zelhemboy schreef
12-05-11 om 14:24:06
(...)
de namen die in heel nederland bekent zijn (gordon gerard joling en dergelijke) stellen naar mijn idee niks voor maar er zijn ook andere verhalen, hier in de achterhoek normaal en in drenthe bijvoorbeeld mooi wark die toch hits scoren met een dialect. ook zijn er een aantal andere mensen die ik geweldig vind en dan hoef ik de muziek nog niet eens mooi te vinden. kijk maar naar volendam: jan smit nick en simon en zeker nu niet te vergeten de 3j's of je graag naar ze luisterd of niet ze scoren hit naar hit en het 'mooiste' er aan is dat ze alles ook nog eens in eigen hand hebben en niet de trekpoppen van de grote platen bazen. alleen heeft helaas nederland te maken met een aantal mensen die nog teren op een hitje van 20 jaar geleden en menen dat ze nog steeds een ster zijn.
Nou daar vergis je je in! Ook de Volendamse muzikanten zijn in een strak gesneden format gegoten.. (zo niet nog strakker als de anderen...)
Vroeger hadden we nog wel eens "echte muzikanten" die er door hard werken en veel optreden zelf kwamen.
als we dan even wat verder in het verleden duiken wat dacht je van Cuby and the Blizzards en the time bandits?
Tegenwoordig (nog veel meer als vroeger) bepaalt de muziekindustrie wat groot gaat worden en wat niet. Er lopen gigantisch veel goede bands en artiesten rond in dit land. Helaas is dit vaak echte rock & Roll en veel te ongepolijst voor de zoet gevooiste oortjes van het Nederlandse publiek.
En dan heb ik het niet eens over zeer zware rock of Metal maar bands die goede toegankelijke pop en rock maken.
Dit past echter niet in het gestandaardiseerde zoetgevooisde en snaarstrak dicht geproduceerde hitjes stramien die de muziek industrie ons voorschotelt.
Ik heb een tijdje geprobeerd de band A day's work te promoten. Zij hebben uiteindelijk met een vrij bekende producer in de studio gezeten om te kijken of men tot een goed product kon komen. En wat denk je. Na een week of twee begint meneer de producer toch lichtjes door te laten schemeren dat hij het allemaal wat gladder zou willen horen. Het materiaal is allemaal erg goed maar er moest nog flink aan geschaafd worden. De sound die hij uiteindelijk met de band had paste compleet niet bij hoe de band zelf muziek wilde maken. En men kon zich amper nog herkennen in hun eigen nummers.
Meneer de producer was er echter van overtuigd dat als men airplay wilde men toch dit pad in moest slaan. De band heeft de man daarna vriendelijk bedankt voor zijn diensten en hem zachtjes naar de uitgang begeleid...
helaas gebeurt dit tegenwoordig maar al te vaak. Een producer vinden die luistert naar wat de band uiteindelijk wil en dit tot een mooi product maakt is moeilijk te vinden.
Men wil een geluid wat verkoopt en als men dan de basissound van een band of artiest dan ongeveer compleet uit moet kleden moet dit maar.
Als je wilt dat je gehoord gaat worden door een groot publiek moet je je aanpassen aan wat zij willen horen en vooral niet je eigen creatieve product willen presenteren... (daar waar het een artiest of band nu juist omgaat).
Nou gaat het al heeeel lang zo in de muziek industrie dat weet ik ook. Maar met de horizontale programmering van de huidige radiozenders is dit nog veel erger geworden.
Waar voorheen een DJ nog zelf eens een plaat kon draaien omdat hij potentie zag in een band, word nu door de muziek redactie van te voren bepaald wat er gedraaid word.
bij 3FM zitten er gelukkig nog wat DJ's in deze redactie maar ook die hebben weinig invloed meer op de platen die daar behandeld gaan worden.
Daar op doorgaand heb ik dus inderdaad helemaal niks met alle talentenjachtwinnaars what so ever. Ben Saunders? flikker op. Jamai? Ga fietsen man!
Niks talent! toevallig gezegend met een mooie stem that's it. Voor de rest krijgen ze tot in de puntjes voorgeschoteld wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen. En als ze goed genoeg gedresseerd zijn.. TADAA! men is een ster...
en god o god wat vind het publiek ze geweldig. Wat is het toch een super artiest.

Als ze los op een podium gekwakt worden om spontaan iets te doen samen met een band zakken ze zwaar door het ijs. Want creatief zijn en improviseren kunnen ze niet, want men heeft nooit in clubs en buurthuizen gestaan om te oefenen en te spelen voor drie man en de dronken burgemeester.
Lang leve festivals als Noorderslag en de grote prijs van Nederland! Hier staan tenminste nog echte bands die weten wat het is om na een optreden zelf hun rotzooi te moeten inpakken en opruimen.
zo.. dat moest me toch even van het hart nu maar weer eens een cdtje van Tonic in de speler!