Welke functie(s) heeft een hump? favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Topic: Welke functie(s) heeft een hump? (28198 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Vandaag gemaild met de sport afdeling van de KNMV, nav mijn telefonische vraag.

Mijn eerste vraag:
Is de “hump” achterop een motorpak alleen bedoelt voor aerodynamica, of ook om je nek te beschermen tegen knikken (naar voren) als je op je rug valt?

Op het www is het verwarrend cq weinig betrouwbaars te vinden.

==============================

Antwoord KNMV, al na 15 minuten:
Ik heb het hier even nagevraagt en de hump is bedoeld voor de aerodynamica en heeft ook een beschermde werking voor bijv. de ruggenwervel.

==============================

Mijn tweede vraag:
Wij doen aan wegrace en daar hebben we altijd al een aparte rug-protector. De hump draagt dan eigenlijk niet veel meer bij, of word dit onderschat door ons?

Het gaat ons in de vraag dus specifiek om het omknikken van de nek, gesteld aan artsen die hier ervaring en/of kennis van hebben.

==============================

Nu verwacht ik nog wel een mailtje terug, maar zo op vrijdag dacht ik zo; laat ik het hier maar eens vragen.

Wie heeft echte kennis van deze materie, of denkt dat te hebben?
     Reageer met citaat 
Op WK niveau zit er vaak de electronica in voor de airbag en soms ook nog een drinkzak.
PTR
     Reageer met citaat 
Echt kennis van zaken hebben Damen Leathers, Dainese en anderen.

Ik denk dat een hump de functie van een rugbeschermer niet over kan nemen.
Is bedoelt als aerodynamische toevoeging, waarbij het mooi meegenomen was dat het de rug ook iets beter beschermt dan een enkellaags leren overall.
Later leek het ook een mooie bergplek voor electronica, waterzakken en andere zooi die een coureur / motorrijder al dan niet mee wil nemen.
     Reageer met citaat 
Toch zijn er nog coureurs die zonder rijden. Jurgen vd Goorbergh reed in zijn GP tijd ook altijd zonder.



Fotobron; http://home.hccnet.nl/g.a.holterman/motorsport.htm
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
PTR
     Reageer met citaat 
Da's ook al effe geleden.
Als je nu geen hump op je overall wilt, moet je het waarschijnlijk opgeven ??
PTR
     Reageer met citaat 
Is wel een mooie foto die aangeeft welk gat in de aerodynamica de hump opvult....

Tests in de windtunnel moeten aantonen hoeveel kilo stuwkracht het scheelt
     Reageer met citaat 
met de proton maakte dat toch al niet veel uit die ging zo hard
     Reageer met citaat 
Volgens mij was dat toch wel een van de leukere projecten, en hebben het ook niet heel slecht gedaan.
PTR
     Reageer met citaat 
Precies, wie kan er nog zonder hump (wereld)kampioen worden
     Reageer met citaat 
WimLex schreef 28-10-12 om 20:59:38
Volgens mij was dat toch wel een van de leukere projecten, en hebben het ook niet heel slecht gedaan.


Maar toch was het een beetje een kater. In dat seizoen had Jurgen ook op een Honda NSR 4-cilinder kunnen rijden, HRC had aangegeven dat ze er eentje beschikbaar wilde stellen voor Molenaar/Jurgen, maar ze konden het geld niet bij elkaar krijgen. Dus toen in 2001 maar op de 3-cilinder van KR gestapt. Een jaar later kreeg hij alsnog een 4-cilinder via Kanemoto, maar dat was te laat want toen hadden de MotoGP machines al hun intrede gedaan.
PTR
     Reageer met citaat 
Terwijl het er in het begin van dat jaar naar uit zag dat de 2 takten nog 1 of 2 jaar mee konden.
Helaas had Honda haar huiswerk in de tussentijd té goed gedaan.
Inside information ??
     Reageer met citaat 
Mooi, mooi, mooi, maar als TS heb ik eigenlijk nog geen echt antwoord, naast genoemde opties, op mijn prangende vraag:

"Het gaat ons in de vraag dus specifiek om het omknikken van de nek, gesteld aan artsen die hier ervaring en/of kennis van hebben."

Voordat ik dit topic startte had ik 1 importeur gebeld, en die kende het omknikverhaal niet.
De geopperde merken door PTR zal ik morgen proberen te bellen.

Reacties nog steeds welkom.
     Reageer met citaat 
WimLex schreef 28-10-12 om 20:59:38
Volgens mij was dat toch wel een van de leukere projecten, en hebben het ook niet heel slecht gedaan.


dat ontken ik ook niet
     Reageer met citaat 
motormans schreef 29-10-12 om 11:08:09
Mooi, mooi, mooi, maar als TS heb ik eigenlijk nog geen echt antwoord, naast genoemde opties, op mijn prangende vraag:

"Het gaat ons in de vraag dus specifiek om het omknikken van de nek, gesteld aan artsen die hier ervaring en/of kennis van hebben."

Voordat ik dit topic startte had ik 1 importeur gebeld, en die kende het omknikverhaal niet.
De geopperde merken door PTR zal ik morgen proberen te bellen.

Reacties nog steeds welkom.


Ik stuur Marleen van Damen wel even een mailtje.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
     Reageer met citaat 
falerossi schreef 29-10-12 om 15:32:19
(...)


Ik stuur Marleen van Damen wel even een mailtje.




Alvast bedankt!

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: