Tissot Australian Grand Prix 2014 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
16

Phillip Island

19 oktober 2014
Australië Phillip Island Circuit

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Cal Crutchlow
3Jorge Lorenzo
4Bradley Smith
5Dani Pedrosa
Volledige uitslag »

RACE

1Valentino Rossi
2Jorge Lorenzo
3Bradley Smith
4Andrea Dovizioso
5Héctor Barberá
Volledige uitslag »

TRIVIA

Valentino Rossi (Nastro Azurro Honda) won hier in 2001 en werd hiermee de laatste (2-takt) wereldkampioen in de halve liter klasse.
Andrea Ballerini behaalde in 2013 op dit circuit de eerste Grand Prix zege binnen voor Ajo Motorsport dat later heel succesvol werd en veel kampioenen voorbracht.
Marco Melandri is de enige rijder die tot dusver (2017) succesvol was in drie klasses bij de Australische Grand Prix. In 1999 won hij met Honda de 125cc, gevolgd door een (Aprilia) 250cc zege in 2002 en de MotoGP (Honda) winst in 2006.
Takuma Aoki (Repsol Honda V2) behaalde met een tweede plaats in de laatste race van 1997 zijn beste GP klassering. In de daaropvolgende winter raakte hij tijdens een crash bij een test blijvend verlamd aan het onderlichaam..
Op het terrein waar eerder Valentino Rossi (2002) en Jorge Lorenzo (2013) hun 50e Grand Prix zege behaalden, deed Marc Márquez (Repsol Honda) het zelfde in 2015 door hier de MotoGP klasse te winnen.
In zijn laatste (2002) volledige GP seizoen wordt Jurgen vd Goorbergh 5e (evenaring beste klassering) en eindigt als beste 2-takt op 0,3 sec. vh podium omdat de RCV's van Ukawa en Katoh meer vermogen hebben bij het opdraaien van het rechte stuk..
Mick Doohan ging in 1997 in leidende positie, in de bocht die later naar hem werd vernoemd, onderuit. Deze val betekende een eind aan een unieke recordserie van 37 achtereenvolgende races waarin de Repsol Honda coureur in de punten eindigde.
Titelkandidaat Marc Marquez (Repsol Honda) kreeg in 2013 een zwarte vlag omdat hij een ronde te laat de pits was binnengekomen voor een verplichte motorwissel die was ingesteld vanwege problemen met de Bridgestone banden.
Vanwege problemen met de Bridgestone banden werd in de Australische GP in 2013 voor het eerst in de MotoGP-geschiedenis een verplichte pitstop ingesteld. Alle rijders moesten halverwege de race overstappen op een tweede motor met verse banden.
In zijn Ducati jaren (2007 - 2010) is Casey Stoner oppermachtig bij zijn thuisrace Hij scoorde een hattrick aan Polepositions vanaf 2008 en in deze periode won hij alle vier races met de 800cc Desmosedici.
Voor het eerst in de geschiedenis waren in 2010 de vier eerste finishers (Stoner, Lorenzo - zijn 50e MotoGP race -, Rossi & Hayden) de regerend -of een oud wereldkampioen in deze klasse!
Door blessures bij Jorge Lorenzo (warm-up) en Ben Spies (kwalificatie) verscheen het Yamaha fabrieksteam niet aan de start in 2011. Casey Stoner wist zo voor de 5e maal op rij in Australië te winnen en veroverde vroegtijdig zijn tweede wereldtitel.
In 2006 zagen we hier voor het eerst de nieuwe regel in praktijk gebracht dat coureurs van motor mogen wisselen als het tijdens de race gaat regenen.
Marc Márquez (Honda) behaalde hier in 2014 zijn 12e Poleposition van het seizoen en evenaarde het record voor de zwaarste klasse van Casey Stoner uit 2011.
Een week voor zijn tragische ongeval in Maleisië behaalde Marco Simoncelli (San Carlo Gresini Honda) tijdens de Australische Grand Prix van 2011 met een tweede plaats zijn beste klassering uit zijn (helaas te korte) MotoGP carrière.
Marco Simoncelli (Gilera) behaalde hier zijn laatste kwartliterzege in 2009 voor dat hij de overstap naar de MotoGP klasse maakte. Het was ook de allerlaatste keer dat in de 250cc werd gewonnen door 'een' regerend wereldkampioen.
Casey Stoner won zijn thuisrace in 2007, teamgenoot Loris Capirossi werd toen tweede. Het zou tot september 2010 (49 races tot de Aragón GP) duren voordat er weer twee rijders van het Ducati Marlboro Team op het podium zouden staan.
Het 2016 podium met winnaar Cal Crutchlow, Valentino Rossi en Maverick Viñales, werd het eerste en enige (eind 2019) podium waar alle drie rijders niet rechtstreeks geplaatst waren voor Q2.
De Australische GP van 2012 was een groot feest voor de Australiërs. Het was de eerste keer sinds 1979 dat er in 3 klassen een Australiër op het podium stond: Casey Stoner (winnaar MotoGP), Anthony West (2e in Moto2) en Arthur Sissis (3e in Moto3).
In 2002 bestaat de eerste startrij volledig uit 500cc 2-takten met Jeremy McWilliams (Proton KR3) op pole voor Garry McCoy (Red Bull Yamaha), Nobuatsu Aoki (Proton) en Jurgen vd Goorbergh (Kanemoto Honda). Dit was ook de eerste pole voor Bridgestone!
Alex Crivillé won de laatste race van het seizoen 1997 nadat koploper Mick Doohan onderuit ging. In alle 15 Grands Prix van dat seizoen ging de winst naar het Repsol Honda team (Doohan 12x, Crivillé 2 en Tadayuki Okada 1).
In 2008 bestond het podium (Stoner, Rossi, Hayden), in de geschiedenis van de zwaarste klasse, voor de 2e keer sinds 1990 uit de regerende en oud wereldkampioenen.
Casey Stoner is de ongeslagen koning van het 800cc tijdperk op dit circuit, hij won alle 5 races van 2007 tot en met 2011, 4x met Ducati, de laatste maal met Honda. In 2012 won hij voor de 6e achtereenvolgende maal, nu op 1000cc Honda.
Topic: Tissot Australian Grand Prix 2014 (3586 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
audio voorbeschouwingen via deze link:
https://soundcloud.com/ausgrandprix
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Vandaag (woensdag) beetje knullig voor DP26 Pedrosa crashes during Australian MotoGP PR stunt (via oa Twitter/bikesportnews)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
4 Ducati's binnen de top 10 in gecombineerd klassement dag 1
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 15-10-14 om 10:41:27
Vandaag (woensdag) beetje knullig voor DP26 Pedrosa crashes during Australian MotoGP PR stunt (via oa Twitter/bikesportnews)

Dat deed Marquez laatst ook op die brug in Londen. Zo goed als de Honda op snelheid door de bochten gaat, zo moeizaam gaat het blijkbaar als je bijna stil staat.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Dovi heeft 2 GP14.2 machines ter beschikking hier en Iannone 1 hoorde ik op motogp.com
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Pedrosa 11e in FP3, dus naar Q1, Lorenzo de snelste voor Marquez, Iannone (crash na snelste met de GP14.2), Rossi, P Espargaro en Smith
     Reageer met citaat 
Ik moet nog ff bijkomen hoor, wat een bijzondere race

Rossi in rechtstreeks duel gewonnen van Lorenzo die na Assen toch echt enorme sterk was teruggekomen. Zonder Rossi fan te zijn heb ik enorm veel waardering voor zijn prestatie.

Pedrosa, zag een belabberd weekend bekroond met een uitvalbeurt buiten zijn schuld.

Bizar veel schuivers door gebrek aan grip aan de voorkant, ik vind het een geweldig circuit om te zien, maar dergelijke valpartijen ontsieren zo'n weekend behoorlijk.
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
sjonge wat een bizarre wedstrijd. Wat een valpartijen.. En man oh man wat een dure fout van Crutchlow.

Respect voor Rossi inderdaad. Strak gereden. in dit geval gewoon blijven zitten en daarmee dus gewoon winnen. Bekeken race. netjes!
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Ha Fuzz het was meer dan gewoon blijven zitten, Lorenzo deed ook mee weet je nog?
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Bizar hoe Marquez is achteruit gegaan de tweede helft van het seizoen. Als je de eerste helft even vergeet dan zou je bijna zeggen dat hij niet degene is die de titel verdient.
     Reageer met citaat 
Vindt je dat echt? Marquez heeft de titel fair and square te pakken! Aan het begin van het seizoen onaantastbaar en nu de titel binnen is, niet freewheelen maar gewoon vol er in.

De mindere resultaten door het doorgaan op de slicks zou hij echt niet gedaan hebben als hij 3 punten voorsprong had, het kon en zou een stunt zijn dus deed hij dat. Pakte niet goed uit, maar verder geen probleem marge zat.

Nadat hij de Full Monty niet meer kon halen was het heilige moeten er een beetje af en kwam er marge voor fouten of gokjes. De laatste twee gaat hij gewoon winnen!
De_Wim
maar dan anders

     Reageer met citaat 
Bizarre race, veel valpartijen, moet zeggen dat ik die van Crutchlow wel de meest onhandige/ domste vond, een zekere 2e plek (zonder kans op p1 of gevaar van achter) zo laat in de race weggooien.....

Lorenzo kwam door al die valpartijen rondom hem nog goed weg met p2, zijn snelheid was in het tweede deel van de race echt slecht.
De inhoud van bovenstaand bericht bereikt u via internet. Het is derhalve niet uitgesloten dat onbevoegden de verzonden informatie hebben gemanipuleerd, door het toevoegen van taalfouten en/ of domme opmerkingen.
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Ben-Gunther schreef 19-10-14 om 11:40:52
Ha Fuzz het was meer dan gewoon blijven zitten, Lorenzo deed ook mee weet je nog?


ben ik met je eens maar met de problemen die hij had was het nietecht een gelijkwaardige concurrent deze race.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Thomas_2-love
www.bmzrc.org.uk

     Reageer met citaat 
Weirde leuke race. De temperatuur was op het eind 9 graden lager dan aan het begin v.d. race. Rechtstreeks gevolg van de beslissing om de race zo laat te verrijden.

Lastig rijden als je weet dat 'voorzichtig doen' de band nog meer laat afkoelen. Zo'n beetje alle asymmetrisch rijders zijn op hun muil gegaan ondanks dat ze wistten dat het daar link was. Dus waarom Crutchlow dan dom is??

Leuk voor Rossi op zijn 250e! Jorge weer klasse en kadootje voor Bradley, het zij hem gegund!
Keith Code: He asked me to speak to the fellas on the MZ's. He said they were passing him too close! I wandered up to race control and kept an eye on them. The RC30 wasn't slow; those guys on MZ's were quick, very quick.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Lorenzo was eerlijk en gaf toe dat ze de verkeerde bandenkeus maakten en toch nog mazzel hadden:
Citaat:
We struggled a lot to get the best set up for the race. Everything needs to be perfect, but if you put on the wrong tyre the race is over. I’m happy for the second place. This has been the luckiest second place in my life, because there were a lot of riders that could have finished in front of me. Honestly I’m a bit disappointed because with a different tyre it would have been possible to stay with Marc and fight for the race.

gebeurt eigenlijk beetje te vaak aan de #99 kant van de Yamaha garage

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: