TheSuperbikeBarn « 16-05-2013 om 22:56:08 »
Ik had het over marktaandeel vergroten via sponsoren in de motorsport, in het algemeen dus. Bijvoorbeeld Red Bull is daardoor behoorlijk bekend geworden. Maar ook Ten Kate is een bekende naam geworden door het professioneel aan te pakken, en zo zijn er wel meer namen te bedenken die inmiddels door het publiek in gedachten direct gekoppeld worden aan snelheidssporten. Gelet op het afnemende aantal deelnemers per land (DSBK, IDM, BSB) zie ik een europese competitie met een goed gevuld startveld in het verschiet, met een technisch reglement wat meer ruimte voor nokkenas-kits en electronica-aanpassingen geeft. Sponsors die internationaal denken krijgen ook meer interesse bij gevulde races, meer publiek en meer tv-zendtijd. Zodra die competitie er is zal er ook voor nederlandse teams technisch meer mogelijk worden, dus lijkt het voor de KNMV goed voor 2014 in elk geval alvast nokkenas-kits toe te staan. Zwart geld is dan iets uit het verleden, professionele sponsors werken alleen met contracten en schuiven niets onder de tafel door. Ik denk dus serieus dat we met z'n allen europeser, groter en professioneler moeten gaan denken om straks nog mee te kunnen komen, vermoedelijk vanaf 2015 als de economie volgens bekende economen echt weer gaat verbeteren (de 7 magere jaren zijn dan voorbij).
Dan nog het MVO-verhaal, ik zie op sites van auto-raceteams dat men benadrukt MVO bezig te zijn door afval te scheiden, recyclebare onderdelen te gebruiken, bio-brandstof te gebruiken, afbreekbare wasproducten te gebruiken en coureurs te beoordelen op fair play tijdens wedstrijden. Daarmee kun je dus MVO ingestelde sponsors aantrekken, zie ik als een mooie invalshoek voor motor-raceteams. Moet ook nog op de TheDune-site komen. Maar het gaat wel om controleerbare zaken dus moet het ook in de praktijk uitgevoerd worden om geloofwaardig te zijn. Op naar een europese competitie, een groot startveld en een mooie en schone toekomst dus. Een utopie ? Dat blijft het alleen als we binnen de eigen grenzen blijven denken, en vooral ook als bestuurders enkel in de breedte blijven denken zonder in te zien dat je ook dat hele breedteveld omhoog kunt brengen. Breedte plus topsport dus, als een pakket waarin teams nog plezier kunnen beleven aan het uitproberen van technische aspecten. Want dat is toch ook onderdeel van het plezier in de sport, technisch creatief bezig kunnen zijn om sneller te gaan dan de concurrentie. Doordat het technisch reglement daar in Nederland een te laag plafond in heeft aangebracht is het plezier bij velen afgenomen en is her en der een mix van frustraties en moedeloosheid ontstaan, wat nooit de uitkomst van het bedrijven van een sport mag zijn. Racen gaat niet alleen om punten, het gaat ook om het kunnen uiten van creativiteit ; of misschien wel juist daarom want het behalen van punten is zowel een gevolg als een bewijs van die creativiteit. Niet puur een bewijs van meer beschikbaar geld zou ik zeggen, handige mensen kunnen absoluut meer dan alleen bolt-on spullen monteren.