Australie - Phillip Island favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
18

Phillip Island

16 oktober 2022
Australië Phillip Island Circuit

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Jorge Martín
2Marc Márquez
3Francesco Bagnaia
4Aleix Espargaró
5Fabio Quartararo
Volledige uitslag »

RACE

1Álex Rins
2Marc Márquez
3Francesco Bagnaia
4Marco Bezzecchi
5Enea Bastianini
Volledige uitslag »

TRIVIA

Alex Crivillé won de laatste race van het seizoen 1997 nadat koploper Mick Doohan onderuit ging. In alle 15 Grands Prix van dat seizoen ging de winst naar het Repsol Honda team (Doohan 12x, Crivillé 2 en Tadayuki Okada 1).
In 2002 bestaat de eerste startrij volledig uit 500cc 2-takten met Jeremy McWilliams (Proton KR3) op pole voor Garry McCoy (Red Bull Yamaha), Nobuatsu Aoki (Proton) en Jurgen vd Goorbergh (Kanemoto Honda). Dit was ook de eerste pole voor Bridgestone!
In 2006 zagen we hier voor het eerst de nieuwe regel in praktijk gebracht dat coureurs van motor mogen wisselen als het tijdens de race gaat regenen.
Door blessures bij Jorge Lorenzo (warm-up) en Ben Spies (kwalificatie) verscheen het Yamaha fabrieksteam niet aan de start in 2011. Casey Stoner wist zo voor de 5e maal op rij in Australië te winnen en veroverde vroegtijdig zijn tweede wereldtitel.
Valentino Rossi (Nastro Azurro Honda) won hier in 2001 en werd hiermee de laatste (2-takt) wereldkampioen in de halve liter klasse.
Op het terrein waar eerder Valentino Rossi (2002) en Jorge Lorenzo (2013) hun 50e Grand Prix zege behaalden, deed Marc Márquez (Repsol Honda) het zelfde in 2015 door hier de MotoGP klasse te winnen.
In zijn laatste (2002) volledige GP seizoen wordt Jurgen vd Goorbergh 5e (evenaring beste klassering) en eindigt als beste 2-takt op 0,3 sec. vh podium omdat de RCV's van Ukawa en Katoh meer vermogen hebben bij het opdraaien van het rechte stuk..
Casey Stoner won zijn thuisrace in 2007, teamgenoot Loris Capirossi werd toen tweede. Het zou tot september 2010 (49 races tot de Aragón GP) duren voordat er weer twee rijders van het Ducati Marlboro Team op het podium zouden staan.
Een week voor zijn tragische ongeval in Maleisië behaalde Marco Simoncelli (San Carlo Gresini Honda) tijdens de Australische Grand Prix van 2011 met een tweede plaats zijn beste klassering uit zijn (helaas te korte) MotoGP carrière.
Takuma Aoki (Repsol Honda V2) behaalde met een tweede plaats in de laatste race van 1997 zijn beste GP klassering. In de daaropvolgende winter raakte hij tijdens een crash bij een test blijvend verlamd aan het onderlichaam..
Marco Simoncelli (Gilera) behaalde hier zijn laatste kwartliterzege in 2009 voor dat hij de overstap naar de MotoGP klasse maakte. Het was ook de allerlaatste keer dat in de 250cc werd gewonnen door 'een' regerend wereldkampioen.
Mick Doohan ging in 1997 in leidende positie, in de bocht die later naar hem werd vernoemd, onderuit. Deze val betekende een eind aan een unieke recordserie van 37 achtereenvolgende races waarin de Repsol Honda coureur in de punten eindigde.
De Australische GP van 2012 was een groot feest voor de Australiërs. Het was de eerste keer sinds 1979 dat er in 3 klassen een Australiër op het podium stond: Casey Stoner (winnaar MotoGP), Anthony West (2e in Moto2) en Arthur Sissis (3e in Moto3).
Het 2016 podium met winnaar Cal Crutchlow, Valentino Rossi en Maverick Viñales, werd het eerste en enige (eind 2019) podium waar alle drie rijders niet rechtstreeks geplaatst waren voor Q2.
Vanwege problemen met de Bridgestone banden werd in de Australische GP in 2013 voor het eerst in de MotoGP-geschiedenis een verplichte pitstop ingesteld. Alle rijders moesten halverwege de race overstappen op een tweede motor met verse banden.
Marc Márquez (Honda) behaalde hier in 2014 zijn 12e Poleposition van het seizoen en evenaarde het record voor de zwaarste klasse van Casey Stoner uit 2011.
Marco Melandri is de enige rijder die tot dusver (2017) succesvol was in drie klasses bij de Australische Grand Prix. In 1999 won hij met Honda de 125cc, gevolgd door een (Aprilia) 250cc zege in 2002 en de MotoGP (Honda) winst in 2006.
Titelkandidaat Marc Marquez (Repsol Honda) kreeg in 2013 een zwarte vlag omdat hij een ronde te laat de pits was binnengekomen voor een verplichte motorwissel die was ingesteld vanwege problemen met de Bridgestone banden.
In zijn Ducati jaren (2007 - 2010) is Casey Stoner oppermachtig bij zijn thuisrace Hij scoorde een hattrick aan Polepositions vanaf 2008 en in deze periode won hij alle vier races met de 800cc Desmosedici.
Andrea Ballerini behaalde in 2013 op dit circuit de eerste Grand Prix zege binnen voor Ajo Motorsport dat later heel succesvol werd en veel kampioenen voorbracht.
In 2008 bestond het podium (Stoner, Rossi, Hayden), in de geschiedenis van de zwaarste klasse, voor de 2e keer sinds 1990 uit de regerende en oud wereldkampioenen.
Voor het eerst in de geschiedenis waren in 2010 de vier eerste finishers (Stoner, Lorenzo - zijn 50e MotoGP race -, Rossi & Hayden) de regerend -of een oud wereldkampioen in deze klasse!
Casey Stoner is de ongeslagen koning van het 800cc tijdperk op dit circuit, hij won alle 5 races van 2007 tot en met 2011, 4x met Ducati, de laatste maal met Honda. In 2012 won hij voor de 6e achtereenvolgende maal, nu op 1000cc Honda.
Topic: Australie - Phillip Island (4276 keer gelezen)
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Wisselende omstandigheden down under. En we hebben weer wat stunts van MM. Glijdend over de voorkant in de kwalificatie.

Mooie Pole voor Martin. Hopelijk kan die zijn goede vorm een beetje vasthouden in de wedstrijd. Bagnaia als laatste op de eerste startrij.

Gaat een leuke race worden. Ik zet mijn geld toch weer op Marquez deze keer. Fabio gaat het lastig krijgen denk ik met de Ducati kanonnen. Start ook pas vanaf een 5e positie.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Weinig tot niks van meegekregen tot dusverre ivm paar hectische dagen. Morgen lekker uitslapen en op m'n gemakkie de WUP's en de races terugkijken.

Philip Island is voor mij (en de meesten geloof ik) altijd een van de hoogtepunten. Schitterend circuit in een prachtige omgeving!

Ik kijk dan ook erg uit naar de race van morgen. Slechts 2 punten verschil tussen Fabio en Pecco. Ook Aleix heeft nog alles kansen met een achterstand van 20 punten. Ik geloof niet zo dat hij het gaat redden, maar als de eerste 2 fouten maken en punten vergooien, zou het zo maar eens kunnen!

Bastiannini en Miller zijn ook nog niet kansloos, al is een verschil van 39/40 punten wel fors met nog 3 races te gaan. Maar niet onmogelijk.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Ik hoop dat Zarco hem morgen gaat winnen. Dat zou echt super zijn heeft bij mij een grote gunfactor.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 15-10-22 om 10:23:53
...weer wat stunts van MM. Glijdend over de voorkant in de kwalificatie. ..

Net als 2019 toen hij op zelfde plek ook een geweldige save had
     Reageer met citaat 
Ik moet nog wel even hernieuwd enthousiasme vinden na het hele Steeman-verhaal. Het heeft mij echt geraakt.
     Reageer met citaat 
Ik zit ook met een heel dubbel gevoel te kijken…
Het blijft een fantastische sport, maar ook zo keihard op deze momenten…
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Wat een race zeg! En wat een geweldige overwinning voor Rins en ook voor Suzuki natuurlijk. Na een zeer teleurstellende periode zo terugkomen is toch goud. Mooi dat dit nog even kon voordat ze er uit stappen.

En Marc Marquez weer terug op het podium goed om te zien dat hij z'n snelheid terug heeft en het nog steeds kan.

Bagnaia.....wat een seizoen. Na de Sachsenring afgeschreven voor de titel met 91 punten achterstand. Logisch, want dat is toch eigenlijk niet te doen. Maar hij doet het dus wel en staat nu 14 punten voor op Quartararo. Vraag me af of er wel eens eerder zo'n comeback is geweest in de titelstrijd?

Ik heb wel te doen met Quartararo..... hij rijdt elke race de wielen van zijn Yamaha, maar hij vecht met een stomp wapen. Het gemak waarmee hij op snelheid steeds gepasseerd werd. We zullen zien hoe het gaat in Sepang, maar met die 2 lange rechte stukken....?

En wat zonde voor Miller zeg.....
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Ik zal wel de enige zijn, maar ik vind de rijstijl van MM93 steeds ergerlijker worden. Plakken in quali's, bijna elke inhaalactie in de wedstrijd is een beuk waarmee andere rijders van hun lijn gedrukt worden. Zet dat af tegen de cleane acties die de meeste andere rijders weten te maken, dan ben ik niet onder de indruk.
Hij lijkt continu op 110% te rijden.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
Trax schreef 17-10-22 om 13:11:35
Ik zal wel de enige zijn, maar ik vind de rijstijl van MM93 steeds ergerlijker worden. Plakken in quali's, bijna elke inhaalactie in de wedstrijd is een beuk waarmee andere rijders van hun lijn gedrukt worden. Zet dat af tegen de cleane acties die de meeste andere rijders weten te maken, dan ben ik niet onder de indruk.
Hij lijkt continu op 110% te rijden.


Nee hoor volledig mee eens!
     Reageer met citaat 
Trax schreef 17-10-22 om 13:11:35
Ik zal wel de enige zijn, maar ik vind de rijstijl van MM93 steeds ergerlijker worden. Plakken in quali's, bijna elke inhaalactie in de wedstrijd is een beuk waarmee andere rijders van hun lijn gedrukt worden. Zet dat af tegen de cleane acties die de meeste andere rijders weten te maken, dan ben ik niet onder de indruk.
Hij lijkt continu op 110% te rijden.


Volledig mee eens.

Die 110 % is feitelijk wachten op weer een zware blessure.(ik hoop van niet uiteraard)
Bloedirritant ook dat geplak, zijn team zit er letterlijk op te wachten. Maar is t in feite geen aanwijzing dat ie zonder dat te doen wellicht helemaal niet -meer- voorin zou staan?

« Gewijzigd: 17-10-2022 om 14:14:31 door bredebeier »

Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
WAT een heerlijke race zeg, volgens mij de mooiste vh jaar. Heb hem zelfs nog eens teruggekeken met het originele commentaar van motogp.com dat via de mediabox van mijn provider (Ziggo) ook kan, zoals ik ontdekte bij toeval

Stiekem door de jaren heen altijd beetje Suzuki fanboy, dus voor mij extra mooi. Wat zullen ze denken in Hamamatsu op de directie? Toch te vroeg besluit genomen? Het blijft in elk geval eeuwig zonde.

MM lijkt weer zo goed als de oude, ik zie hem weer lachen, dat betekent weer dat hij zich goed voelt. Wat ook inhoudt dat er weer extra op hem gelet wordt qua passeeracties die soms (ik lees het hier en zag dat JM89 er ook al wat over zei) op /over het randje zijn.

Met 'slechts' P3 Pecco/Ducati toch de grote winnaar(s) mede door het misfortuin van Fabio die af en toe te veel over de grens lijkt te moeten rijden van zijn M1 omdat de Yamaha niet goed genoeg is.

Aprilia eigenlijk ook grote verliezers. Aleix laatste kans op serieus meedoen voor de titel lijkt verspeeld en Viñales zelfs helemaal buiten de punten gedonderd zeg
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 19-10-22 om 10:21:41

Stiekem door de jaren heen altijd beetje Suzuki fanboy, dus voor mij extra mooi. Wat zullen ze denken in Hamamatsu op de directie? Toch te vroeg besluit genomen? Het blijft in elk geval eeuwig zonde.


Ik denk dat het weinig uitmaakt. VOlgens mij is dit besluit genomen op hoog niveau, niet door de race-afdeling zelf. Wat kost het ons en wat brengt het ons op (indirect) financieel gezien op.

Toch wel bijzonder, want ook in de andere WK-cyclus (SBK met de onderliggende klasses) zijn ze TOTAAL afwezig. In die zin haakt Suzuki dus echt volledig af.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Wat een fantastische race was dit! Gewoon zowat een hele race een kopgroep van een man of 6. En wat briljant gedaan van Rins. Zo gegund! Fabio gooit kostbare punten weg. Wat blijft PI toch een gave baan. Zoals de commentatoren ook al zeiden echt old school.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 19-10-22 om 10:45:22
(...)


Ik denk dat het weinig uitmaakt. VOlgens mij is dit besluit genomen op hoog niveau, niet door de race-afdeling zelf. Wat kost het ons en wat brengt het ons op (indirect) financieel gezien op.

Toch wel bijzonder, want ook in de andere WK-cyclus (SBK met de onderliggende klasses) zijn ze TOTAAL afwezig. In die zin haakt Suzuki dus echt volledig af.


volgens mij had het ook te maken met een Sjoemelschandaal die het bedrijf heeeel veel geld gaat kosten. Volgens mij om dat te dekken is de raceafdeling motogp ook ten einde.

Wel typisch dat dat het credo ooit was "Own the racetrack"
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 19-10-22 om 11:03:20
(...)


volgens mij had het ook te maken met een Sjoemelschandaal die het bedrijf heeeel veel geld gaat kosten. Volgens mij om dat te dekken is de raceafdeling motogp ook ten einde.


De enige plek waar ik dat gelezen heb is hier. Daarmee zeg ik niet dat het dus niet waar is, maar ikzelf heb daar elders niks over gelezen.

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: