Afgelopen editie weer naar de ManxGP geweest, dat was 4 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was geweest.
De races waren deze editie anders opgezet, in plaats van een programma van 2 weken was het nu tot 9 dagen gecomprimeerd. Oorzaak was dat de Manx overheid geen ClassicTT meer financierde, en het moeilijk was om voldoende marshalls te interesseren om tot de laatste races te blijven. De meeste bezoekers kwamen meestal in het weekend -bank weekend voor de Engelsen-, dan waren de belangrijkste races. Organisatie werd in zijn geheel weer door de ManxGP organisatie uitgevoerd.
Door deze wijzigingen en het opstarten van na de corona was het een andere ervaring als anders.
De publieke belangstelling was zeker minder als voorgaande edities. Als voorbeeld, bij de eerste training bij Glen Helen gekeken. Ik denk dat het aantal bezoekers minder dan 10 was, het aantal aanwezige marshalls in die sector was hoger als het aantal bezoekers. Later in de week werd het wel drukker, maar veel mensen kijken toch even de kat uit de boom.
Wat betreft de races, er zijn nu 5 klassen, twee met moderne motoren (Supertwin en Supersport), en 3 met oudere motoren (Junior classic (250cc tweetakt), classic senior (350 en 500 cc) en classic superbike). Daarnaast was het aantal coureurs wat per klasse deel kon nemen verlaagd, zoals ook al bij de TT het geval was. Ik hoorde iemand in het paddock vertellen dat andere jaren er iets van 60 coureurs meer waren.
Door de wijzigingen in de klasses krijg je ook een focus op andere motoren. Zo klinkt een startveld met 250cc tweetakten aantrekkelijk, maar die motoren waren in de 90er jaren al gevoelig, zeker op een circuit als Man. Moeilijk om die heel aan de finish te laten komen. Voorheen konden dan bijvoorbeeld ook 400cc viertakten of moto3 achtige motoren deelnemen. Krijg je toch vollere en gevarieerdere velden van.
De classic senior begrijp ik wel dat de 350 en 500 cc klassen zijn samengevoegd. Voorheen waren er separate races, maar ook hier was er altijd veel uitval. Vond het wel bijzonder om een
DKW 350 wankelmotor te zien. Blok is een enkelschijf rotor, en is daarna door Norton gebruikt om hun racemotor te ontwikkelen.
Zelf kijk ik uit naar de classic superbike. Door de schuivende jaartallen in de reglementen zie je het deelnemers veld ook veranderen. Lee Johnson met een RC45 en een 916 bereden door een Italiaanse deelnemer zijn hier voorbeelden van. Blijkbaar is een ZXR750 een aantrekkelijke motor voor deze klasse, want daar rijden er veel van rond. Een prachtige motor was een Steve Hislop replica Norton wankelmotor die door het Wiz Norton team ingezet werd.
Voor wat visuele ondersteuning is het wellicht een idee om
de daily round up van de ManxGP te bekijken. Mooi gefilmd en fijne sfeerbeelden. Races en enkele onboards zijn er ook te vinden voor wie even wat verder zoekt op het ManxGP youtube gedeelte.
Volgend jaar de 100e editie van de ManxGP, te mooi om te laten schieten..