Optimate schreef 27-05-13 om 23:55:19
(...)
Sorry hoor, maar dat is echt geen argument. Dat hele Superbike/-sport/-stock is gewoon een marketing naam, niets meer en niets minder. En trouwens, de superstock is behoorlijk standaard, desaltnietemin is het toch ook super. Dus gaat je verhaal echt niet op. En onze eigen Dutch Superbikes, zijn eigenlijk stock, toch noemen we ze vol overtuiging Dutch Superbikes. Zullen we dan ook maar de Dutch Bikes gaan noemen? Wij als die hard fans weten al nauwelijks het verschil tussen een BSB/AMA/IDM/CEV/CIV/WSBK "Superbike" dus laat staan dat het grote publiek (als daar uberhaupt al sprake van is) dat weet en afhaakt bij een regelementswijziging. Stel dat de huidige coureurs in de WSBK op mee rstandaard machines zou rijden, dan zou het enige verscchil zijn dat ze een seconde of 2 a 3 langzamer zijn. So what? En dat maakt het grote publiek al helemaal geen bal uit. Superbike is op zich een sterke naam, en het feit of dat ene onderdeeltje van de motor nou wel of niet getuned/vervangen mag worden interesseert 99% echt geen fluit.
En daar gaat het dus al mis; veel fans in de F1 volgen fanatiek de technische ontwikkelingen omdat ze die bijzonder interessant vinden. Maar fans van motorracen interesseert het volgens het citaat blijkbaar geen fluit wat er technisch innoveert, het kost al genoeg moeite om de diverse raceklassen en competities uit elkaar te houden. Dat laatste is inderdaad het geval, vandaar dat ik veel zie in één europese competitie met veel minder klassen en een concentratie van teams daarin om de startvelden te vullen. Dat maakt alles voor fans, sponsors en sportmedia veel overzichtelijker dus aantrekkelijker. Zodat net als bij de F1 ook technische uitleg via commentaren en gesprekken met coureurs en teammanagers vanuit pitboxen en pitstraat het grote publiek kan bereiken en daarmee de betrokkenheid van het publiek, de sponsors en de media in stevig tempo vergroot kan worden.
De stelling dat een paar seconden langzamer geen rol speelt bij de beleving van het publiek kan ik helaas niet onderschrijven; ga op een mooie weekenddag eens bij een dijk of rondweg kijken en je ziet al voldoende rappe recreatie-rijders voorbijkomen. Daarvoor hoef je geen tocht naar een circuit te maken en een toegangskaartje te kopen. Maar dat is in mijn optiek ook niet hetzelfde als racen waar de uitdaging juist bestaat uit het steeds sneller rondgaan en kijken waar de grenzen liggen, en ik denk dat het publiek juist komt voor dat spannende element dus voor de combo van snelheid en rijtalent.
Over de wildgroei aan raceklassen en namen kan ik kort zijn, volgens mij is niemand gebaat bij 15 raceklassen met allerlei verwarrende namen en per klasse slechts 12 rijders aan de start. Dit alles zegt hooguit de insiders en die hard fans per raceklasse nog wat, maar dat weegt volgens mij absoluut niet op tegen de grote nadelen van veel teams dus teveel overheadkosten voor het systeem, enorme sponsorversnippering waardoor de spoeling heel dun is geworden, te weinig trainingstijd per raceklasse en het algemene beeld bij de buitenwacht dat het een soort georganiseerde chaos is waar je qua exposure-verwachtingen beter geen geld in kunt steken. Klinkt hard maar dat is wat ik uit "de sponsormarkt" verneem, en van die beroerde beeldvorming moeten we dus zo snel mogelijk verlost worden. Niet door af te wachten maar door de bakens te verzetten.
De benaming superstock slaat op een grote standaard-cylinderinhoud terwijl de benaming superbike puur betrekking zou moeten hebben op innovatief vermogen; helaas komt dit laatste in Nederland tot frustratie van meerdere teams en vele fans niet uit de verf, enerzijds door het bevoogdende technisch reglement en anderzijs door de omschreven sponsorversnippering welke de spoeling dun maakt.
De F1 heeft trouwens ook wel voor fans bepaalde grenzen bereikt; zo kende ik iemand die in de jaren tachtig en begin jaren negentig ieder jaar de GP van Monaco bezocht en daar steeds lang van tevoren een hotelkamer voor boekte. Maar die kennis is daar uiteindelijk mee gestopt omdat het steeds duurder werd en hij het op een gegeven moment krankzinnig begon te vinden dat je een heel jaar krom moet liggen om 1 weekend plezier te hebben. Vandaar dat een WK status met veel heisa eromheen op zich misschien wel te duur is geworden voor het motorracen, toch een kleiner gebeuren dan het autoracen, maar dat er in de praktijk nog best een goede basis voor een gave europese competitie met niet meer dan 3 raceklassen kan bestaan (voor voldoende trainingstijd per klasse en totaal maximaal 6 manches op een wedstrijddag). En de FIM zou zich er sterk voor kunnen maken om alle neuzen binnen Europa dezelfde kant op te krijgen en ticketburo's kunnen bus/ticket combo's aanbieden om de reis- en toegangskosten voor fans redelijk te houden; mooi toch ?