Grand Prix historie algemeen favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 40

Topic: Grand Prix historie algemeen (351781 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Heb even snel gekeken, dus het is niet compleet, maar hier wat rijders die de TT op Man en op Assen gewonnen hebben en dan niet het bijprogramma, maar de hoofdraces.

Stanley Woods
Graham Walker
Tim Hunt
Jimmy Guthrie
Ted Mellors
Geoff Duke
Artie Bell
Georg Meier
Cecil Sandford
Carlo Ubbiali
Ken Kavanagh
John Surtees
Tarquino Provini
Mike Hailwood
Phil Read
Luigi Taveri
Gary Hocking
Ernst Degner
Bill Ivy
Giacomo Agostini
Barry Smith
Dave Simmonds
Dieter Braun
Mick Grant
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
     Reageer met citaat 
Algemeen Handelsblad - 12 juli 1925

Doet verslag van de allereerste TT van Assen



MOTORWIELRIJDEN.
DE SNELHEID-WEDSTRIJDEN IN DRENTE.

(Van een bijzonderen medewerker)

In Assen heerschte zoowel Vrijdag als giste-
ren ter gelegenheid der plaats te vinden motor-
races een ongewone bedrijvigheid. Het motor-
geronk was niet van de lucht, terwijl een gas-
masker op sommige punten van de stad werke-
lijk geen overbodige luxe genoemd had kunnen
worden en de politie, die toegezegd had op deze
dagen de maximum snelheid niet te controlee-
ren, zoo nu en dan wel eens een oogje dicht
moest doen.
Uit alle deelen van het land waren duizenden
toeschouwers, die gistermiddag op het terrein
aanwezig waren, toegestroomd, zoodat het aan
animo voor dezen eersten Nederlandschen weg-
wedstrijd zeker niet ontbrak.
Voor de afzetting van het terrein werd op
uitstekende wijze door de marechaussee gezorgd.
Vóór het begin van den wedstrijd nam de
heer Kramer van de motor-club Assen en om-
streken het woord en dankte den aanwezigen
heer Linthorst Homan, Commissaris der Ko-
ningin in de provincie Drenthe, voor zijn ge-
waardeerde medewerking om voor de races de
toestemming te verkrijgen. Spreker betuigde tevens
zijn dank aan de burgemeesters van Rolde en
Borger voor hun vergunning de door hun ge-
meenten voerende wegen van het circuit voor
dien dag af te mogen sluiten. Daarna vermaan-
de 'hij de rijders nogmaals, toch vooral gedu-
renden den geheelen rit “met het hoofd" te
blijven rijden, daar het in zeer groote mate
daarvan zal afhangen of deze wedstrijden vol-
gende jaren weer plaats zou kunnen vinden,
Wij kunnen niet anders zeggen dan dat de
rijders zich daaraan stipt gehouden hebben.
Immers, gedurende den heelen rit is geen enkel
ongeval voorgevallen, ofschoon zkeer menigeen
te dien opzichte pessimistisch gestemd was.
Daarna nam de heer Linthorst Homan het
woord, sprak zijn enthousiasme voor de motor-
sport uit en dankte de renners voor hun komst
naar Drente om op deze manier de motorsport
omhoog te brengen. Hij sprak de hoop uit, dat
men volgende jaren op deze rit zal kunnen
steunen en er als een volledig succes op terug-
zien. Ten slotte wensehte hij den rijders heil
en voorspoed en verklaart den wedstrijd voor
geopend. Aan den start verschijnen 27 deelnemers daar
enigen niet waren opgekomen en v. d. Jagt
en Van Driel tijdens het trainen waren geval-
len, waarbij de eerste een hoofdwond en de
tweede een bekken en beenbreuk opliep.
Om 2.33 start de A klasse (tot 250 kub. cm)
met twee deelnemers, daarna volgt om 2.41. de
klasse (tot 350 kub. cm) met 14 deelnemers
en om 2.45 de C klasse (tot 500 kub. cm) met
11 deelnemers.
De eerste ronden komen bijna alle nog regel-
matig, maar dan begint er langzamerhand
eenige teekening in de volgorde te komen en
blijken Hamersveld (H. D.) en Bieze (New
Imperial) zich aan den kop te handhaven, ter-
wijl reeds na 5 ronden een groot gedeelte uitge-
vallen blijkt te zijn. Brunt (Douglas) moet
opgeven wegens een gesmolten zuiger ; Beverdam
(B. S. A.) heeft een gebroken klep; Burlage
(Norton) geeft wegens bandenpech op. De
B. S. A. van de Roode loopt vast; Jansen
(Saroléa) heeft banden-pech; Van Kooten
(Douglas) eon gebroken klepveer; Rossingh
(Norton) ook banden-pech ; Moos (B. S. A.) en
Achtien (A. J. S.) sukkelen met hun bougies,
terwijl Hoogeveens „Francis Barnett-ontste-
king defect is.
Zoo dunt gedurende, den wedstrijd het aantal
deelnemers voortdurend en blijkt Hamersveld,
die acht ronden aan der kop gezeten heeft, een
klepveer van zijn H. D. gebroken te hebben,
hetgeen hem noodzaakt zijn tempo te vermin-
deren waardoor Van Wijngaarden (Norton)
hem voorbij komt en als eerste eindigt.
De snelste ronde is waarschijnlijk door Ha-
mersveld gereden n.l. in 17 min. 1/5 sec, het-
geen een gemiddelde van 101 km uitmaakt.
De officieele uitslag is op dit oogenblik dat
wij dit seinen nog niet bekend, doch luidt waar-
schijnlijk: Klasse A (traject 227 km) : 1. A. Wuring
(B. S. A.) 3 uur 22 min. 46 sec.
Klasse B (traject 284. km): 1. H. Bieze
(New Imperial) 3 uur 26 min. 24 2/5 sec; 2.
J. H. P. Jansen (Matchless) 3 uur 32 min.
2 1/5 sec.; 3. G. Dieters (New Imperial) 3 uur
36 min. 24 2/5 sec.
Klasse C (traject 284 km): 1. B. Van Wijn-
gaarden (Norton) 3 uur 6 min. 12 4/5 sec.; 2.
A. P. van Hamersveld (H. D.) 3 uur 9 min.
46 2/5 sec.; 3. J. J. Abel (Douglas) 3 uur 38
min. 54 3/5 sec.
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
     Reageer met citaat 
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Zit wat reclame tussen, maar toch wel mooi: 74 jaren TT onafgebroken vanaf 1946:
via www.motociclismo.es
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 29-04-20 om 19:54:48
Zit wat reclame tussen, maar toch wel mooi: 74 jaren TT onafgebroken vanaf 1946:
via www.motociclismo.es


Heel mooi
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 24-04-20 om 10:26:04


Mooi hoor.

En Hendrik Veen die in 1927 voor de tribunes half gas reed om zijn moeder niet ongerust te maken.
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
     Reageer met citaat 
In een ander topic schreef ik dit:

Citaat:
Over zijspancoureurs en -passagiers. Op de Engelse wikipediapagina met alle GP winnaars staan de zijspancoureurs niet, maar op de Nederlandse wel. Zie hieronder.

https://en.wikipedia.org/...cycle_racing_winners

https://nl.wikipedia.org/...ampioenschap_wegrace

Sterker nog, op de laatste worden zelfs de zijspanpassagiers apart opgevoerd als GP-winnaars. Dan staat Kurt Waltisperg opeens op de 7e plaats tussen Mike Hailwood en Jorge Lorenzo. Dat vind ik wel opmerkelijk en is wat mij betreft niet helemaal zuiver. Heb dat ook nog nooit eerder gezien.

De zijspancoureurs horen mijns inziens wel in de lijst thuis, van toen zij nog deel uitmaakten van de GP's iig. Zoals op de Duitse wiki.

https://de.wikipedia.org/...en_Grand-Prix-Siegen


Streuer staat op de Nederlandse en Duitse wiki met 22 GP overwinningen. Ik heb afgelopen weekend het boek over hem nog eens gelezen en daar staat in dat zijn laatst gereden en gewonnen wedstrijd op WK niveau de wedstrijd is die in september 1992 werd verreden bij de SBK in Assen. Dat was het jaar waarin de zijspannen al los werden getrokken van de rest van de GP's. Bij nog maar 5 GP's stonden de zijspannen op het programma, en dan ook nog op de zaterdag ipv op zondag (wellicht bij de TT nog wel gewoon op de wedstrijddag zelf, dat weet ik niet). Daarnaast reden de zijspannen dus in Assen nog een wedstrijd voor het WK tijdens het SBK weekend, een race die Streuer dus won. Met die wedstrijd erbij heeft hij er inderdaad 22 gewonnen. Maar nu het discussiepunt, was dat nou wel of geen GP....

Op de Nederlandse wiki worden de 22 genoemd maar staat dat zijn laatst gewonnen GP de TT in 1991 was. Maar dan zou je dus uitkomen op 21.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 04-05-20 om 13:30:28
.. Maar nu het discussiepunt, was dat nou wel of geen GP......

Strikt genomen is het naar mijn idee geen GP. Het was echter wel een overwinning tellend voor het WK, dus gelijk gesteld met een GP denk ik.
Ik denk dat het correct gesteld Citaat:
Egbert Streuer behaalde 22 overwinningen.
moet zijn.
     Reageer met citaat 
Zoals ik het begrijp reden de zijspannen tot en met 1996 voor een WK titel en was een WK zijspan race een Grand Prix race. De teloorgang was toen natuurlijk al ingezet, maar formeel .............

Van 1997 trok de FIM zijn handen er vanaf en werd het een niet meer te volgen ratjetoe.
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Frank Weeink blikt op de site van Eurosport op drie! achtereenvolgende overwinningen door Nederlandse rijders in de 500cc klasse bij de GP van Finland op het circuit met de spoorwegovergang van Imatra
     Reageer met citaat 
Beelden bij een van de weetjes van vandaag.

https://www.youtube.com/watch?v=0hNJBVxmyA4
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 09-05-20 om 10:47:34
Beelden bij een van de weetjes van vandaag....

Zat net te denken dat er nu al een generatie is die dat nooit bewust meegemaakt heeft en Rossi alleen vd MotoGP kent..
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Mat Oxley vertelt over vroeger toen de winterpauzes vaak langer dan een half jaar waren. Nu weer actueel door Covid-19.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Ik herinner me nog dat ik bij een vd weetjes over de GP van Spa-Francorchamps 1986 iets had geschreven over Kevin Schwantz die met gebroken sleutelbeen zijn eerste WK punt scoorde, weet niet meer waar ik het vandaan heb.
Citaat:
Na zijn GP debuut in Assen, waar hij een week eerder ten val kwam, scoorde Kevin Schwantz in België zijn eerste WK punt dankzij een tiende plaats. De Suzuki rijder was in de opwarmronde nog ten val gekomen waarbij hij zijn sleutelbeen had gebroken.

vond het altijd beetje onwaarschijnlijk, maar hier toch wat bewijs:
https://www.youtube.com/watch?v=r9MND8fw-OU&feature=youtu.be
vanaf 01.30 zien we hem met beschadigde kuip op de startgrid en dikke minuut later nog eens..
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Een vd meest iconische wegracemachines ooit: de Suzuki RG500, van midden jaren '70 tot midden jaren '80 waren de successen, vooral dankzij Barry Sheene die er twee wereldtitels mee veroverde. Vervolgens kwam het op de markt als productieracer en bijna iedereen reed op zijn ding, Jack Middelburg wordt nog even genoemd in het artikel

Pagina's: 1 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 ... 40


Snelle navigatie: