Vind uw sponsors ! favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Topic: Vind uw sponsors ! (34599 keer gelezen)
TheSuperbikeBarn
www.thesuperbikebarn.eu

Profiel Privébericht Website 
Geslacht: man
Locatie: Lochem
Lid sinds: 01-12-2012
     Reageer met citaat 
Even een stukje moderne theorie over het zoeken naar en het vinden van sponsors, voor wie er interesse in heeft en het kan gebruiken :

Er zijn nog best bedrijven die inzien dat juist in deze tijd geen marktaandeel verloren mag gaan omdat je dan bij een aantrekkende economie meteen op achterstand staat ten opzichte van concurrenten, dat is een heel bruikbaar argument. Het komt ook steeds meer aan op sponsoring vanuit bedrijven die grote merken vertegenwoordigen en de nadruk leggen op moderne techniek en innovatieve producten. Dit betekent helaas ook dat er nauwelijks nog sponsors in de locale of regionale markt zijn te vinden, tenzij het middelgrote tot grote bedrijven zijn die innovatieve producten in de markt willen zetten en daar een marktaandeel voor willen veroveren. Voor teams betekent dit feitelijk dat het zoeken naar sponsors in bedrijfstakken zonder innovatief karakter en dus zonder nieuwe en opvallende producten weinig zin heeft, dat is een platgetreden pad. Verdiepen in wat er nieuw op de markt komt, daar de producent(en) of groothandel van opzoeken en benadrukken dat sponsoring bijdraagt aan een marktaandeel voor het nieuwe product ; daar kun je als bestaand of nieuw raceteam serieuze interesse in sponsoring mee wekken. Een algemene klacht van bedrijven is namelijk dat sporters en organisaties voor goede doelen vaak in het wilde weg om sponsoring vragen zonder zelf interesse in het bedrijf en producten te tonen, daar knapt men gewoon op af ; maak het persoonlijker, verdiep je in het bedrijf en in de nieuwe producten die men wil promoten en je schept daarmee direct een band zodra je de mogelijke sponsor gaat benaderen. Succes !

« Gewijzigd: 03-05-2013 om 12:44:48 door TheSuperbikeBarn »

Ron-Looij
 
Profiel Privébericht Website Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Breezand
Lid sinds: 28-06-2006
     Reageer met citaat 
Interessant en bruikbaar stuk, bedankt!
"If everything seems under controle, you are not going fast enough!" - Mario Andretti
TheSuperbikeBarn
www.thesuperbikebarn.eu

Profiel Privébericht Website 
Geslacht: man
Locatie: Lochem
Lid sinds: 01-12-2012
     Reageer met citaat 
Graag gedaan ! En nog enkele bruikbare tips :

Pleeg niet te snel follow up want grote bedrijven nemen de tijd om te beslissen, een besluit loopt vaak eerst over meerdere schijven en men kan het niet waarderen als de sponsorzoeker opdringerig overkomt. Wacht dus minimaal 3 weken voordat follow up gaat plaatsvinden.

Grotere bedrijven werken vaak zeer professioneel en verwachten dat ook van mensen waarmee zij zakendoen ; zorg dus dat er een mooie teambrochure klaarligt om direct toe te kunnen sturen als men daarom vraagt. Richt je je op een internationaal werkend bedrijf voeg er dan ook engelstalige tekstvertalingen aan toe.

Kom niet met argumenten waarom het team sponsoring nodig heeft want dat vind men alleen boeiend als de toehoorder zelf ook sterk in onze sport is geïnteresseerd. Kom alleen met argumenten die op voordelen voor de mogelijke sponsor gericht zijn, dat klinkt professioneel en daar kan men meer mee in de besluitvorming.

Geef ook voorbeelden van soortgelijke bedrijven die al sponsor in de motorsport zijn en een groot marktaandeel daarmee bereikt hebben, dat geeft een mogelijke sponsor stof tot nadenken.


Tot zover de theorie, met de aantekening dat de praktijk (zeker nu) behoorlijk weerbarstig kan zijn en het dus een flinke portie werk is om een goede sponsor te vinden en vast te leggen voor de toekomst. Bestaande sponsors kunnen dus niet vaak genoeg bedankt worden !

De trend naar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is overigens best wel een behoorlijke handicap voor de motorsport, steeds meer bedrijven richten hun sponsorbeleid daarop en steunen alleen nog maar culturele doelen, goede doelen en/of teamsporten waarin de jeugd veel beweging krijgt. Dat betekent dat raceteams steeds meer zijn aangewezen op sponsoren die rechtstreeks baat hebben bij de motorsport zelf, dus uit de motorwereld en haar toeleveranciers. Maar daar is de spoeling vrij dun geworden, en dat merken we allemaal. Het ligt dus niet alleen aan de economie maar ook aan het feit dat MVO zo populair geworden is dat het alles overheerst. De motorsport moet dus eigenlijk ook op een of andere manier MVO getint worden om meer sponsors te trekken, ik denk daarover na en nodig jullie uit om daarover jullie ideeën hier te spuien. Zodat we collectief tot een goed plan kunnen komen waar alle teams baat bij hebben. Wie eerst ?

« Gewijzigd: 08-05-2013 om 20:24:57 door TheSuperbikeBarn »

Optimate

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie: -
Lid sinds: 26-03-2010
     Reageer met citaat 
Hulde voor je verhaal hoor, mooi opgeschreven. Maar is het in de motorsport in Nederland qua sposoring niet vooral een kwestie van gunnen en niet zozeer een positieve return on investment? Op een ander forum is er ook een topic over het krijgen van sponsors en daarin zegt TZ250 (ook actief op dit forum) het volgende, waar ik me helemaal in kan vinden:

Citaat:
er is geen een sponsor die extra klanten ziet als ie iemand in een Nederlands kampioenschap sponsort.
je moet dus iemand zoeken die gek is op motoren/motorsport en jouw geld wil geven.
dit kan ie wel deels aftrekken van de belasting.
als je zelf een ondernemer bent kan je een collega rijder, die ook ondernemer is, vragen of jullie elkaar sponsoren.


Verderop zegt ook nog iemand dat het goed is om iemand te zoeken die veel zwart geld heeft waar ie van af moet. het is geen geheim dat het hele racegebeuren vroeger stijf stond van het zwarte geld en het feit dat de belastingdienst steeds meer grip heeft gekregen op zwart geld heeft de racewereld geen goed gedaan.

Citaat:
Geef ook voorbeelden van soortgelijke bedrijven die al sponsor in de motorsport zijn en een groot marktaandeel daarmee bereikt hebben, dat geeft een mogelijke sponsor stof tot nadenken.


Heb je zelf voorbeelden van sponsors die hun marktaandeel aanzienlijk vergroot hebben dankzij hun sponsoring in het ONK?
TheSuperbikeBarn
www.thesuperbikebarn.eu

Profiel Privébericht Website 
Geslacht: man
Locatie: Lochem
Lid sinds: 01-12-2012
     Reageer met citaat 
Ik had het over marktaandeel vergroten via sponsoren in de motorsport, in het algemeen dus. Bijvoorbeeld Red Bull is daardoor behoorlijk bekend geworden. Maar ook Ten Kate is een bekende naam geworden door het professioneel aan te pakken, en zo zijn er wel meer namen te bedenken die inmiddels door het publiek in gedachten direct gekoppeld worden aan snelheidssporten. Gelet op het afnemende aantal deelnemers per land (DSBK, IDM, BSB) zie ik een europese competitie met een goed gevuld startveld in het verschiet, met een technisch reglement wat meer ruimte voor nokkenas-kits en electronica-aanpassingen geeft. Sponsors die internationaal denken krijgen ook meer interesse bij gevulde races, meer publiek en meer tv-zendtijd. Zodra die competitie er is zal er ook voor nederlandse teams technisch meer mogelijk worden, dus lijkt het voor de KNMV goed voor 2014 in elk geval alvast nokkenas-kits toe te staan. Zwart geld is dan iets uit het verleden, professionele sponsors werken alleen met contracten en schuiven niets onder de tafel door. Ik denk dus serieus dat we met z'n allen europeser, groter en professioneler moeten gaan denken om straks nog mee te kunnen komen, vermoedelijk vanaf 2015 als de economie volgens bekende economen echt weer gaat verbeteren (de 7 magere jaren zijn dan voorbij).

Dan nog het MVO-verhaal, ik zie op sites van auto-raceteams dat men benadrukt MVO bezig te zijn door afval te scheiden, recyclebare onderdelen te gebruiken, bio-brandstof te gebruiken, afbreekbare wasproducten te gebruiken en coureurs te beoordelen op fair play tijdens wedstrijden. Daarmee kun je dus MVO ingestelde sponsors aantrekken, zie ik als een mooie invalshoek voor motor-raceteams. Moet ook nog op de TheDune-site komen. Maar het gaat wel om controleerbare zaken dus moet het ook in de praktijk uitgevoerd worden om geloofwaardig te zijn. Op naar een europese competitie, een groot startveld en een mooie en schone toekomst dus. Een utopie ? Dat blijft het alleen als we binnen de eigen grenzen blijven denken, en vooral ook als bestuurders enkel in de breedte blijven denken zonder in te zien dat je ook dat hele breedteveld omhoog kunt brengen. Breedte plus topsport dus, als een pakket waarin teams nog plezier kunnen beleven aan het uitproberen van technische aspecten. Want dat is toch ook onderdeel van het plezier in de sport, technisch creatief bezig kunnen zijn om sneller te gaan dan de concurrentie. Doordat het technisch reglement daar in Nederland een te laag plafond in heeft aangebracht is het plezier bij velen afgenomen en is her en der een mix van frustraties en moedeloosheid ontstaan, wat nooit de uitkomst van het bedrijven van een sport mag zijn. Racen gaat niet alleen om punten, het gaat ook om het kunnen uiten van creativiteit ; of misschien wel juist daarom want het behalen van punten is zowel een gevolg als een bewijs van die creativiteit. Niet puur een bewijs van meer beschikbaar geld zou ik zeggen, handige mensen kunnen absoluut meer dan alleen bolt-on spullen monteren.

« Gewijzigd: 16-05-2013 om 23:43:30 door TheSuperbikeBarn »

Ron-Looij
 
Profiel Privébericht Website Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Breezand
Lid sinds: 28-06-2006
     Reageer met citaat 
Ik heb nog een interessant stuk gevonden:

http://safeisfast.com/...o-begin#.U_RGe_4cRT4
"If everything seems under controle, you are not going fast enough!" - Mario Andretti
wimpie

xl600r fzr600 vfr750 vtr1000r rsv1000r tuono rr

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie: de veluwe
Lid sinds: 11-11-2002
     Reageer met citaat 
Ron-Looij schreef 20-08-14 om 08:57:54
Ik heb nog een interessant stuk gevonden:

http://safeisfast.com/...o-begin#.U_RGe_4cRT4




Link doet het niet....
Ron-Looij
 
Profiel Privébericht Website Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Breezand
Lid sinds: 28-06-2006
     Reageer met citaat 
wimpie schreef 23-08-14 om 21:13:59
(...)




Link doet het niet....


Vreemd, bij mij wel (zowel in internet Explorer als in Google Chrome)...
"If everything seems under controle, you are not going fast enough!" - Mario Andretti
Jarno
 Administrator

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 21-06-2002
     Reageer met citaat 
Hier ook hoor, link werkt prima.
wimpie

xl600r fzr600 vfr750 vtr1000r rsv1000r tuono rr

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie: de veluwe
Lid sinds: 11-11-2002
     Reageer met citaat 
Link doet het wel....
kleppie

later als ik groot ben...

Profiel Privébericht Website Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Varsseveld
Lid sinds: 08-02-2006
     Reageer met citaat 
gisterenmorgen deed ie het bij mij ook niet, nu wel. Zal wel wat met de site zijn geweest..
Ron-Looij
 
Profiel Privébericht Website Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Breezand
Lid sinds: 28-06-2006
     Reageer met citaat 
kleppie schreef 26-08-14 om 09:42:06
gisterenmorgen deed ie het bij mij ook niet, nu wel. Zal wel wat met de site zijn geweest..


Dat heb ik nou weer als ik naar http://www.mrtt-hugen.nl/ ga. Dan komt er dit in beeld:
" Deze website is wegens technische of administratieve redenen off-line.
Bent u de eigenaar? Neem dan contact op met uw hosting-provider."
"If everything seems under controle, you are not going fast enough!" - Mario Andretti
Ben-Gunther
 
Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie: Edam-Volendam
Lid sinds: 23-06-2002
     Reageer met citaat 
hmmm ziet er uit als een gevalletje niet betaald of gesloten vanwege een probleem met besmette website.
Ron-Looij
 
Profiel Privébericht Website Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Breezand
Lid sinds: 28-06-2006
     Reageer met citaat 
Om het weer even bij sponsorwerving te houden:
Ik lees momenteel het boek "Strategisch sportmarketing" van uitgeverij Arko Sports Media. Erg interessant, en heb voor 2015 al een iets andere insteek qua aanpak voor ogen.
"If everything seems under controle, you are not going fast enough!" - Mario Andretti
kleppie

later als ik groot ben...

Profiel Privébericht Website Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Varsseveld
Lid sinds: 08-02-2006
     Reageer met citaat 
Ron-Looij schreef 11-09-14 om 10:38:08
(...)


Dat heb ik nou weer als ik naar http://www.mrtt-hugen.nl/ ga. Dan komt er dit in beeld:
" Deze website is wegens technische of administratieve redenen off-line.
Bent u de eigenaar? Neem dan contact op met uw hosting-provider."

Kan kloppen, het mrtt is gestopt..

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: