Historisch spelletje deel 4 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 22

Topic: Historisch spelletje deel 4 (140877 keer gelezen)
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Voor 99,9% ben ik er zeker van de volgende:

#25 Juan Bordons - Bultaco
#44 Fernando Gonzalez de Nicolas - Bultaco
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Die #44 Fernando Gonzalez de Nicolas is wel een bijzonder iemand. Komt bijna 20 jaar lang in GP uitslagen voor, maar was nooit echt een hoogvlieger, maar was wel veelzijdig. Zo was hij ooit bordeel houder en in 1981 is hij veroordeeld voor deelname aan een bankoverval in Madrid. Ik kan vooralsnog lang niet alles ontcijferen, want mijn Spaans beperkt zicht tot een paar woordjes, maar voor Ite is dit misschien wel fijn materiaal.

Fernando González de Nicolás

Especial Fernando González de Nicolás (''El Ranita'' o ''Nani''

Wat zo bijzonder aan hem is, is dat hij de enigste coureur is die in alle solo WK klassen is uitgekomen, 50, 80, 125, 250, 350, 500 en 750 cc. Alleen de zijspannen niet. Hij heeft dat wel geprobeerd, maar dat is om verschillende redenen niet gelukt.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 02-03-21 om 17:08:21
Die #44 Fernando Gonzalez de Nicolas is wel een bijzonder iemand. ..
Wat zo bijzonder aan hem is, is dat hij de enigste coureur is die in alle solo WK klassen is uitgekomen, 50, 80, 125, 250, 350, 500 en 750 cc. Alleen de zijspannen niet. Hij heeft dat wel geprobeerd, maar dat is om verschillende redenen niet gelukt.

Zijn Spaanstalige Wikipedia met overzicht van zijn carrière. Wat je schreef over hem komt overeen met dat artikel. De laatste 2 zinnen zijn wel interessant: daar staat (vrij vertaald) in dat hij laatste deel van zijn carrière op zoek naar geld was om in een WK zijspanrace deel te nemen zodat hij in het Guinness World of Records boek kon worden opgenomen omdat hij de eerste rijder zou zijn die in alle WK categorieën actief was geweest. Zoals al door jou gememoreerd: niet gelukt.

Het overzicht met resultaten is ook wel interessant omdat daar paar grote gaten in zitten - Zijn milt en nier werden verwijderd na een ongeluk - raakte zijn WK licentie kwijt vd Spaanse bond - ging autoracen - licentie weer terug - weer een crash/blessure - de bankroverij - na het uitzitten vd straf de terugkeer in de racerij en de laatste zoektocht om dat record neer te zetten.

In de YouTube vd andere link een (rond 53 min.) TV programma met een zijspan in de studio, dat lijkt me over dat verhaal te gaan. Er schuiven wat gasten aan, oa Angel Nieto die kennelijk goed bevriend met hem was
Chrissifumi

Profiel Privébericht Website Facebook 
Geslacht: man
Locatie: Woubrugge
Lid sinds: 19-05-2006
     Reageer met citaat 
Kunnen jullie geen podcast gaan beginnen?
fuzzybear
600 CC Super Single!!

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Sleen
Lid sinds: 14-03-2005
     Reageer met citaat 
Mooie verhalen! leuk dat jullie die zo uitdiepen.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 03-03-21 om 07:54:22
Kunnen jullie geen podcast gaan beginnen?


Ja dat zou wat zijn.

Maar waarschijnlijk maar voor drie en een halve belangstellende.

Maar wat je allemaal tegenkomt op zo een zoektocht is wel podcast waardig.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Ik ga nu eerst een lang weekend weg te mountainbiken, maar volgende week ga ik eens verder speuren. Het lijkt er ook op dat die Fernando Gonzalez de zaak een beetje aan het bedonderen is met zijn "starts in alle klassen"

Wordt vervolgd.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Chrissifumi

Profiel Privébericht Website Facebook 
Geslacht: man
Locatie: Woubrugge
Lid sinds: 19-05-2006
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 04-03-21 om 10:11:55
Ik ga nu eerst een lang weekend weg te mountainbiken, maar volgende week ga ik eens verder speuren. Het lijkt er ook op dat die Fernando Gonzalez de zaak een beetje aan het bedonderen is met zijn "starts in alle klassen"

Wordt vervolgd.


Lekker, veel plezier! Benieuwd waar je volgende week weer mee komt
Optimate

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie: -
Lid sinds: 26-03-2010
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 04-03-21 om 10:11:55
Ik ga nu eerst een lang weekend weg te mountainbiken,


Pensionado!
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 04-03-21 om 13:14:15
(...)


Lekker, veel plezier! Benieuwd waar je volgende week weer mee komt


Onthullingen!!!!

Statistieken worden aangepast
Ranglijstjes doorelkaar geschud
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 04-03-21 om 13:20:19
(...)


Pensionado!


Precies.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 04-03-21 om 10:11:55
..Het lijkt er ook op dat die Fernando Gonzalez de zaak een beetje aan het bedonderen is met zijn "starts in alle klassen" ..

Ok ik zal eens kijken met mijn 'beginners Spaans' / Google Translate of ik daar komende dagen toevoegingen van kan vinden
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 


Op de eerste rij
#25 Juan Bordons
#39 Phil Read
#41 Jarno Saarinen
#8 Jose Medrano
#31 Werner Pfirter
#44 Giuseppe Visenzi

Die Giuseppe Visenzi was best een gerenommeerd coureur, maar is later vooral bekend geworden door de productie van motor koffers en helmen en ander motortoebehoren. Hij is de man achter GIVI

Die #44 is dus toch niet Fernando Gonzalez de Nicolas zoals ik eerst dacht. Op hem kom ik nog terug.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
En wil iemand even uitzoeken wie die nummer 15 is. Ik heb geen idee!!!
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Die Spaanse Grand Prix van 1971 was wel een heel bijzondere. Om te beginnen werd Jan de Vries daar wereldkampioen. De eerste Nederlander die dat lukte. Misschien dat daardoor andere zaken rondom deze GP wat op de achtergrond gekomen zijn en later vergeten. De omstandigheden in het rennerskwartier waren bar en boos. Sanitaire voorzieningen te erg voor woorden. Geen bescherming voor de tentjes in hete zon. De startgelden waren zo laag dat niemand zich een hotel kon veroorloven. Orders en tegenorders kwamen met de regelmaat van de klok. Tijdens de races stond het publiek massaal op de witte lijnen langs baan en soms er over. De starter slaat met het schuim in de mondhoeken op de opdringende fotografen in. De pers vecht met de Guarda Civil. Iedereen scheldt tegen iedereen.

Startopstelling:

1. Angel Nieto
2. Jan de Vries
3. Barry Sheene
4. Jarno Saarinen
5. Jaime Alguersuari
6. Federico van der Hoeven
7. Herman Meijer
8. Rudolf Kunz
9. Juan Pares
10. Jan Bruins
11. Leo Cummu
12. Javier Batllo
13. Luigi Rinaudo
14. Jos Schurgers
15. Pierre Audry
16. Jose Lopez Mateos

Nieto staat op pole, nadat er met de trainingstijden gesjoemeld is. De Vries was duidelijk de snelste geweest. Geen enkel protest van jury lid Rins de Groot werd gehonoreerd. De lijst met tijden was trouwens mysterieus opeens verdwenen. Achteraf bleek dat Nieto meer last had van de zenuwen oorlog dan de Vries. Nieto ging al in de eerste ronde onderuit, de Vries won de titel en de rest is historie. Maar het algemene gevoel na afloop was; nooit een Spaanse GP weer.

Uitslag:

1 Jan de Vries
2 Jarno Saarinen
3 Herman Meyer
4 Rudolf Kunz
5 Jan Bruins
6 Leo Commu
7 Luigi Rinaudo

Zestien coureurs gestart in de 50cc en zeven over de finish.
Nou viel me iets bijzonders op bij dit startveld.
De al eerder genoemde Fernando Gonzalez de Nicolas claimt dat hij als enigste coureur in alle solo GP klassen gestart is. En deze 50cc race was zijn GP debuut en zijn enigste 50cc "deelname". Tenminste zo heeft hij het via de Spaanse evenknie van Bennie Pinners in de boeken weten te krijgen. Onze bankrover en bordeelhouder nam het niet zo nauw met de waarheid. Als het een keer in de statistieken staat, dan staat het en daar gaat het om. Hij staat in de boeken als uitgevallen tijdens de race, maar ik weet zeker dat hij niet gestart is. Dat heb ik even nagekeken. Hoe moeten wij als statistici nu ooit ons werk goed doen met zulke boeven. Het is wat. Maar het was volgens mij een joviale en graag geziene man, dus ik zal de Spanjaarden maar in hun waan laten met het Guinness Book of Records waardig record.

Een ander record wordt gek genoeg weer nergens genoemd. Het komt me voor dat hij de man is die het vaakst een DNQ achter zijn naam heeft. In 30% van de GP's waar hij aan mee deed wist hij zich niet te kwalificeren. Heel bijzonder. Vooral opvallend is het jaar 1988 waar hij aan de start staat met een 125cc Cobas. Alleen in de allereerste GP in Spanje gaat hij daadwerkelijk van start, maar valt uit. In de resterende zes GP's waar hij meetraint heeft hij stevast een DNQ. Maar hij gaat er niet onder gebukt. Je zou bijna denken dat hij er is voor een dekmantel voor een of ander handeltje maar het kan ook gewoon zijn voor de gezelligheid natuurlijk.

« Gewijzigd: 10-03-2021 om 19:24:48 door Johannes »

t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.

Pagina's: 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 22


Snelle navigatie: