Ondertussen zijn Johannes en ik op de achtergrond als ware detectives bezig om de puzzelstukjes in elkaar te schuiven rond het mysterie wanneer en door wie de eerste GP op een slick (achterband) werd gewonnen.
Johannes heeft een enorm archief van boeken en tijdschriften uit die periode (1975) en is dat aan het doorspitten. Af en toe komen kleine feitjes boven als aanknopingspunten.
Tot nu toe is het meest aannemelijk dat het Barry Sheene zou moeten zijn die
met een Michelin band de Asser TT van '75 en zijn eerste GP won door Agostini op de streep te verslaan in een fotofinish (beide rijders hebben dezelfde tijd in de uitslag).
Wel zijn er verhalen bekend dat slicks eerder (vooral in de USA) werden gebruikt, oa in de Daytona 200, maar niet in de GP's. GP feitjes professor
Martin Raines (via Twitter) heb ik ook al gevraagd, die is in Engelse tijdschriften (MCN) aan het bladeren geweest en hij denkt dat Agostini het zou moeten zijn bij de eerste GP van dat jaar op Paul Ricard in Frankrijk.
Echter, eerder waren slicks in 1975 kennelijk nog verboden, over race 3 (Salzburgring) komen we dit tegen:
Citaat:
Toen Sheene ... bleek Agostini op een (verboden) slickband te staan. Een aantal coureurs wezen de organisatie hierop, maar Agostini mocht toch starten..
dus dat zal toch zeker ook voor race 1 (Frankrijk) hebben gegolden? (Agostini viel uit die dag)
Johannes vond een stukje in het toenmalige Nieuwsblad vh Noorden van de vrijdag voorafgaand aan die TT:
Citaat:
...27 juni 1975 DE INTERNATIONALE jury kwam gisteren voor de eerste keer bijeen. ... Men ging akkoord met de toepassing van „slicks", banden zonder profiel dus, althans zolang het droog zou blijven.
Cyclenews.com schrijft bv. wél over de 350cc in Assen dat jaar:
Citaat:
But Ago wasn’t able ...His Yamaha ...on the comers problems with the rear “slick” tire created handling faults.
..
En terwijl ik dit net schreef vond Johannes net het
antwoord
Citaat:
this innovation led to the first slick tyre being used in 1975, a move which led to Barry Sheene winning for the first time on a slick at the Assen TT in The Netherlands that year.
Nu nog even zien zeker te weten dat in Frankrijk eerder dat jaar slicks nog verboden waren en Agostini daar een band met profiel gebruikte