Brno 2014 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
11

Brno

17 augustus 2014
Tsjechische Republiek Automotodrom Brno

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Andrea Dovizioso
3Andrea Iannone
4Bradley Smith
5Dani Pedrosa
Volledige uitslag »

RACE

1Dani Pedrosa
2Jorge Lorenzo
3Valentino Rossi
4Marc Márquez
5Andrea Iannone
Volledige uitslag »

TRIVIA

Max Biaggi haalt in 2002 voor Marlboro Yamaha de eerste overwinning binnen op de M1 wanneer Valentino Rossi met bandenproblemen opgeeft. Daijiro Kato debuteert op de RC211V Fortuna Gresini Honda met een tweede plaats.
Jean-Michel Bayle behaalde in de natte kwalificatie van 1997 met een derde tijd voor de eerste keer een plek op 'front row' voor de Modenas KR3 machine.
Door in 1975 een tweede plaats te veroveren bij de Grand Prix van Tsjechoslowakije op het circuit van Brno, behaalde Giacomo Agostini zijn eerste 2-takt wereldtitel met Yamaha. Het was tevens Ago´s 15 en laatste kampioenschap in zijn carrière.
Lucky Strike Suzuki rijder Anthony Gobert eindigde in 1997 in Tsjechië als twaalfde. Later zou blijken dat dit zijn laatste race voor het team was, omdat hij korte tijd later ontslagen werd nadat hij door de mand was gevallen bij een drugstest.
Marco Simoncelli maakte in 2002 hier zijn GP debuut als 15 jarige in de 125cc op de Matteoni Aprilia (27e). In de kwartliterklasse pakte hij hier Pole in 2008 (3e in de race) en in 2009. Met de winst werd hij toen de laatste 250 winnaar in Tsjechë.
Op de dag dat Valentino Rossi zijn eerste GP wint is er in de 500cc een schitterend duel tussen teamgenoten Alex Crivillé en Mick Doohan. De Spanjaard passeert de Australiër in de laatste bochtencombinatie en wint met 0,002 verschil, een fotofinish!
Kevin Schwantz won op de Pepsi Suzuki in 1989 voor de latere wereldkampioen Eddie Lawson (Rothmans Honda) en Wayne Rainey (Lucky Strike Yamaha). Dit was de enige zege voor Suzuki in de zwaarste klasse in (toen nog) Tsjechoslowakije.
Door een zege in de Tsjechische 125cc GP van 2007 zorgde Hector Faubel (Bancaja Aspar Aprilia) voor de 300e Spaanse Grand Prix zege.
In 2007 was Casey Stoner dominant metde Ducati GP7, hij won eenvoudig vanaf poleposition. John Hopkins (Rizla Suzuki GSV-R) haalde met een tweede plaats zijn beste klassering tot nu toe.
Mick Doohan (Honda) verzekerde zich door een zege hier in 1994 van zijn eerste wereldtitel. Norick Abe debuteerde (hij crashte eerder in de training voor Donington) op de Roberts/Marlboro Yamaha in Europa met een knappe zesde plaats.
Met zijn zege in 2010 zorgde Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha) voor de 50e Spaanse GP overwinning in de zwaarste klasse. Hij is nu ook de derde rijder in de geschiedenis die in de eerste 10 races van het seizoen steeds op de eerste twee posities eindigde.
Na Garry McCoy, Kenny Roberts Jr, Norick Abe, Alex Crivillé, Loris Capirossi, Alex Barros en Valentino Rossi was Max Biaggi (Marlboro Yamaha) de 8ste rijder die een zege boekte in het seizoen 2000.
Chris Burns was hier op 15 augustus 2003 de laatste rijder die met een 2-takt machine van start ging in de MotoGP klasse, hij reed op een ROC Yamaha voor het WCM team.
In 1987 werd er voor het eerst gereden op het circuit met de huidige lay-out. Wayne Gardner (Rothmans Honda, de latere wereldkampioen dat jaar) won voor Eddie Lawson en Tadahiko Taira (beiden op Yamaha).
Na afloop vd door Lorenzo op 15 augustus gewonnen race wordt het slechtst bewaarde geheim van 2010 onthuld; Valentino Rossi gaat, na 7 jaar Yamaha, vanaf 2011 voor 2 seizoenen bij Ducati rijden! Yamaha/Ducati brengen afzonderlijk een persbericht uit.
Nadat hij eerder op de dag al de 250 & 350cc had gewonnen deed Mike Hailwood dat in 1966 opnieuw in de zwaarste klasse. Samen met Jim Redman was hij op dat moment de enige rijder die ooit drie zeges op dezelfde dag wist te behalen.
Met zijn zege in 2006 passeert Loris Capirossi 13-voudig wereldkampioen Ángel Nieto als degene met de langste race-winnende carrière, met 16 jaar en 15 dagen tussen zijn eerste en laatste zege.
In 1998, zijn debuutjaar, wint Max Biaggi (Marlboro Honda) hier zijn tweede GP van het seizoen. De wheelie (check YouTube) over de finish (waarbij hij nog nét kon vermijden dat hij achterover sloeg) is de grootste herinnering aan deze overwinning.
In 2009 vervangt 'rookie' Mika Kallio hier Casey Stoner voor de eerste keer op de Marlboro Ducati. De Australiër kampt met fysieke problemen en neemt een pauze voor 3 GP's. Kallio was onderweg naar P8 tot hij samen met Marco Melandri onderuit ging.
James Whitham crashte in de beginfase van de 1999 race met zijn Modenas. De nog bijna volle tank zette de machine, banden, een luchtkussen en strobalen in brand. Het duurde lange tijd voordat de brand geblust was en de ravage opgeruimd was ...
Loris Capirossi behaalde met een derde plaats in 2008 zijn enige podium voor Suzuki. Het bleek de 99e en laatste keer dat de Italiaan in zijn carrière op het ereschavot stond..
Met een derde plaats in de 125cc klasse in de race van 2007 werd Lukas Pesek de eerste (en tot nu toe enige) Tsjech die het podium haalde tijdens een thuis-GP.
Kevin Schwantz valt in 1990 in zijn jacht op concurrent Wayne Rainey in bocht 9 (tegenwoordig ook wel 'Schwantz' genoemd), de Lucky Strike Suzuki vliegt in brand. De Marlboro Yamaha rijder wint de race en verovert zijn eerste wereldtitel.
Wayne Rainey (Marlboro Yamaha) haalde hier in 1993 voor teamgenoot Luca Cadalora zijn 24e en laatste GP zege. Twee weken later, op Misano, kwam zijn carrière door een val - waarbij zijn onderlichaam verlamd raakte - ten einde.
In 2011 was er een dubbelzege voor Repsol Honda toen Casey Stoner zegevierde voor Andrea Dovizioso. Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini), die voor het eerst op het podium stond, zorgde voor de eerste Honda top 3 sinds Laguna Seca 2006.
Tadayuki Okada kwam hier als eerste over de streep in 1999 voor teamgenoot Alex Crivillé, de 50e Grand Prix overwinning voor Repsol Honda was hiermee een feit.
Met een zege in 1990 veroverde Wayne Rainey zijn eerste wereldtitel. Met Rainey, Wayne Gardner (2e) en Eddie Lawson was er voor de eerste maal in de geschiedenis een (500cc) podium dat volledig bestond uit huidige/vroegere kampioenen.
Toen Valentino Rossi hier in 2001 met zijn Nastro Azurro Honda won, was hij de eerste rijder die in alle drie klasses had gewonnen op het huidige circuit van Brno!
Sete Gibernau wordt hier vierde in 2002 met de Telefónica Suzuki GSV-R. Dit zou lange tijd de beste klassering blijven voor de 990cc GSV-R onder droge omstandigheden. John Hopkins evenaarde dit twee keer (China & Catalunya) in 2006.
Topic: Brno 2014 (3647 keer gelezen)
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Ducati testrijder Michele Pirro is dit weekend ook weer van de partij.

Alex de Angelis is zoals bekend voor de rest van het seizoen de vervanger van Colin Edwards bij Forward Yamaha.

Nicky Hayden is nog herstellende dus Leon Camier zal hem nog een keer vervangen bij Aspar Honda.

Marc Marquez kan zondag het record van Giacomo Agostini verbreken: nog nooit won iemand de eerste 11 Grands Prix van een seizoen.

« Gewijzigd: 14-08-2014 om 16:38:00 door Jarno »

Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Bij de crash van Valentino Rossi in FP4 kwam zijn Yamaha buiten het circuit terecht en miste op een haar na een BMW met VIP's:

(klik voor foto)

https://twitter.com/...s/500696112718962688
     Reageer met citaat 
Iemand zei hier dat de vervangers van de vaste geblesseerde rijders in het WSBK niet bepaald van een hoog niveau zijn en niet jong meer zijn, maar Alex de Angelis heeft toch ook wel zijn kansen gehad.
     Reageer met citaat 
@matoxley: VR said MM makes a habit of giving tow to Ducatis in QP to make a buffer between him DP, JL, VR.!
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 16-08-14 om 20:12:56
Bij de crash van Valentino Rossi in FP4 kwam zijn Yamaha buiten het circuit terecht en miste op een haar na een BMW met VIP's:

(klik voor foto)

https://twitter.com/...s/500696112718962688

Nu ook met beelden: (zo lang die het doet)

https://www.youtube.com/watch?v=_2Tc6Pi-quM
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Dit wordt overigens de eerste GP in meer dan een decennium (2002?) waarin geen Amerikaan aan de start staat.
     Reageer met citaat 
Hup Horhee!
     Reageer met citaat 
MM gaat niet winnen, misschien zelfs niet eens podium. Maar om nou te zeggen dat het een superboeiende race is, nee...
     Reageer met citaat 
Optimate schreef 17-08-14 om 14:38:25
MM gaat niet winnen, misschien zelfs niet eens podium. Maar om nou te zeggen dat het een superboeiende race is, nee...


Voor het eerst finisht hij niet op het podium. Is er alleen Mugello vorig jaar af gevallen en in PI gediskwalificeerd
Mugello never sleeps!
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Nou, dat was 'm dan. Tien stuks. Ik had verwacht dat hij uiteindelijk door 1 van de 3 mannen verslagen zou worden (en geen idee wie), maar alledrie tegelijk dat is wel apart. Hij had vandaag echt het tempo niet.

Klasse gereden van Pedrosa en ook de Yamaha mannen.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Trouwens zijn Iannone en Dovizioso volgens mij heel erg aan elkaar gewaagd. Dat kan nog leuk worden volgend jaar. Ik vermoed dat Iannone wel eens de betere van de twee zou kunnen worden.
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Jarno schreef 17-08-14 om 14:57:03
Nou, dat was 'm dan. Tien stuks. Ik had verwacht dat hij uiteindelijk door 1 van de 3 mannen verslagen zou worden (en geen idee wie), maar alledrie tegelijk dat is wel apart. Hij had vandaag echt het tempo niet.

Klasse gereden van Pedrosa en ook de Yamaha mannen.

Marquez zijn voorkant was niet helemaal oke? Of zag ik dat verkeerd.
Leek wel weg te willen glijden.

Wel mooi voor Pedrosa weer eens de winst te kunnen pakken.
Midstar racing
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
O ja, nog even vermelden: dit was de 245e Grand Prix van Valentino Rossi, een evenaring van het record van Alex Barros.
bierelier
Verstoorde Oudere Jongere

     Reageer met citaat 
en na een rondje of 7 denk je dan ...nog even en dan komt MM naar voren en gaat langzaam aan iedereen weer voorbij .. de waarheid was anders VR eer voorbij en MM loopt steeds meer achterstand op.

race was even spannend aan begin en eind, de verschillen blijven heel erg groot helaas.



ach, dan viert MM zijn wereldtitel een wedstrijdje later
plaatjesmakert, Nepfries
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Toch een andere winnaar, mooi dat Pedrosa hem wist te winnen oogde vanaf het begin gretig en kwam snel op plaats 1 te liggen. Die gretigheid heb je gewoon nodig om races te kunnen winnen. Zien we helaas te weinig bij Pedrosa.

De race had eigenlijk nog wel een rondje of 2 langer mogen duren. Al vraag ik me af, was Pedrosa de boel aan het controleren of ging Lorenzo echt een stuk harder op het eind? leek mij op het laatste.

Rossi evenaart Barros met wederom een podium positie

Top resultaat van Iannone. Zou mooi zijn als ze bij Ducati het gat verder kunnen dichten naar Honda/Yamaha, want ik denk dat de overstap van Pramac naar het fabrieksteam van Ducati alleen niet zoveel verschil maakt voor Iannone.

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: