Assen 2021 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Racetopic
5

Assen

25 juli 2021
Nederland TT Circuit Assen

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Jonathan Rea
2Toprak Razgatlioğlu
3Scott Redding
4Michael Rinaldi
5Alex Lowes
Volledige uitslag »

RACE 1

1Jonathan Rea
2Scott Redding
3Toprak Razgatlioğlu
4Michael van der Mark
5Andrea Locatelli
Volledige uitslag »

RACE 2

1Jonathan Rea
2Scott Redding
3Andrea Locatelli
4Chaz Davies
5Álvaro Bautista
Volledige uitslag »

TRIVIA

Jonathan Rea won de Superpole Race van 2022 en behaalde hiermee zijn 100e WorldSBK als Kawasaki rijder.
Ben Spies werd met zijn zege in de MotoGP klasse in 2011 de eerste rijder die op het Asser TT circuit zowel een race in de Superbikes (2009) als in de koningsklasse van de GP's wist te winnen.
Loris Baz (Kawasaki ZX-10R) behaalde in 2014 op een leeftijd van 21 jaar, 2 maanden en 26 dagen oud hier zijn eerste Poleposition en werd daarmee na Anthony Gobert in 1994 (Phillip Island) de op een na jongste coureur die dit presteerde.
Carl Fogarty was tot 2021 de onbetwiste 'King of Assen' - van 1992 tot en met 1999 kwam hij 16x in actie, hiervan won hij er 12 in totaal. Van race 1 (1993) tot en met race 2 (1996) won hij zelfs 8x achter elkaar, waarvan 2x met Honda (1996)..
Chris Walker boekt op 3 september 2006 met de machine van het PSG-1 team de eerste overwinning voor de Kawasaki ZX10 in de natte race 1....ditzelfde geldt trouwens ook voor Walker..
Jonathan Rea (Kawasaki) behaalde in 2021 hier zijn 13e, 14e en 15e zege en verbeterde het record van Carl Fogarty die op Assen tot 12 kwam. Met 15 overwinningen is hij de absolute recordhouder in het aantal zeges op een bepaald circuit.
Chris Vermeulen boekt zijn enige dubbelzege in 2005 en wint beide races op de Winston Ten Kate Honda. Jurgen vd Goorbergh weet bij een eenmalig optreden met een Rizla Suzuki uit het BSB niet te imponeren en eindigt buiten de punten.
Jakub Smrž (Guandalini Ducati) haalt in zijn derde seizoen WSBK (2009) zijn eerste podium met een derde plaats in race 2 (winnaar Noriyuki Haga). Kuba was hiermee tevens de eerste Tsjechische coureur die ooit in WSBK het podium beklom.
Met zijn zege in de natte (verkorte) race 1 van 2012 werd Sylvain Guintoli (Effenbert Ducati 1098R) de 5e Fransman die een WSB zege boekte na Roche (23), Laconi (11), Morillas & Vieira (beiden 1).
Topic: Assen 2021 (20146 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Robbo schreef 25-07-21 om 14:32:24
Nou fantastisch, Rea weer op kop en weinig weerstand, voor de rest vallen de gevechten ook tegen


Het plezier moet je uit andere dingen halen


Toen ik een paar jaar geleden stopte met kijken naar WSBK werd het altijd gewonnen door een Noord Ier en was vd Mark een leuke subtopper. Nu weer even zin om te gaan en er is niets veranderd.

Het WSBK heeft veel mogelijkheden om er iets heel moois van te maken, maar dan moeten ZE dat wel willen. Misschien zijn de mensen achter de schermen wel heel tevreden hoe het gaat. Als het de bedoeling om het via tv en internet te verspreiden en zo sponsors en kijkers te trekken dan gaat misschien alles wel naar wens. Maar zo langs de baan is het maar heel matig. De Superbikes dan, want voor de rest viel het me alleszins mee.

« Gewijzigd: 25-07-2021 om 22:22:39 door Johannes »

t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 25-07-21 om 11:58:20
Er is 100 jaar geracete zonder tracklimits.
...


Goedemorgen,

Als nieuw lid wil ik hier graag op reageren. En dan uiteraard met respect voor afwijkende meningen!

Een hele korte introductie: ik ben tot en met 2012 onderdeel van de wedstrijdleiding in Nederland geweest (ook bij TT en WSBK). Tevens was ik veiligheidsofficial. Ik heb dus 100% zeker geen actuele inhoudelijke kennis, maar weet wat er destijds al aan trends waren. En zoek nog steeds op internet naar info om mijn mening te vormen.

Er zijn twee soorten crashes die echt heel gevaarlijk kunnen zijn: als een rijder wordt geraakt door een machine. En als een rijder op de baan blijft liggen (zie wat er in de Yamaha-cup gebeurde, en denk aan het vreselijke ongeval in Aragon).

Tracklimits zijn m.i. het noodzakelijke gevolg van het beperken van het risico dat een rijder op de baan blijft liggen. Vroeger lag er altijd direct gras naast een baan. Met de huidige techniek (kijk voor de grap eens naar de ontwikkeling van de lean angle) is rijden op gras per definitie gevaarlijker dan vroeger. Daarom is de astro-turf ontwikkeling er. Daarmee is de kans op een crash kleiner. Maar er kan ook voordeel worden behaald. En in de reglementen zijn daar afspraken over opgenomen. Overschrijden van de track limits wordt daarom bestraft.

Ik snap Peter Bom volledig als hij dit onbevredigend noemt. Want ik zat op de hoofdtribune en zag bij de finish van de sprint-race niets geks. We weten allemaal wat er met de uitslag gebeurde, en beelden op de big screens bevestigde waarom dat was. Met dank aan de technologie is dat allemaal vast te leggen. Alleen zie ook ik liever dat de volgorde van afvlaggen de eindstand is. Ik denk echter dat we hier aan moeten wennen, en dat het over een aantal jaren gemeengoed is.
Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg
     Reageer met citaat 
Michael viel tegen. Dat vond hij zelf ook. En hij is eerlijk over zijn crash. Tot zover zijn pluspunten dit weekend
Jammer dat Rea het in de schoot geworpen kreeg door een kamikaze piloot. Hoop dat die amerikaan sneller leert dan dat hij crasht
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Arnold_Janssen schreef 26-07-21 om 09:18:43
(...)




Er zijn twee soorten crashes die echt heel gevaarlijk kunnen zijn: als een rijder wordt geraakt door een machine. En als een rijder op de baan blijft liggen

Tracklimits zijn m.i. het noodzakelijke gevolg van het beperken van het risico dat een rijder op de baan blijft liggen. Vroeger lag er altijd direct gras naast een baan. Met de huidige techniek (kijk voor de grap eens naar de ontwikkeling van de lean angle) is rijden op gras per definitie gevaarlijker dan vroeger. Daarom is de astro-turf ontwikkeling er. Daarmee is de kans op een crash kleiner. Maar er kan ook voordeel worden behaald. En in de reglementen zijn daar afspraken over opgenomen. Overschrijden van de track limits wordt daarom bestraft.



Dank je wel Arnold.
Duidelijk verhaal.

We gaan natuurlijk nog veel meer van dat track limits gedoe meemaken. Straks wordt het nog strategisch ingezet. Over groen betekent dat ik twee plekken win en maar éen teruggezet wordt. Om maar iets te noemen.

Ik heb gisteren eens even om me heen gekeken en ik vind het echt helemaal niks al dat groen en daar ook nog weer asfalt velden naast. Het lijkt nergens op.

Maar goed als het tot minder slachtoffers leidt dan ontkomen we er niet aan.

Als veiligheid dan echt zo belangrijk is dan mogen de snelheden ook wel fors naar beneden. Uitvinden wie de beste stuurman en constructeur is kan ook wel met veel lagere snelheden ( als veiligheid dan zo belangrijk is)
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Zaterdag zat het programma wel vlot in elkaar, maar zondag kregen we lange pauzes voor de kiezen.

Dat geeft wel weer mooi de tijd een om een volkslied tot zijn recht te laten komen, maar nee na een seconde of acht, negen is dat ook weer gebeurd .

"Bij het wegebben van de klanken van het ....... volkslied gaan we over naar ......"

Dat hebben we vaak gehoord.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 26-07-21 om 12:34:00
Zaterdag zat het programma wel vlot in elkaar, maar zondag kregen we lange pauzes voor de kiezen.


daar verwonderde ik me ook over zondag. Waar dat nou weer op sloeg...

Citaat:
Dat geeft wel weer mooi de tijd een om een volkslied tot zijn recht te laten komen, maar nee na een seconde of acht, negen is dat ook weer gebeurd .


Waardeloos, en het verandert nooit. Doe het wel of doe het niet, maar niet dit halfslachtige gedoe. Het Engelde volkslied werd telkens vlak voor het einde afgebroken. Zo raar. En wie of wat is daar nou echt mee gediend? Wat maken die 5 seconde extra nog uit?



Citaat:
"Bij het wegebben van de klanken van het ....... volkslied gaan we over naar ......"

Dat hebben we vaak gehoord.


Ik kom nu precies 40 jaar bij de TT (en later ook de SBK) en al 40 jaar zegt betrokkene dat. Je zou bijna denken dat dat de reden is dat ze de volksliederen eerder afbreken.
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 26-07-21 om 12:29:10
(...)


Dank je wel Arnold.
Duidelijk verhaal.

We gaan natuurlijk nog veel meer van dat track limits gedoe meemaken. Straks wordt het nog strategisch ingezet. Over groen betekent dat ik twee plekken win en maar éen teruggezet wordt. Om maar iets te noemen.

Ik heb gisteren eens even om me heen gekeken en ik vind het echt helemaal niks al dat groen en daar ook nog weer asfalt velden naast. Het lijkt nergens op.

Maar goed als het tot minder slachtoffers leidt dan ontkomen we er niet aan.

Als veiligheid dan echt zo belangrijk is dan mogen de snelheden ook wel fors naar beneden. Uitvinden wie de beste stuurman en constructeur is kan ook wel met veel lagere snelheden ( als veiligheid dan zo belangrijk is)


De 'ellende' met snelheden is dat deze met name in de bochten steeds verder doorgaan. Ik voorzie straks de noodzaak van grotere grindbakken en minder ruimte voor het publiek. Maar de TV...

Overigens las ik net op speedweek.com dat er weer wordt gekeken of coureurs met een brace of misschien een soort HANS kunnen gaan rijden. Ik vrees dat het einde van de steeds hogere bochtensnelheden nog niet in zicht is.

« Gewijzigd: 26-07-2021 om 13:39:57 door Arnold_Janssen »

Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg
     Reageer met citaat 
Arnold_Janssen schreef 26-07-21 om 13:21:25
(...)


Ik voorzie straks de noodzaak van grotere grindbakken en minder ruimte voor het publiek. Maar de TV...

.......


Precies.

En publiek voor zover dat er nog is is alleen nog interessant als decor voor het plaatje ....... op tv ......
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 26-07-21 om 12:34:00
..maar zondag kregen we lange pauzes voor de kiezen. ...

Terwijl je zou zeggen dat door het oponthoud vanwege de wateroverlast vaart zou gemaakt worden om weer wat in te lopen op het schema
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 26-07-21 om 14:18:44
(...)

Terwijl je zou zeggen dat door het oponthoud vanwege de wateroverlast vaart zou gemaakt worden om weer wat in te lopen op het schema


Aanname: uitzendrechten. De SBK moet op de afgesproken tijden starten (de sprintrace was alleen wel iets te laat..). In het tijdslot voor de andere klassen is ruimte voor een herstart zodat 2/3e van de race-afstand kan worden verreden zonder dat de SBK's in het gedrang komen.

Op zaterdag worden de uitzendingen volgens mij minder bekeken, en kan er meer 'gespeeld' worden. En de SBK's hebben op zaterdag maar één race, op zondag twee.
Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Jongens, ik heb totaal geen problemen met het programma, organisatie...uitloopstroken, groen gras of asfalt, timepenaltys en noem maar op.
Ik ben blij dat ik alles kan volgen op tv, eurosportplayer of live erbij zijn.
Ik betaal 56 euro voor de 2 dagen entertainment op het circuit mijn kids zijn tot 15 jaar gratis.
Wij hebben gezamenlijk 2 hele mooie dagen gehad na 2 jaar niet geweest te zijn door de corona maatregelen.
Lange pauzes.....even lekker wandelen achter de tribunes, kletsen ,wat drinken...het hoort erbij.

Het is maar hoe je het bekijkt.
Midstar racing
     Reageer met citaat 
Het programma vind ik ook geen issue (heb alleen de aanname waar het vandaan komt). En heb me met mijn zoon twee dagen prima geamuseerd.

Track limits vind ik jammer, want ik zie graag dat een wedstrijd op het circuit wordt beslist. Maar ik snap waarom ze er zijn.
Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg
     Reageer met citaat 
midstar schreef 26-07-21 om 14:50:23

Het is maar hoe je het bekijkt.


Klopt, dat is een waarheid als een koe.

Hoe jij er naar kijkt geldt denk ik voor heel veel mensen.
Daarom worden de mensen die alles bedenken ook niet gehinderd door het publiek. Als er af en toe maar wat beweegt op de baan, dan is het al goed.

Kletsen, wandelen en drinken doe ik iedere dag al, maar daar kan ik natuurlijk net zo goed voor betalen en dat achter de tribunes doen.

Maar al wandelend vraag ik me dan toch wel eens dingen af.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 26-07-21 om 17:17:27
(...)


Klopt, dat is een waarheid als een koe.

Hoe jij er naar kijkt geldt denk ik voor heel veel mensen.
Daarom worden de mensen die alles bedenken ook niet gehinderd door het publiek. Als er af en toe maar wat beweegt op de baan, dan is het al goed.

Kletsen, wandelen en drinken doe ik iedere dag al, maar daar kan ik natuurlijk net zo goed voor betalen en dat achter de tribunes doen.

Maar al wandelend vraag ik me dan toch wel eens dingen af.

Nou ja, ik kijk ook naar wat ik betaal voor datgeen wat ik voorgeschoteld krijg. En dan vind ik dat ik heel veel entertainment krijg voor het geld wat nu gevraagd wordt.

Ik was van de week ook naar de bios voor een 1.5 uur durende film, dan vind ik dat in verhouding erg veel geld, zonder dat er mensen zijn die alle risicos nemen om ons te vermaken.

Uiteraard kunnen ze het Sbk mooier aanklede, maar dat heeft ook een ander prijskaartje waardoor er weer minder publiek komt.

Nadeel was dat het paddock dicht was, en je zo dus iets minder kon verplaatsen om nog meer motorsport op te snuiven.
Midstar racing
     Reageer met citaat 
midstar schreef 26-07-21 om 20:38:17
(...)


Uiteraard kunnen ze het Sbk mooier aanklede, maar dat heeft ook een ander prijskaartje waardoor er weer minder publiek komt.



Denk je dat echt?

Als ze echt in hun eigen product geloven en dat vol enthousiasme organiseren en presenteren kost volgens mij niets extra.

Ik ben misschien wel wat te gevoelig, maar ik krijg het idee dat het ze helemaal niets uitmaakt of ik er nu wel ben of niet, terwijl ik me bij een British Superbike evenement helemaal welkom voel.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9


Snelle navigatie: