Motul TT Assen, editie 91 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4

Racetopic
11

Assen

26 juni 2022
Nederland TT Circuit Assen

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Francesco Bagnaia
2Fabio Quartararo
3Jorge Martín
4Marco Bezzecchi
5Aleix Espargaró
Volledige uitslag »

RACE

1Francesco Bagnaia
2Marco Bezzecchi
3Maverick Viñales
4Aleix Espargaró
5Brad Binder
Volledige uitslag »

TRIVIA

De jongste TT winnaar ooit was de toen nog 15 jarige Marco Melandri die de 125cc won in 1998. De oudste was Fergus Anderson die op 45 jarige leeftijd in 1954 de 350cc won.
Chris Vermeulen (Rizla Suzuki GSV-R) behaalde tijdens de natte kwalificatiesessie van 2007 hier de voorlopig laatste MotoGP Poleposition voor Suzuki. (de volgende Pole voor Suzuki was met Aleix Espargaró in Catalunya 2015).
Ben Spies werd met zijn zege in de MotoGP klasse in 2011 de eerste rijder die op het Asser TT circuit zowel een race in de Superbikes (2009) als in de koningsklasse van de GP's wist te winnen.
Bij de TT van 2009 behaalde Fiat Yamaha rijder Valentino Rossi zijn 100e Grand Prix zege in zijn 217e GP start. Bij de Rossi-tribune in de Ruskenhoek werd in de uitloopronde een groot spandoek uitgerold met een fotocollage van al zijn zeges.
Wanneer het in 1981 kort voor de start begint te regenen, heeft Kenny Roberts al zijn kansen verspeeld als er verkeerde remblokken gemonteerd blijken te zijn. Kork Ballington haalt met P3 de eerste podiumplek binnen voor de Kawasaki 4-cylinder.
#11 Ben Spies werd in 2011, na Pat Hennen, Kenny Roberts, Freddie Spencer, Randy Mamola, Eddie Lawson, Wayne Rainey, Kevin Schwantz, John Kocinski, Kenny Roberts Jr en Nicky Hayden, de 11e Amerikaanse coureur die een 500cc of MotoGP race won.
Barry Sheene (Suzuki) was in 1975 op Assen in de 500cc klasse de eerste rijder die een Grand Prix wist te winnen met een slick (Michelin) achterband op zijn machine.
Boet van Dulmen, op een OW53 Yamaha, haalt met regenbanden op een opdrogende baan zijn beste TT resultaat (P2) ooit in 1981. Met Willem Zoet (Stimorol Suzuki; 4e) en Jack Middelburg (Sarome Suzuki; 5e) is er groot Nederlands succes.
Randy Mamola maakte in 1979 ook zijn 500cc debuut op een Zago Suzuki die hij aangeboden kreeg omdat de vaste rijder van deze machine, Mike Baldwin, geblesseerd was. Na een 17e trainingstijd werd hij 13e in de race.
Jack Middelburg debuteert tijdens de Dutch TT van 1977 als GP coureur in de 350cc (Yamaha) en de 500cc (Suzuki). In beide races eindigt hij als 11e, wat toen nog net buiten de punten was.
In de '85 TT een primeur als er voor TV voor het eerst een on-board camera wordt gebruikt op de Honda van Randy Mamola. Echter weinig interessante beelden omdat Mamola voor het veld uitrijdt & de concurrentie achter hem onderuit gaat op de natte baan
Barry Sheene (Suzuki) won de TT van 1975 voor Giacomo Agostini toen ze in exact dezelfde tijd over de finish kwamen. De toenmalige tijdwaarnemingsapparatuur kon het verschil niet meten. De Brit kreeg de zege toegewezen op basis van de finishfoto.
Poll
Vraagstelling: Wie gaat er winnen?
*** Poll is gesloten ***
Fabio Quartarao 4 (57%)
Francesco Bagnaia 1 (14%)
Aleix Espargaró 1 (14%)
Enea Bastianini 1 (14%)
Brad Binder 0 (0%)
Een Suzuki, nl: 0 (0%)
Jorge Martín 0 (0%)
Iemand anders, nl: 0 (0%)
Aantal stemmen: 7
Topic: Motul TT Assen, editie 91 (8380 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Honderd procent race incident.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Ik ben het niet eens met het feit dat FQ20 een straf krijgt (want dat is niet consequent en consistent met eerdere situaties) maar het was naar mijn mening geen 'race incident'.

De gekozen lijn in Strubben en de plek vanaf waar hij de actie inzette is gewoon veel te laat. Onhaalbare actie.
Geen race incident, maar een rijdersfout. En dat kan gebeuren in zo'n competitief veld. Hij was te ongeduldig om achter Aleix weg te komen.

Hiervoor een straf uitdelen na meerdere eerdere incidenten die een vergelijkbaar karakter hebben klopt niet en riekt een beetje naar het kunstmatig spannend houden van het kampioenschap.....
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
De term 'race incident' wordt me te makkelijk gebruikt (container). Want strikt genomen is de crash van Darryn Binder in de Stekkenwal dat ook. Hij was immers niet gecrasht als hij niet had geracet.

In mijn ogen moeten de stewards naar het volgende kijken:

- Welk risico nam een rijder?
- Welk objectief belang werd geschaad?

Vergelijk mijn tweede punt a.d.h.v. Nakagami op Barcelona met Quatararo op Assen:

- Bagnaia en Rins waren in Barcelona uit de race (twee keer nul punten)
- Espargaro reed in Assen naar plek (13 punten)

Daarmee is de impact op het belang duidelijk en objectief meetbaar.

Het risico blijft een minder objectieve beoordeling. Daar zullen vier mensen vier meningen over kunnen hebben. En dus zal er wat mij betreft door de stewards op basis van vergelijkbare cases gekeken moeten worden. Ik vind ook dat dit na de race moet gebeuren, en dat een penalty altijd naar de volgende race moet gaan.

En omdat die minder objectieve beoordeling altijd leunt op interpretaties zal beroep ook mogelijk moeten zijn. Maar dan bij een ander orgaan.

Inzake de beide crashes die ik aanhaal:

- Nakagami had vanwege het risico wat mij betreft zelfs een race geschorst mogen worden. Het boeit me daarbij niet dat het grootste risico voor hemzelf was.
- Voor Quatararo was een waarschuwing voldoende (en dan bijvoorbeeld de regel dat vijf waarschuwingen in één seizoen tot een long lap leidt).
Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg
     Reageer met citaat 
Ook ik ben van mening dat FQ20 zijn actie te laat inzette. Plus dat je door die actie iemand anders race verprutst. Ik vind ik dit geval de longlap straf terecht.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Trax schreef 29-06-22 om 17:21:21
...en riekt een beetje naar het kunstmatig spannend houden van het kampioenschap.....

Dat is bijna complotdenken Maar daar zit gewoon kern v waarheid in. Het (besluit) is zo inconsequent als wat, puur rijdersfout (die zelf toegaf dat hij te laat/ te haastig was). Helaas gebeuren deze zaken af en toe... maar FQ20 is absoluut niet iemand die een reputatie als 'vuile rijder' heeft en voordeel twijfel zou moeten hebben.

Het is het gebrek aan consequentheid waar veel ophef over is. Er zijn eerste helft paar gevallen waar straffen werden verwacht, maar niet uitgedeeld.. Nu voor een lichter (in mijn ogen) vergrijp wel, dat begrijpt niemand natuurlijk niet.

Ironisch is eigenlijk dat Spencer (ik weet dat hij niet alleen beslissingen neemt) zichzelf nu een straf moet uitdelen voor zijn actie op Kenny Roberts in Zweden 1983 toen beiden buiten de baan raakten. Roberts vindt het nog steeds een gevaarlijke actie terwijl FP het een gecalculeerd risico noemt..

Aleix, het 'slachtoffer' vd actie van Fabio heeft meeste voordeel bij het gebeuren van zondag.
Arnold_Janssen schreef 29-06-22 om 17:30:12

- Espargaro reed in Assen naar plek (13 punten)..

Als het incident niet gebeurd was, dan was hij in het meest gunstige geval 9 punten ingelopen op Fabio, nu heeft hij 4 meer

Het zou me niet verbazen dat er nu wijzigingen komen in deze commissie voor de volgende GP na alle ophef.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Een week eerder in het Sachsenring Topic:
RG500IU schreef 19-06-22 om 15:54:47
...
Las net dat de laaste keer dat er geen Honda in de punten reed de geboycotte Franse GP van 1982 op Nogaro was. ...

Nu kwam er geen Yamaha (Dovi was 16e) in de punten over de finish. De laatste keer dat dit het geval was gebeurde in de Nations GP op Misano in 1989 toen PF Chili zijn enige 500cc GP won nadat de toprijders de wedstrijd boycotten omdat het circuit te gevaarlijk was bij natte omstandigheden.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Bezzecchi eert Rossi met TT-podium “Zonder hem was ik hier niet” (https://nl.motorsport.com/)

Pagina's: 1 2 3 4


Snelle navigatie: