Grand Prix historie algemeen favoriete topics

Moderator: Jarno

Pagina's: 1 ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Topic: Grand Prix historie algemeen (63692 keer gelezen)
RG500IU

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Kawasaki heeft ook een 2-takt historie en boekte GP zeges en wereldtitels in de 125/250 & 350cc klasses. Nu is deze historie ook in boekvorm beschreven.
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Sommige mensen vinden dat de overwinning van Paul Lodewijckx in Assen in 1968 zich afspeelde in de prehistorie, maar de echte prehistorie van de motorsport ligt nog wel wat verder terug. Hieronder een stukje wat ik ooit schreef voor een ander medium en opeens weer tegenkwam.

Ik breek het stukje even in twee delen, want er mogen maar 5000 tekens in een bericht.


Parijs - Madrid 1903
In 1894 werd er voor het eerst een wedstrijd georganiseerd voor "voertuigen zonder paard". De rit ging van Parijs naar Rouen en de afstand was 100 km. De meeste voertuigen werden aangedreven door stoom. Helemaal een echte wedstrijd was het nog niet maar men had de smaak te pakken en in de jaren daarop werden er steeds meer city to city races gehouden. Parijs was in die periode het centrum van Europa en de meeste races gingen daar van start.
Het hoogte- en ook meteen het dieptepunt werd bereikt in 1903 met de wedstrijd Parijs - Madrid. Maanden werd naar deze wedstrijd uitgekeken, kranten stonden er vol van en het was het gesprek van de dag. Het zou een driedaagse wedstrijd worden met stops in Bordeaux, Vittoria en de finish in Madrid. Er waren maar liefst 250 inschrijvers, die meededen op een diversiteit van twee, drie en vierwielige voertuigen. De stoommachines waren inmiddels geheel verdreven door de explosiemotor. Op de zaterdagavond voor de start kwam er een grote stroom mensen op gang die het spektakel wilden meemaken. Grote groepen kwamen op de fiets. Als verlichting maakte men gebruik van lampions. Men had lampions voor en achter op de fiets. De stroom wielrijders was zo groot dat zij de volle breedte van de weg in beslag nam. Het aantal treinen van Parijs naar Versailles, de startplaats, was verdubbeld.
Op zondagochtend de 24e mei hadden zich meer dan 20.000 toeschouwers verzameld bij de start. De situatie dreigde volledig uit de hand te lopen daar niemand van de organisatie zo'n belangstelling had verwacht. Infanteristen konden met moeite een doorgang voor de deelnemers vrijmaken. De rijders gingen met intervals van start en de eerst die s'ochtends om kwart voor vier vertrok was Jarrott in een De Dietrich. Het gejuich van de duizenden mensen vermengde zich met het zware gebulder van de motoren.
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Bekende deelnemers waren René de Knyff, Lorraine Barrow, Louis en Marcel Renault en de in die dagen immens populaire madame du Gast, een van de weinige vrouwelijke deelnemers. Om kwart over zeven was de laatste deelnemer vertrokken.. Officials namen een speciale trein naar Bordeaux, de eerste etappeplaats.
De wedstrijd zelf ontaardde in een drama. Langs de route bevonden zich maar liefst 3 miljoen mensen. Aan beveiliging was nauwelijks gedacht en er ontstond een aaneenschakeling van ongelukken. De beroemde Lorraine Barrow overreed bij Arvergres met zijn automobiel een hond, het stuur klemde en Barrow reed tegen een boom. Onderdelen slingerden in het rond waardoor een kind en een soldaat gedood werden. Ook de meerijdende monteur was op slag dood. Barrow zelf was zwaar gewond. Madame du Gast arriveerde op de plaats van het ongeval, stopte en verleende eerste hulp tot de ziekenauto arriveerde, maar hulp mocht niet meer baten. Barrow overleed na een aantal dagen aan zijn verwondingen. Tourod probeerde een overstekend meisje te ontwijken, reed in het publiek en doodde daarbij een vrouw en twee soldaten. Zelf werd hij zwaar gewond. Een Engelse deelnemer sloeg om in een bocht, zijn mecanicien raakte bekneld onder de auto en verloor het leven. In Chatterlerault liep een kind op de weg. Een soldaat probeerde haar te redden, maar kwam samen met haar onder de auto. In Bonneval reed Porter tegen een gesloten overwegboom, waarbij zijn mecanicien werd gedood. Rudolph Darzer sloeg met honderd kilometer per uur over de kop maar kwam met de schrik vrij. Marcel Renault verongelukte in een scherpe bocht bij Couhé-Vérac als gevolg van slecht zicht door stof. Hij overleed onderweg naar het ziekenhuis. Zijn mecanicien werd zwaar gewond.
Bij de motoren ging het er een stuk rustiger aan toe. De automobielen hadden 70 pk aan boord, voortgebracht door vele duizenden cc's, wogen meer dan 1000 kg en waren een soort van kanonnen op de stoffige aangestampte zandwegen. De motorfietsen daarentegen moesten het doen met een kleine cilinderinhoud en plusminus 2 pk. Van de 50 gestarte motoren kwamen er 15 aan de finish. Geen van de motoren was betrokken bij een ernstig ongeval. De snelste motorrijder was Marcel Bucquet uit Frankrijk op een Werner. Bucquet heeft als motorsporter de eer de eerste fabrieksrijder te zijn en heeft voor de Werner fabriek vele overwinningen uit het vuur gesleept. Als derde bij de motoren kwam Mademoiselle Jolivet in Bordeaux aan.
De Franse regering was inmiddels op de hoogte van de dramatische gebeurtenissen en greep meteen in. De wedstrijd werd in Bordeaux gestopt. De auto's en motoren werden in beslag genomen en met een speciale trein naar Parijs teruggebracht. Nadat de balans was opgemaakt bleken er in totaal dertien doden te zijn, zowel bij coureurs als publiek. Daarnaast waren er nog tientallen zwaar gewonden.
Parijs - Madrid betekende het einde van de stedenraces. Men moest noodgedwongen gaan nadenken over afsloten circuits. Geen vreemd verkeer meer op de weg, geen tegenliggers of gesloten spoorwegovergangen. Ook waren afzettingen nodig waarachter het publiek een veilige plaats kon krijgen. Na Parijs – Madrid veranderde het aanzien van races met auto's en motoren.

“Uitslag” in Bordeaux:
1. Auguste Bucquet F Werner
2. Léon Demester F Griffon
3. Mademoiselle Jolivet F Griffon
4. Henri Cissac F Peugeot
5. Lanfranchi F Peugeot
6. Léon Derny F Clément
7. Martel F Griffon
8. Baret F Bruneau

Fernand Gabriel “won” de autorace met een Mors
RG500IU

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Mooi verhaal, waar heb je al die wijsheid vandaan, of is er Wikipedia pagina ofzo?
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 16-07-19 om 21:42:52
Mooi verhaal, waar heb je al die wijsheid vandaan, of is er Wikipedia pagina ofzo?


Twee verschillende boekjes.

Zal de titels nog opzoeken.
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 16-07-19 om 21:42:52
Mooi verhaal, waar heb je al die wijsheid vandaan, of is er Wikipedia pagina ofzo?


Bronnen:
Braunbeck's Sport Lexicon

Pacalmanac 1970/1971; uitgave van de pionier automobielclub

De geschiedenis van de motorsport, oorsprong en ontwikkeling.

Pagina's: 1 ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15


Snelle navigatie: