Ben-Gunther schreef 02-01-14 om 11:05:13
De verdeling OW en ONK is wat mij betreft prima.
ONK opheffen en je heil zoeken in een buitenlands kampioenschap, daar zullen onze sponsoren voor warm lopen...
Goed idee een georganiseerde Voorjaarstraining
En wat is er zo goed aan een georganiseerde voorjaarstraining? Die zijn er namelijk al jaren. Alleen verdiende de KNMV er geen geld aan. Zoiets is leuk vor Erik of andere breedtesporters, maar ga er maar niet van uit dat de ONK rijders aan Veneman gaan vragen hoe het ook al weer moet.
Sponsoren lopen nu al niet warm voor het ONK, er zijn in Nl hooguit 5 sponsoren die op commerciële basis sponsoren, dus echt met exposure als doel. De rest is liefdewerk. Ook jullie sponsoren. En tegen de tijd dat Erik toe is aan het CEV praten we verder.....
Je kunt idealistisch achter een topsportidee aan blijven jagen maar dat is in Nl op dit moment gewoon niet mogelijk. Het is er niet. Argumenten als "we moeten aansluiting naar de WK klassen in stand houden" houden geen water, het nivo in NL is al veel te ver weg gezakt.
De talenten die er zijn vinden hun weg, ook in het buitenland. CEV, RedBull Rookies, BSB, IDM. Als je talent en ambitie hebt dan rij je in dat soort kampioenschappen. Daar leer je wat. Veel circuits, veel competitie, veel afzien en hard worden.
Met krimpende startvelden, geen budgetten, een bond die het geen reet interesseert en een zeer beperkt gamma aan circuits heeft een zelfstandig ONK nog maar een heel beperkt bestaansrecht.
Zo, dat was de negatieve kant. En draai het nou eens helemaal om.
OW cup en ONK gaan samen. Supersport en Superbike kennen A en B races op de wedstrijddag, beide met volle startvelden. Wellicht zelfs C groepen op de zaterdag.
Volle velden leveren automatisch meer strijd op. En, eerlijk is eerlijk, kwalitatief mindere rijders levert meer spektakel op.
Op racedag een overzichtelijk en zich herhalend programma. Iets in de trant van B race supersport, B race Superbike, Moto 3, 2 races A groep supersport, 2 races A groep Superbike (Alhoewel 7 races op een dag best veel kan zijn)
Dan heb je:
- Races met volle startvelden
- Een bredere groep deelnemers op de zondagen wat meer bezoekers trekt (vrienden, familie)
- daarmee ook voor de mindere goden makkelijker sponsoring oplevert ("Ik rij op de wedstrijddagen met 3500 man publiek" in plaats van "ik rij op zaterdagen op Assen waar geen hond op de tribunes zit" )
Dit heeft ook duidelijke consequenties. Classics, zijspannen, supermono, daar zul je keuzes moeten maken. Als racer kan ik me indenken dat zo'n klasse je passie is, als publiek zit ik niet te wachten op een startveld van 15 man met een gigantisch nivo verschil waarbij ook de helft van het veld nog eens met technische mankementen gedurende de race uitvalt.
Boring!
Moraal van het verhaal:
Minder uitgaan van wat de KNMV wil, meer uitgaan van wat de echte belangrijke spelers in het verhaal willen.
-Wat willen de coureurs?
-Wat willen de sponsors?
-Wat wil het publiek?
Simpel: Competitie! Spannende races! Spektakel!
Hoe dat beestje vervolgens heet maakt niet uit. Of er aansluiting is met het WK maakt niet uit. Echte talenten vinden hun weg wel. Door eerst maar weer eens te focussen op breedtesport komt de topsport vanzelf weer.
Zo, dat was een heel inhoudelijk verhaal, het zou leuk zijn om ook eens een inhoudelijke reactie er op te krijgen.