De Wegraceforum Hall of Fame (Grand Prix) favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6

Topic: De Wegraceforum Hall of Fame (Grand Prix) (16040 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Mee eens Johannes!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Als Middelburg, de Vries, Spaan, van Kessel, Toersen, Hartog en van Dulmen er in staan. Dan bedenk ik dat er op Nederlands gebied toch ook Jan Huberts (eerste GP winnaar), Cees van Dongen, Wilco Zeelenberg (enig 250GP winaar) en Rob Bron (eerst NL op podium en de man die het hoogst ooit eindigde in de 500cc) er toch in horen. Michael vd Mark? Ja, carrière loopt nog en hoogtepunt (en) moet nog komen denken/hopen wij en gaat nog jaren duren.. maar Suzuka 8hr winnen is BIG in Japan hoor.

Jammer dat sTTevie hier nooit meer online is, maar aangezien we hier ook redelijk wat Vlamingen 'on board' hebben moeten er toch ook wat Belgen in? Julien van Zeebroeck en Didier de Radiguès schieten mij direct te binnen, maar er zijn vast meer die hier dan ook thuis horen?
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 24-03-14 om 13:10:40
Als Middelburg, de Vries, Spaan, van Kessel, Toersen, Hartog en van Dulmen er in staan. Dan bedenk ik dat er op Nederlands gebied toch ook Jan Huberts (eerste GP winnaar), Cees van Dongen, Wilco Zeelenberg (enig 250GP winaar) en Rob Bron (eerst NL op podium en de man die het hoogst ooit eindigde in de 500cc) er toch in horen. Michael vd Mark? Ja, carrière loopt nog en hoogtepunt (en) moet nog komen denken/hopen wij en gaat nog jaren duren.. maar Suzuka 8hr winnen is BIG in Japan hoor.

Jammer dat sTTevie hier nooit meer online is, maar aangezien we hier ook redelijk wat Vlamingen 'on board' hebben moeten er toch ook wat Belgen in? Julien van Zeebroeck en Didier de Radiguès schieten mij direct te binnen, maar er zijn vast meer die hier dan ook thuis horen?


Verder zijn er ook niet zoveel hoor in de GP geschiedenis. Je had nog Vanneste/Vanneste in de zijspannen.

In de prehistorie had je nog wel wat meer Belgische toppers die goed konden meekomen. Auguste Goffin was wel een van de grootste Belgen, Mooie verhalen uit die tijd toen ze het Europa zonder autosnelwegen doorkruisten om overal hun internationale wedstrijden te rijden. Een bijna vergeten hoofdstuk uit de motosportgeschiedenis. Maar de resultaten waren toch weer niet groot genoeg om de Hall of Fame te komen volgens mij. Reed eind jaren dertig tot en met begin jaren vijftig.

« Gewijzigd: 24-03-2014 om 13:52:03 door Johannes »

t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Je had ook nog de Belg Oronzo Memola.
Die deed het wel aardig tot dat bleek dat hij met een 350cc motor aan de 250cc meedeed.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 24-03-14 om 13:42:49
Je had ook nog de Belg Oronzo Memola....

Ik wist dat ik het in de 'Trivia' rond Francorchamps ingevoerd had, jammer dat we daar geen GP's meer hebben, niemand krijgt het zo te lezen eigenlijk.. daarom vermeld ik hem hier even nu we het er toch over hebben:
Citaat:
De Belgische Yamaha rijder Oronzo Memola kwam in 1973 als 3e over de finish. Hij werd door Paolo Pileri (4e) ervan beschuldigd een 350cc te hebben gebruikt. Memola weigerde echter om zijn blok te laten controleren en werd uit de uitslag geschrapt.

     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 24-03-14 om 13:10:40
Jammer dat sTTevie hier nooit meer online is, maar aangezien we hier ook redelijk wat Vlamingen 'on board' hebben moeten er toch ook wat Belgen in? Julien van Zeebroeck en Didier de Radiguès schieten mij direct te binnen, maar er zijn vast meer die hier dan ook thuis horen?


Julien van Zeebroeck, Didier de Radiguès en Stéphane Mertens horen er zeker in. Michaël Paquay had er ook in kunnen staan, ware het niet dat hij veel te vroeg is verongelukt. :'(

Stéphane Mertens is een grote naam in het WK Superbike (4de in 1988, 2de in 1989, 3de in 1990, 4de in 1991) en won 2x het WK endurance, in 1995 en in 2002. Hij was o.a. ook 2de in het EK 250cc in 1983 en won de internationale BMW Boxer Cup in 2001 en 2002. Nog meer resultaten en nieuws kan je vinden op zijn website www.stephanemertens.com

Didier de Radiguès is de laatste Belg die een GP won, in de 250cc-klasse in 1983. Zijn meest succesvolle jaar was 1982, wanneer hij 1 GP in de 250cc won en 2 GP's in de 350cc-klasse. In 1982 werd hij 2de in de eindstand van de 350cc-klasse en 6de in de 250cc-klasse. In de 500cc was hij een goede subtopper. Didier de Radiguès geeft dit jaar commentaar bij de MotoGP en de Moto2 races op de Waalse tv zender RTBF La Une en was ook succesvol in de autosport: hij won het Procar kampioenschap en de 24 uren van Spa-Francorchamps in 1997. In 1998 was hij de teamgenoot van Wayne Gardner in de 24 uren van Le Mans.
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 24-03-14 om 13:10:40
Als Middelburg, de Vries, Spaan, van Kessel, Toersen, Hartog en van Dulmen er in staan. Dan bedenk ik dat er op Nederlands gebied toch ook Jan Huberts (eerste GP winnaar), Cees van Dongen, Wilco Zeelenberg (enig 250GP winaar) en Rob Bron (eerst NL op podium en de man die het hoogst ooit eindigde in de 500cc) er toch in horen. ..............


Middelburg, Hartog en van Dulmen waren De Grote Drie. Zij hebben echt iets neergezet en zijn bekend en populair bij het grote publiek. Zelf heb ik er ook enorm van genoten. Toch vind ik ze alles overziend toch ook wel een beetje overschat maar met de Nederlandse bril op was het natuurlijk fantastisch.

De echte grote drie vind ik Streuer, de Vries en van Kessel. Wereldkampioenen. Alledrie onderschat in mijn ogen.

Deze zes horen echt in de Hall of Fame.

Andere Nederlanders hebben prachtige resultaten gehaald, maar Hall of Fame ?

Voer voor discussie

Hans Spaan is misschien buiten deze zes nog de meest succesvolle, maar Cees van Dongen bijv. heeft er 200 Grand Prix' over gedaan om 1 overwinning te halen.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 25-03-14 om 09:45:12
(...)
De echte grote drie vind ik Streuer, de Vries en van Kessel. Wereldkampioenen. Alledrie onderschat in mijn ogen. ...

Streuer, nog niet eens genoemd volgens mij (hoe kon ik hem vergeten, want held van mij toen), hoort er zeker in Dit is natuurlijk ook beetje subjectief he, levert altijd discussievoer op, op vorige pagina's staan ook wel paar namen die misschien niet op basis van prestaties, maar wel om wie ze waren (zoals Norick Abe bv) er zeker in horen
     Reageer met citaat 
Het wordt best een bonte lijst zo, want waar trek je de grens? Bij Nederlanders (en Belgen) ligt de grens wat lager dan bij buitenlanders en dat is logisch maar waar trek je de grens en wie beslist dat? Als je Wilco Zeelenberg er in zet, zet dan Jan Bruins er ook maar in, heeft immers ook ooit een GP gewonnen. En Julien van Zeebroeck en De Radigues, niet omdat het Belgen zijn maar als die er in horen dan bijvoorbeeld Aalt Toersen absoluut ook. Dan wordt het meer een lijstje van elke Belg en Nederlander die wel eens een GP gewonnen heeft. En dan valt Ruige Robbie (Bron) er weer buiten terwijl die er mijns inziens juist weer wel in thuis hoort. Ik zag dat zelfs Michael van der Mark wordt genoemd vanwege z'n winst in Suzuka, maar dan kunnen z'n pa en Dirk Brand er ook wel in met hun 24 uurs zege en natuurlijk Veneman ook.

Mijn voorstel zou zijn: hou het eerst bij alleen de Nederlanders en Belgen die echt iets exceptioneels hebben gedaan. EN dan zien we de buitenlanders wel in een 2e ronde ofzo.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Ja wordt lastig he om de juiste criteria aan te geven. Aalt Toersen was al eens genoemd op de vorige bladzijde (n) trouwens...
     Reageer met citaat 
We eren natuurlijk al onze Nederlandse helden, maar om in de Hall of Fame te komen moet je wel iets echt bijzonders hebben gedaan. Wat Ned. betreft blijft het wat mij betreft bij De Grote Zes.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 25-03-14 om 12:05:20
...........maar waar trek je de grens en wie beslist dat? ......


Wij beslissen dat natuurlijk.

Een commissie van wijzen.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 25-03-14 om 13:33:32
We eren natuurlijk al onze Nederlandse helden, maar om in de Hall of Fame te komen moet je wel iets echt bijzonders hebben gedaan. Wat Ned. betreft blijft het wat mij betreft bij De Grote Zes.


En Spaan dan? En bijvoorbeeld Lodewijkx? En wat dacht je van Rob Bron, 3e in de WK 500cc in 1971. Nog nooit door een andere Nederlander vertoond, ook door de Grote Drie niet.

« Gewijzigd: 25-03-2014 om 13:41:52 door Optimate »

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 25-03-14 om 13:36:05
(...)


En Spaan dan?


Dat wordt vergaderen, maar dat is dan wel de eerste die ter tafel komt.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 25-03-14 om 13:36:05
(...)


...... En bijvoorbeeld Lodewijkx? En wat dacht je van Rob Bron, 3e in de WK 500cc in 1971. Nog nooit door een andere Nederlander vertoond, ook door de Grote Drie niet.


De overwinning van Lodewijkx was de allereerste wedstrijd die ik zag. Grandioos. Heeft daarnaast nog drie GP's gewonnen, maar HoF?

Rob Bron deed het 1 jaar heel goed, maar kon dat niet vasthouden en heeft geen enkele GP gewonnen.

Theo Bult was ook een supertalent. Twee podiumplekken op de TT in een dag. Maar hij was ook echt heel kort aan de top.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.

Pagina's: 1 2 3 4 5 6


Snelle navigatie: