Grand Prix historie algemeen favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 40

Topic: Grand Prix historie algemeen (350524 keer gelezen)
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 02-04-16 om 12:41:07
(...)


Dat waren inderdaad opmerkelijke races.
Het was wel een Mickey Mouse baantje, 3,9 km lang.
Wedstrijd was aanvankelijk over 40 ronden, maar toen het te donker werd werd hij na 35 ronden afgevlagd.

Toen Hailwood deze race won had hij er al twee seizoenen opzitten op de MV Agusta.


haha Jezus wat een verhaal is dat zeg. Dat kon toen nog.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Af en toe komen hier van die verhalen voorbij van races waar iedereen gelapt wordt, soms meerdere rondes, kleine startvelden, een paar finishers etc.

Meestal was dat in de begin jaren zestig. Toen was het niet best met de Grand Prix racerij. De Europese motorindustrie had het moeilijk. Veel arbeiders ruilden hun motor in voor een autootje. De welvaart nam toe. De Japanners begonnen mondjesmaat met GP's en stuurden teams naar een paar Europese wedstrijden.

Nu was ik nieuwsgierig naar het kleinste startveld ooit in een Grand Prix. Ik weet niet of ik het gevonden heb, maar veel kleiner kan het niet.

10 november Suzuka Japan 1963
350cc

Drie man aan de start.

Uitslag
1. Redman
2. Yamashita
3. Taveri

De race telde trouwens niet mee voor het WK.
Te weinig starters.
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 05-04-16 om 21:47:10
..
Nu was ik nieuwsgierig naar het kleinste startveld ooit in een Grand Prix. Ik weet niet of ik het gevonden heb, maar veel kleiner kan het niet.

10 november Suzuka Japan 1963
350cc

Drie man aan de start.
..

Als ik thuis ben zoek ik even wat soortgelijks op.
Er is ooit een Ulster Grand Prix geweest met volgens mij drie starters en twee finishers.. leuk zo iets, wordt vervolgd
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 05-04-16 om 21:47:10
..Nu was ik nieuwsgierig naar het kleinste startveld ooit in een Grand Prix. ..

Wat ik in elk geval gevonden heb was dat van de 1951 Ulster Grand Prix (Clady circuit) de 125cc klasse niet telde voor het WK wegens onvoldoende deelnemers. Helaas nog niet kunnen vinden hoeveel inschrijvingen er toen waren en hoeveel het minimum moest zijn.

Daarnaast kwam van de Ulster Grand Prix op Dundrod in 1971 de 50cc race te vervallen nadat de organisatie slechts 3 inschrijvingen kreeg.

Dat andere verhaal uit mijn vorige post hoop ik zsm nog op terug te komen.
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 06-04-16 om 22:02:19
(...)

Wat ik in elk geval gevonden heb was dat van de 1951 Ulster Grand Prix (Clady circuit) de 125cc klasse niet telde voor het WK wegens onvoldoende deelnemers. Helaas nog niet kunnen vinden hoeveel inschrijvingen er toen waren en hoeveel het minimum moest zijn..........



Die race had 4 deelnemers en 3 finishers.
Wat het toen geldende minimum was dat zou ik zo niet weten.

« Gewijzigd: 06-04-2016 om 22:41:05 door Johannes »

Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 06-04-16 om 10:22:59
(...)
..Er is ooit een Ulster Grand Prix geweest met volgens mij drie starters en twee finishers.. ..

Ben daar inmiddels achter: het ging om de 125cc race van 1950 op het Clady circuit met idd 3 starters en Carlo Ubbiali (Mondial) die er ruim 2 uur (toen waren de afstanden nog veel langer) over deed om de wedstrijd te winnen. Merkgenoot Bruno Ruffo was toen de enige andere die de finish haalde.
Wie de derde starter was weet ik helaas niet.
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 09-04-16 om 11:36:59
(...)

Ben daar inmiddels achter: het ging om de 125cc race van 1950 op het Clady circuit met idd 3 starters en Carlo Ubbiali (Mondial) die er ruim 2 uur (toen waren de afstanden nog veel langer) over deed om de wedstrijd te winnen. Merkgenoot Bruno Ruffo was toen de enige andere die de finish haalde.
Wie de derde starter was weet ik helaas niet.


Inderdaad dat is hem.

De derde starter was Gianni Leoni ook op Mondial.
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Nu weer actueel: exploderende banden van alle tijden mooi artikel van Mat Oxley die vertelt dat dit Geoff Duke zelfs al in 1950 overkwam. Rode draad is dat de machines meer vermogen krijgen die de banden niet aankunnen. Daarnaast wordt het compromis belicht dat Michelin nu moet maken. Je kunt maar beter niet de zwaarste of de lichtste rijder van het gezelschap zijn is zo'n beetje de moraal van het verhaal.
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 04-05-16 om 12:49:48
Nu weer actueel: exploderende banden van alle tijden mooi artikel van Mat Oxley die vertelt dat dit Geoff Duke zelfs al in 1950 overkwam. Rode draad is dat de machines meer vermogen krijgen die de banden niet aankunnen. Daarnaast wordt het compromis belicht dat Michelin nu moet maken. Je kunt maar beter niet de zwaarste of de lichtste rijder van het gezelschap zijn is zo'n beetje de moraal van het verhaal.


Mooi verhaal en het speelde dus allemaal bij de Dutch TT tijdens de race.
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
     Reageer met citaat 
In een ander topic op dit forum gaat het over de wel of geen grote Duitse motorsportgeschiedenis.

Hier nog iets anders over dat onderwerp.
Voor de oorlog waren de Duitsers een aantal jaren sterk in de 500cc. Maar toen was er nog geen WK.

Hitler gebruikte sport voor propaganda doeleinden voor het Nazi regime, zo ook de motorsport. Coureurs moesten lid zijn van de NSKK, alleen voor ariërs.

Met name Georg Meier op BMW won veel races.

In 1939 maakten de Duitsers op Man er een hele Nazi show van compleet met hakenkruisen, Hitler-groeten etc.

Een Britse verslaggever van de BBC die een kritisch artikel schreef over Hitler en de Nazi invloed op de motorsport werd ontslagen door de BBC. Zover reikte de Duitse invloed in Engeland. Wat is nieuw in de hedendaagse geschiedenis? Een soort Erdogannetje.

In 1939 won Georg "Schorsch" Meier ook in Assen de 500cc race. In het Drents Archief heb ik een foto gezien van de huldigings-ceremonie van die race. Het aanwezige publiek wat rondom de huldiging staat brengt massaal de Hitlergroet.
In Drenthe en met name in Assen was de NSB sterk vertegenwoordigd.

Er zijn ook stukken motorsport geschiedenis waar geen spotlicht op staat en waarnaar je op zoek moet.

« Gewijzigd: 07-05-2016 om 20:58:25 door Johannes »

Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
     Reageer met citaat 
Het bestaat niet meer, het 50cc WK, maar eens.....

Een mooie documentaire van rtv Drenthe uit 2009

TT Assen: Nederland domineerde de 50cc-klasse
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Nederland´s eerste Grand Prix winnaarJan Huberts is vandaag op 79 jarige leeftijd overleden (racesport)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Column op Bikesportnews.comover de vorige week overleden John Surtees , toch een legende
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 13-03-17 om 14:00:02
Column op Bikesportnews.comover de vorige week overleden John Surtees , toch een legende


absoluut!
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 07-05-16 om 20:42:24
In een ander topic op dit forum gaat het over de wel of geen grote Duitse motorsportgeschiedenis.

Hier nog iets anders over dat onderwerp.
Voor de oorlog waren de Duitsers een aantal jaren sterk in de 500cc. Maar toen was er nog geen WK.

Hitler gebruikte sport voor propaganda doeleinden voor het Nazi regime, zo ook de motorsport. Coureurs moesten lid zijn van de NSKK, alleen voor ariërs.

Met name Georg Meier op BMW won veel races.

In 1939 maakten de Duitsers op Man er een hele Nazi show van compleet met hakenkruisen, Hitler-groeten etc.

Een Britse verslaggever van de BBC die een kritisch artikel schreef over Hitler en de Nazi invloed op de motorsport werd ontslagen door de BBC. Zover reikte de Duitse invloed in Engeland. Wat is nieuw in de hedendaagse geschiedenis? Een soort Erdogannetje.

In 1939 won Georg "Schorsch" Meier ook in Assen de 500cc race. In het Drents Archief heb ik een foto gezien van de huldigings-ceremonie van die race. Het aanwezige publiek wat rondom de huldiging staat brengt massaal de Hitlergroet.
In Drenthe en met name in Assen was de NSB sterk vertegenwoordigd.

Er zijn ook stukken motorsport geschiedenis waar geen spotlicht op staat en waarnaar je op zoek moet.


Interessant onderwerp, zijn daar ook beelden van te vinden!?
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.

Pagina's: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 40


Snelle navigatie: