Vanaf a.s. woensdag is het hier al bijna onmogelijk om ongefouilleerd de stad in te komen.
De plaatselijke Go Ahead Eagles staan namelijk in de halve finale van de KNVB beker. En laat nou donderdag a.s. het grote Ajax op bezoek komen.
Ik ben geen groot voetbalfan, hoewel ik wel degelijk de resultaten van GAE volg. Zeker nu ze het dit jaar toch niet onverdienstelijk doen met een (op dit moment) derde plaats in de stand van de eerste divisie, periodekampioen (dus nacompetitie) en dus de halve finale van het bekertoernooi. Nog mooier, mochten ze donderdag winnen, dan gaan we hier in Deventer hoogstwaarschijnlijk Europa in! Twente wordt denk ik wel kampioen en als zij de andere halve finale van Feyenoord winnen en dus ook in de KNVB bekerfinale komen dat gaat Twente de Champions League in en gaan we vanuit Deventer de Europa League in.
Maar goed ik lijk toch stiekem wel een beetje fan (en adverteer dus ook weer in het programmablaadje donderdag al kost adverteren enorm veel geld), waar ik me aan erger is dat het blijkbaar heel normaal is dat een complete stad moet zwichten onder het gevaar van de zogenaamde voetbalsupporters.
Samenscholing is verboden, er mag preventief worden gefouilleerd en de koopavond in de binnenstad wordt voor deze wedstrijd verzet naar de vrijdag. De hele stad staat vol met politie en ME. Overlast ten top, er gaan door het totale voetbal jaarlijks vele tientallen miljoenen euro's gemeenschapsgeld in zitten en we vinden het allemaal gewoon normaal. En dat iedere week weer opnieuw.
En ik iedere keer maar weer mijn originele uitlaatsysteem braafjes onder mijn motor schroeven voor een circuitdag, bang dat ik ben om rijdens een circuitdag van de baan te worden gevist omdat mijn motor een paar decibel teveel lawaai maakt
"Sbattersene I Coglioni". Ciao Marco. Non dimenticherò mai.