Grand Prix historie algemeen favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 ... 40

Topic: Grand Prix historie algemeen (350525 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Naar aanleiding vd Top 6 met 6 verschillende merken in de MotoGP op Silverstone schreef ik dit:
RG500IU schreef 29-08-21 om 16:57:14
(...)

vorige keer was 1972 .. heb het opgezocht het was de GP van het toenmalige Joegoeslavië op het stratencircuit van Opatija (18 juni) waarin Agostini was uitgevallen:
1 Alberto Pagani (MV Agusta)
2 Chas Mortimer (Yamaha)
3 Paul Eickelberg (König).
4 Guido Mandracci (Suzuki)
5 Bo Granath (Husqvarna)
6 Charlie Dobson (Kawasaki)..

Dat was de laatste keer in de zwaarste klasse tot 2021. Dankzij Nacho Gonzales (@Swinxy op Twitter)
er achter gekomen dat dit niet de enige keer in de zwaarste klasse was.
Het is in totaal 8x voorgekomen in de GP historie sinds 1949:
Citaat:
Ulster Grand Prix 1962
België/Francorchamps 1969
Tsjechoslowakije (Brno) 1969
Adriatische GP in Joegoeslavië /Opatija 1970 (totale top 8 )
Assen 1970 (top 7)
Oost Duitsland /Sachsenring 1971 (top 7)
Joegoeslavië /Opatija 1972
Silverstone 2021
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Bovenstaande klopt dus niet helemaal, het moet (ik controleer normaal zulke dingen altijd ) zo zijn:
Citaat:
Ulster Grand Prix 1962
Spanje (Jarama) 1969
België/Francorchamps 1969
Tsjechoslowakije (Brno) 1969
Adriatische GP in Joegoeslavië /Opatija 1970 (totale top 8 )
Assen 1970 (top 7)
Oost Duitsland /Sachsenring 1971 (top 7)
Joegoeslavië /Opatija 1972
Silverstone 2021

meer op: Spanje 1969
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
In het Silly Season 2021 Topic stelde Plaggie een vraag of het al eens voorgekomen is of een rijder met twee merken in een seizoen in dezelfde klasse wist te winnen.
In elk geval Mike Hailwood in 1961 in de 500cc met Norton (TT Man) en MV Agusta (Monza). Hier komen vast nog wel meer te staan

« Gewijzigd: 09-01-2022 om 16:41:16 door RG500IU »

RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Zie post hierboven en deze elders:
Johannes schreef 02-09-21 om 17:14:53
..
Mike Hailwood is waarschijnlijk de enige. Heb het nog even nagekeken, maar ik zag zo niets, tenminste niet bij de solo's
..

Inmiddels via Twitter zowel door Martin Raines en Nacho Gonzales (beiden autoriteit op statistiekengebied in mijn ogen) bevestiging gekregen dat Mike Hailwood in 1961 de enige rijder was die in een seizoen met twee verschillende merken (Norton en MV Agusta) in dezelfde klasse (500ccc) wist te winnen. Viñales kán dit seizoen de tweede worden dus..
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Naar aanleiding van de Triviantvraag over Bagnaia en wat daar zo bijzonder aan was,
hier een overzicht van alle 11 rijders die hun eerste twee zeges in de zwaarste klasse opeenvolgend hadden:

Dat beetje Spaans wat er boven staat lijkt me nog wel te begrijpen
     Reageer met citaat 
Afgelopen dagen een meerdelige serie over de geschiedenis van Spanje gezien. Een beetje onbekend voor mij, die geschiedenis, maar nu snap ik wel waarom Spanje de eerste 20 jaar van het WK motorracen geen enkele rol speelde. Een dictatuur waar Korea en Wit-Rusland nog wat van kunnen leren. In een land met martelingen, verdwijningen, hongersnood en het ontvoeren van babies uit gezinnen van tegenstanders en alles op grote schaal, kom je niet aan motorracen toe. Eind jaren 60 zocht men waardering bij de omringende landen en kwam bij Franco ook motorsport in beeld. Nieto kwam bovendrijven bij talentenjachten en werd uiteindelijk een held. Nieto was de allereerste sportheld van Spanje. Hij mocht ook bij Franco op audiëntie, maar dat vond hij verschrikkelijk. Hij was alleen maar bang.

Nu nog is er over de geschiedenis in Spanje grote verdeeldheid, maar sport verbroederd en mede daarom is sport in Spanje ook zo belangrijk geworden. De verwerking van de geschiedenis zelf is nog maar amper op gang gekomen.
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Kwam ik toevallig tegen op Internet vandaag:

De machine waar Troy Corser, na zijn SBK titel in 1996, een half seizoen als teamgenoot Luca Cadalora (Red Bull Yamaha) mee rijd. De TT van Assen was zijn laatste GP, daarna leverde hij zijn contract in omdat hij zich niet thuis voelde op de 2-takten.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Bijna 10 jaar geleden alweer dat Marco Simoncelli overleed. Mat Oxley schreef toen in 2011 enkele dagen later dit als eerbetoon: over de mens en de coureur..
     Reageer met citaat 
Herinner mij die 23 oktober nog als de dag van gisteren :'(
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Foto die ik in mijn Twitter tijdlijn voorbij zag komen van de Asseer TT 1952:

@Nosferatu1957 postte deze
We herkennen de S bocht na start - finish en zien veel publiek
Capirex_65
#Be a Racer

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 14-10-21 om 09:49:32
Afgelopen dagen een meerdelige serie over de geschiedenis van Spanje gezien. Een beetje onbekend voor mij, die geschiedenis, maar nu snap ik wel waarom Spanje de eerste 20 jaar van het WK motorracen geen enkele rol speelde. Een dictatuur waar Korea en Wit-Rusland nog wat van kunnen leren. In een land met martelingen, verdwijningen, hongersnood en het ontvoeren van babies uit gezinnen van tegenstanders en alles op grote schaal, kom je niet aan motorracen toe. Eind jaren 60 zocht men waardering bij de omringende landen en kwam bij Franco ook motorsport in beeld. Nieto kwam bovendrijven bij talentenjachten en werd uiteindelijk een held. Nieto was de allereerste sportheld van Spanje. Hij mocht ook bij Franco op audiëntie, maar dat vond hij verschrikkelijk. Hij was alleen maar bang.

Nu nog is er over de geschiedenis in Spanje grote verdeeldheid, maar sport verbroederd en mede daarom is sport in Spanje ook zo belangrijk geworden. De verwerking van de geschiedenis zelf is nog maar amper op gang gekomen.


Ook kwam eind jaren 60 massatoerisme naar de nu nog bekende kustplaatsen in Spanje op gang. Waarschijnlijk waren dat enclaves waar de toerist niets van het echte Spanje te zien kreeg.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
     Reageer met citaat 
Al een tijdje bezig om het verhaal van deze foto te ontrafelen.
Een soort winterpuzzel.
Weet eigenlijk alleen nog niet waar het is.
Moet een internationale wedstrijd in 1954 zijn, omdat dat het enigste jaar is dat Taveri op Norton reed.



2. Luigi Taveri Norton,
24.Werner Gerber Gilera
22.Duilio Agostini Moto-Guzzi
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 02-12-21 om 09:39:35
..
22.Duilio Agostini Moto-Guzzi

Geen familie van Giacomo dus volgens Wikipedia (staat in de Engelse versie)...
     Reageer met citaat 
Wel weer een leuk verhaal van een jongen die bij de klantenservice van Moto-Guzzi werkt, wel testrijder mag zijn en dat zo goed doet dat hij races mag rijden en dat dan ook zeer verdienstelijk doet, zelfs met een overwinning in de 350cc GP van Frankrijk.
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
     Reageer met citaat 


Gyula Marsovsky en Lewis Young
500cc - GP Francorchamps - 1966
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach

Pagina's: 1 ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 ... 40


Snelle navigatie: