Grand Prix historie algemeen favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... 40

Topic: Grand Prix historie algemeen (350331 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Leuk weetje Johannes
PS denk je waar gaat dit over, kijk onderaan vorige pagina
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 05-02-21 om 21:35:27
Leuk weetje Johannes


Ja dat vind ik zelf ook hele leuke dingen
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
     Reageer met citaat 
Legendarische races, Tubbergen 1946

In 1946 mochten er voor het eerst na de Tweede Wereldoorlog weer wegraces worden georganiseerd in Nederland. Zandvoort zou de spits afbijten, ’t Zand en Assen volgden en op 28 september was het de beurt aan Tubbergen voor de “Nationale motorwegraces om den Grooten Prijs van Twente”.

Het duel van de dag werd uitgevochten in de 350 cc-race junioren.  “In de 350 cc klasse ontstond tusschen Klaas Reinbergen en Dick Heeres een duel van zes ronden lang, dat wel zoo mooi was, dat geen der toeschouwers dit ooit zal vergeten. Nek aan nek, elkaar geen haarbreed toegevend, renden de beide rivalen over het circuit”, aldus Han Harmsze in het verslag in Motor. Het publiek genoot volop van deze titanenstrijd. De schok was dan ook groot toen in de zevende ronde Klaas Reinbergen (op de foto met nr. 66) alleen doorkwam. Dick Heeres (nr. 51), zo bleek, had zijn te grote helm opgevuld met papier en deze was in de strijd gaan verschuiven, “waardoor zijn helm op z’n hoofd stond te dansen en z’n bril omlaag drukte”. Vlak voor de haakse bocht in Albergen kon hij even niets zien met een valpartij tot gevolg, Groggy zette hij de motorfiets met een verbogen stuur aan de kant.

Nu kon Reinbergen onbedreigd als eerste de finish passeren.  Een bijzondere rol speelde streekgenoot Kroeze in deze race. Hij had een slechte start gehad en kwam na de eerste ronde als negentiende door. Hij passeerde de ene na de andere rijder en wist, onder luide toejuichingen van het publiek, aansluiting te krijgen met de kopgroep die inmiddels al wel uit elkaar gevallen was. Kroeze passeerde vervolgens Drijvers en Haaker en ook Hommel moest er uiteindelijk aan geloven. Toen Heeres ook nog was uitgevallen reed Kroeze op de tweede plaats. Hij finishte op 30 seconden achter Reinbergen.

staat op mijn pc, maar ik vermoed dat de credits voor deze tekst voor Bennie Pinners zijn.


Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
     Reageer met citaat 
De pioniers zijn het met elkaar oneens of motorracen, vroeger gevaarlijker was dan nu. Geert Timmer, velligheids-apostel in de racerij en persoonlijk verantwoordelijk voor de veiligheid van de renners van nu: "Motorracen nu is minder gevaarlijk dan deelnemen, aan het verkeer".. Vroeger was het per se gevaarlijker. De weg zat vol kuilen en gaten, de race duurde zo'n uurtje of drie, de motor had geen enkele wegligging, de banden waren slecht.
Gebrand van Pelt: "Hoe harder je gaat, des te harder is de klap als er iets fout gaat. En ze gaan nu een stuk harder". "Motorsport is geen gevaarlijke sport. Nu niet en vroeger niet""' meent Van Hamersveld.
Willy van Gent: "Ik geloof' dat er weinig verschil is. Vroeger vielen er óók rake klappen:, Ze hebben mij een keertje héél' voorzichtig thuis gebracht "Leg 'm maar lekker in bed Hij moet veel rust hebben" Drie dagen buiten westen geweest en de familie maar op de" tenen lopen: "Ssst, pa slaapt" Ja, zo ging dat in die tijd. Wist men veel.
Fons Cremers vloog in 1929 via een boom een baggersloot in. Toen ze hem er uit gevist hadden en in het Asser ziekenhuis een beetje hadden afgepoetst, bleek hij zoveel gebroken te hebben dat ze niets eens genoeg instrumentarium hadden om dat allemaal te maken. Een smid heeft toen nog moeten assisteren. Ik zweer je. dat het waar is. Het is trouwens nog aardig goed gekomen. Alleen z'n pols is er half naast blijven staan en hij loopt nu nog met een stok".
Dezelfde Van Gent op de vraag of z'n zoons ook racen; "Kijk eens: MIJN vader, vond: het goed. Maar die wist ook van niks. Ik weet alles en vind het dus niet goed. Hoeveel lol ik er zélf ook aan heb beleefd, Mijn oudste zoon is 36 en die, heb ik het indertijd nog niet zo duidelijk gezegd. Gaat toch racen, valt een keertje van een , motor en is sindsdien een beetje dovig. Ik heb nog een jongere zoon van 15 en die zal ik het wat beter inprenten: blijf er vanaf, want begin je eraan dan is er geen weg terug".
De 76-jarige Bertus van Hamersveld heeft een oranje pet Die zit een heel jaar lang in een plastic zakje en wordt alleen tijdens de T.T en de daaraan voorafgaande trainingsdagen, gedragen. Met die pet is Bertus van verre reeds makkelijk te herkennen door andere oude pioniers. Stuk voor stuk zijn ze de deze week naar Assen gekomen. Sommigen met zorgwekkende rammeltjes in het carter, anderen met nog bijna evenveel vermogen als vroeger. Maar ze kómen. Hoe" dan ook. De caravan van Han van Kooten in het renners kwartier is het vaste ontmoetingspunt. Vorige week vrijdag, heeft hij die er al neergezet. Zijn vrouw: "Hij hield het thuis in Haarlem niet meer uit. Ik kón hem niet langer vast houden. Hij móést naar Assen".

Tekst in een gevonden krantenknipseltje
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 06-02-21 om 18:06:42
...Dick Heeres (nr. 51), zo bleek, had zijn te grote helm opgevuld met papier en deze was in de strijd gaan verschuiven, “waardoor zijn helm op z’n hoofd stond te dansen en z’n bril omlaag drukte”. Vlak voor de haakse bocht in Albergen kon hij even niets zien met een valpartij tot gevolg..

Ik kan me daar iets bij voorstellen
     Reageer met citaat 
De sensatie

Ja! Dat was wel 'de' sensatie
Van de TT middag-race
Toen een Nederlandsche motor
Daar z'n vaardigheid bewees!
Toen de Nederlandsche 'Eysink'
Toonde dat hij macht bezat
En hij zich verrassend-krachtig
Met den buitenlander mat!

Hamersveld of Graham Walker?
Graham Walker, Hamersveld?
Op die beiden is de aandacht
Fel-gespannen ingesteld!
't gaat in een geweldig tempo!
Plots ... van Hamersveld is vóór!
Pijlsnel jaagt de Nederlander
Op z'n 'Eysink' er vandoor!

Een geestdriftige ovatie
voor het Neerlandsch fabrikaat
is de tolk van de verrassing
Die er door de rijen gaat
Want deez' 'Eysink' (pas geboren)
Toont in dat moment zoowaar
Op één lijn te staan met merken
Van ruim vijf en twintig jaar!

Dit moment van 'Eysink''s Glorie
Sterkt, bij wie het heeft
aanschouwd,
Het besef dat men bij 'Eysink'
Ware prachtmachines bouwt!
't Spreekt vanzelf dat die 'sensatie'
Straks de eindvoldoening schenkt
dat de Nederlandsche rijder ...
Voortaan het eerst aan 'Eysink' denkt

Otto Zegers
1932
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
     Reageer met citaat 
De allereerst Wereldkampioen zijspan Eric Oliver.
Hier met bakkenist Lorenzo Dobelli

Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
     Reageer met citaat 
Gisteren nog eens gekeken naar een docu over Rob Bron. Wat een karakter.

https://www.youtube.com/watch?v=f4SZp26PIzY

Ze hebben ook nog een kort zelfgemaakte film over hem.

https://www.youtube.com/...dxTKiQB9a0&t=11s
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Mooi die oude posters

Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 10-02-21 om 13:13:39
Mooi die oude posters ..

Ik hou hiervan, geweldig
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
bredebeier schreef 09-02-21 om 15:13:44
Gisteren nog eens gekeken naar een docu over Rob Bron. Wat een karakter.

https://www.youtube.com/watch?v=f4SZp26PIzY

Ze hebben ook nog een kort zelfgemaakte film over hem.

https://www.youtube.com/...dxTKiQB9a0&t=11s

Die eerste docu gisteren even bekeken...
Wat een geweldige beelden. Bijzondere dynamiek tussen de hoofdpersonen..
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het hier gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van Wegraceforum mede ondersteunen? Doe een vrijwillige bijdrage op wegraceforum.nl
     Reageer met citaat 
Trax schreef 11-02-21 om 11:20:41
(...)

Die eerste docu gisteren even bekeken...
Wat een geweldige beelden. Bijzondere dynamiek tussen de hoofdpersonen..


Het bewijs dat hard rijden iets anders is dan slim sturen

Overigens bewijst Jarno jansen ook niet het omgekeerde
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Uit een tijdschrift jaren '30

« Gewijzigd: 16-02-2021 om 17:15:46 door Johannes »

Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Mat Oxley refereert vandaag even op Twitter aan de jarige Valentino Rossi die 42 is geworden

Hij herinnert ons er even aan dat bovenstaande Arthur Wheeler in 1962 op 46 jarige leeftijd de oudste GP winnaar werd.
Als Valentino hem evenaren/verbeteren wil, moet hij in elk geval tot 2025 doorgaan.. en ook nog winnen.
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 16-02-21 om 14:54:58
Mat Oxley refereert vandaag even op Twitter aan de jarige Valentino Rossi die 42 is geworden
(afbeelding)
Hij herinnert ons er even aan dat bovenstaande Arthur Wheeler in 1962 op 46 jarige leeftijd de oudste GP winnaar werd.
Als Valentino hem evenaren/verbeteren wil, moet hij in elk geval tot 2025 doorgaan.. en ook nog winnen.


Arthur ThreeWheeler
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.

Pagina's: 1 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... 40


Snelle navigatie: