Grand Prix historie algemeen favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39

Topic: Grand Prix historie algemeen (322515 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Mooi verhaal.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Af en toe kom ik wel eens in een museum. De schilderijen daar is het me om te doen. En regelmatig hangt er weer een, een schilderij van Jan Thorn Prikker. Jan was een schilder geboren in Den Haag, maar na zijn trouwen naar Duitsland verhuisd. Daar kreeg het echtpaar een zoon. Ze noemden hem Hein. Hein werd een succesvolle wegracer. Tussen 1947 en 1954 behaalde hij meerdere successen in de 250cc klasse op een Moto Guzzi in internationale en vooral Duitse nationale kampioenschappen. In 1952 werd hij zelf tweede in de GP van Duitsland. Zijn beste resultaat in zijn carrière. Hein kon beter motorrijden dan Jan kon schilderen, maar die schilderijen van Jan kun je overal nog zien terwijl Hein in de vergetelheid is geraakt.

Künstlersohn erklimmt Motorradolymp

« Gewijzigd: 11-07-2022 om 21:00:23 door Johannes »

t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Even wat aandacht voor Cecil Sandford (21/02/28 ) die nu 94 jaar is en de oudst nog levende ex- wereldkampioen


In 1952 de eerste rijder met een kampioenschap voor MV Agusta (125cc) en in 1957 beëindigde hij zijn carrière nadat hij met Mondial de 250cc titel won. De laatste foto is van Silverstone 2019 op 91 jarige leeftijd.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Cecil Sandford reed in 1956 in de 350cc klasse met de DKW RM 350.

Een bijzondere machine: een 3-cylinder 2-takt in V vorm, waarbij de middelste cylinder liggend was.

Hij behaalde er een podium mee op Francorchamps.
Deze motorfiets was nogal vooruitstrevend. Met drie handeltjes op de linkerzijde vh stuur kon met de gastoevoer
van de carburateurs 'gespeeld' worden. Het achterwiel had een dubbel remsysteem, zowel hydraulisch als mechanisch.

42 PK bij 10.500rpm had deze machine, topsnelheid ongeveer 205 km/h
(foto's via @Lamalasuerte_Ed)

« Gewijzigd: 23-07-2022 om 01:59:37 door RG500IU »

     Reageer met citaat 
Mooi verhaal over Cecil Sandford
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Zoals ik in voorgaande posts al schreef was de DKW (Deutsche Kleine Wunder /Dampf Kraft Wagen/ Des Knaben Wunsch) een revolutionaire machine. Wat ik nog vergat te noemen was dat die machines ook al een systeem kenden waarbij de onsteking tijdelijk werd onderbroken bij het schakelen, dus eigenlijk al een 'quickshifter' systeem wat tegenwoordig gemeengoed is

Ook was tijdens metingen ontdekt dat de middelste liggende cylinder van 116cc iets meer vermogen leverde dan de twee staande aan de zijkanten. Dus werd er vervolgens op basis hiervan een machine gebouwd voor de 125cc klasse waar August Hobl in Assen (1956) met P3 voor het eerste 2-takt podium in deze klasse zorgde.

(foto via @Lamalasuerte_Ed)
Door zijn hoge tweetakt geluid viel de DKW wel op tussen alle viertakten. Hij kreeg al snel de bijnaam " De zingende zaag".
In 1954 werd al een eerste podiumplek gehaald en in 1955 en 1956 was Hobl (op de foto) succesvol met diverse podiums, maar helaas nooit een zege. Wel werd hij toen derde en tweede in het WK waarna DKW in 1956 er ineens de stekker er uit trok en Hobl zijn carrière beëindigde. Op deze foto de machine zonder kuip. Men had ontdekt dat de 'raket' slechte stuureigenchappen had met kuip en bijna de bocht niet in te krijgen was. De kuipen werden alleen op snellere circuits met minder bochten gebruikt.

De DKW's werden eerst gebouwd in Zschopau dat na WWII ineens in het voormalige Oost-Duitsland (DDR) lag. Ook een deel vd geheimen vd tweetakt techniek werden door oa Rusland, Polen en Engeland (BSA) geconfisceerd. DKW (dat onderdeel was geworden van Auto Union, het latere Audi) begon in West-Duitsland (Ingolstadt) aan een wederopbouw terwijl in Zschopau er een nieuwe motorfabrikant (MZ) ontstond. MZ bouwde voorde op de DKW successen en werd eind jaren '50 zeer succesvol in de GP's vooral in de lichtere klassen dankzij hun ingenieur Walter Kaaden en coureur Ernst Degner. Suzuki profiteerde daar ook van, daar later nog wel eens een keer wat over.

Hierboven de logo's van beiden merken, volgens mij is daar wel duidelijk de 'familieband' aan te zien
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 28-07-22 om 00:59:04
..
In 1954 werd al een eerste podiumplek gehaald .... maar helaas nooit een zege. ..

Ook bijzonder, het zou nog 10 jaar tot 1966 duren voordat er voor de eerste maal een 2-takt machine in de 350cc klasse wist te winnen. Phil Read won toen op de Fuji Speedway in Japan met een tot 254cc opgeboorde Yamaha RD05A.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Was de overwinning van Sasaki in Oostenrijk historisch? omdat hij dit deed door een dubbele Long Lap te incasseren?
Naar mijn gevoel is er wel eerder iemand die dat deed...
Misschien weet iemand van jullie het zo uit je hoofd? Graag

Ik ga daar nog eens induiken de komende tijd, want het triggert me wel..
     Reageer met citaat 
Hoe lang bestaat die long lap penalty inmiddels?
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Sinds begin seizoen 2019.

Ben nu alle uitslagen PDF's aan doorspitten vanaf die tijd. Ben er al wel achter dat meerdere rijders met een enkele LL het podium hebben behaald.

Kom er nog wel op terug, maar suggesties welkom!
De_Wim
maar dan anders

     Reageer met citaat 
Ik moest demken aan Acosta, maar dat was een overwinning nadat hij vanuit de pits moest stsrten.
De inhoud van bovenstaand bericht bereikt u via internet. Het is derhalve niet uitgesloten dat onbevoegden de verzonden informatie hebben gemanipuleerd, door het toevoegen van taalfouten en/ of domme opmerkingen.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Mooi artikel door Mat Oxley over hoe de GP wereld /paddock leven ongeveer 50 jaar geleden was.
Oftewel Citaat:
push starts, no starting lights, plus mechanics, photographers and hangers-on stood right at the edge of the track.
zoals het onderschrift luidt bij de eerste foto.

En ik moet dat boek vd familie Burgers maar gauw eens aanschaffen
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Afgelopen weekend was de Classic GP op het TT circuit. RTV Drenthe besteedde er zondagavond een item aan met een gesprek met Giacomo Agostini.

Ben zelf zondag ook geweest. Heerlijk om de oude racemotoren weer te horen en vooral (2-takten) te ruiken. De aandacht was wel uit evenwicht met te veel autosport naar mijn mening. Het weer zat ook niet echt mee en (mogelijk mede daardoor) de publieke belangstelling was magertjes.
     Reageer met citaat 
Ik ben er afgelopen zaterdag geweest ook geweest en vond het een prettige bijeenkomst. Jammer dat op zaterdag ook de demonstratieraces op Raalte waren georganiseerd, maar het is ook een ander evenement.
Kwaliteit van motoren was echt hoog; een originele Guzzi V8, MV 6 cilinder, verschillende vroege MZ tweetakten, Norton prototype met liggende cilinder. Prachtig! Kwam aankopen op het moment dat de motoren tot 1971 werden gestart voor de demonstratie en dat is een hele ervaring met al die ongedempte racemotoren.

Wat betreft de verhouding auto's en motoren was het inderdaad wat uit balans. Maar ook bij de auto's waren bijzondere exemplaren te zien, zoals de Mazda 757 met een 3 schijfs wankelmotor (de opvolger met een 4 schijfs wankelmotor zou uiteindelijk de 24 uur van Le Mans winnen).

Hopelijk krijgt het evenement tijd om te groeien, volgens mij heeft het potentie.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
john schreef 19-09-22 om 18:49:26
.. een originele Guzzi V8...

Had gelezen dat die er zou zijn, niet kunnen vinden op zondag

Pagina's: 1 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39


Snelle navigatie: