De opkomst van deze BEO (
auto) was het jaar ervoor, 1978, al begonnen. Op de zeer uitgebreide Nederlandse
Wikipedia van Rolf Biland is veel info te vinden. Biland gebruikte zelfs 2 verschillende spannen. De eerste Grand Prix vh jaar reed (en won) hij nog met de 'conventionele' TTM combinatie omdat die beter tot zijn recht kwam op de snelle Salzburgring. Begin mei van dat jaar kwam hij naar Nogaro voor de Franse GP met de BEO combinatie en wist direct te winnen, elders op dit forum bij de weetjes staat:
Citaat:
Rolf Biland/KennyWilliams wonnen hier in 1978 voor het eerst met de bijna futuristische BEO-77-A/Yamaha combinatie. Kenmerken van de BEO waren twee aangedreven wielen, motorblok achter de rijder én de passagier die in een stoeltje zat.
De volgende race op Mugello werd ook gewonnen. Daar bleek de BEO snelheid te kort te komen. Maar de veel betere stuur en remeigenschappen waren zo goed dat dit ruimschoots gecompenseerd werd. Aan het eind vh jaar behaalde hij zijn eerste WK titel in een seizoen waar hij op snelle banen zoals Francorchamps nog de oude TTM combinatie gebruikte. Lees de Wikipedia maar eens na, de protesten vd concurrentie namen toe, maar ook zijn eigen 'passagier' Kenny Williams vond het maar niks, hij stopte zelfs aan het einde vh seizoen. Ook liet het publiek toen al merken dat men het niks vond..
Het volgende jaar '79 zoals in voorgaande berichten al te lezen was, twee! verschillende zijspan WK's in een seizoen. We hadden de klassen B2A (één sturend wiel en één aangedreven wiel) voor de traditionele combinaties en de B2B, waar nieuwe constructies waren toegestaan.
Biland ging in beide kampioenschappen van start. Ondanks het missen vd eerste 2 GP's in de traditionele klasse B2A behaalde hij toch zijn 2e wereldtitel.
De B2B titel moest hij als pionier met deze revolutionaire machines laten aan landgenoot Bruno Holzer en Karl Meierhans, die in alle GP's als 2e eindigden. Biland won 4x, echter ook 2 DNF's.
Biland werd zelf 2e met nieuwe passagier Kurt Waltisperg dat moet vast wel een beetje zuur voor hem geweest zijn denk ik..
Echt opmerkelijk trouwens dat vd Holzer/Meierhans combinatie heel weinig foto's te vinden zijn op het Internet..
Maar goed 1979 was een rampjaar zoals Johannes paar posts terug al verwoordde, vanaf 1980 was alles weer normaal.