Optimate schreef 25-09-13 om 12:57:23
(...)
Mij interesseert het wel. Bedankt dus voor de link!
Mooi dat Emmett gelijk begint het fabeltje omlaag te halen dat Dorna Spanjaarden helpt. Hij zegt terecht dat juist het tegenovergestelde waar is. Een heel ander verhaal dus dan de mantra's die hier en op andere forums altijd amar herhaald worden.
Verder lees ik vooral waarom het wel een goede ontwikkeling is, vooral voor de niet spanjaarden. Er is een leegte ontstaan na het heengaan van het EK, en dat kan dit kampioenschap mooi opvullen. Deze twee zinnen vatten de inhoud van het stuk mooi samen over de reden waarom de FIM met Dorna samenwerkt.
Maar de crux zit m mi in het feit dat er op de Spaanse GP circuits gereden wordt, plus een aantal (nog niet bekende) Europese circuits. Per saldo zal het dus voor de Spanjaarden nog steeds 'goedkoper' zijn dan voor de niet-Spanjaarden.
Daarnaast heeft Emmett het over de TV-rechten, waarbij hij denk ik de plank mis slaat. Heeft het ONK al nauwelijks media-aandacht, hoeveel meer zou dat zijn voor een Spaans Open+?
Citaat:
(...)
Ik zie niet in hoe een nieuw EK schade toe zou brengen aan iets als het ONK. De overstap van ONK naar WK is nu LEVENSgroot en een nieuw EK maaklt het voor coureurs van het kaliber De Boer en Rolfes mogelijk een stapje omhoog te doen en misschien zelfs zich internationaal in de kijker (stomme term) te rijden. Door data's goed op elkaar af te stemmen moet het zelfs mogelijk zijn om gewoon ONK te blijven rijden. Mannen uit het ONK die net qua niveau iets minder zijn blijven sowieso wel ONK rijden.
Dat laatste ben ik 100% met je eens. Maar per saldo gaat het ONK er niet op vooruit. Veel toprijders rijden immer ook al IDM. Wat mijn punt in de voorgaande post ook is: de FIM moet zorgen voor meer synergie tussen alle kampioenschappen. Dit maakt wildcards in een EK/WK en nationale kampioenschappen makkelijker.
Waarom een Spaans Open+, met waarschijnlijk weer andere regels dan in het BSB/IDM/ONK?
Citaat:
En over dat Dorna het nu ook bij de SBK voor het zeggen heeft: de chaos die er nu is (want laten we eerlijk zijn, de SBK is op sterven na dood) door Flamini veroorzaakt, en de Dorna moet nu orde op zaken gaan stellen. De eerste tekenen daarvan zijn goed, ze gaan iets meer terug naar de basis, iets meer "standaard". maar ja als het om Dorna gaat dan vliegen mensen gelijk in de paniekstand. Zo las ik commentaar van mensen (ik bedoel dus niet specifiek jou Gambler) die het jammer vinden dat de SBK niks meer voorstelt om even later vol overtuiging te roepen dat Dorna met z'n gore rotpoten van de SBK af moet blijven. Tja, wat is het nou?
Ik zal wel weer als fan van Dorna worden egzien want op de een of andere manier is het heel erg bon ton om altijd negatief te doen over Dorna, maar zoals altijd probeer ik te oordelen op feiten en dan is volgens mij de conclusie dat niet alles wat Dorna doet/vind/zegt per definitie waardeloos is.
Ik denk dat juist dit wel een positieve werking kan hebben. Kan, want we weten nog steeds niet hoe de plannen van Dorna er uit gaan zien. In plaats van elkaar kapot concurreren, kan het nu echt wat worden met beide. MotoGP klasses echte prototypes (stap is met non-MSMA starts al gemaakt) en WSBK met straatmotoren, alleen maar aftermarket onderdelen, (huis)tuners en zonder electronica (daarvoor moeten fabrieken maar mee gaan doen in de MotoGP series.
Maar goed, dit is mijn mening; echt inzage in de plannen van Dorna hebben we helaas niet...