WK Supersport 300 seizoen 2021 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8

Topic: WK Supersport 300 seizoen 2021 (37637 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 26-09-21 om 10:41:57
(...)


En die discussie moeten we blijven voeren vind ik. Wat is er mis mee om die minimale leeftijd gewoon flink op te schroeven? Moto3/SSP300 naar 18, Moto2/SSP 19 en MotoGP/SBK naar 21. Ik zie niet in wat daar op tegen kan zijn, ook niet vanuit het gezichtspunt van Dorna.


Helemaal mee eens. En inderdaad, wat wint Dorna met die super jonge leeftijden. Slaat echt nergens op.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 26-09-21 om 10:41:57
(...)


En die discussie moeten we blijven voeren vind ik. Wat is er mis mee om die minimale leeftijd gewoon flink op te schroeven? Moto3/SSP300 naar 18, Moto2/SSP 19 en MotoGP/SBK naar 21. Ik zie niet in wat daar op tegen kan zijn, ook niet vanuit het gezichtspunt van Dorna.


ja dat is een lastige. ik denk dat het er mee te maken heeft dat het zo duur is allemaal. Misschien als men pas bij 18 op WK niveau kan optreden dat men dan niet lang genoeg van een coureur gebruik kan maken of zo iets? Ik verzin ook maar wat.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 26-09-21 om 10:56:45
(...)


ja dat is een lastige. ik denk dat het er mee te maken heeft dat het zo duur is allemaal. Misschien als men pas bij 18 op WK niveau kan optreden dat men dan niet lang genoeg van een coureur gebruik kan maken of zo iets? Ik verzin ook maar wat.


Rossi laat zien dat dat geen argument is
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Ik heb het niet kunnen zien. Maar omdat het in bocht 1 (Curva Expo '92) van Jerez, waar je van bijna topsnelheid afremt naar km of 80/90, was moet het toch wat ander type ongeval zijn dan de andere 2 recente noodlottige crashes waar het slachtoffer door achteropkomen verkeer werd geraakt.

Dit soort dingen triggert mij, want ik wil weten hoe, waarom. Na wat zoeken vind ik dat Dean Berta Viñales #25, Harry Khouri #43, Daniel Mogeda, #88 Alejandro Carrion #2 er in betrokken waren, maar ook #72 Victor Steeman. Op motorcyclesports.net lees ik dat Steeman wijd ging in deze bocht, Berta probeerde te passeren, raakte Vicor en kwam ten val waarbij hij werd geraakt door het achteropkomende verkeer... dus toch net zo'n crash als Dupasqueir en Millan..

De foto zegt eigenlijk al wel genoeg, aan de stand kunnen we zien dat Koen Meuffels hier net aan ontsnapt is..
     Reageer met citaat 
Kan het niet nalaten te vermelden dat Boet van Dulmen zijn allereerste race reed toen hij 23 was.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 26-09-21 om 10:41:57
(...)


En die discussie moeten we blijven voeren vind ik. Wat is er mis mee om die minimale leeftijd gewoon flink op te schroeven? Moto3/SSP300 naar 18, Moto2/SSP 19 en MotoGP/SBK naar 21. Ik zie niet in wat daar op tegen kan zijn, ook niet vanuit het gezichtspunt van Dorna.


Hoe groot is de kans dat je daarmee het probleem gewoon verschuift? Met 14 naar het CEV om met 18 naar het WK te kunnen.

Zelfde risico, zelfde kans op dit soort vreselijke ongelukken. Alleen op dat moment wellicht minder opvallend want niet op WK niveau.

Uiteindelijk is één van de grondoorzaken van het probleem misschien niet de leeftijd van de rijder, maar het enorme close racing dat er de laatste jaren over veel klassen is ontstaan.
Betere machines, hogere snelheden, sterkere competitie. Iets waar we als fans allemaal dol op zijn, maar de schaduwkant zit er ook zeer zeker aan.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 26-09-21 om 11:01:11
Kan het niet nalaten te vermelden dat Boet van Dulmen zijn allereerste race reed toen hij 23 was.

Andere tijden. Vroeger komt echt niet meer terug.
Vermeld dan ook dat er in Boet zijn dagen meerdere doden per jaar vielen, dat veiligheid van de rijders totaal ondergeschikt was, dat de leren pakken nauwelijks bescherming boden.

Achteruit kijken biedt niet de oplossing.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
Trax schreef 26-09-21 om 17:55:43
(...)

Andere tijden. Vroeger komt echt niet meer terug.
Vermeld dan ook dat er in Boet zijn dagen meerdere doden per jaar vielen, dat veiligheid van de rijders totaal ondergeschikt was, dat de leren pakken nauwelijks bescherming boden.

Achteruit kijken biedt niet de oplossing.


Helemaal met je eens.
Het is ook geen aanbeveling hoor, maar alleen maar om te benadrukken wat er veranderd is in de tijd.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Trax schreef 26-09-21 om 17:53:26
(...)


Hoe groot is de kans dat je daarmee het probleem gewoon verschuift? Met 14 naar het CEV om met 18 naar het WK te kunnen.

Zelfde risico, zelfde kans op dit soort vreselijke ongelukken. Alleen op dat moment wellicht minder opvallend want niet op WK niveau.


CEV met 14 lijkt mij ook niks. Waar is dat goed voor? Hoe het wel moet weet ik ook niet hoor, maar al dat hoog niveau gesport van jonge kinderen vind ik maar niks.

Citaat:

Uiteindelijk is één van de grondoorzaken van het probleem misschien niet de leeftijd van de rijder, maar het enorme close racing dat er de laatste jaren over veel klassen is ontstaan.
Betere machines, hogere snelheden, sterkere competitie. Iets waar we als fans allemaal dol op zijn, maar de schaduwkant zit er ook zeer zeker aan.


Ook zo'n rare ontwikkeling. Alles gericht op het laten ontstaan van close racing. Het verhoogde gevaar zit niet alleen in de eerste ronden, maar nu tijdens de hele race.

Moet eerlijk zeggen dat ik er ook niks aan vind. Die kinderen die een race lang om elkaar heen krioelen.

Zo, ben weer uit gemopperd.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Het probleem zit hem vooral in de motoren, die zijn zo gelijkwaardig wat spectaculaire races opleveren. Maar er is nauwelijks kans om iemand die voor je valt te ontwijken.
Daarbij is de sport zo achterlijk duur geworden, dat de druk er bij elke coureur vol op staat. Ze moeten presteren om niemand teleur te stellen.

De oplossing, ik heb hem niet. Het verhaal van Jürgen vd Goorbergh over de 6e versnelling in de Moto3 zou een oplossing kunnen zijn.
     Reageer met citaat 
Wellicht minder eenheidsworst ontwikkelen om mee te strijden?
Krijg je alleen weer klachten over grote verschillen...
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
MB84 schreef 27-09-21 om 08:59:15


Het verhaal van Jürgen vd Goorbergh over de 6e versnelling in de Moto3 zou een oplossing kunnen zijn.


Vertel verder, niet meegekregen.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Minder eenheidsworst brengt je terug naar de oude tijd. Op een startveld van 45 man weet je op voorhand dat er maar 4 kunnen winnen. Want juiste motor, banden, noem het maar.

Elke coureur (op welk niveau dan ook) wil winnen. Elke coureur bepaald zelf hoeveel risico's daarvoor genomen mogen en moeten worden.
Enige argument om coureurs later te laten beginnen is omdat ze op een wat volwassener leeftijd beter de gevaren kunnen herkennen.

Even wat denkrichtingen:

Leeftijdsgrenzen stellen
In mijn ogen niet de oplossing. Grondoorzaak van de vreselijke ongelukken is niet de leeftijd van de rijder, maar het overschatten van eigen kunnen in het heetst van de strijd. (Of in een situatie belanden waar een collega coureur dat gedaan heeft en jij alleen maar slachtoffer bent). Dat is een onlosmakelijk deel van racen.

Tegengaan close racing
Dat gaat eigenlijk tegen alle principes van racen in. Close racing is gaaf om te zien, maar absoluut ook gaaf om te doen. Je rondjes rijden in niemandsland kan ook op een trackday.
Keerzijde is dat het absoluut veiliger zou zijn

Afremmen technische ontwikkeling
Motoren worden steeds sneller, met steeds betere wegligging en remmen. In de jaren achter ons was de techniek veel eerder de beperkende factor. Dus terug naar de houten wielen en frames van spaghetti?

Verbeteren technische ontwikkeling
ABS, elektronische hulpmiddelen, traction control, wheelie control, high side control en welke control dan ook.
Dit pad kan racen "fool proof" maken, maar ook dodelijk saai en meer een spel van elektronica dan van rijders.

Wie het weet mag het zeggen. Hoe triest de ongelukken ook zijn, het is misschien wel een inherent onderdeel van racen. En de risk-reward afweging is aan de coureur.
Racen op normale, reguliere circuits met uitloopstroken, grindbakken, voldoende ruimte en medische assistentie in de buurt is relatief veilig. Veiliger dan Isle of Man bijvoorbeeld.

Maar nooit 100% veilig.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Laag vermogen, max benutten van de banden...dit is wat zorgt voor de grote groepen ,en het bij elkaar blijven met het benutten van de slipstream.
Ze rijden bijna allemaal op het max van de motor en banden.
Meer vermogen ,en betere banden zal voor meer schifting zorgen, maar willen we dat wel wat hun leeftijd betreft.
Leeftijd omhoog zou welkom zijn, maar dat neemt niet het probleem weg.

Zelf zat ik al iets te denken van in intervallen starten per startrij, en aan het eind de snelste racetijd is winnaar.
Voor ons minder interessant ,maar dan kunnen ze wel veiliger groeien in de sport.
Probleem is dat deze klasses dan waarschijnlijk geen exposure meer zullen vinden, sponsoren achterwege blijven en zal doodbloeden om even cru te zeggen.
Midstar racing
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
falerossi schreef 27-09-21 om 10:15:23
(...)


Vertel verder, niet meegekregen.

https://www.motorsportmagazine.com/...-the-moto3-nightmare
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8


Snelle navigatie: