Johannes « 22-04-2020 om 12:37:23 »
Algemeen Handelsblad - 12 juli 1925
Doet verslag van de allereerste TT van Assen
MOTORWIELRIJDEN.
DE SNELHEID-WEDSTRIJDEN IN DRENTE.
(Van een bijzonderen medewerker)
In Assen heerschte zoowel Vrijdag als giste-
ren ter gelegenheid der plaats te vinden motor-
races een ongewone bedrijvigheid. Het motor-
geronk was niet van de lucht, terwijl een gas-
masker op sommige punten van de stad werke-
lijk geen overbodige luxe genoemd had kunnen
worden en de politie, die toegezegd had op deze
dagen de maximum snelheid niet te controlee-
ren, zoo nu en dan wel eens een oogje dicht
moest doen.
Uit alle deelen van het land waren duizenden
toeschouwers, die gistermiddag op het terrein
aanwezig waren, toegestroomd, zoodat het aan
animo voor dezen eersten Nederlandschen weg-
wedstrijd zeker niet ontbrak.
Voor de afzetting van het terrein werd op
uitstekende wijze door de marechaussee gezorgd.
Vóór het begin van den wedstrijd nam de
heer Kramer van de motor-club Assen en om-
streken het woord en dankte den aanwezigen
heer Linthorst Homan, Commissaris der Ko-
ningin in de provincie Drenthe, voor zijn ge-
waardeerde medewerking om voor de races de
toestemming te verkrijgen. Spreker betuigde tevens
zijn dank aan de burgemeesters van Rolde en
Borger voor hun vergunning de door hun ge-
meenten voerende wegen van het circuit voor
dien dag af te mogen sluiten. Daarna vermaan-
de 'hij de rijders nogmaals, toch vooral gedu-
renden den geheelen rit “met het hoofd" te
blijven rijden, daar het in zeer groote mate
daarvan zal afhangen of deze wedstrijden vol-
gende jaren weer plaats zou kunnen vinden,
Wij kunnen niet anders zeggen dan dat de
rijders zich daaraan stipt gehouden hebben.
Immers, gedurende den heelen rit is geen enkel
ongeval voorgevallen, ofschoon zkeer menigeen
te dien opzichte pessimistisch gestemd was.
Daarna nam de heer Linthorst Homan het
woord, sprak zijn enthousiasme voor de motor-
sport uit en dankte de renners voor hun komst
naar Drente om op deze manier de motorsport
omhoog te brengen. Hij sprak de hoop uit, dat
men volgende jaren op deze rit zal kunnen
steunen en er als een volledig succes op terug-
zien. Ten slotte wensehte hij den rijders heil
en voorspoed en verklaart den wedstrijd voor
geopend. Aan den start verschijnen 27 deelnemers daar
enigen niet waren opgekomen en v. d. Jagt
en Van Driel tijdens het trainen waren geval-
len, waarbij de eerste een hoofdwond en de
tweede een bekken en beenbreuk opliep.
Om 2.33 start de A klasse (tot 250 kub. cm)
met twee deelnemers, daarna volgt om 2.41. de
klasse (tot 350 kub. cm) met 14 deelnemers
en om 2.45 de C klasse (tot 500 kub. cm) met
11 deelnemers.
De eerste ronden komen bijna alle nog regel-
matig, maar dan begint er langzamerhand
eenige teekening in de volgorde te komen en
blijken Hamersveld (H. D.) en Bieze (New
Imperial) zich aan den kop te handhaven, ter-
wijl reeds na 5 ronden een groot gedeelte uitge-
vallen blijkt te zijn. Brunt (Douglas) moet
opgeven wegens een gesmolten zuiger ; Beverdam
(B. S. A.) heeft een gebroken klep; Burlage
(Norton) geeft wegens bandenpech op. De
B. S. A. van de Roode loopt vast; Jansen
(Saroléa) heeft banden-pech; Van Kooten
(Douglas) eon gebroken klepveer; Rossingh
(Norton) ook banden-pech ; Moos (B. S. A.) en
Achtien (A. J. S.) sukkelen met hun bougies,
terwijl Hoogeveens „Francis Barnett-ontste-
king defect is.
Zoo dunt gedurende, den wedstrijd het aantal
deelnemers voortdurend en blijkt Hamersveld,
die acht ronden aan der kop gezeten heeft, een
klepveer van zijn H. D. gebroken te hebben,
hetgeen hem noodzaakt zijn tempo te vermin-
deren waardoor Van Wijngaarden (Norton)
hem voorbij komt en als eerste eindigt.
De snelste ronde is waarschijnlijk door Ha-
mersveld gereden n.l. in 17 min. 1/5 sec, het-
geen een gemiddelde van 101 km uitmaakt.
De officieele uitslag is op dit oogenblik dat
wij dit seinen nog niet bekend, doch luidt waar-
schijnlijk: Klasse A (traject 227 km) : 1. A. Wuring
(B. S. A.) 3 uur 22 min. 46 sec.
Klasse B (traject 284. km): 1. H. Bieze
(New Imperial) 3 uur 26 min. 24 2/5 sec; 2.
J. H. P. Jansen (Matchless) 3 uur 32 min.
2 1/5 sec.; 3. G. Dieters (New Imperial) 3 uur
36 min. 24 2/5 sec.
Klasse C (traject 284 km): 1. B. Van Wijn-
gaarden (Norton) 3 uur 6 min. 12 4/5 sec.; 2.
A. P. van Hamersveld (H. D.) 3 uur 9 min.
46 2/5 sec.; 3. J. J. Abel (Douglas) 3 uur 38
min. 54 3/5 sec.
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.