The.Gambler schreef 08-10-12 om 11:27:06
(...)
Dat het over 1 race wordt gehouden, kan wel degelijk succesvol zijn. Ooit eens gehoord van de Masters of Formula 3 op Zandvoort (en ik geloof ook nog enkele jaren op Zolder)? De race van het F3 kampioenschap. En dat zou dit ook voor motorrace kunnen zijn. Zei het niet dat de UEM maar weinig kaas van sport heeft gegeten.
Het concept vind ik in beginsel goed, uitstekend zelfs! De uitvoering daarentegen is hoogst belabberd.
Om het ieder jaar op een ander circuit te organiseren is een leuk idee. Niet noodzakelijk.
Qua promotie kan het sowieso beter. Er wordt geen enkele waarde aangehangen. Het enige wat je krijgt is een geldprijs. Garantie op een WK-start is ook lastig natuurlijk, maar zou een duw in de goede richting zijn
Ja, maar dat is wel een groot verschil. De F3 heeft een internationaal kampioenschap dat een EK is en over heel wat verschillende weekends wordt verreden, de F3 Euro Series, iets wat de wegrace niet meer heeft. Bovendien zijn er nog veel nationale F3 kampioenschappen.
De Masters zijn inderdaad enkele jaren op Zolder geweest en is inderdaad vaak een opstapklasse voor jong talent, mits ze uiteraard ook over voldoende budget beschikken om hogerop te racen. Echter heb je ook nog een internationale F3 race in Macao en zoveel andere nationale F3 kampioenschappen. In de wegrace heb je dus helemaal geen enkel kampioenschap over meerdere races dat zich een EK noemt.
Persoonlijk vind ik ook dat de factor geluk bij 1 race te groot is. Mechanische pech heb je niet in de hand of een domme stuurfout van een tegenstander die je kan uitschakelen. Een kampioenschap over 5 tot pakweg 10 races is zoveel eerlijker. Hoe vaak gebeurt het niet in het wielrennen dat er een onbekende of mindere renner het EK of WK wint? Toch wel regelmatig.