Grand Prix historie algemeen favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

Topic: Grand Prix historie algemeen (377454 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Het drinken van water wordt pas een feest als het langs de brouwer is geweest
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Optimate schreef 25-10-23 om 18:08:29
Is dit niet gewoon het stuk tussen Blanchimont en (nu) de chicane?

Hoewel ik dacht dat de radius van de bocht anders lijkt dan de knik voor de (oude) Busstop bracht je me even aan het twijfelen.

Ik heb Michel Vossen (oud redacteur / fotograaf bij MOTORrijder) gevraagd (hij postte de foto van vorige pagina op Facebook)
of hij nog wist op welke plek hij stond bij het maken vd foto, dit was zijn antwoord:
Citaat:
Ergens tussen de Raidillon en Burnenville
     Reageer met citaat 
Citaat:
Ergens tussen de Raidillon en Burnenville

Tja, wie ben ik om Michel Vossen tegen te te spreken.

Dat gezegd hebbende
het lijkt totaal niet op ergens tussen Raidillon en en Burnenville. Ik heb wel eens staan fotograferen in dit gebied van de foto, achter de vangrail en ik het herken het als regio Blanchimont. Ook ben ik achter de vangrail richting Burnenville gelopen - zou ik de tribunes tegenwoordig daarom zo ver weg vinden staan - en het ziet er daar heel anders uit.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Op zoek naar iets anders kwam ik bij toeval dit tegen op Pinterest:

Sachsenring 1967, het startgebouw is zeer herkenbaar.
100 Hartmut Bischoff
101 Heinz Rosner
103 Derek Woodman

Phil Read (Yamaha) won die dag voor merkgenoot Bill Ivy en Honda rijder Ralph Bryans.
Rosner werd 4e met zijn MZ, Woodman viel uit met versnellingsbak problemen.
     Reageer met citaat 
Prachtige foto met drie geesteskinderen van Walter Kaaden.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Nu we weer beetje bijgekomen zijn vd euforie even de overwinning van Veijer in perspectief / cijfertjes:

Na Jan Bruins, Paul Lodewijkx, Aalt Toersen, Cees van Dongen, Jan de Vries, Jan Bruins, Theo Timmer, Jos Schurgers, Henk van Kessel, Wil Hartog, Boete van Dulmen, Jack Middelburg, Hans Spaan & Wilco Zeelenberg is Collin Veijer de 15e verschillende GP winnaar uit Nederland als we het hebben over de soloklassen.

Deze 15 mannen zorgden voor 58 overwinningen in totaal, de eerste was in 1962 met Jan Huberts in de 50cc van Frankrijk, Hans Spaan (Brno 1990) was de voorlaatste nu dus. Van die 58 waren er 37 in de 50cc (80cc wonnen we nooit), 11 in de 125, 1x 250cc en 8 in de 500cc.

Maar eigenlijk was Egbert Streuer (in 1992 op Assen met Peter Brown) de laatste Nederlands Grand Prix winnaar, want zijspannen telden toen nog mee voor het WK. Streuer is in dat opzicht ook de meest succesvolle Nederlander met 22 zeges tussen 1982 en 1992.

In onderstaand staatje is ook te zien dat Collin met afstand de jongste van het gezelschap is en Jan Bruins op zijn 32e de oudste:
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Met dank aan Asse Klein van racesport.nl: de bovenstaande 18e start moet 17e zijn omdat hij Barcelona mistte na een voetbreuk in de kwalificatie!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Velen van jullie waren er nog niet, maar de dood van Jarno Saarinen en Renzo Pasolini op Monza in 1973 bij een crash in de 250cc GP met ongeveer het halve veld maakte diepe indruk bij velen. Dat komt ook door de oorzaak die nooit helemaal duidelijk was en altijd wat mysterieus blijft.

Op YouTube is een minidocu (6+ min) verschenen die wel wat duiding geeft. Het is Engels ondertiteld en bestaat uit oa wat gesprekken met direct betrokkenen.
Peter Brown, zoals hij ondertiteld wordt, is natuurlijk Dieter Braun
     Reageer met citaat 
Dank je wel Ite voor het delen.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Tegenwoordig beginnen we eind maart in Qatar of in elk geval een plek waar de temperaturen aangenaam zijn.

Vroeger was dat wel eens anders, in 1980 zou in het laatste weekend van april gereden worden op de Salzburgring in Oostenrijk. Het sneeuwde al sinds het begin vd week en een aantal rijders / teams wachtte het weekend niet meer af en vertrokken huiswaarts. Eerst een dag uitstel en uiteindelijk de definitieve afgelasting van deze GP, in de huidige tijd haast niet meer voor te stellen.
fuzzybear

600 CC Super Single!!

Reageer met citaat 
De world SBK in Assen een paar jaar geleden had ook nog sneeuw..
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Yamaha hield komst Alex Marquez naar MotoGP-team SRT in 2021 tegen

https://nl.motorsport.com/...ouden-2021/10555753/
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Ik mag graag beetje speuren naar bijzondere verhalen/weetjes.
Op zoek naar iets anders kom ik toevallig de volgende tekstpassage tegen over de GP van Tsjechoslowakije in Brno (toen nog het oude ca 13 km lange stratencircuit) van 1981:
Citaat:
De Fransman Alain Béraud (4 april 1953 - † 4 september 1981) kwam tijdens de 250cc klasse in Brno ten val, maar hij stond weer op en voor de baancommisarissen hem tegen konden houden, vervolgde hij zijn race. Twee kilometer verder echter ontdekte hij, waarschijnlijk, dat zijn remmen weigerden en hij vloog in de vangrail. Waarschijnlijk waren bij zijn eerste val de remmen beschadigd. Alain liep bij zijn crash tegen de vangrail zeer ernstig hersenletsel op en hij zou vijf dagen later in het ziekenhuis in Brno overlijden.

meer op deze site die een aardig archief is van 'rijders die in het harnas gestorven zijn'...

Moraal van dit verhaal: veiligheid boven alles. Bij de BSB houden ze dit hoog in het vaandel: als je daar valt tijdens de race is het einde wedstrijd en mag je niet meer verder...
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Dat andere wat ik in vorig bericht bedoelde heeft met dit te maken:

Bill Ivy verongelukte in 1969 nadat zijn 350cc Jawa 4 cylinder tijdens de trainingen op de Sachsenring (toen nog stratencircuit)
vastliep. Een boeket bloemen op de startgrid tussen Agostini (MV) en de MZ van Heinz Rosner (70) op de plek
waar hij anders gestart was.

Jawa trok zich terug voor deze GP, maar was een week later in thuisland Tsjechoslowakije wel weer van de partij met Jack Findlay als vervanger van Ivy.
De Australiër viel echter tijdens de training en brak zijn sleutelbeen waarna Silvio Grassetti er op stapte.
De Italiaan werd er prompt derde mee en verdiende een contract voor de rest vh seizoen en ook het jaar er op.

Deze Jawa V4 was snel maar onbetrouwbaar en had beetje een reputatie van een 'widowmaker' te zijn.
Bij die GP in Brno dat jaar verongelukte ook nog hun testrijder František Boček, het is echter niet duidelijk of hij de V4 bereed,
er zijn ook aanwijzingen dat hij op een eencylinder machine reed. Oorzaak lijkt echter geen vastloper
maar het gevolg van een botsing met twee andere rijders waarbij hij een muurtje raakte.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Een foto van die V4 Jawa:

Gevonde op deze website: Bill Ivy story waar nader wordt ingegaan op dat rampzalige seizoen.

Pagina's: 1 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40

Snelle navigatie: