Grand Prix historie algemeen favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

Topic: Grand Prix historie algemeen (351780 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Fred Merkel reed op die witte VFR.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Beelden van de West-Duitse GP op de Nürburgring uit 1970 in de Speelfilm: Bolidi sull'Asfalto a Tutta Birra
Citaat:
Mino, een jonge werktuigkundige, wordt door een vriend overgehaald om een motorfiets te lenen en deel te nemen aan een race-wedstrijd. Hij rijdt goed maar heeft een ongeval en de motorfiets is helemaal stuk. Tot zijn verrassing is de woedende eigenaar een jonge dame. Maar Mino geeft zich na die tegenslag niet gewonnen en gaat steeds meer aan racewedstrijden deelnemen, en met succes, zodat het meisje uiteindelijk bewondering krijgt voor hem.

RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 03-01-22 om 11:08:55
Beelden van de West-Duitse GP op de Nürburgring uit 1970 in de Speelfilm: Bolidi sull'Asfalto a Tutta Birra
(...)

(afbeelding)


Prachtig!!
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
     Reageer met citaat 
Jo Siffert, met een roemrijke F1 carrière, begon ooit op twee wielen met een AJS 350, waarmee hij Zwitsers kampioen werd en aan een GP deelnam.


Fotograaf: onbekend - 1958
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Vraaggesprek tussen Ben Looijen en Albert Siegers, Jack Middelburgs toenmalige monteur over de overwinning van Jack in Silverstone (bazzer.nl)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Niet helemaal GP, maar wel van historische betekenis:

Jarno Saarinen won de Daytona 200 in 1973. Best bijzonder want hij reed met een 350cc tweecylinder waar motoren tot 750cc waren toegestaan.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Naar aanleiding van een eerder bericht op Twitter door Frank Weeink haalt journalist Julian Ryder herinneringen op aan zijn eerste bezoek aan een buitenlandse GP: de Asser TT van 1980 - hij vertelt oa over de overwinning van Jack Middelburg in de 500cc
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Vanuit ander Topic (op deze dag) hier even verder:
RG500IU schreef 09-03-22 om 11:28:01
..
Als het ff uitkomt, dan kom ik op dat zijspanverhaal nog eens terug, met name het jaar 1979 toen we 2!! verschillende zijspanklasses hadden met elk hun eigen wereldkampioenschap.

Optimate schreef 09-03-22 om 12:04:06
Waaronder dus met die Beo van Biland. Dat was geen motor met zijspan meer maar gewoon een auto met drie wielen. Twee wielen waren er aangedreven en de bakkenist hoefde niks te doen. Nam plaats op een stoel voor de race en ging als levende balast mee.

Deze foto (Flickr.com) illustreert wel goed wat er gaande was:

gespek met / beelden van Biland & BEO (met dank aan Optimate)
Citaat:
Der concurenz hat geschlafen
aldus Biland in het fragment
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 09-03-22 om 20:11:49
Zie ook de Topics 'op deze dag' en 'grand prix historie'. In verband met het zijspanverhaal kwam ik deze site tegen:

http://www.lcr-sidecar.com/
http://www.lcr-sidecar.com/...-sidecars/index.html


Mooi artikel.

Kun je goed zien hoe het er uit zag.

Wat een ellende was dat zeg. Het zijspanveld in tweeën gedeeld met twee kampioenschappen. Allebei saai. Lange voorgeschiedenis. Slechte besluitvorming.

Maar het jaar daarop was het gelukkig weer een gewoon kampioenschap.

« Dit bericht stond oorspronkelijk in Diversen / Motorsport Algemeen / Interessante race-sites »

Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Foto (André Verlaat) uit de Dutch TT van 1978,


Michel/Collins (Seymaz) en Biland/Williams (BEO Yamaha), beiden vielen uit.
Wikipedia schrijft hier onder meer het volgende over:
Citaat:
De meeste spanning van de zijspanklasse in Assen was in de weken vóór de race, toen een aantal rijders dreigden de TT te boycotten als Rolf Biland met zijn "BEO" aan de start zou komen. De race zelf werd nogal saai, vooral nadat Biland met ontstekingsproblemen was uitgevallen. De posities wisselden toen nog alleen door uitvallers: Rolf Steinhausen door een gebroken voorwielophanging en Alain Michel door een gebroken ketting.


later meer..
     Reageer met citaat 
In 1979 werden de gewone zijspannen bij de TT verreden en de autootjes bij de F750 wedstrijd verderop in het jaar.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
De opkomst van deze BEO (auto) was het jaar ervoor, 1978, al begonnen. Op de zeer uitgebreide Nederlandse Wikipedia van Rolf Biland is veel info te vinden. Biland gebruikte zelfs 2 verschillende spannen. De eerste Grand Prix vh jaar reed (en won) hij nog met de 'conventionele' TTM combinatie omdat die beter tot zijn recht kwam op de snelle Salzburgring. Begin mei van dat jaar kwam hij naar Nogaro voor de Franse GP met de BEO combinatie en wist direct te winnen, elders op dit forum bij de weetjes staat:
Citaat:
Rolf Biland/KennyWilliams wonnen hier in 1978 voor het eerst met de bijna futuristische BEO-77-A/Yamaha combinatie. Kenmerken van de BEO waren twee aangedreven wielen, motorblok achter de rijder én de passagier die in een stoeltje zat.

De volgende race op Mugello werd ook gewonnen. Daar bleek de BEO snelheid te kort te komen. Maar de veel betere stuur en remeigenschappen waren zo goed dat dit ruimschoots gecompenseerd werd. Aan het eind vh jaar behaalde hij zijn eerste WK titel in een seizoen waar hij op snelle banen zoals Francorchamps nog de oude TTM combinatie gebruikte. Lees de Wikipedia maar eens na, de protesten vd concurrentie namen toe, maar ook zijn eigen 'passagier' Kenny Williams vond het maar niks, hij stopte zelfs aan het einde vh seizoen. Ook liet het publiek toen al merken dat men het niks vond..

Het volgende jaar '79 zoals in voorgaande berichten al te lezen was, twee! verschillende zijspan WK's in een seizoen. We hadden de klassen B2A (één sturend wiel en één aangedreven wiel) voor de traditionele combinaties en de B2B, waar nieuwe constructies waren toegestaan.

Biland ging in beide kampioenschappen van start. Ondanks het missen vd eerste 2 GP's in de traditionele klasse B2A behaalde hij toch zijn 2e wereldtitel.

De B2B titel moest hij als pionier met deze revolutionaire machines laten aan landgenoot Bruno Holzer en Karl Meierhans, die in alle GP's als 2e eindigden. Biland won 4x, echter ook 2 DNF's.

Biland werd zelf 2e met nieuwe passagier Kurt Waltisperg dat moet vast wel een beetje zuur voor hem geweest zijn denk ik..
Echt opmerkelijk trouwens dat vd Holzer/Meierhans combinatie heel weinig foto's te vinden zijn op het Internet..

Maar goed 1979 was een rampjaar zoals Johannes paar posts terug al verwoordde, vanaf 1980 was alles weer normaal.
     Reageer met citaat 
Vandaag kwam een fotootje voorbij van Donington Park in de sneeuw op FB meen ik. Staat er een heel verhaal van Alex George ( oud coureur) onder dat wel leuk is om hier te vermelden.

Some years back at the West German GP at the illustrious Nurburgring they sent us out at about 6am for practice, most of the 50's didn't come back, so they sent out the 125's and most of them didn't come back. Soooooooooo they sent US out on 250cc's and when we got down to Adenau, it looked like a used bike sales shop, knee deep in snow, !!! No wonder no one came back, we could not make it up the bloody hill !!!! They eventually called in some military blokes with humongous 6 x 6 trucks and chucked us all on and back to the paddock....about 2 hours later....hahahahahahaha !!! Hard days . you betcha !!! this is a TRUE story and many will testify............ Alex (still frost bitten) :-) ...More about this in my never ending book files.
Wie om zichzelf kan lachen zit nooit zonder vermaak.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Iets wat ik al eens eerder had gezien en gisteren toevallig weer tegen kwam.
De geschiedenis over de Duitse zijspancoureur Heinz Luthringshauser, de link is naar de uitgebreide Wikipedia pagina over hem.

Onderaan die pagina staat een 'Trivia':
Citaat:
Heinz Luthringshauser had een houten been. Tijdens de Sidecar TT raakte hij van de baan waardoor Heinz en zijn bakkenist door de lucht vlogen. Het houten been was losgeraakt en lag voor Heinz Luthringshauser in de berm. Het publiek dacht dat hij een been was kwijtgeraakt was verbaasd toen zijn passagier hem hielp het been weer op zijn plaats te zetten, waarna de combinatie verder reed.


Misschien is de tekst 'voor de leuk' wel beetje aangedikt. op de TT website vind ik dit Citaat:
His wooden leg was in a strange angle in front of him. His passenger came back corrected the wooden leg, and they were in the race again.


In de jaren '60 en '70 een rijder van naam die een keer 2e in het WK eindigde nadat zijn passagier verongelukte bij de voorlaaste GP, TT winnaar en altijd met BMW onderweg als ik het zo lees. Vreemd, de BMW 4-takten waren dominant maar werden overvleugeld toen de 2-takten (König & Yamaha) midden jaren '70 kwamen.

Pagina's: 1 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40


Snelle navigatie: