Maleisië 2014 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4

Racetopic
17

Sepang

26 oktober 2014
Maleisië Sepang International Circuit

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Jack Miller
2John McPhee
3Jakub Kornfeil
4Efrén Vázquez
5Álex Márquez
Volledige uitslag »

RACE

1Efrén Vázquez
2Jack Miller
3Álex Rins
4Danny Kent
5Álex Márquez
Volledige uitslag »

TRIVIA

John McPhee (Sterilgarda Max Husqvarna) werd hier in 2022, op een leeftijd van 28 jaar en 101 dagen oud, de oudste winnaar in de lichtste 4-takt categorie.
Achter winnaar Sandro Cortese veroverde Zulfahmi Khairuddin (Air Aisia Ajo / KTM) met een tweede plaats tijdens zijn thuisrace in 2012 als eerste coureur uit Maleisië een Grand Prix podium.
Collin Veijer met de Husqvarna van het Liqui Moly Husqvarna Intact GP team behaalde hier in 2023 zijn eerste Grand Prix overwinning. Dit was de eerste Nederlandse zege sinds Brno 1990 waar Hans Spaan de 125cc klasse won.
Marc Márquez (Red Bull Ajo Motorsport) won hier zijn 8e Grand Prix van het seizoen 2010. Voor Derbi was dit de 11e zege in een seizoen, een nieuwe mijlpaal voor de Spaanse fabrikant.
Kort nadat hij in Brazilië in 2003 zijn eerste Grand Prix had gewonnen, wist Derbi rijder Jorge Lorenzo in Maleisië zijn eerste Poleposition te veroveren.
Door een zege in 2012 werd Sandro Cortese (Red Bull KTM/Ajo)de eerste wereldkampioen in de nieuwe Moto 3 4-takt categorie die de 125cc klasse opvolgde. Met nog 2 GP's te gaan was de Duitser niet meer in te halen voor de concurrentie.
Met een tweede plaats in 2004 wist Kopron Scot Honda rijder Andrea Dovizioso zich verzekerd van zijn eerste wereldtitel. 'Dovi' won dat seizoen 5 keer en stond 11 maal op het podium. In 2005 maakte hij met hetzelfde team de overstap naar de 250cc.
Miguel Oliveira behaalde met een derde plaats bij de Grand Prix van Maleisië van 2013 de eerste podiumplek in de historie van het Indiase motormerk Mahindra.
Toni Elías (Moriwaki) had hier aan een vierde plaats in 2010 genoeg om de eerste wereldtitel in de nieuwe Moto 2 klasse op zijn naam te schrijven.
Casey Stoner bezorgde KTM hier in 2004 de eerste Grand Prix zege ooit. In het jaar dat Andrea Dovizioso (Kopron Scot Honda) kampioen werd eindigde de Red Bull KTM rijder toen als 5e in de eindstand.
Zulfahmi Khairuddin (AirAsia-Sic-Ajo KTM) veroverde voor zijn thuis Grand Prix in 2012 Poleposition waarmee hij de eerste coureur was uit Maleisië die dit presteerde.
Topic: Maleisië 2014 (7343 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Bij team Calvo is Remy Gardner aangesteld als vervanger van de geblesseerde Eric Granado. De 16 jarige Gardner jr rijdt dus zijn 3e GP dit jaar. (via mcnews.com.au)
     Reageer met citaat 
Het gaat met Jasper een beetje zoals ik het verwacht had, daar waar je op PI vloeiend moet rijden is Sepang weer meer een stop and go circuit met een paar lange rechte stukken.

Jasper is daar een stuk minder goed in, circuits als Assen en Phillip Island waar je het juist moet hebben van een mooie flow gaat hem over het algemeen een stuk beter af.

Valencia zit er een beetje tussen in.
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Ben-Gunther schreef 24-10-14 om 07:51:05
Het gaat met Jasper een beetje zoals ik het verwacht had, daar waar je op PI vloeiend moet rijden is Sepang weer meer een stop and go circuit met een paar lange rechte stukken.

Jasper is daar een stuk minder goed in, circuits als Assen en Phillip Island waar je het juist moet hebben van een mooie flow gaat hem over het algemeen een stuk beter af.

Valencia zit er een beetje tussen in.

Ik heb even de verschillen bekeken van zijn resultaten in het verleden tussen Sepang en Pi, maar daar kan ik niet uit concluderen of hij meer moeite heeft met Sepang. Het is een beetje om het even.
Ik zie wel dat de eerste Mahindra pas op de 16de plek staat.
Nu had Olivera volgens mij niet de gehele sessie gereden, maar gelukkig staat Tonucci ook maar 1 plek voor Iwema
Hopenlijk vinden ze nog wat bij Cip ruim een sec moet er nog wel gevonden worden om mee te doen voor de punten.
Midstar racing
     Reageer met citaat 
Ik heb het over het hier en nu, Jasper was redelijk in Assen, Aragon en Phillip Island maar minder op Motegi en nu ook in Sepang is het moeilijk om bij de eerste 15 te komen.
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Ben-Gunther schreef 24-10-14 om 09:16:01
Ik heb het over het hier en nu, Jasper was redelijk in Assen, Aragon en Phillip Island maar minder op Motegi en nu ook in Sepang is het moeilijk om bij de eerste 15 te komen.

Oke snap het , jij had het er over dat Jasper wat minder goed is in stop and go, dus dacht dat je bedoelde in het algemeen over de jaren heen. Wist niet dat je het alleen over de laatste weekenden had

Nou ja, in ieder geval, als ik de resultaten zo bekijk van de afgelopen jaren kan ik niet zeggen of hij er meer moeite mee heeft. De Mahindra zelf kan daar misschien wel moeite mee hebben.
Voorlopig staat er geen in de top 15.

Topsnelheden van Jasper en Deroue waren daarentegen wel weer erg hoog, 4de en 5de plek.

Wat Deroue betreft, hij maakte een gretige indruk in de trainingen vanmorgen.
Zat steeds kort op de snelle mannen/groepjes en verspilde geen seconde van zijn rijtijd. Zijn progressie was best flink te noemen alhoewel zijn plek wat anders verteld.


Wat zijn de vooruitzichten eigenlijk wat het weer betreft?
Als het Zondag nou eens flink nat word en de Ned. helpt aan een goede eindklassering. Dat zou mooi wezen voor een eindejaarsuitkering in de vorm van punten
Midstar racing
     Reageer met citaat 
Volgens mij is het weer zoals het vandaag is, voor het hele weekend, is gewoon de periode van het seizoen.

Regen in deze regio is niet te vergelijken met wat wij meestal in Europa hebben het gaat daar zo extreem hard dat rijden een loterij wordt, als er al gereden wordt.
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Weet niet meer wanneer het was, maar een jaar of 10 geleden lag het hele circuit gewoon echt onder water

Omstandigheden zijn ook erg moeilijk en zwaar aangezien het daar erg vochtig, klam en warm weer is.
Ff een flesje spa meenemen in de wedstrijd is geen overbodige luxe
Midstar racing
     Reageer met citaat 
32 & 33ste.

Terug naar bed......
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Jasper is de weg weer kwijt, of nog steeds
Vanaf de eerste training op de vrijdagochtend geen progressie gemaakt en niet echt sneller geweest?

Na vorige week is het weer bout, mentaal toch weer ff een tik gehad misschien van de laatste wedstrijd?

Lijkt telfort wel
Nee dan geen zitje wat mij betreft voor volgend jaar, zo verdien je het niet.
Midstar racing
midstar
www.midstar.nl

     Reageer met citaat 
Onderstaande is een post van Jan Abbink op facebook van Racesport.
Dit geeft meer duidelijkheid omtrent de problemen van Jasper dit weekend en de waarschijnlijke reden dat Olivera er wel beter bijzit.
Wel interessant en verhelderend, beter te begrijpen zo

Hierbij dus een stukje conversatie tussen Jan en Jasper.
Mocht het niet oke wezen deze post hier, hoor ik dat graag.




Jan Abbink[Ik Denk, ik post dit gewoon, Denk er het uwe van, 25-10 07:49] Jasper: dikke problemen hele tijd zelfde wat we ook veranderen. als ik echt push crash ik zoals net
[25-10 09:23] jan abbink: In de snelle bochten zie ik dus.Tonuci zelfde problemen?
[25-10 09:24] Jasper: ja ook veel problemen
[25-10 09:26] Jasper: probleem is de achterbrug die teveel flex heeft en wat de problemen veroorzaakt.
[25-10 09:28] jan abbink: Oke, maar heeft tonuci dezelfde klachten dan, en andere mahindras ook?
[25-10 09:30] Jasper: ja en wat ik net van sergi begrpijp is het beetje gewicht wat ik er heb hangen daar ook nog eens extra storend voor. en als ik het goed begrijp rijdt oliveira wel met de nieuwe stijvere achterbrug...
[25-10 09:30] jan abbink: Lekker dan
[25-10 09:32] Jasper: ja... kijken wat we er nog aan kunnen doen...pfff
[25-10 09:32] jan abbink: Nou, laat Sergi ook even een persbericht maken dan, onverkoopbaar dit
[25-10 09:33] Jasper: ja ik weet het.... van 7 naar 32
[25-10 09:40] jan abbink: Wat zegt mahindra, klopt allemaal of wrijven ze ook over de kin
[25-10 09:48] Jasper: ze zeggen klopt...
[25-10 09:49] Jasper: enige wat ze vanaf hier nu kunnen doen is zeggen probeer het gewicht verder naar voren, NOG harder achter en met veel preload achter
[25-10 09:50] jan abbink: Oke
[25-10 10:43] jan abbink: Ik zou het achterwiel helemaal naar voren schuiven, word de brug korter dus stijver, word de vering harder, en compenseer het gebrek aan gewicht achter iets
[25-10 10:53] Jasper: ja
[25-10 11:07] Jasper: zijn al maximaal gegaan nu... en achter staan we hard en nog harder en minder preload, voor wat zachtere veer en waar ik verder zelf tijd kan winnen is door sneller door de versnellings te gaan en daardoor meer motorrem te hebben en daarmee de motor meer stoppen. remmen zelf is ok, af en toe wat eerder van rem af. Morgen aan de bak met dat wat we hebben!

« Gewijzigd: 25-10-2014 om 12:47:47 door midstar »

Midstar racing
     Reageer met citaat 
midstar schreef 25-10-14 om 12:41:12
Onderstaande is een post van Jan Abbink op facebook van Racesport.
Dit geeft meer duidelijkheid omtrent de problemen van Jasper dit weekend en de waarschijnlijke reden dat Olivera er wel beter bijzit.
Wel interessant en verhelderend, beter te begrijpen zo

Hierbij dus een stukje conversatie tussen Jan en Jasper.
Mocht het niet oke wezen deze post hier, hoor ik dat graag.

(…)




Mooi, zo'n 'kijkje achter de schermen'. Wist al niet goed wat ik moest schrijven over zo'n 32ste positie, maar dit geeft in ieder geval aan waar de problemen zitten. Hoeven dus verder niet over een mentaal aspect oid te gaan speculeren.

« Gewijzigd: 25-10-2014 om 13:02:23 door Jarno »

     Reageer met citaat 
Waarom komt mijn bericht in de quote te staan terwijl de [/quote] toch echt voor mijn bericht staat?!


Edit Jarno: Door al die vierkante haakjes snapt 'ie het niet meer, denk ik.

« Gewijzigd: 25-10-2014 om 13:03:00 door Jarno »

Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
32e en 33e!
Dan hoeven we dus voor zondag ook nergens meer op te hopen.

Misschien zou het wel goed zijn om even een tijdje geen Nederlander meer in de GP's te hebben. Tot er iemand voorbijkomt die wél het niveau aankan zonder de hele tijd boven zijn kunnen te moeten rijden met alle gevolgen van dien. Ik begrijp dat er meer factoren spelen en het niet alleen om de rijder draait, maar hier word je ook niet vrolijk van.
Misschien hoort Nederland momenteel gewoon niet thuis op dit niveau. Er is geen fatsoenlijke nationale competitie, geen aansluiting met de wereldtop en degenen die een poging wagen zien we stuk voor stuk verzuipen.
Ik zou bijna willen zeggen: zet die Vazquez er maar op volgend jaar, dan wil ik wel eens zien wat die er mee doet.

En zo heeft het optimisme van vrijdag plaatsgemaakt voor pessimisme op zaterdag...
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Jarno schreef 25-10-14 om 13:14:45
32e en 33e!
Dan hoeven we dus voor zondag ook nergens meer op te hopen.

Misschien zou het wel goed zijn om even een tijdje geen Nederlander meer in de GP's te hebben. Tot er iemand voorbijkomt die wél het niveau aankan zonder de hele tijd boven zijn kunnen te moeten rijden met alle gevolgen van dien. Ik begrijp dat er meer factoren spelen en het niet alleen om de rijder draait, maar hier word je ook niet vrolijk van.
Misschien hoort Nederland momenteel gewoon niet thuis op dit niveau. Er is geen fatsoenlijke nationale competitie, geen aansluiting met de wereldtop en degenen die een poging wagen zien we stuk voor stuk verzuipen.
Ik zou bijna willen zeggen: zet die Vazquez er maar op volgend jaar, dan wil ik wel eens zien wat die er mee doet.

En zo heeft het optimisme van vrijdag plaatsgemaakt voor pessimisme op zaterdag...


ben het wel met je eens. Misschien dat we ons dan maar even alleen op vd Mark kunnen richten.

Het is nu wel weer echt minder ook mede door de valpartijen inderdaad. maar het blijkt wel dat rondom de punten rijden gewoon een enorme uitdaging is voor de Nederlanders.
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 25-10-14 om 13:14:45
32e en 33e!
Dan hoeven we dus voor zondag ook nergens meer op te hopen.

Misschien zou het wel goed zijn om even een tijdje geen Nederlander meer in de GP's te hebben. Tot er iemand voorbijkomt die wél het niveau aankan zonder de hele tijd boven zijn kunnen te moeten rijden met alle gevolgen van dien. Ik begrijp dat er meer factoren spelen en het niet alleen om de rijder draait, maar hier word je ook niet vrolijk van.
Misschien hoort Nederland momenteel gewoon niet thuis op dit niveau. Er is geen fatsoenlijke nationale competitie, geen aansluiting met de wereldtop en degenen die een poging wagen zien we stuk voor stuk verzuipen.
Ik zou bijna willen zeggen: zet die Vazquez er maar op volgend jaar, dan wil ik wel eens zien wat die er mee doet.

En zo heeft het optimisme van vrijdag plaatsgemaakt voor pessimisme op zaterdag...


Begrijp je reactie wel. Maar nog los van Jasper, Bryan Schouten streed vorig jaar tot de laatste race mee om het kampioenschap in het CEV en Scott Deroue heft 2 jaar lang om de overwinning in de RBR gestreden. Een betere situatie zullen we niet snel meer krijgen. Wanneer vinden we onszelf dan wel goed genoeg voor dit niveau?

Maar idd, met dit soor startplekken zakt de moed je wel flink in de schoenen

Pagina's: 1 2 3 4


Snelle navigatie: