Alex de Moto 3. Dit was voor het eerst in de 66 jaar WK wegrace dat twee broers op dezelfde dag een Grand Prix wonnen!
15 juni 2003: Debuutzege voor de Ducati Desmosedici met Loris Capirossi, Rossi wordt 2e, Gibernau 3e.
Marcos Ramírez (Leopard Honda) was hier in 2019 de laatste rijder in een unieke nog nooit (ook niet in andere klasses) eerder voorgekomen serie van 12 verschillende winnaars. Fabio Di Giannantonio was in oktober 2018 de eerste in deze serie.
Aleix Espargaró (Pole) en Maverick Viñales (Ecstar Suzuki) zorgden tijdens de kwalificaties van de Catalunya GP 2015 voor een historische 1-2, de eerste Suzuki Pole sinds Assen 2007 (Vermeulen). De laatste 1-2 QP was met Schwantz/Barros (Jerez 1993)
Na Mike Hailwood, Randy Mamola en Eddie Lawson werd Loris Capirossi (Ducati)hier in 2003 de 4e rijder in de geschiedenis die met drie verschillende merken (Yamaha, Honda en Ducati) in de zwaarste klasse wist te winnen.
Valentino Rossi verraste in 2009 Fiat Yamaha teamgenoot Jorge Lorenzo in de laatste bocht en won. Rossi is dan met 40 zeges de meest succesvolle Yamaha rijder ooit, hij nam het record over van Phil Read die tot 39 zeges kwam.
Na Jerez, Le Mans en Mugello behaalde Jorge Lorenzo (MoviStar Yamaha) hier in 2015 voor het eerst in zijn carrière een vierde zege op rij en naderde WK leider Valentino Rossi tot op 1 punt.
In 1998 krijgt raceleider Max Biaggi een zwarte vlag voor het negeren van een stop&go penalty wegens inhalen onder geel. Hij negeert echter ook deze en rijdt gewoon door naar de finish! Max wordt gediskwalificeerd en Mick Doohan erft de overwinning.
In pas zijn vijfde halveliter Grand Prix (1995) leek Carlos Checa met de Fortuna Honda op weg naar de overwinning totdat hij op driekwart van de race door een highsider onderuit ging. De zege ging toen, gelukkig voor het publiek, naar Alex Crivillé.
Topic: Gran premi de Catalunya (8185 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Al met al een mooie anti-reclame voor A'stars, terwijl ze er volgens mij weinig aan konden doen. De rits was iig niet kapot want na de race kon Q het gewoon weer dichttrekken. De enige verklaring lijkt te zijn dat hij de ritssluiting zelf voor de race niet goed geborgd heeft met dat lipje.
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Als ze het helemaal correct hadden willen oplossen hadden ze de "meatball" moeten geven: zwarte vlag met een oranje bal.

"Een coureur wordt gewaarschuwd dat er een technisch probleem is en daarom naar de pits moet. Wordt samen met het startnummer van de betreffende coureur getoond."

Binnenkomen, pak dicht (als dat lukt) en verder.
Daarvoor is de ze vlag nou juist bedoeld.


Het verhaal van FQ die zegt dat het zijn eigen risico is is complete onzin.

Als je ziet wat voor schade grind doet aan een motor die crasht wil je niet weten wat dat met FQ's blote bast zou doen.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
Dat zat ik vanmorgen ook al te denken, dat de meatball vlag tonen de juiste beslissing was geweest.
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Trax schreef 07-06-21 om 11:02:42
Als ze het helemaal correct hadden willen oplossen hadden ze de "meatball" moeten geven: zwarte vlag met een oranje bal.

"Een coureur wordt gewaarschuwd dat er een technisch probleem is en daarom naar de pits moet. Wordt samen met het startnummer van de betreffende coureur getoond."

Binnenkomen, pak dicht (als dat lukt) en verder.
Daarvoor is de ze vlag nou juist bedoeld.


Het verhaal van FQ die zegt dat het zijn eigen risico is is complete onzin.

Als je ziet wat voor schade grind doet aan een motor die crasht wil je niet weten wat dat met FQ's blote bast zou doen.


Dit zei ik ook gisteren op het moment....raar dat deze beslissing niet gemaakt is.
En ja je pak kan openvliegen, alles kan. Niet doen alsof dat niet kan gebeuren ritsen kunnen open.
Er zal vast naar gekeken worden of dat anders kan met een drukknop aan de rits oid.
Midstar racing
     Reageer met citaat 
https://nl.motorsport.com/...arcelona-gp/6545193/

Q ziet inmiddels zelf ook in dat hij gisteren eigenlijk uit de race had moeten worden gehaald.
     Reageer met citaat 
Een jonge hond met voortschrijdend inzicht. Mooi toch.
Op naar de Sachsenring!
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Toch zou ik nog wel eens uitleg willen zien over die extra 3 seconden. Welbeschouwd (hij gaf het zelf toe) had hij mazzel met die 10 WK punten die hij nu kreeg terwijl een zwarte vlag (die hij dus had moeten krijgen) einde wedstrijd en dus 0 punten is..
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 07-06-21 om 09:50:10
Al met al een mooie anti-reclame voor A'stars, terwijl ze er volgens mij weinig aan konden doen. De rits was iig niet kapot want na de race kon Q het gewoon weer dichttrekken. De enige verklaring lijkt te zijn dat hij de ritssluiting zelf voor de race niet goed geborgd heeft met dat lipje.


A’stars: niks aan de hand met het pak van Q.

https://www.racesport.nl/...ak-fabio-quartararo/
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
In de Paddock Pass Podcast was de analyse dat FQ zelf zijn rits heeft opengedaan om zijn borstprotector te verwijderen. Deze zat te hoog in zijn pak.
FQ heeft alleen de kracht van de wind onderschat die zijn pak gelijk helemaal open heeft getrokken.

Blijft een bijzonder incident.

Hier kun je 100 tegenmaatregelen tegen bedenken die allemaal zinloos zijn. Zo'n freak accident gaat de komende decennia niet opnieuw gebeuren.

Belangrijkste les is dat race control z'n prioriteiten beter moet stellen. Veiligheid is 1, daar mag niet op gemarchandeerd worden
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Het is de wardrobe malfunction van de eeuw.

Slechtzittende kleding kan vreselijk irriteren, ook als je moto gp rijdt.

Laten we het maar op een goed afgelopen foutje houden. Zoiets doe je nooit weer denk ik. Goed dat ie daarvoor toch aangepakt is.

Ik geloof dat de BSB de regel heeft dat je na een crash of schuiver niet meer de baan op mag. Eerst langs de dokter en je motor terug naar de box. Hoe onschuldig de schuiver ook was. Wat mij betreft voeren ze dat overal gelijk in. Op zich misschien wel apart om zoals MM al crashend proberen je motor af te stellen maar het lijkt me beter om in het zadel te blijven.

De race, heb alleen de laatste 5 rondes kunnen zien.

Oliveira, een verdiende overwinning, en gewoon 1 van de absolute top rijders.

Zarco, idem, kwestie van tijd dat ie zijn eerste pakt. Mss in Assen?

Miller, door alle tijdstraffen en andere perikelen toch weer 3e.

Mir doet wat ie kan, punten sprokkelen.

Vinales, switch hem zsm met Franky. Voor beide beter volgens mij.

Pecco, toch te onregelmatig om kampioen te worden vrees ik.

Veel uitvallers waaronder MM en VR.

Marc heeft een hoge berg te beklimmen, en hij blijft crashen. Je zou denken dat zo'n lichaam toch een keer kapot gebeukt is. Net als met boksers en aanverwante, hoeveel beuken kun je verdragen? En hoe vaak kun je aan je schouder en bovenarm opereren voordat alles 1 groot litteken is?

Rossi, DE AANKONDIGING zal toch een keer komen.

Op naar Sachsenring!
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
     Reageer met citaat 
Capirex_65 schreef 09-06-21 om 09:33:03
Het is de wardrobe malfunction van de eeuw.

Slechtzittende kleding kan vreselijk irriteren, ook als je moto gp rijdt.


Tja, het is dus geen malfunction. Hij heeft de rits zelf omlaag gedaan.

Citaat:
Ik geloof dat de BSB de regel heeft dat je na een crash of schuiver niet meer de baan op mag. Eerst langs de dokter en je motor terug naar de box. Hoe onschuldig de schuiver ook was. Wat mij betreft voeren ze dat overal gelijk in.


Ik zie de relatie niet helemaal met dit geval want Q is niet gecrasht maar hoe dan ook, in de MotoGP gaat dit nooit gebeuren. Dat zullen de fabrieken nooit toestaan, via de MSMA hebben zij een grote vinger in de pap. Daar zijn de belangen veel te groot voor. Stel dat er een fabriekscoureur onderuit gaat in een knullig crashje op lage snelheid, en de machine kan gewoon door dan willen zij de mogelijkheid hebben dat hun coureur gewoon. Het kost allemaal vele miljoenen en als een machine gewoon kan rijden dan moet ie door kunnen. Van mij mag het hoor, die regel, maar ik denk dat de kans dat dat gebeurt in de MotoGP vrijwel nul is.
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Dat laaste vrees ik ook ja.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
     Reageer met citaat 
Is die "down-is-out" regel niet ooit bedacht om de enorme hoeveelheid aan vertragingen door olielekkages uit te bannen? Kan me voorstellen dat, met een overvol programma als tijdens de BSB, je geen tijd hebt om elk weekend olie op de baan te krijgen.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Dat denk ik ook Paul met zo'n vol programma als BSB heeft
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 09-06-21 om 11:35:47
Dat denk ik ook Paul met zo'n vol programma als BSB heeft


De BMW Boxercup had dezelfde regels tijdens hun support-races bij de MotoGP overigens. Down is out, vanwege de uitstekende cilinders op de Boxermotoren die daardoor sneller olie lekte .

Pagina's: 1 2 3 4


Snelle navigatie: