50cc races SOBW favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 28

Topic: 50cc races SOBW (276796 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Wel gaaf, net lid en nu al een eigen topic Eigelijk niks voor mij, maar op verzoek doe ik het dan toch...

Ik rij dus in de Expi klasse van de SOBW 50cc races, ook wel brommerraces genoemd. Deze naam ontwijk ik echter het liefst, omdat het een beetje denigrerend is en zeker niet de juiste titel voor de races. De races in met name de Expi klasse worden op een hoog niveau gereden en zijn zeker de moeite van het bekijken waard. Groot voordeel van deze races is dat ze (nagenoeg) altijd gratis te bewonderen zijn. Hierbij de kalender: http://www.sobw.nl/wedstrijdkalender.php Mocht er eens een race in de buurt zijn, kom gerust eens kijken!

Ja, er wordt met name op kartbanen gereden, dus nee, er worden geen snelheden van 200+ bereikt. Maar ik denk niet dat dat een gemis hoeft te zijn, als je ziet hoe hard we de bochten doorgaan.

De machines in de expi klasse hebben een vermogen van rond de 17 pk, een aantal richting de 18. 50 cc en 20mm carburateur zijn de belangrijkste beperkingen/reglementen. Op Wemeldinge, een circuit met een zeer lang rechtstuk, worden topsnelheden gehaald van richting de 150 km/u. Het zijn dus getunede blokken van straatbrommers zoals:
Derbi GRP
Aprilia rs50
Honda NSR

Voor vragen over deze mooie, veilige en nog enigszins te betalen tak van de motorsport: brand maar los
     Reageer met citaat 
Leuk verhaal zo Leuk dat je zo een topic opent, ik stam zelf nog uit de tijd dat er met Zundapps en Kreidlers geraced werd. Alhoewel de Yamaha's toen ook al wel op begonnen te komen. Ik moet zeggen dat ik helaas totaal geen idee heb hoe het tegenwoordig eraan toe gaat in de 50cc racerij. Wel minibike, maar dat is toch weer een heel ander terrein. Succes met het racen
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Leuk, interessant topic!

Wat zijn de verschillende klassen?

Als ik het goed begrijp mag je dus zelf een eigen rijwielgedeelte kiezen, mits je blok maar max. 50 cc en een 20 mm carb heeft (en vast nog wel wat andere regels)

Wat is de gemiddelde leeftijd van de deelnemers?

Vanaf welke leeftijd mag je deelnemen in de verschillende klassen?

Wat voor budget heb je ongeveer nodig?

Zo, dat zijn een heleboel vragen! Terwijl jij de antwoorden zoekt bedenk ik nog een paar nieuwe!
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
Thomas_2-love
www.bmzrc.org.uk

     Reageer met citaat 
1992 Sportklasse Yam FS1. Was eigenlijk een zundapp man maar die vond ik te zwaar en te sloom schakelen.Da's lang terug... Was ook kort maar heftig... 3e race in Zwolle m'n pols gebroken...

De kreidlers voerden toen de boventoon idd, zeker in de sportklasse.

De kartbaan (berghem) vond ik het leukste. Glad asfalt en ik kon in de B-groep behoorlijk meekomen met m'n +- 7 pk...

Die moderne brommers van nu zijn kant en klare miniracertjes. Dat had je toen niet. Nou ja, MB'tjes en de eerste Kawa's ar50 en NSR's in de formuleklasse.

Ik zag op je site dat je ook sportklasse geraced hebt. Wat is daar tegenwoordig de top? 4 versnellingen/luchtgekoeld/16mm carb of 6v/water/12mm?
Keith Code: He asked me to speak to the fellas on the MZ's. He said they were passing him too close! I wandered up to race control and kept an eye on them. The RC30 wasn't slow; those guys on MZ's were quick, very quick.
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Ik kom je al tegen Chris!

Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
Thomas_2-love
www.bmzrc.org.uk

     Reageer met citaat 
Trax schreef 20-05-06 om 23:28:06
Leuk, interessant topic!

Wat zijn de verschillende klassen?

Als ik het goed begrijp mag je dus zelf een eigen rijwielgedeelte kiezen, mits je blok maar max. 50 cc en een 20 mm carb heeft (en vast nog wel wat andere regels)

Wat is de gemiddelde leeftijd van de deelnemers?

Vanaf welke leeftijd mag je deelnemen in de verschillende klassen?

Wat voor budget heb je ongeveer nodig?

Zo, dat zijn een heleboel vragen! Terwijl jij de antwoorden zoekt bedenk ik nog een paar nieuwe!

Was je me net voor.

De helft van de antwoorden vind je dus hier: http://www.sobw.nl

En dat van dat budget vind ik ook wel interessant... Om zo'n brommerblokje op 18 achterwiel pk's te krijgen kan niet echt goedkoop zijn....
Keith Code: He asked me to speak to the fellas on the MZ's. He said they were passing him too close! I wandered up to race control and kept an eye on them. The RC30 wasn't slow; those guys on MZ's were quick, very quick.
Ocampa
Tja...

     Reageer met citaat 
Is het enigszins te vergelijken met de 50cc klasse uit de GP's van vroeger, qua vermogen e.d.?
Amerikanskaya firma Transceptor Technologies pristupila k proizvodstvu komp'yuterov Personal'ny sputnik.
     Reageer met citaat 
Woowh wat een vragen opeens, maar ik beantwoord ze graag! Wat thomas2love al zegt is dat veel vragen al op de site zijn te vinden, maar ik zal ze toch (proberen te) beantwoorden.



Citaat:
Wat zijn de verschillende klassen?

Standaard scooterklasse: luchtgekoelde scooters
Top scooterklasse: watergekoelde scooters
Supermotardklasse: supermotards, 70cc

Sportklasse: brommers: luchtgekoeld, 4 versn. 16 mm carb of watergekoeld, 6 versn. 12 mm carb
formuleklasse: brommers: watergekoeld, 6 versn. 20 mm carb. rijwielgedeelte van originele brommer
expiklasse: racers met vrij rijwielgedeelte

Citaat:
Als ik het goed begrijp mag je dus zelf een eigen rijwielgedeelte kiezen, mits je blok maar max. 50 cc en een 20 mm carb heeft (en vast nog wel wat andere regels)

klopt, in de expi klasse wel

Citaat:
Wat is de gemiddelde leeftijd van de deelnemers?
goeie vraag. Ik denk rond de 25 jaar.



Citaat:
Vanaf welke leeftijd mag je deelnemen in de verschillende klassen?

standaard scooters: 14 jaar
top scooter: 16 jaar
supermotard: 14 jaar
sport klasse: 12 jaar
formule klasse: 14 jaar
expi klasse: 16 jaar

Citaat:
Wat voor budget heb je ongeveer nodig?


Aanschafkosten van een racer zijn (uiteraard) het hoogst. Opbouw van mijn racer was denk rond de €5000,-
Ik heb een snelle cilinder en doe weinig aan tuning. Ik verbruik 2 setjes banden in een seizoen en 2 zuigertjes. Rij dus best goedkoop. Zijn ook jongens bij die elke race nieuwe zuiger moeten steken. Ik ben voor een seizoen denk ik €2000,- kwijt. Zijn jongens bij die daar denk ik wel €4000,- van weten te maken.

Citaat:
Ik zag op je site dat je ook sportklasse geraced hebt. Wat is daar tegenwoordig de top? 4 versnellingen/luchtgekoeld/16mm carb of 6v/water/12mm?

Die watergekoelde machines zijn dit jaar voor het 2e seizoen actief, daarvoor was het alleen die luchtgekoelde machines. Vorig jaar waren het nog die "oude" luchtgekoelde machines die vooraan reden, maar dit seizoen rijdt er 1 verschrikkelijk snelle watergekoelde machine mee, die al 3 vd 4 wedstrijden gewonnen heeft. Ze komen er aan en ik denk dat over een aantal jaar de luchtgekoelde machines alleen nog in het museum te vinden zijn.
Maar antwoord op je vraag: het is nu goed gemengd!


Dit vind ik ook mooie foto, is ff later genomen, hier reed ik 3e (nr 39 dus...) 15 rondjes later ging ik er af met vastloper

Citaat:
Is het enigszins te vergelijken met de 50cc klasse uit de GP's van vroeger, qua vermogen e.d.?

Ik weet niet echt veel van de oude 50cc racers, maar volgens mij wisten ze toen snelheden van 200+ te behalen (?) Toen hadden ze roterende inlaat, daar rijdt nu (nog) niemand mee in de expi. Plus de carburateur mocht (denk ik) groter (onbeperkt?) zijn...

zo, dat was ff werk... maar ik hoop dat jullie nu wat meer weten. En kom maar op met die vragen hoor. Ik weet uiteraard ook niet alles, maar kan uiteraard proberen wat meer te vertellen.[/quote]

« Gewijzigd: 21-05-2006 om 00:16:50 door Chrissifumi »

Thomas_2-love
www.bmzrc.org.uk

     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 21-05-06 om 00:12:52

Ik weet niet echt veel van de oude 50cc racers, maar volgens mij wisten ze toen snelheden van 200+ te behalen (?) Toen hadden ze roterende inlaat, daar rijdt nu (nog) niemand mee in de expi. Plus de carburateur mocht (denk ik) groter (onbeperkt?) zijn...


idd, zolang het maar 50cc en 6 versnellingen was... En de remmen het deden.. Da's toch een groot verschil hoor. 1978 Van Veen Kreidler: 19pk @16000 28mm carb op roterende inlaat, totaal gewicht 55kg. Dan nog een vlieggewicht coureur.... Zag er ook breekbaar uit... Jullie moeten totaal op 145kg zitten.

Geen roterende inlaaten? Die heb ik toen wel gezien,dacht ik, kreidlers, in de formuleklasse. In de sportklasse reden ook roterende fs1'tjes mee.
Keith Code: He asked me to speak to the fellas on the MZ's. He said they were passing him too close! I wandered up to race control and kept an eye on them. The RC30 wasn't slow; those guys on MZ's were quick, very quick.
     Reageer met citaat 
Citaat:
Geen roterende inlaaten? Die heb ik toen wel gezien,dacht ik, kreidlers, in de formuleklasse. In de sportklasse reden ook roterende fs1'tjes mee.


Ja dat klopt, maar dat is dus in de andere klassen. Op die brommers zit standaard (gehomologeerd) een roterende inlaat volgens mij. Is in de formule klasse idd 1 persoon die ermee experimenteerd op een kreidler. Maar in de expi wordt gereden met blokken waar standaard geen roterende inlaat op zit. Dus wellicht wordt er in de toekomst mee geexperimenteerd....
Fuse

avatar
Fuselicious.

     Reageer met citaat 
Dit is een leuk topic om te volgen
Comedy is simply a funny way of being serious.
     Reageer met citaat 
Thomas_2-love schreef 20-05-06 om 23:28:22
1992 Sportklasse Yam FS1. Was eigenlijk een zundapp man maar die vond ik te zwaar en te sloom schakelen.Da's lang terug... Was ook kort maar heftig... 3e race in Zwolle m'n pols gebroken...

De kreidlers voerden toen de boventoon idd, zeker in de sportklasse.

De kartbaan (berghem) vond ik het leukste. Glad asfalt en ik kon in de B-groep behoorlijk meekomen met m'n +- 7 pk...

Die moderne brommers van nu zijn kant en klare miniracertjes. Dat had je toen niet. Nou ja, MB'tjes en de eerste Kawa's ar50 en NSR's in de formuleklasse.

Ik zag op je site dat je ook sportklasse geraced hebt. Wat is daar tegenwoordig de top? 4 versnellingen/luchtgekoeld/16mm carb of 6v/water/12mm?


Hihi, de Zundapp's.... dan weer de schakelklok naar de klote, dan weer dat de complete as waar de schakelkogeltjes inzaten weer in stukken ging.
Dan kon je met een Kreidler tenminste fatsoenlijk zonder koppeling schakelen
Maar tis inderdaad allemaal wel weer lang geleden hoor...
     Reageer met citaat 
Fuse schreef 21-05-06 om 15:51:49
Dit is een leuk topic om te volgen


Inderdaad! Goed dat deze tak van de motorsport ook onder de aandacht wordt gebracht. Wat mij betreft volgen oa de minibikes snel!
Mugello never sleeps!
gRRaafieHonda
#33 Melandri #33

     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 20-05-06 om 12:15:11
Wel gaaf, net lid en nu al een eigen topic Eigelijk niks voor mij, maar op verzoek doe ik het dan toch...

Ik rij dus in de Expi klasse van de SOBW 50cc races, ook wel brommerraces genoemd. Deze naam ontwijk ik echter het liefst, omdat het een beetje denigrerend is en zeker niet de juiste titel voor de races. De races in met name de Expi klasse worden op een hoog niveau gereden en zijn zeker de moeite van het bekijken waard. Groot voordeel van deze races is dat ze (nagenoeg) altijd gratis te bewonderen zijn. Hierbij de kalender: http://www.sobw.nl/wedstrijdkalender.php Mocht er eens een race in de buurt zijn, kom gerust eens kijken!

Ja, er wordt met name op kartbanen gereden, dus nee, er worden geen snelheden van 200+ bereikt. Maar ik denk niet dat dat een gemis hoeft te zijn, als je ziet hoe hard we de bochten doorgaan.

De machines in de expi klasse hebben een vermogen van rond de 17 pk, een aantal richting de 18. 50 cc en 20mm carburateur zijn de belangrijkste beperkingen/reglementen. Op Wemeldinge, een circuit met een zeer lang rechtstuk, worden topsnelheden gehaald van richting de 150 km/u. Het zijn dus getunede blokken van straatbrommers zoals:
Derbi GRP
Aprilia rs50
Honda NSR

Voor vragen over deze mooie, veilige en nog enigszins te betalen tak van de motorsport: brand maar los


Leuke klasse die Expi klasse

Vind eigenlijk alleen de Expi-, topscooter en SuperMotard klasse leuk de rest is wat minder...

Heb een kennis bij mij uit de straat die jaren voorin meereed in de topscooter klasse (watergekoelde 50CC's), ben een aantal seizoenen vaak mee geweest, was erg leuk om naar te kijken zitten best nog wel wat goede coureurs tussen.
Het is in de topklasses echt niet zomaar wat rondjes rijden op een scooter, die mannen kunnen een zeer strak een baan rond sturen.

Heb zelf ook wel eens gedacht om mee te doen, maar dan moest ik in een brommer klasse beginnen met luchtgekoelde blokken en ik reed toen zelf, op de weg, een schakel met een watergekoeld blok (Rieju RS2 Matrix), is dus uiteindelijk niet doorgegaan omdat ik dan weer een nieuwe brommer aan moest schaffen en als je een jaar of 17 ben is dat een te dure grap zonder rijke ouders of een goede sponsor.

« Gewijzigd: 22-05-2006 om 14:23:26 door gRRaafieHonda »

allard
Putoline Oil Racing

     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 21-05-06 om 12:09:04
(...)


Ja dat klopt, maar dat is dus in de andere klassen. Op die brommers zit standaard (gehomologeerd) een roterende inlaat volgens mij. Is in de formule klasse idd 1 persoon die ermee experimenteerd op een kreidler. Maar in de expi wordt gereden met blokken waar standaard geen roterende inlaat op zit. Dus wellicht wordt er in de toekomst mee geexperimenteerd....

Ik weet dat iemand ermee bezig is om een roterende inlaat te maken. Weet niet zeker voor welke klasse; formule of expi.
http://www.allardracing.com
Dutch Superbike # 35

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 28


Snelle navigatie: