Johannes «
16-07-2019 om 21:21:25 »
Bekende deelnemers waren René de Knyff, Lorraine Barrow, Louis en Marcel Renault en de in die dagen immens populaire madame du Gast, een van de weinige vrouwelijke deelnemers. Om kwart over zeven was de laatste deelnemer vertrokken.. Officials namen een speciale trein naar Bordeaux, de eerste etappeplaats.
De wedstrijd zelf ontaardde in een drama. Langs de route bevonden zich maar liefst 3 miljoen mensen. Aan beveiliging was nauwelijks gedacht en er ontstond een aaneenschakeling van ongelukken. De beroemde Lorraine Barrow overreed bij Arvergres met zijn automobiel een hond, het stuur klemde en Barrow reed tegen een boom. Onderdelen slingerden in het rond waardoor een kind en een soldaat gedood werden. Ook de meerijdende monteur was op slag dood. Barrow zelf was zwaar gewond. Madame du Gast arriveerde op de plaats van het ongeval, stopte en verleende eerste hulp tot de ziekenauto arriveerde, maar hulp mocht niet meer baten. Barrow overleed na een aantal dagen aan zijn verwondingen. Tourod probeerde een overstekend meisje te ontwijken, reed in het publiek en doodde daarbij een vrouw en twee soldaten. Zelf werd hij zwaar gewond. Een Engelse deelnemer sloeg om in een bocht, zijn mecanicien raakte bekneld onder de auto en verloor het leven. In Chatterlerault liep een kind op de weg. Een soldaat probeerde haar te redden, maar kwam samen met haar onder de auto. In Bonneval reed Porter tegen een gesloten overwegboom, waarbij zijn mecanicien werd gedood. Rudolph Darzer sloeg met honderd kilometer per uur over de kop maar kwam met de schrik vrij. Marcel Renault verongelukte in een scherpe bocht bij Couhé-Vérac als gevolg van slecht zicht door stof. Hij overleed onderweg naar het ziekenhuis. Zijn mecanicien werd zwaar gewond.
Bij de motoren ging het er een stuk rustiger aan toe. De automobielen hadden 70 pk aan boord, voortgebracht door vele duizenden cc's, wogen meer dan 1000 kg en waren een soort van kanonnen op de stoffige aangestampte zandwegen. De motorfietsen daarentegen moesten het doen met een kleine cilinderinhoud en plusminus 2 pk. Van de 50 gestarte motoren kwamen er 15 aan de finish. Geen van de motoren was betrokken bij een ernstig ongeval. De snelste motorrijder was Marcel Bucquet uit Frankrijk op een Werner. Bucquet heeft als motorsporter de eer de eerste fabrieksrijder te zijn en heeft voor de Werner fabriek vele overwinningen uit het vuur gesleept. Als derde bij de motoren kwam Mademoiselle Jolivet in Bordeaux aan.
De Franse regering was inmiddels op de hoogte van de dramatische gebeurtenissen en greep meteen in. De wedstrijd werd in Bordeaux gestopt. De auto's en motoren werden in beslag genomen en met een speciale trein naar Parijs teruggebracht. Nadat de balans was opgemaakt bleken er in totaal dertien doden te zijn, zowel bij coureurs als publiek. Daarnaast waren er nog tientallen zwaar gewonden.
Parijs - Madrid betekende het einde van de stedenraces. Men moest noodgedwongen gaan nadenken over afsloten circuits. Geen vreemd verkeer meer op de weg, geen tegenliggers of gesloten spoorwegovergangen. Ook waren afzettingen nodig waarachter het publiek een veilige plaats kon krijgen. Na Parijs – Madrid veranderde het aanzien van races met auto's en motoren.
“Uitslag” in Bordeaux:
1. Auguste Bucquet F Werner
2. Léon Demester F Griffon
3. Mademoiselle Jolivet F Griffon
4. Henri Cissac F Peugeot
5. Lanfranchi F Peugeot
6. Léon Derny F Clément
7. Martel F Griffon
8. Baret F Bruneau
Fernand Gabriel “won” de autorace met een Mors
Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist