Plaggie schreef
24-11-11 om 14:15:07
Maar kwam laatst via youtube bij Senna uit en dan een filmpje van hem op de startgrid, zittend in z'n bolide. Aan z'n uitdrukking te zien lijkt wel alsof hij weet wat er te gebeuren staat! heel apart.
Hij wilde dus ook eerst niet rijden. Maar wellicht kwam dat ook door de druk die op hem stond. Williams overheerste in 1992 omdat hun auto was uitgerust met actieve vering, zeg maar computer gestuurde vering waarbij de auto constant op het wegdek werd gedrukt en dat er altijd en overal volledige grip was. Nigel Mansell werd dat jaar met overmacht kampioen. Eind '92 verbood de FIA dit systeem, maar door de overmacht van de Renault motoren werd Alain Prost als vervanger van Mansell (die was overgestapt naar de Indycars in USA) wereldkampioen.
Senna zat bij McLaren waar ze na '91 de Honda motoren verloren en overgingen naar Ford. Een rampjaar want de auto was totaal niet competitief. Senna wilde graag naar Williams, maar Prost had in zijn contract laten vastleggen dat Senna nooit zijn teamgenoot zou zijn. Toen Prost eind '93 als kampioen met pensioen ging lag de weg vrij voor Senna om in zijn droomauto te stappen.
Begin '94 scoorde Senna door pech en een niet zo bijster goede Williams geen enkel punt in de eerste 3 GP's. De Beneton overheerste met een of andere Michael Schumacher achter het stuur. Senna kon dus in zijn droomauto zijn favorietenrol absoluut niet waarmaken. Hij voelde zich ook geen moment op zijn gemak in de Williams. Toen hij wel de pole scoorde in Imola '94 gebeurden de ongelukken met Barrichello en Ratzenberger. De blik in zijn ogen bij het aanschouwen van de crashes sprak al boekdelen.
Senna was bang in de Williams en dat was aan zijn gezicht af te lezen. Hij lijkt op de grid, in de auto, nog zonder helm op bijna te huilen en nee te schudden. Toen gebeurde ook nog dat enorme ongeval bij de start waarbij o.a. Mika Salo betrokken was. Er vlogen auto's op elkaar. Afgebroken wielen vlogen de tribune in waarbij geloof ik ook nog doden zijn gevallen onder de toeschouwers.
Na de herstart kwam Senna nog 1 ronde als leider door voor ie in de Tamburello bocht zijn wagen niet kon houden en vol in de muur knalde en direct dood was.
Bizar is wel te lezen dat de stuurstang dwars door zijn helm heen is gegaan. Gezien de hoek waaronder hij de muur raakte had hij normaal gesproken gewoon uit kunnen stappen maar die stuurstang had gewoon 15 cm hoger moeten zitten, dan was er niks aan de hand geweest.
Een bizar weekend was dat daar

:'(
"Sbattersene I Coglioni". Ciao Marco. Non dimenticherò mai.