Race 12 Brno favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5

Racetopic
12

Brno

26 augustus 2012
Tsjechische Republiek Automotodrom Brno

TRIVIA

James Whitham crashte in de beginfase van de 1999 race met zijn Modenas. De nog bijna volle tank zette de machine, banden, een luchtkussen en strobalen in brand. Het duurde lange tijd voordat de brand geblust was en de ravage opgeruimd was ...
Wayne Rainey (Marlboro Yamaha) haalde hier in 1993 voor teamgenoot Luca Cadalora zijn 24e en laatste GP zege. Twee weken later, op Misano, kwam zijn carrière door een val - waarbij zijn onderlichaam verlamd raakte - ten einde.
In 2009 vervangt 'rookie' Mika Kallio hier Casey Stoner voor de eerste keer op de Marlboro Ducati. De Australiër kampt met fysieke problemen en neemt een pauze voor 3 GP's. Kallio was onderweg naar P8 tot hij samen met Marco Melandri onderuit ging.
Max Biaggi haalt in 2002 voor Marlboro Yamaha de eerste overwinning binnen op de M1 wanneer Valentino Rossi met bandenproblemen opgeeft. Daijiro Kato debuteert op de RC211V Fortuna Gresini Honda met een tweede plaats.
Na Garry McCoy, Kenny Roberts Jr, Norick Abe, Alex Crivillé, Loris Capirossi, Alex Barros en Valentino Rossi was Max Biaggi (Marlboro Yamaha) de 8ste rijder die een zege boekte in het seizoen 2000.
Met een derde plaats in de 125cc klasse in de race van 2007 werd Lukas Pesek de eerste (en tot nu toe enige) Tsjech die het podium haalde tijdens een thuis-GP.
Kevin Schwantz valt in 1990 in zijn jacht op concurrent Wayne Rainey in bocht 9 (tegenwoordig ook wel 'Schwantz' genoemd), de Lucky Strike Suzuki vliegt in brand. De Marlboro Yamaha rijder wint de race en verovert zijn eerste wereldtitel.
Toen Valentino Rossi hier in 2001 met zijn Nastro Azurro Honda won, was hij de eerste rijder die in alle drie klasses had gewonnen op het huidige circuit van Brno!
Marco Simoncelli maakte in 2002 hier zijn GP debuut als 15 jarige in de 125cc op de Matteoni Aprilia (27e). In de kwartliterklasse pakte hij hier Pole in 2008 (3e in de race) en in 2009. Met de winst werd hij toen de laatste 250 winnaar in Tsjechë.
Met zijn zege in 2006 passeert Loris Capirossi 13-voudig wereldkampioen Ángel Nieto als degene met de langste race-winnende carrière, met 16 jaar en 15 dagen tussen zijn eerste en laatste zege.
Met een zege in 1990 veroverde Wayne Rainey zijn eerste wereldtitel. Met Rainey, Wayne Gardner (2e) en Eddie Lawson was er voor de eerste maal in de geschiedenis een (500cc) podium dat volledig bestond uit huidige/vroegere kampioenen.
Kevin Schwantz won op de Pepsi Suzuki in 1989 voor de latere wereldkampioen Eddie Lawson (Rothmans Honda) en Wayne Rainey (Lucky Strike Yamaha). Dit was de enige zege voor Suzuki in de zwaarste klasse in (toen nog) Tsjechoslowakije.
Tadayuki Okada kwam hier als eerste over de streep in 1999 voor teamgenoot Alex Crivillé, de 50e Grand Prix overwinning voor Repsol Honda was hiermee een feit.
Mick Doohan (Honda) verzekerde zich door een zege hier in 1994 van zijn eerste wereldtitel. Norick Abe debuteerde (hij crashte eerder in de training voor Donington) op de Roberts/Marlboro Yamaha in Europa met een knappe zesde plaats.
In 1987 werd er voor het eerst gereden op het circuit met de huidige lay-out. Wayne Gardner (Rothmans Honda, de latere wereldkampioen dat jaar) won voor Eddie Lawson en Tadahiko Taira (beiden op Yamaha).
Door een zege in de Tsjechische 125cc GP van 2007 zorgde Hector Faubel (Bancaja Aspar Aprilia) voor de 300e Spaanse Grand Prix zege.
Op de dag dat Valentino Rossi zijn eerste GP wint is er in de 500cc een schitterend duel tussen teamgenoten Alex Crivillé en Mick Doohan. De Spanjaard passeert de Australiër in de laatste bochtencombinatie en wint met 0,002 verschil, een fotofinish!
Door in 1975 een tweede plaats te veroveren bij de Grand Prix van Tsjechoslowakije op het circuit van Brno, behaalde Giacomo Agostini zijn eerste 2-takt wereldtitel met Yamaha. Het was tevens Ago´s 15 en laatste kampioenschap in zijn carrière.
In 1998, zijn debuutjaar, wint Max Biaggi (Marlboro Honda) hier zijn tweede GP van het seizoen. De wheelie (check YouTube) over de finish (waarbij hij nog nét kon vermijden dat hij achterover sloeg) is de grootste herinnering aan deze overwinning.
Met zijn zege in 2010 zorgde Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha) voor de 50e Spaanse GP overwinning in de zwaarste klasse. Hij is nu ook de derde rijder in de geschiedenis die in de eerste 10 races van het seizoen steeds op de eerste twee posities eindigde.
Na afloop vd door Lorenzo op 15 augustus gewonnen race wordt het slechtst bewaarde geheim van 2010 onthuld; Valentino Rossi gaat, na 7 jaar Yamaha, vanaf 2011 voor 2 seizoenen bij Ducati rijden! Yamaha/Ducati brengen afzonderlijk een persbericht uit.
Sete Gibernau wordt hier vierde in 2002 met de Telefónica Suzuki GSV-R. Dit zou lange tijd de beste klassering blijven voor de 990cc GSV-R onder droge omstandigheden. John Hopkins evenaarde dit twee keer (China & Catalunya) in 2006.
Lucky Strike Suzuki rijder Anthony Gobert eindigde in 1997 in Tsjechië als twaalfde. Later zou blijken dat dit zijn laatste race voor het team was, omdat hij korte tijd later ontslagen werd nadat hij door de mand was gevallen bij een drugstest.
Nadat hij eerder op de dag al de 250 & 350cc had gewonnen deed Mike Hailwood dat in 1966 opnieuw in de zwaarste klasse. Samen met Jim Redman was hij op dat moment de enige rijder die ooit drie zeges op dezelfde dag wist te behalen.
Jean-Michel Bayle behaalde in de natte kwalificatie van 1997 met een derde tijd voor de eerste keer een plek op 'front row' voor de Modenas KR3 machine.
Loris Capirossi behaalde met een derde plaats in 2008 zijn enige podium voor Suzuki. Het bleek de 99e en laatste keer dat de Italiaan in zijn carrière op het ereschavot stond..
In 2011 was er een dubbelzege voor Repsol Honda toen Casey Stoner zegevierde voor Andrea Dovizioso. Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini), die voor het eerst op het podium stond, zorgde voor de eerste Honda top 3 sinds Laguna Seca 2006.
Chris Burns was hier op 15 augustus 2003 de laatste rijder die met een 2-takt machine van start ging in de MotoGP klasse, hij reed op een ROC Yamaha voor het WCM team.
In 2007 was Casey Stoner dominant metde Ducati GP7, hij won eenvoudig vanaf poleposition. John Hopkins (Rizla Suzuki GSV-R) haalde met een tweede plaats zijn beste klassering tot nu toe.
Topic: Race 12 Brno (8657 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Nicky Hayden zal niet rijden in Brno, Ducati zal geen vervangen op de motor zetten.


Bron:http://www.gpupdate.net/nl/motogp-nieuws/282734/hayden-mist-ook-grote-prijs-van-tsjechie/
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Mmmm, jammer.
Is wel een mooie gelegenheid om Bayliss eens een weekend te laten rijden en zijn mening te laten geven, zover hij dat had willen doen.
Midstar racing
     Reageer met citaat 
En zichzelf voor lul zetten? Denk echt niet dat hij daar trek in heeft. Misschien als Ducati met heel vel geld over de brug zou komen maar dat zie ik ook niet gebeuren.
     Reageer met citaat 
Ook Stoner is komend weekend afwezig!
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
falerossi schreef 23-08-12 om 13:54:07
Ook Stoner is komend weekend afwezig!

Dat is balen voor hem!

Maar als je de foto`s van die enkel ziet ; begrijpelijk dat hij er niet mee kan rijden.
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Gebruiken ze bij Racesport een vertaalmachine?:
Citaat:
De crash in de kwalitatief heeft me een serieus probleem in mijn enkel gegeven, we hadden echter geluk dat Indy een voornamelijk linkshandig circuit is

uiteraard snap ik het wel wat er staat
     Reageer met citaat 
Stoner heeft gemeld in Motegi terug te willen keren (a race or two before Phillip Island).

Titel is uiteraard uit zicht, dus alleen nog een mooi afscheid op PI.

Wie zal m vervangen?
Mugello never sleeps!
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
The.Gambler schreef 23-08-12 om 16:48:41
Wie zal m vervangen?

Een Japanse testrijder van Honda.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
En nog een leuk nieuwtje:

Citaat:
Oud-MotoGP-coureur Loris Capirossi zal maandag met motoren van verschillende fabrikanten in actie komen tijdens de collectieve testdag op het circuit van Brno

Capirossi neemt deel aan testdag in Tsjechië
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 23-08-12 om 17:38:34
(...)

Een Japanse testrijder van Honda.


Toch niet weer die dikke Jap wel
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 23-08-12 om 17:49:20
En nog een leuk nieuwtje:

(...)

Capirossi neemt deel aan testdag in Tsjechië


Jammer dat Ducati in Italie gaat testen.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
     Reageer met citaat 
zonder dat Stoner niet mee doet in Brno. Kan hij de titel ook wel vergeten. Dus de titel strijd gaat dus tussen Pedrosa en Lorenzo. Ik vind Pedrosa zeer sterk dit jaar.

Wie op de motor van Stoner moet zitten zou ik niet weten,zal idd en een jp worden. zou echt niemand anders weten. Edwards misschien, Marquez zou mooi zijn maar dat gebeurt niet.
     Reageer met citaat 
Als het een Jap moet zijn, dan kunnen ze toch Hiroshi Aoyoma ook nog wel eens een kans geven. In het WSBK heeft die toch niks meer te winnen, hij rijdt daar voor Honda en heeft al MotoGP ervaring.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Even een duik in het verleden; de wheelie van Max Biaggi in '98 toen hij als winnaar over de streep kwam en het bijna fout ging, legendarisch!
     Reageer met citaat 
Weer rode vlag. Crash van Hernandez.

Even daarvoor ging Spies al
Mugello never sleeps!

Pagina's: 1 2 3 4 5


Snelle navigatie: