Commercial Bank Grand Prix of Qatar 2014 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4

Racetopic
1

Losail

23 maart 2014
Qatar Losail International Circuit, Doha

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Álvaro Bautista
3Bradley Smith
4Andrea Dovizioso
5Jorge Lorenzo
Volledige uitslag »

RACE

1Marc Márquez
2Valentino Rossi
3Dani Pedrosa
4Aleix Espargaró
5Andrea Dovizioso
Volledige uitslag »

TRIVIA

Mede ten gevolge van de dan geldende economische crisis worden, in een poging de kosten te drukken, met ingang van de eerste GP in 2009 de vrijdagochtendtrainingen gecancelled.
Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) won hier de opgeningsrace van het 2015 seizoen voor landgenoten Andrea Dovizioso en Andrea Iannone (beiden Ducati). Dit was het eerste volledige Italiaanse podium sinds Motegi 2006 (Capirossi, Rossi en Melandri)
Jorge Lorenzo (Yamaha) won de openingsrace van 2012 in de nieuwe 1000cc categorie. Na zeges in de 125cc (2004), 250cc (2006 + 2007) is hij ook de eerste rijder die in alles klasses in het oliestaatje wist te winnen.
Na de Moto 2 zege van Scott Redding op Silverstone in 2013 was er een recordreeks van 20 openvolgende GP's met winst voor coureurs uit Spanje. Jack Miller beëindigde deze serie hier in 2014 met zijn eerste Moto 3 overwinning.
De 2011 seizoensopener werd gewonnen door Nicolás Terol (125cc), Stefan Bradl (Moto2) en Casey Stoner (MotoGP), alle drie verzilverden hun Poleposition met een zege. De laatste keer dat dit gebeurde was Jerez 2005 (Simoncelli, Pedrosa en Rossi).
Tijdens zijn comeback bij Yamaha in 2013 behaalde Valentino Rossi met een tweede plaats voor het 14e achtereenvolgende jaar een podiumplaats en werd hiermee recordhouder voor de zwaarste klasse. Rossi deelde het record met Agostini die tot 13 kwam.
Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha/Michelin) start in 2008 zijn debuutrace in deze klasse vanaf Pole en is daarmee de eerste 'rookie' die dat doet sinds Max Biaggi in 1998. Een andere rookie, James Toseland (Tech 3 Yamaha), vertrekt vanaf de 2e startplaats.
Tijdens zijn eerste Grand Prix voor Ducati zegevierde Casey Stoner hier in 2007 en werd daarmee de jongste Australiër die een Grand Prix in de koningsklasse won. Daarnaast was hij ook de eerste 'Aussie' met zeges in de 125, 250 en de zwaarste klasse.
Door een trainingscrash van Álvaro Bautista, die een been brak, ging er in 2011 geen Suzuki van start. De laatste keer dat dit gebeurde was 37 jaar geleden bij de (om veiligheidsredenen) geboycotte West-Duitse Grand Prix van 1974 op de Nürburgring.
Voor het eerst met ingang van seizoen 2009 rijden alle coureurs in de zwaarste klasse met hetzelfde merk banden (Bridgestone) op grond vd reglementen. In de loop van 2008 waren Rossi en Pedrosa al overgestapt van Michelin naar Bridgestone.
Matia Pasini (Aprilia) was hier in 2008 de laatste rijder in de geschiedenis die bij zijn debuut in de 250cc klasse gelijk wist te winnen.
Met zijn 3e plaats in deze openingsrace van 2007 werd Dani Pedrosa de jongste rijder (21 jaar en 162 dagen) die de mijlpaal van 50 podiumplaatsen in de Grands Prix heeft weten te behalen.
Loris Capirossi wordt in 2010 de eerste coureur in de geschiedenis van de Grands Prix die 300 starts achter zijn naam schrijft. Hij doet dat op 37-jarige leeftijd in zijn 21e (!) volledige seizoen.
Bij de debuutrace van het Gresini team met Ducati in 2022 wist hun rijder Enea Bastianini gelijk de zege te behalen. Gresini was hiermee het eerste satellietteam dat met twee merken (eerder 14x met Honda) in de zwaarste klasse wist te winnen.
Regerend kampioen Marc Márquez (Repsol Honda) begon in 2014 de verdediging van zijn titel goed door in een zinderend duel Valentino Rossi (MoviStar Yamaha) te verslaan. Voor Honda was het de 250e zege in de Koningsklasse.
Albert Arenas (Team Aspar) zorgde met zijn zege in de Moto 3 race in 2020 voor de 100e Grand Prix zege van KTM.
Bij de start van het seizoen 2008 wordt de openings GP van het seizoen voor het eerst onder kunstlicht verreden. Overdag is de hitte hier immens en s'avonds levert het spektakel op voor de televisiekijker is de algemene gedachte...
Rookie Karel Abraham (Cardion AB Ducati) debuteerde in 2011 met een 13e plaats. Abraham werd de eerste Tsjechische rijder die punten scoorde in de zwaarste klasse sinds Bohumil Stasa in 1973 bij zijn thuis-GP.
Poll
Vraagstelling: Wie wint de seizoensopener ?
*** Poll is gesloten ***
Marc Márquez 6 (33%)
Dani Pedrosa 1 (6%)
Jorge Lorenzo 5 (28%)
Valentino Rossi 2 (11%)
Stefan Bradl 0 (0%)
Alvaro Bautista 0 (0%)
Aleix Espargaró 3 (17%)
Iemand anders, zo ja wie? 1 (6%)
Aantal stemmen: 18
« Gewijzigd: 07-03-2014 om 16:36:54 door RG500IU »
Topic: Commercial Bank Grand Prix of Qatar 2014 (7215 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
Druk? Welke druk? Ik denk dat die jongen gewoon TE graag de eerste coureur wilde worden in het huidige MGP 4-takt tijdperk die met een niet-fabrieksfiets op de pole zou komen. Tja, dan zijn er gauw 2 foutjes gemaakt.
"Sbattersene I Coglioni". Ciao Marco. Non dimenticherò mai.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
De druk van serieus kans maken op pole position en het dan in dat ene kwartiertje moeten waarmaken.

Uit zijn reactie begrijp ik dat het iets met de zachte banden te maken had, maar hoe dat precies zit weet ik niet want dat bandenverhaal is niet te volgen.
     Reageer met citaat 
Goed dat Ducati heeft gekozen voor de voordelen van de Open klasse, heeft ze veel dichter bij Honda en Yamaha gebracht!
     Reageer met citaat 
Mooie race! Jammer dat Lorenzo gelijk al viel en Bradl ook en later ook nog Bautista. Maar Marquez en Rossi maakten er nog wat moois van. Wederom maakt Rossi duidelijk dat zijn rol nog steeds niet is uitgespeeld. De Ducs tov de Japanners nog niet echt heel veel opgeschoten en de Opens op Espargaro na toch gewoon op dezelfde posities als de CRT's de vorige jaren.
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Was een lekkere seizoensopener, mooie pot!
Midstar racing
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 23-03-14 om 20:34:46
Goed dat Ducati heeft gekozen voor de voordelen van de Open klasse, heeft ze veel dichter bij Honda en Yamaha gebracht!


De voordelen van die keuze ga je pas later in het jaar zien: ze mogen nu nl. Doorontwikkelen.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Hij is terug! Wat mij betreft de mooiste race in jaren.
     Reageer met citaat 
Ik heb genoten! Jammer dat Aleix de fabrieksmachines toch niet kon bijbenen. Best wel veel crashes waarbij de voorkant bij het remmen wegklapte. Misschien toch een probleem met de Bridgestones?
Edwin69
Dovi rules!

     Reageer met citaat 
Zo! Dat was smullen!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Harald schreef 23-03-14 om 21:03:57
.. Best wel veel crashes waarbij de voorkant bij het remmen wegklapte. Misschien toch een probleem met de Bridgestones?

Klopt en bijna allemaal in linkerbochten. Nu kan je van Lorenzo nog zeggen dat de band nog niet op temperatuur was, maar van de anderen niet meer.. In de training trouwens ook veel crashes in dezelfde bochten
bierelier
Verstoorde Oudere Jongere

     Reageer met citaat 
zo, genoten van een mooie wedstrijd,
mijn gedeelde abbo op MotoGP.com is zijn centjes waard geweest





wel vreemd van alle schuivers over het voorwiel, de fiets van Lorenzo kan bij 't oud vuil die is redelijk op ....
plaatjesmakert, Nepfries
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 23-03-14 om 20:34:46
Goed dat Ducati heeft gekozen voor de voordelen van de Open klasse, heeft ze veel dichter bij Honda en Yamaha gebracht!


had dat hok van Cal nou echt een lege tank
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
     Reageer met citaat 
falerossi schreef 23-03-14 om 22:24:12
(...)


had dat hok van Cal nou echt een lege tank


Nee, er waren diverse sensoren kapot op zijn machine waardoor hij veel problemen had. Als hij bijvoorbeeld in de 2e reed gaf zijn dashboard aan dat ie in de 6e zat. Tevens was de computer kwijt waar Cal zich bevond op het circuit.

In de laatste ronde in de laatste bocht hield de motor het ineens geheel voor gezien. Gelukkig kon ie hem uit laten rollen tot na de finish.
"Sbattersene I Coglioni". Ciao Marco. Non dimenticherò mai.
     Reageer met citaat 
Maar wat een race zeg!

Drama, spanning, felle gevechten, valpartijen van rijders uit de kopgroep en daarachter. Zelf een Italiaan die crasht, zijn motor oppakt en gewoon nog 10e wordt.

Ik weet niet hoe het bij jullie is maar ik heb genoten.
"Sbattersene I Coglioni". Ciao Marco. Non dimenticherò mai.
     Reageer met citaat 
Kootje schreef 24-03-14 om 07:54:54
(...)


Nee, er waren diverse sensoren kapot op zijn machine waardoor hij veel problemen had. Als hij bijvoorbeeld in de 2e reed gaf zijn dashboard aan dat ie in de 6e zat. Tevens was de computer kwijt waar Cal zich bevond op het circuit.

In de laatste ronde in de laatste bocht hield de motor het ineens geheel voor gezien. Gelukkig kon ie hem uit laten rollen tot na de finish.


Ah vandaar, ik was al bang dat die met een lege tank zat. Denk volgende race een jerrycan mee ofzo.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”

Pagina's: 1 2 3 4


Snelle navigatie: