Zoals ik in voorgaande posts al schreef was de DKW (Deutsche Kleine Wunder /Dampf Kraft Wagen/ Des Knaben Wunsch) een revolutionaire machine. Wat ik nog vergat te noemen was dat die machines ook al een systeem kenden waarbij de onsteking tijdelijk werd onderbroken bij het schakelen, dus eigenlijk al een 'quickshifter' systeem wat tegenwoordig gemeengoed is
Ook was tijdens metingen ontdekt dat de middelste liggende cylinder van 116cc iets meer vermogen leverde dan de twee staande aan de zijkanten. Dus werd er vervolgens op basis hiervan een machine gebouwd voor de 125cc klasse waar August Hobl in Assen (1956) met P3 voor het eerste 2-takt podium in deze klasse zorgde.
(foto via @Lamalasuerte_Ed)
Door zijn hoge tweetakt geluid viel de DKW wel op tussen alle viertakten. Hij kreeg al snel de bijnaam "
De zingende zaag".
In 1954 werd al een eerste podiumplek gehaald en in 1955 en 1956 was Hobl (op de foto) succesvol met diverse podiums, maar helaas nooit een zege. Wel werd hij toen derde en tweede in het WK waarna DKW in 1956 er ineens de stekker er uit trok en Hobl zijn carrière beëindigde. Op deze foto de machine zonder kuip. Men had ontdekt dat de 'raket' slechte stuureigenchappen had met kuip en bijna de bocht niet in te krijgen was. De kuipen werden alleen op snellere circuits met minder bochten gebruikt.
De DKW's werden eerst gebouwd in Zschopau dat na WWII ineens in het voormalige Oost-Duitsland (DDR) lag. Ook een deel vd geheimen vd tweetakt techniek werden door oa Rusland, Polen en Engeland (BSA) geconfisceerd. DKW (dat onderdeel was geworden van Auto Union, het latere Audi) begon in West-Duitsland (Ingolstadt) aan een wederopbouw terwijl in Zschopau er een nieuwe motorfabrikant (MZ) ontstond. MZ bouwde voorde op de DKW successen en werd eind jaren '50 zeer succesvol in de GP's vooral in de lichtere klassen dankzij hun ingenieur Walter Kaaden en coureur Ernst Degner. Suzuki profiteerde daar ook van, daar later nog wel eens een keer wat over.
Hierboven de logo's van beiden merken, volgens mij is daar wel duidelijk de 'familieband' aan te zien