Johannes «
19-03-2020 om 09:40:09 »
TT van Assen 1994 in het Nieuwsblad van Friesland
Negende plaats stemt Jurgen van de Goorbergh tot tevredenheid
ASSEN - Niet alleen Wilco Zeelenberg (250 cc) en Loek Bodelier (125 cc) presteerden goed tijdens de TT van Assen, ook de gebroeders Jürgen en Patrick van den Goorbergh deden het in de 250 cc uitstekend. De jongste, Jürgen, duwde de motor als negende over de streep en pakte daardoor voor de vierde keer dit seizoen WK-punten. "Ik had achtste kunnen worden, maar ik ging in een te hoge versnelling de Ramshoek in, maar deze negende plaats
stemt mij tot volle tevredenheid," aldus Jürgen van den Goorbergh.
Broer Patrick kwam met gebalde vuist van woede over de streep in de kwartliterklasse. "Er had veel meer ingezeten dan die tiende plaats als die Honma mij niet in de eerste ronde in de Geert Timmerbocht het stuur uit mijn handen rijdt. Ik bleef wonderwel overeind, maar viel wel terug naar de zeventiende plaats. Ik moest me daarna weer door een grote groep naar voren worstelen, maar het gat naar mijn broer toe kreeg ik niet meer dicht."
Toen de eerste woede was gezakt, was de Brabander toch tevreden met zijn tiende stek. "Het geeft mij ook een goed gevoel dat ik overeind kon blijven. Het was echt een bikkelhard gevecht. In de laatste drie ronden, kwam ik zeker vijf keer met de kuip tegen die van een ander aan. Het was echt dringen en dan is het toch leuk dat je als eerste van de volgers binnen komt."
Hans Spaan nam in de 125 cc met een twintigste plaats afscheid van Assen, waar hij in 1989 in de lichtste klasse de TT won. De renner uit Castricum is het hele seizoen lichamelijk nog niet fit geweest. Zaterdagmorgen vlak voor de race, tijdens de laatste vrije training draaide het motorblok kapot. "In allerijl werd een reserveblok geplaatst, maar het ging gewoon niet," aldus Spaan, die nog met de gevolgen kampt van een val twee weken geleden in Hockenheim.
Cees Doorakkers (500 cc) ging te snel van start en kreeg van de wedstrijdleidirig een strafminuut. Hij eindigde als achttiende en pakte opnieuw geen WK-punten. "Ik was gebrand als nooit tevoren. Je telt als het ware mee als het rode startlicht tussen twee en vijf seconden blijft branden voor het op groen springt. In mijn gretigheid zal ik misschien te veel hebben gewild, maar ik was me niet van een valse start bewust."
De Nederlandse wild-cardrijders hadden het zaterdag bepaald niet gemakkelijk. Bert Smit (Stadskanaal) viel uit in de 125 cc. "Een kapotte membraam zette mij vroegtijdig aan de kant," aldus Smit, die opmerkte dat hij geschrokken was van de manier van rijden op GP-niveau. "Het gaat veel brutaler toe dan een paar jaar geleden." Marcel Nooren (Stadskanaal) eindigde in de lichtste als 23e en laatste, net achter de andere wild-card-rijder Riek van Etten.
De Hoogevener Juanlino Kirindongo kwam in de 250 cc vermogen te kort en kwam ook op de 23e en laatste plaats terecht. "Het was mijn eerste TT. Een geweldige beleving en ervaring die je op doet. Dat neemt niemand je af en het geeft toch veel zelfvertrouwen voor de strijd om het Nederlands kampioenschap."
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.