Australian Grand Prix 2013 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6

Racetopic
16

Phillip Island

20 oktober 2013
Australië Phillip Island Circuit

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Jorge Lorenzo
2Marc Márquez
3Valentino Rossi
4Álvaro Bautista
5Dani Pedrosa
Volledige uitslag »

RACE

1Jorge Lorenzo
2Dani Pedrosa
3Valentino Rossi
4Cal Crutchlow
5Álvaro Bautista
Volledige uitslag »

TRIVIA

In 2008 bestond het podium (Stoner, Rossi, Hayden), in de geschiedenis van de zwaarste klasse, voor de 2e keer sinds 1990 uit de regerende en oud wereldkampioenen.
Een week voor zijn tragische ongeval in Maleisië behaalde Marco Simoncelli (San Carlo Gresini Honda) tijdens de Australische Grand Prix van 2011 met een tweede plaats zijn beste klassering uit zijn (helaas te korte) MotoGP carrière.
In zijn laatste (2002) volledige GP seizoen wordt Jurgen vd Goorbergh 5e (evenaring beste klassering) en eindigt als beste 2-takt op 0,3 sec. vh podium omdat de RCV's van Ukawa en Katoh meer vermogen hebben bij het opdraaien van het rechte stuk..
Het 2016 podium met winnaar Cal Crutchlow, Valentino Rossi en Maverick Viñales, werd het eerste en enige (eind 2019) podium waar alle drie rijders niet rechtstreeks geplaatst waren voor Q2.
In 2006 zagen we hier voor het eerst de nieuwe regel in praktijk gebracht dat coureurs van motor mogen wisselen als het tijdens de race gaat regenen.
Op het terrein waar eerder Valentino Rossi (2002) en Jorge Lorenzo (2013) hun 50e Grand Prix zege behaalden, deed Marc Márquez (Repsol Honda) het zelfde in 2015 door hier de MotoGP klasse te winnen.
Andrea Ballerini behaalde in 2013 op dit circuit de eerste Grand Prix zege binnen voor Ajo Motorsport dat later heel succesvol werd en veel kampioenen voorbracht.
In zijn Ducati jaren (2007 - 2010) is Casey Stoner oppermachtig bij zijn thuisrace Hij scoorde een hattrick aan Polepositions vanaf 2008 en in deze periode won hij alle vier races met de 800cc Desmosedici.
Casey Stoner won zijn thuisrace in 2007, teamgenoot Loris Capirossi werd toen tweede. Het zou tot september 2010 (49 races tot de Aragón GP) duren voordat er weer twee rijders van het Ducati Marlboro Team op het podium zouden staan.
Marco Melandri is de enige rijder die tot dusver (2017) succesvol was in drie klasses bij de Australische Grand Prix. In 1999 won hij met Honda de 125cc, gevolgd door een (Aprilia) 250cc zege in 2002 en de MotoGP (Honda) winst in 2006.
De Australische GP van 2012 was een groot feest voor de Australiërs. Het was de eerste keer sinds 1979 dat er in 3 klassen een Australiër op het podium stond: Casey Stoner (winnaar MotoGP), Anthony West (2e in Moto2) en Arthur Sissis (3e in Moto3).
Valentino Rossi (Nastro Azurro Honda) won hier in 2001 en werd hiermee de laatste (2-takt) wereldkampioen in de halve liter klasse.
Titelkandidaat Marc Marquez (Repsol Honda) kreeg in 2013 een zwarte vlag omdat hij een ronde te laat de pits was binnengekomen voor een verplichte motorwissel die was ingesteld vanwege problemen met de Bridgestone banden.
Takuma Aoki (Repsol Honda V2) behaalde met een tweede plaats in de laatste race van 1997 zijn beste GP klassering. In de daaropvolgende winter raakte hij tijdens een crash bij een test blijvend verlamd aan het onderlichaam..
Marc Márquez (Honda) behaalde hier in 2014 zijn 12e Poleposition van het seizoen en evenaarde het record voor de zwaarste klasse van Casey Stoner uit 2011.
Mick Doohan ging in 1997 in leidende positie, in de bocht die later naar hem werd vernoemd, onderuit. Deze val betekende een eind aan een unieke recordserie van 37 achtereenvolgende races waarin de Repsol Honda coureur in de punten eindigde.
Door blessures bij Jorge Lorenzo (warm-up) en Ben Spies (kwalificatie) verscheen het Yamaha fabrieksteam niet aan de start in 2011. Casey Stoner wist zo voor de 5e maal op rij in Australië te winnen en veroverde vroegtijdig zijn tweede wereldtitel.
Casey Stoner is de ongeslagen koning van het 800cc tijdperk op dit circuit, hij won alle 5 races van 2007 tot en met 2011, 4x met Ducati, de laatste maal met Honda. In 2012 won hij voor de 6e achtereenvolgende maal, nu op 1000cc Honda.
Vanwege problemen met de Bridgestone banden werd in de Australische GP in 2013 voor het eerst in de MotoGP-geschiedenis een verplichte pitstop ingesteld. Alle rijders moesten halverwege de race overstappen op een tweede motor met verse banden.
Marco Simoncelli (Gilera) behaalde hier zijn laatste kwartliterzege in 2009 voor dat hij de overstap naar de MotoGP klasse maakte. Het was ook de allerlaatste keer dat in de 250cc werd gewonnen door 'een' regerend wereldkampioen.
Alex Crivillé won de laatste race van het seizoen 1997 nadat koploper Mick Doohan onderuit ging. In alle 15 Grands Prix van dat seizoen ging de winst naar het Repsol Honda team (Doohan 12x, Crivillé 2 en Tadayuki Okada 1).
In 2002 bestaat de eerste startrij volledig uit 500cc 2-takten met Jeremy McWilliams (Proton KR3) op pole voor Garry McCoy (Red Bull Yamaha), Nobuatsu Aoki (Proton) en Jurgen vd Goorbergh (Kanemoto Honda). Dit was ook de eerste pole voor Bridgestone!
Voor het eerst in de geschiedenis waren in 2010 de vier eerste finishers (Stoner, Lorenzo - zijn 50e MotoGP race -, Rossi & Hayden) de regerend -of een oud wereldkampioen in deze klasse!
Poll
Vraagstelling: Keert Casey Stoner eenmalig terug voor zijn thuisrace?
*** Poll is gesloten ***
Ja 1 (10%)
Nee 7 (70%)
Ik wacht de testen nog even af 1 (10%)
Weet ik niet want... 1 (10%)
Aantal stemmen: 10
Topic: Australian Grand Prix 2013 (11339 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Kwam ik tegen via Twitter dit artikel . De Aussie organisatie ziet dollartekens en legt de rode loper uit voor Stoner nu bekend is geworden dat hij een paar x gaat testen. In 2012 was al bekend dat het toen zijn laatste thuis-GP zou worden, uit de cijfers bleek dat dat ca 30.000 extra toeschouwers opleverde
     Reageer met citaat 
Nee. Stoner rijdt voor eigen kansen, gaat echt de gaskraan niet dichtdraaien ter meerdere eer en glorie voor Marquez en Pedrosa en Honda gaat echt niet riskeren dat zij de titel mis gaan lopen omdat ene Stoner op een machine van hun misschien wel een paar puntjes afsnoept van eerder genoemden.
     Reageer met citaat 
Weken terug gingen er ook de geruchten dat hij tijdens de GP van Japan mee zou rijden.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
wimpie

avatar
xl600r fzr600 vfr750 vtr1000r rsv1000r tuono rr

     Reageer met citaat 
uitslag kwalificatie:

1 99 Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 337.9 1'27.899
2 93 Marc MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 342.5 1'28.120 0.221 / 0.221
3 46 Valentino ROSSI ITA Yamaha Factory Racing Yamaha 340.1 1'28.647 0.748 / 0.527
4 19 Alvaro BAUTISTA SPA GO&FUN Honda Gresini Honda 341.4 1'28.713 0.814 / 0.066
5 26 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 337.9 1'28.748 0.849 / 0.035
6 35 Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 336.8 1'28.809 0.910 / 0.061
7 38 Bradley SMITH GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 334.5 1'28.941 1.042 / 0.132
8 69 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 335.0 1'29.295 1.396 / 0.354
9 4 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 339.5 1'29.660 1.761 / 0.365
10 29 Andrea IANNONE ITA Energy T.I. Pramac Racing Ducati 342.2 1'29.756 1.857 / 0.096
11 5 Colin EDWARDS USA NGM Mobile Forward Racing FTR Kawasaki 329.9 1'30.264 2.365 / 0.508
12 14 Randy DE PUNIET FRA Power Electronics Aspar ART 327.2 1'30.735 2.836 / 0.471

« Dit bericht stond oorspronkelijk in (verwijderd topic) »

     Reageer met citaat 
Marquez en Johan Zarco stelen gezamenlijk de show. https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/...2746_621942519_n.jpg
     Reageer met citaat 
,

En dat met een Sym Mio. Zo krachtig mag ik ze hier niet afleveren .
"Sbattersene I Coglioni". Ciao Marco. Non dimenticherò mai.
     Reageer met citaat 
Het is maar zeer de vraag of de MotoGP race wel door kan gaan onder normale omstandigheden! De Moto2 race is al aangepast.

http://www.racesport.nl/...D/33487/Default.aspx
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
In ieder geval wel goed dat ze een oplossing zoeken. In de Formule 1 enkele jaren geleden in Indianapolis werd er eigenlijk niets gedaan en toen hebben de teams zelf besloten niet verder te rijden dan de formatieronde. De race ging echter gewoon door en die werd daardoor verreden door slechts zes deelnemers en dat was echt een genante vertoning.
     Reageer met citaat 
De race gaat gewoon over 26 ronden verreden worden maar met een verplichte pitstop!

http://www.racesport.nl/...D/33488/Default.aspx
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 19-10-13 om 11:40:30
In ieder geval wel goed dat ze een oplossing zoeken. In de Formule 1 enkele jaren geleden in Indianapolis werd er eigenlijk niets gedaan en toen hebben de teams zelf besloten niet verder te rijden dan de formatieronde. De race ging echter gewoon door en die werd daardoor verreden door slechts zes deelnemers en dat was echt een genante vertoning.


O ja, wat een farce was dat . En toen ging het over Michelin rijders he? De Bridgestone rijders gingen gewoon van start.

Was volgens mij trouwens de laatste keer dat we een NL-er in de top-5 hadden met Christian Albers op een 5e plek in de Midland F1. (of was het nog de Minardi?)
"Sbattersene I Coglioni". Ciao Marco. Non dimenticherò mai.
     Reageer met citaat 
Ik heb zojuist trouwens ook nog mijn stem uitgebracht in de poll boven dit topic. Ik denk de vraag met enige zekerheid beantwoord te hebben.
"Sbattersene I Coglioni". Ciao Marco. Non dimenticherò mai.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Kootje schreef 19-10-13 om 11:55:21
Ik heb zojuist trouwens ook nog mijn stem uitgebracht in de poll boven dit topic. Ik denk de vraag met enige zekerheid beantwoord te hebben.

Ja ja, handelen met voorkennis...
     Reageer met citaat 
begint de race dan wel gewoon om 7,00 uur.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Lijkt me wel, ze hebben gewoon 1 ronde ingekort om te compenseren voor de pitstops.

Dat gaat nog wel druk worden in de pits, ze zullen allemaal ongeveer tegelijk binnenkomen.
     Reageer met citaat 
Wat ik zo links en rechts lees zijn er heel veel mensen die hopen dat dit elke race zo gaat gebeuren. Ik vind dat echt idioot. "Het kan de MotoGP spannender maken!" Als je met zulke kunstgrepen de race spannender moet maken, laat dan maar zitten. Je kan ook afvaardigen dat ze vanaf nu elke race een ronde met een hand op de rug moeten gaan rijden. Is waarschijnlijk ook heel spannend!

Ik snap dat het nu niet anders kan, maar wat mij betreft is dit eenmalig. Racen is racen, en niet "wie kan er het snelste op en af een motor springen".

En het lijkt me ook dat mensen in Australië een nieuwe asfaltlaag moeten gaan leggen. Als er in twee verschillende klasses grote problemen zijn met twee verschillende merken banden, dan is er dus iets mis met het asfalt.

Pagina's: 1 2 3 4 5 6


Snelle navigatie: