Die Spaanse Grand Prix van 1971 was wel een heel bijzondere. Om te beginnen werd Jan de Vries daar wereldkampioen. De eerste Nederlander die dat lukte. Misschien dat daardoor andere zaken rondom deze GP wat op de achtergrond gekomen zijn en later vergeten. De omstandigheden in het rennerskwartier waren bar en boos. Sanitaire voorzieningen te erg voor woorden. Geen bescherming voor de tentjes in hete zon. De startgelden waren zo laag dat niemand zich een hotel kon veroorloven. Orders en tegenorders kwamen met de regelmaat van de klok. Tijdens de races stond het publiek massaal op de witte lijnen langs baan en soms er over. De starter slaat met het schuim in de mondhoeken op de opdringende fotografen in. De pers vecht met de Guarda Civil. Iedereen scheldt tegen iedereen.
Startopstelling:
1. Angel Nieto
2. Jan de Vries
3. Barry Sheene
4. Jarno Saarinen
5. Jaime Alguersuari
6. Federico van der Hoeven
7. Herman Meijer
8. Rudolf Kunz
9. Juan Pares
10. Jan Bruins
11. Leo Cummu
12. Javier Batllo
13. Luigi Rinaudo
14. Jos Schurgers
15. Pierre Audry
16. Jose Lopez Mateos
Nieto staat op pole, nadat er met de trainingstijden gesjoemeld is. De Vries was duidelijk de snelste geweest. Geen enkel protest van jury lid Rins de Groot werd gehonoreerd. De lijst met tijden was trouwens mysterieus opeens verdwenen. Achteraf bleek dat Nieto meer last had van de zenuwen oorlog dan de Vries. Nieto ging al in de eerste ronde onderuit, de Vries won de titel en de rest is historie. Maar het algemene gevoel na afloop was; nooit een Spaanse GP weer.
Uitslag:
1 Jan de Vries
2 Jarno Saarinen
3 Herman Meyer
4 Rudolf Kunz
5 Jan Bruins
6 Leo Commu
7 Luigi Rinaudo
Zestien coureurs gestart in de 50cc en zeven over de finish.
Nou viel me iets bijzonders op bij dit startveld.
De al eerder genoemde Fernando Gonzalez de Nicolas claimt dat hij als enigste coureur in alle solo GP klassen gestart is. En deze 50cc race was zijn GP debuut en zijn enigste 50cc "deelname". Tenminste zo heeft hij het via de Spaanse evenknie van Bennie Pinners in de boeken weten te krijgen. Onze bankrover en bordeelhouder nam het niet zo nauw met de waarheid. Als het een keer in de statistieken staat, dan staat het en daar gaat het om. Hij staat in de boeken als uitgevallen tijdens de race, maar ik weet zeker dat hij niet gestart is. Dat heb ik even nagekeken. Hoe moeten wij als statistici nu ooit ons werk goed doen met zulke boeven.
Het is wat. Maar het was volgens mij een joviale en graag geziene man, dus ik zal de Spanjaarden maar in hun waan laten met het Guinness Book of Records waardig record.
Een ander record wordt gek genoeg weer nergens genoemd. Het komt me voor dat hij de man is die het vaakst een DNQ achter zijn naam heeft. In 30% van de GP's waar hij aan mee deed wist hij zich niet te kwalificeren. Heel bijzonder. Vooral opvallend is het jaar 1988 waar hij aan de start staat met een 125cc Cobas. Alleen in de allereerste GP in Spanje gaat hij daadwerkelijk van start, maar valt uit. In de resterende zes GP's waar hij meetraint heeft hij stevast een DNQ. Maar hij gaat er niet onder gebukt. Je zou bijna denken dat hij er is voor een dekmantel voor een of ander handeltje maar het kan ook gewoon zijn voor de gezelligheid natuurlijk.