Uitlaat Aprillia (Wsbk) favoriete topics

Moderator: RG500IU

Topic: Uitlaat Aprillia (Wsbk) (15973 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Is het meer mensen opgevallen dat het WSBK team van Aprillia met een elektronisch apparaatje aan de linkpijp naar de demper toe rijden? Het lijkt mij dat de lambda sensoren in de voorbochten worden geplaatst. Ik dacht dat alleen op de straatmodellen een klep erin geplaatst werd om aan bepaalde regeltjes te voldoen?
Toevallig zag ik het vandaag zitten op de Aprillia waar Laverty mee test. Na wat googlen zag ik dat Biaggi er het hele seizoen al mee rijd...
"If everything seems under controle, you are not going fast enough!" - Mario Andretti
Giacomo
ZAC #905

     Reageer met citaat 
Nee, is me niet opgevallen.
PTR
     Reageer met citaat 
Op straat worden uitlaat sensoren (labda sondes / uitlaatgas temperatuur meters) vooral gebruikt om aan emissie eisen te voldoen. Bij racers om het laatste beetje vermogen eruit te halen.

Bijde doen ze dat door het uitlaatgas te meten om te zien of ze het mengsel nog beter aan kunnen passen.

Om te weten waarom het op verschillende plekken gemeten wordt, zou ik me er meer in moeten verdiepen. Misschien dat anderen daar iets zinnigs over kunnen vertellen ?
     Reageer met citaat 
de lamda word bij de meeste motoren geplaats in het laatste gedeelte van de uitlaat of in de kat als die aanwezig is. tuners en sommige teams gebruiken voor elke cilinder een afzonderlijke lamda om het mengsel per cilinder te bekijken en zodoende het mengels nog scherper /beter te krijgen. in het geval van laverty en de aprillia zal het waarschijnlijk een sensor zijn die bijv uitlaat temperatuur meet heb niet echt een duidelijke foto gevonden waar hij goed in beeld is. het kan ook iets expirimenteel iets zijn van aprillia. feit is als ze het gebruiken zal het ook vast wel werken.
     Reageer met citaat 
Inderdaad, als eerste viel het me op in de MotoGP dat iedere uitlaatbocht (op ongeveer 10cm na de cilinderkop) een eigen Lambda sonde had. Later zat dit in de Akrapovic uitlaat van het Yamaha Superbike team ook.
Een klep (waar dit op lijkt) had ik eigenlijk al een tijdje niet meer gezien.



Wel lees ik in veel reglementen dat variabele uitlaatlengtes niet mogen (hier is dus ook winst mee te behalen ).
"If everything seems under controle, you are not going fast enough!" - Mario Andretti
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Ron-Looij schreef 20-10-11 om 07:44:05
Inderdaad, als eerste viel het me op in de MotoGP dat iedere uitlaatbocht (op ongeveer 10cm na de cilinderkop) een eigen Lambda sonde had. Later zat dit in de Akrapovic uitlaat van het Yamaha Superbike team ook.
Een klep (waar dit op lijkt) had ik eigenlijk al een tijdje niet meer gezien.

(afbeelding)

Wel lees ik in veel reglementen dat variabele uitlaatlengtes niet mogen (hier is dus ook winst mee te behalen ).


leuk plaatje maar wat bedoel je nu op die foto?
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 20-10-11 om 12:07:53
(...)


leuk plaatje maar wat bedoel je nu op die foto?


De klep in de linkpijp (uitlaat onder de voetsteun).
"If everything seems under controle, you are not going fast enough!" - Mario Andretti
     Reageer met citaat 
dit is een klep in de uitlaat die tegendruk geeft bij bepaalde toerentallen hierdoor zal er bijv bij lage toeren meer koppel voorhanden zijn of juist meer top. interesant onderdeel in ieder geval. kan werken als een motorrem..
wimpie

avatar
xl600r fzr600 vfr750 vtr1000r rsv1000r tuono rr

     Reageer met citaat 
gixxer schreef 20-10-11 om 17:02:50
dit is een klep in de uitlaat die tegendruk geeft bij bepaalde toerentallen hierdoor zal er bijv bij lage toeren meer koppel voorhanden zijn of juist meer top. interesant onderdeel in ieder geval. kan werken als een motorrem..



Ik ga er van uit dat het bedoelt is om meer koppel te hebben bij lagere toerentallen.
Als motorrem wil je niet omdat d.m.v een slipperclutch je juist het remmend vermogen wil beperken
anton
Racing team Faith 46

     Reageer met citaat 
Ron-Looij schreef 20-10-11 om 07:44:05
Inderdaad, als eerste viel het me op in de MotoGP dat iedere uitlaatbocht (op ongeveer 10cm na de cilinderkop) een eigen Lambda sonde had. Later zat dit in de Akrapovic uitlaat van het Yamaha Superbike team ook.
Een klep (waar dit op lijkt) had ik eigenlijk al een tijdje niet meer gezien.

(afbeelding)

Wel lees ik in veel reglementen dat variabele uitlaatlengtes niet mogen (hier is dus ook winst mee te behalen ).


Ook in het ONK wel gebruitk hoor op het systeem van Allard zit ook per bocht een lambda sonde. Dit is niet geheel vreemd. Op de weg echter niet noodzakelijk.
     Reageer met citaat 
anton schreef 08-03-13 om 14:21:24
(...)


Ook in het ONK wel gebruitk hoor op het systeem van Allard zit ook per bocht een lambda sonde. Dit is niet geheel vreemd. Op de weg echter niet noodzakelijk.


Ik had dit op mijn R6 ook (G&G uitlaatsysteem), met de Powercommander kon je namelijk het mengsel per cilinder afstellen (iets wat het veel te dure YEC systeem niet kon). Leverde uiteindelijk veel minder op dan we hadden gehoopt. Veel werk, weinig extra vermogen!

Die klep heeft echter nog steeds mijn aandacht. Er staat in het reglement dat variabele uitlaatlengte niet mag. Zal dit soms een manier zijn om het toch te kunnen manipuleren? Ik ga er vanuit dat de motorrem wel met de inlaatkleppen en koppeling optimaal afgesteld kan worden (die elektronica ontwikkeling is al zo ver)...
"If everything seems under controle, you are not going fast enough!" - Mario Andretti
kleppie
later als ik groot ben...

     Reageer met citaat 
Ron-Looij schreef 06-01-15 om 11:56:52
(...)


Ik had dit op mijn R6 ook (G&G uitlaatsysteem), met de Powercommander kon je namelijk het mengsel per cilinder afstellen (iets wat het veel te dure YEC systeem niet kon). Leverde uiteindelijk veel minder op dan we hadden gehoopt. Veel werk, weinig extra vermogen!

Die klep heeft echter nog steeds mijn aandacht. Er staat in het reglement dat variabele uitlaatlengte niet mag. Zal dit soms een manier zijn om het toch te kunnen manipuleren? Ik ga er vanuit dat de motorrem wel met de inlaatkleppen en koppeling optimaal afgesteld kan worden (die elektronica ontwikkeling is al zo ver)...

Klep is alleen al handig voor de geluidskeuring
     Reageer met citaat 
kleppie schreef 06-01-15 om 16:53:31
(...)

Klep is alleen al handig voor de geluidskeuring


Hahaha, klopt!
Mijn oom verteld op verjaardagen en partijen nog maar al te graag hoe hij zijn RD350 altijd door de keuring kreeg (uitlaatkleppen dicht)!
"If everything seems under controle, you are not going fast enough!" - Mario Andretti

Snelle navigatie: