Ronde 15 Phillip Island favoriete topics

Moderator: RG500IU

Racetopic
15

Phillip Island

20 oktober 2013
Australië Phillip Island Circuit

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Pol Espargaró
2Tito Rabat
3Jordi Torres
4Alex de Angelis
5Thomas Lüthi
Volledige uitslag »

RACE

1Pol Espargaró
2Thomas Lüthi
3Jordi Torres
4Simone Corsi
5Alex de Angelis
Volledige uitslag »

TRIVIA

Marc Márquez reed in 2011 een indrukwekkende inhaalrace naar de derde plaats nadat hij vanaf de laatste startplaats moest vertrekken. Hij had een minuut tijdstraf gekregen nadat hij na afloop van de training Ratthapark Wilairot onderuit had gereden.
De Australische GP van 2012 was een groot feest voor de Australiërs. Het was de eerste keer sinds 1979 dat er in 3 klassen een Australiër op het podium stond: Casey Stoner (winnaar MotoGP), Anthony West (2e in Moto2) en Arthur Sissis (3e in Moto3).
Maverick Viñales (Pons/Kalex) zorgde hier in 2014 voor de 50e Spaanse zege in de Moto 2 klasse.
Olivier Jacque en Shinya Nakano (beiden Chesterfield Yamaha) vochten in 2000 een heroïsche strijd uit die pas op de finish beslist werd toen de Fransman zijn teamgenoot met 0,014 sec. versloeg en zo de wereldtitel veroverde met 7 punten verschil.
Na de overstap van RSM Team Scot/Force GP210 naar het JiR team met Motobi pakt Alex de Angelis hier in 2010 zijn eerste Poleposition die hij de volgende dag verzilvert met zijn eerste Moto2 zege voor Scott Redding (P2) en Andrea Iannone.
Telefónica MoviStar Honda rijder Daniel Pedrosa bezorgde Honda in 2005 de 600ste Grand Prix overwinning. Door een val van Pole-man Casey Stoner (Aprilia) behaalde hij zijn derde wereldtitel op rij.
Op het terrein waar eerder Valentino Rossi (2002) en Jorge Lorenzo (2013) hun 50e Grand Prix zege behaalden, deed Marc Márquez (Repsol Honda) het zelfde in 2015 door hier de MotoGP klasse te winnen.
Marco Simoncelli (Gilera) behaalde hier zijn laatste kwartliterzege in 2009 voor dat hij de overstap naar de MotoGP klasse maakte. Het was ook de allerlaatste keer dat in de 250cc werd gewonnen door 'een' regerend wereldkampioen.
Luca Cadalora (Marlboro Yamaha) schoof in het begin van de race van 1990, in een langzame bocht, al onderuit en kwam na vier ronden al weer als twintigste door, om daarna de race als derde af te sluiten achter Sito Pons en Jean-Philippe Ruggia.
Marco Melandri is de enige rijder die tot dusver (2017) succesvol was in drie klasses bij de Australische Grand Prix. In 1999 won hij met Honda de 125cc, gevolgd door een (Aprilia) 250cc zege in 2002 en de MotoGP (Honda) winst in 2006.
Esteve 'Tito' Rabat (Kalex) noteerde hier in 2014 zijn 9e Poleposition van het jaar en nam het oude record van Pol Espargaró uit 2012 over.
Met een zege tijdens de laatste wedstrijd van het seizoen verzekert Marlboro Yamaha rijder John Kocinski zich van de wereldtitel 1990. Naaste concurrent Carlos Cardús (die genoeg zou hebben aan P2) viel uit met een gebroken schakelpedaal.
Andrea Ballerini behaalde in 2013 op dit circuit de eerste Grand Prix zege binnen voor Ajo Motorsport dat later heel succesvol werd en veel kampioenen voorbracht.
Raffaele de Rosa kwalificeerde zich met de Scot Racing Team Honda in 2009 naar zijn eerste 250cc Poleposition. Een dag later stond hij met een derde plaats voor de eerste keer in zijn carrière op een Grand Prix podium.
Topic: Ronde 15 Phillip Island (1350 keer gelezen)
wimpie

avatar
xl600r fzr600 vfr750 vtr1000r rsv1000r tuono rr

     Reageer met citaat 
Slecht nieuws voor Redding, in de kwalificatie gevallen en naar het hospitaal vervoerd.

van Motogp.com

Scott Redding taken to Melbourne hospital with suspected left wrist fracture

     Reageer met citaat 
Lees net dat die geopereerd wordt, en morgen niet zal starten.
Met een voorsprong van 20 punten zal de schade minimaal zijn.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Hij heeft geen 20, maar slechts 9 punten voorsprong.
     Reageer met citaat 
falerossi schreef 19-10-13 om 11:12:34
Lees net dat die geopereerd wordt, en morgen niet zal starten.
Met een voorsprong van 20 punten zal de schade minimaal zijn.


Vind je? Ik vind de gevolgen niet echt minimaal gezien het feit dat je dan van 20 punten voorsprong naar 5 punten achterstand gaat als EsP wint, gezien het feit dat er nog maar 2 GP's te verrijden zijn waaronder de eerste volgende week al (kan hij daar dan alweer aan meedoen met een gebroken pols?) en gezien de vorm van Redding de laatste GP's. Ik denk dat dit het einde is van Reddings titelaspiraties, niet echt minimaal toch?

edit: en het zijn er dus geen 20 maar 9.
     Reageer met citaat 
Het lijkt mij ook niet dat Redding de titel nog kan pakken, aan het begin van het seizoen was hij zeer sterk, maar zoals Optimate al schrijft is die dominantie al een paar wedstrijden ver te zoeken.

Zelfs als hij de volgende wedstrijd zou kunnen rijden, zal hij zeker niet fit zijn en niet zomaar even de titel naar huis kunnen nemen.

Bijzonder jammer wat mij betreft.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Ontzettend sneu voor Redding dat hij op deze manier z'n kans op de titel moet zien verdwijnen het is nog niet over, maar hij doet morgen niet mee en volgende week rijden ze al op Motegi, waar behoorlijk stevig geremd moet worden. Lijkt me niet erg prettig met een gebroken pols.

Als Rabat morgen kan winnen dan zit hij volledig in de strijd om de titel met teammaat Espargaro.

Ik verwacht zelf een verrassing van De Angelis. Dat is een echte P.I. specialist. Staat er ook goed bij op de grid.
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Espargaro verlaat P.I. als de grote winnaar, dat mag duidelijk zijn.

Redding in de lappenmand en Rabat komt niet verder dan P8 na een remfout.

Luthi wordt 2e en scoort daarmee z'n beste resultaat van het seizoen

Torres kende ook een sterke race en wordt 3e

Corsi ook een goed resultaat en de verrassing van De Angelis zoals ik voorspeld had bleef een beetje uit. Hij is ook iemand van de lange adem.....de race was te kort. Blijkt wel uit het feit dat hij in de laatste ronde nog even de snelste ronde noteerde. Begon net weer wat terug te komen.

Daarmee vraag ik me ook af of het wel nodig was om slechts 13 ronden te rijden. Als die banden na 13 rondjes op zijn, moet een coureur niet in staat zijn om de snelste ronde nog eens te verbeteren.....met de banden van De Angelis was dus niks mis.

Snelle navigatie: