Historisch spelletje deel 4 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... 24

Topic: Historisch spelletje deel 4 (155195 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Dat nummer 44 op de startfoto Giuseppe Visenzi zou moeten zijn had ik al eens ergens gelezen, maar ik wou het niet geloven, omdat het niet klopte met de gegevens die ik heb over deze GP. Maar die blijken achteraf lang niet correct. Via een omweg kwam ik er zelf ook achter dat het wel Visenzi moest zijn, de man achter GIVI. Hij blijkt overigens getrouwd te zijn met een Nederlandse mevrouw, dochter van een tolk bij de TT in Assen.
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 11-03-21 om 08:40:20
Dat nummer 44 op de startfoto Giuseppe Visenzi zou moeten zijn had ik al eens ergens gelezen, maar ik wou het niet geloven, omdat het niet klopte met de gegevens die ik heb over deze GP. Maar die blijken achteraf lang niet correct. Via een omweg kwam ik er zelf ook achter dat het wel Visenzi moest zijn, de man achter GIVI. Hij blijkt overigens getrouwd te zijn met een Nederlandse mevrouw, dochter van een tolk bij de TT in Assen.


Dat is weer mooie info allemaal. Waar haal je het toch allemaal vandaan?
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 10-03-21 om 19:20:22
Die Spaanse Grand Prix van 1971 was wel een heel bijzondere. ...Fernando Gonzalez de Nicolas claimt dat hij als enigste coureur in alle solo GP klassen ... maar ik weet zeker dat hij niet gestart is...

Hoe zeker weet je dat, bronnen?
Ik heb wel eens contact met een Spaanse journalist (mede) op het gebied van motorsportstatistiek (brengt me wel eens op idee) die ik daar mee confronteren wil
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 11-03-21 om 08:58:51
(...)

Hoe zeker weet je dat, bronnen?


Heel zeker.

Wat ik gedaan heb is alle beeldmateriaal van deze race verzameld, met name de start. Daar zijn nogal wat foto's van en een filmpje. Uit deze foto's kan ik duidelijk opmaken welke nummers echt op de grid stonden en van start gingen. Ik heb alle nummers op naam gebracht wat best een hele klus was, maar volgens mij 100% kloppend. Fernando was daar 100% zeker niet bij.

Dus als detective ben ik eigenlijk zelf de bron.
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
     Reageer met citaat 
Eerder in dit topic staat ook de complete startopstelling.
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
     Reageer met citaat 
Mocht je willen dan mag je ook alle foto's hebben voor deze Spaanse journalist en tekst compleet met startnummers etc.
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 10-03-21 om 19:20:22
Die Spaanse Grand Prix van 1971 was wel een heel bijzondere. Om te beginnen werd Jan de Vries daar wereldkampioen. De eerste Nederlander die dat lukte. Misschien dat daardoor andere zaken rondom deze GP wat op de achtergrond gekomen zijn en later vergeten. De omstandigheden in het rennerskwartier waren bar en boos. Sanitaire voorzieningen te erg voor woorden. Geen bescherming voor de tentjes in hete zon. De startgelden waren zo laag dat niemand zich een hotel kon veroorloven. Orders en tegenorders kwamen met de regelmaat van de klok. Tijdens de races stond het publiek massaal op de witte lijnen langs baan en soms er over. De starter slaat met het schuim in de mondhoeken op de opdringende fotografen in. De pers vecht met de Guarda Civil. Iedereen scheldt tegen iedereen.

Startopstelling:

1. Angel Nieto
2. Jan de Vries
3. Barry Sheene
4. Jarno Saarinen
5. Jaime Alguersuari
6. Federico van der Hoeven
7. Herman Meijer
8. Rudolf Kunz
9. Juan Pares
10. Jan Bruins
11. Leo Cummu
12. Javier Batllo
13. Luigi Rinaudo
14. Jos Schurgers
15. Pierre Audry
16. Jose Lopez Mateos

Nieto staat op pole, nadat er met de trainingstijden gesjoemeld is. De Vries was duidelijk de snelste geweest. Geen enkel protest van jury lid Rins de Groot werd gehonoreerd. De lijst met tijden was trouwens mysterieus opeens verdwenen. Achteraf bleek dat Nieto meer last had van de zenuwen oorlog dan de Vries. Nieto ging al in de eerste ronde onderuit, de Vries won de titel en de rest is historie. Maar het algemene gevoel na afloop was; nooit een Spaanse GP weer.

Uitslag:

1 Jan de Vries
2 Jarno Saarinen
3 Herman Meyer
4 Rudolf Kunz
5 Jan Bruins
6 Leo Commu
7 Luigi Rinaudo

Zestien coureurs gestart in de 50cc en zeven over de finish.
Nou viel me iets bijzonders op bij dit startveld.
De al eerder genoemde Fernando Gonzalez de Nicolas claimt dat hij als enigste coureur in alle solo GP klassen gestart is. En deze 50cc race was zijn GP debuut en zijn enigste 50cc "deelname". Tenminste zo heeft hij het via de Spaanse evenknie van Bennie Pinners in de boeken weten te krijgen. Onze bankrover en bordeelhouder nam het niet zo nauw met de waarheid. Als het een keer in de statistieken staat, dan staat het en daar gaat het om. Hij staat in de boeken als uitgevallen tijdens de race, maar ik weet zeker dat hij niet gestart is. Dat heb ik even nagekeken. Hoe moeten wij als statistici nu ooit ons werk goed doen met zulke boeven. Het is wat. Maar het was volgens mij een joviale en graag geziene man, dus ik zal de Spanjaarden maar in hun waan laten met het Guinness Book of Records waardig record.

Een ander record wordt gek genoeg weer nergens genoemd. Het komt me voor dat hij de man is die het vaakst een DNQ achter zijn naam heeft. In 30% van de GP's waar hij aan mee deed wist hij zich niet te kwalificeren. Heel bijzonder. Vooral opvallend is het jaar 1988 waar hij aan de start staat met een 125cc Cobas. Alleen in de allereerste GP in Spanje gaat hij daadwerkelijk van start, maar valt uit. In de resterende zes GP's waar hij meetraint heeft hij stevast een DNQ. Maar hij gaat er niet onder gebukt. Je zou bijna denken dat hij er is voor een dekmantel voor een of ander handeltje maar het kan ook gewoon zijn voor de gezelligheid natuurlijk.


Weer een genot om te lezen!
     Reageer met citaat 
Ja, leuk verhaal.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Johannes schreef 11-03-21 om 09:14:08
..Ik heb alle nummers op naam gebracht wat best een hele klus was, maar volgens mij 100% kloppend. Fernando was daar ..

Oh heerlijk, wat een werk, maar moet voldoening geven als je dat voor elkaar weet te krijgen

Ik ga Nacho Gonzalez eens berichtje sturen en vragen wat hij van deze mnr weet, wordt (hoop ik) vervolgd
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Inmiddels reactie. Hij kent het verhaal, maar zegt dat hij er nooit onderzoek naar gedaan heeft. Hij denkt dat Fernando González de Nicolás zich wellicht niet gekwalificeerd heeft. Maar hij was scherp (ik stuurde wikipedia linkje), hij merkte ook op dat zijn enige 80cc GP (Brno 1989) hij ook als DNQ staat
Ik vond dit krantenartikel daar staat deze passage:
Citaat:
el único piloto de la historia del motociclismo que ha participado en pruebas del Campeonato del Mundo de Velocidad de 50, 80, 125, 250, 350, 500 y 750 centímetros cúbicos.
eigenlijk zegt dat vetgedrukte al genoeg: Citaat:
de enige rijder die heeft deelgenomen aan de trainingen voor.... etc


Maar Nacho heeft me wel doorverwezen naar Jaime Alguersuari (coureur die 5e op de grid stond voor die 50cc race) Citaat:
He's one of the most important motorcycle journalists in Spanish history!!
op mijn vraag of Jaime Engels spreekt/begrijpt (of mijn 'Spaans' dacht hij van wel.. nu afwachten of die reageren wil ..
     Reageer met citaat 
Mooi hoor. Ik ben heel benieuwd.
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 11-03-21 om 20:47:36
...Jaime Alguersuari ...


Ik dacht, wat een bekende naam. Heb ik toch niet zo lang geleden ook gehoord irt racen. En klopt dus, is de vader van een formule 1 coureur die het van 2009 t/m 2011 heeft volgehouden in de F1.



Bron foto: https://en.wikipedia.org/wiki/Jaime_Alguersuari
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 11-03-21 om 23:46:08
(...)
..En klopt dus, is de vader van een formule 1 coureur die het van 2009 t/m 2011 heeft volgehouden in de F1...

ja natuurlijk, naam ken ik ook wel, nooit bij stilgestaan
     Reageer met citaat 
Jaime Alguersuari Sr. is trouwens oprichter van Solo Moto, een groot motortijdschrift in Spanje.

Maar even terug naar die Fernando Gonzalez, die heeft in 1989 dus ook nog even een heel jaar (inclusief de overzeese GP's) in de 500cc mee gedaan als 40 plusser. Ik heb geprobeerd daar op het internet een foto van te vinden van hem op die Honda maar is NIETS van te vinden. Ben ook op z'n instagram site terecht gekomen en daar staan wel wat schimmige foto's op van een 500cc machine, met een spierwitte kuip. Raar, maar past wel in het beeld dat Johannes schetst. In datzelfde jaar wilde hij in Brno naast de 500cc blijkbaar ook meedoen aan de 80cc op een Krauser maar..... DNQ. En nog een jaar later, 1990, is hij nog van start gegaan in de Spaanse GP op Jerez in de 125cc op een Honda. Maar ook weer een DNQ.

Die instagrampagina: https://www.instagram.com/gonzalezdenicolas/
Staan ook behoorlijk wat foto's op van zijspannen, wat sowieso wel opmerkelijk is voor een Spanjaard want daar deden ze weinig met zijspanracen.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 12-03-21 om 00:20:56
..Maar even terug naar die Fernando Gonzalez, die heeft in 1989 dus ook nog even een heel jaar (inclusief de overzeese GP's) in de 500cc mee gedaan als 40 plusser. Ik heb geprobeerd daar op het internet een foto van te ...

Deze foto staat dus oa op zijn IG waar hij op Le Mans (denk ik) kennelijk gelapt word door Lawson/Schwantz:

Pagina's: 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... 24


Snelle navigatie: