Grand Prix historie algemeen favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41

Topic: Grand Prix historie algemeen (389412 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Ja, aangezien de 250 later op de dag werd verreden dan de 125 was de Zeel dus de laatste.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Nee, die dag (heb het opgezocht) was de 125 later dan de 250, dus niet Zeelenberg maar Bodelier!
     Reageer met citaat 
Oké!
     Reageer met citaat 
IoMTT - 1925
Jimmy Simpson / George Rowley (350cc AJS) at Ballaugh Bridge op weg naar een 5e plaats bij de zijspannen. Het zou 29 jaar duren voor er weer een zijspan race bij de TT op het programma zou staan.

Het drinken van water wordt pas een feest als het langs de brouwer is geweest
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
De 350cc TZ 350 waarmee Takazumi Katayama de eerste Japanse wereldkampioen ooit werd in 1977

Bijzondere aan de machine was dat het een 3-cylinder was.
Heel simpel gezegd was het de originele TZ waar een cylinder aan geplakt was.

Het ding is grotendeels in NL opgebouwd met toestemming vd Yamaha fabriek, ik kom daar nog eens op terug!
Over mooie verhalen gesproken
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Op Facebook zag ik een bericht dat Netflix in september 2025 een documentaire uitbrengt over de carrière van Giacomo Agostini.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Niet echt, overeenkomstig de titel, GP historie, maar zeker de moeite waarD om eens te vermelden: de voormalige Formule 750 klasse die van 1973 t/m 1979 werd verreden. Het is een vd voorlopers van het huidige WK Superbikes.

De GP's waren toen in 5 klasses van 50 t/m 500cc. Vooral in de USA was er ook interesse voor races met zwaardere motoren. De beroemde 200 mijls race van Daytona is daar een voorbeeld van. Toen in Europa 2-takten de dienst uitmaakten waren het in deze periode 4-takten van Harley, maar ook de Britse merken Triumph & BSA die deze race wonnen. Machines vanaf 350cc mochten deelnemen aan dit soort races en in 1972 won Don Emde met een privé Yamaha TR3 350cc, iets wat niemand voor mogelijk had gehouden, behalve Emde himself voor de eerste 2-takt zege zorgde. Het jaar er op was er zelfs een officiële inschrijving door de Yamaha fabriek en Jarno Saarinen won toen met een TZ 350.

In Europa kwam toen ook meer interesse voor dit concept, het reglement werd (naar Daytona model) wat opgerekt en in Imola kwam toen ook een 200 mijls race waar Ducati (en ook MV Agusta) ook wel interesse in toonde en zelfs de eerste editie van 1972 met een 4-takt wist te winnen, de jaren er op werd deze race echter door 2-takten gewonnen.

Vanaf 1973 kwam er zelfs een kampioenschap waar de Daytona en Imola 200 onderdeel van waren. De organisatoren mochten zelf bepalen of ze een of twee manches wilden laten verrijden. De eerste 4 seizoenen was het onder de naam FIM prijs (EK) en de volgende 3 jaren werd het een echt WK. Kijk voor de aardigheid eens even op de Wiki pagina van 1973 het eerste jaar: in de uitslagen/standen zie je 4-takten van Triumph, Norton, Honda, Harley & Moto Guzzi staan naast (350cc) Yamaha's, 750 Suzuki's en Kawasaki's. Vanaf 1974 waren de 4-takten al bijna verdwenen, zeker toen Yamaha later met de TZ 700 / 750 kwam, wat wel echt een wapen bleek te zijn.

Vanaf 1980, toen de klasse in schoonheid gestorven was, waren er inmiddels al andere initiatieven zoals de TT F1 F2 & F3 klasses, allemaal voorloper vanaf het WSBK dat in 1988 begon.
     Reageer met citaat 
Mooi verhaal, mooi stukje geschiedenis.
Het drinken van water wordt pas een feest als het langs de brouwer is geweest
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 25-06-24 om 10:04:10
mijlpalen wat betreft podiumplekken voor Nederlanders bij de Asser TT (sinds de GP's begonnen zijn in 1949):

1Nederlandse rijder tot nu toe.
2024 - ?


Die kunnen we nu ook invullen
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Ja klopt:
2024 - Collin Veijer met P2 de eerste Nederlander op het Moto 3 podium in zijn thuisrace!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
75 jaar GP historie met Dunlop banden
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Nürburgring 1990 Wilco Zeelenberg becomes the first Dutch rider to win a 250cc bike GP...
en later bleek dat ook 'the only time'.. te zijn
YouTube Duke Video
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Afgelopen zondag de 30e maart zagen we op COTA/Austin iets behoorlijk unieks. In iedere van de drie klassen zagen we slechts één merk op het podium:
MotoGP met 3x Ducati (Bagnaia, A Márquez, Di Giannantonio)
Moto 2 3x Boscoscuro (Dixon, Arbolino, A Lopez)
Moto 3 KTM 3x met Rueda, Kelso & Bertelle

De laatste maal dat dat hiervoor gebeurde was de Dutch TT op 28 juni 2003
MotoGP 3x Honda: Gibernau, Biaggi & Rossi
250cc 3x Aprilia met West, Battaini, Guintoli
125cc: 3x Aprilia (Jenkner, Pablo Nieto & Barberá)

Ik werd hier op gewezen door mijn Twitter / X vriend @Swinxy, die dus meldt dat het 7946 dagen, bijna 22 jaar geleden was.
leuk feitje!
     Reageer met citaat 
Ik heb even gezocht naar een GP met zes klassen met 1 merk op het podium. Dat is me niet gelukt. Vijf wel.

1974 - Duitsland

50cc Drie Kreidlers
125cc Drie Maico's
250cc Drie Yamaha's
350cc Drie Yamaha's
500cc Drie Yamaha's

Alleen de zijspannen wilden niet meewerken.

Wel drie podiums met alleen maar Yamaha's
Het drinken van water wordt pas een feest als het langs de brouwer is geweest
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Ik zat eens te zoeken wanneer de eerste GP zege van Ducati was: Dat was in 1958 op Francorchamps waar Alberto Gandossi won voor merkgenoot Romolo Ferri, een 1-2 dus.

Wat we tegenwoordig regelmatig zien in de MotoGP met 5 of 6 Ducati's op de eerste plekken zagen we later dat jaar ook bij de Grand Prix der Naties met 5 Ducati's op de eerste plaatsen.

1 Bruno Spaggiari
2 Alberto Gandossi
3 Francesco Villa
4 Dave Chadwick
5 Luigi Taveri

Ubbiali (MV Agusta) werd trouwens de wereldkampioen en Gandossi werd 2e dat jaar.

Mike Hailwood won trouwens het jaar er op zijn eerste Grand Prix (Ulster) met een 125cc Ducati.

Pagina's: 1 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41


Snelle navigatie: