WK Zijspannen 2015 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Topic: WK Zijspannen 2015 (40096 keer gelezen)
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
FIM maakt kalender WK-zijspannen 2015 bekend

Op de valreep van 2014 heeft de FIM de WK-kalender bekend gemaakt voor de zijspannen. Het kampioenschap zal worden verreden over 8 rondes en op 8 verschillende circuits. De grootse verandering voor volgend jaar is dat er niet meer gereden wordt samen met de Moto GP en de World Superbikes. De FIM is er weer in geslaagd om een zeer interessant kampioenschap te creëren voor de driewielers.
Een opvallend nieuw circuit in het kampioenschap is het beroemde circuit van Spa Francorchamps. Na tientallen jaren van afwezigheid zal er weer een zijspanwedstrijd, op mondiaal niveau, in België worden verreden.
Naast Spa zijn er nog 2 nieuwe circuits voor de driewielers, namelijk de Hongaarse Pannonia Ring en Paul Ricard in Zuid-Frankrijk. Gelukkig zal er ook weer een Nederlandse ronde worden verreden en wel tijdens de Gamma Racing Days in augustus. Tevens zijn de circuits van Oschersleben, Le Mans, Donington en Rijeka wederom van de partij.
Voor Nederland heeft het team van Bennie Streuer en Geert Koerts reeds aangegeven wederom het gehele WK-seizoen van de partij te zijn.



Kalender WK zijspannen 2015


10 - 12 April Donington Great Britain

16 - 18 April Le Mans France

18 - 21 June Rijeka Croatia

26 - 28 June Pannonia Ring Hungary

01 - 02 August Assen The Netherlands

07 - 09 August Spa Francorchamps Belgium

21 - 23 August Oschersleben Germany

17 - 19 September Paul Ricard France
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Ook voor de zijspannen gaat Spa niet door. In plaats daarvan wijkt men uit naar Brands Hatch op 19 juli (gelijk met de British Superbikes). Hier de aangepaste kalender:

http://www.wegraceforum.nl/...nder/zijspannen/2015


Volgend weekend zijn de zijspanteams op het circuit van Grobnik in Kroatië voor een driedaagse test.
     Reageer met citaat 
Moeizaam weekend Team Streuer BSB Donington
Afgelopen weekend reed team Streuer mee in de openingswedstrijd voor het Engels F1 zijspankampioenschap, die verreden werd tijdens een British Superbike wedstrijd, op het circuit van Donington Park. Dit prestigieuze kampioenschap mag, voor wat betreft de zijspannen, gezien worden als één van de sterkste competities ter wereld. De zijspannen zijn als vast onderdeel opgenomen in dit kampioenschap. De wedstrijd is in alle opzichten zeer professioneel georganiseerd.

Voor ons was de deelname vooral bedoeld als voorbereiding op de openingsrace van de WK-wedstrijd, die volgend weekend op hetzelfde circuit, gaat plaatsvinden. Daarentegen wilden we natuurlijk ook graag zien waar we zouden staan in dit zeer sterk en competitieve zijspanveld.

De vrije training was op zaterdagmiddag waarbij het uitdagende circuit goed verkend werd door Bennie en Geert. We waren de gehele sessie op de baan te vinden en waren met de 12e rondetijd redelijk tevreden. Wij waren namelijk met redelijk oude banden van start gegaan en de rest van het veld stond al op nieuwe banden.

Tijdens de kwalificatie, die zondagochtend plaatsvond, was het een heel ander verhaal en verliep verre van vlekkeloos. De gekozen setting van het rijwielgedeelte bleek, met nieuw rubber, absoluut niet te werken in snelle bochten. Ondanks een flinke tijdverbetering van 3 seconden was dit niet genoeg en zakten we zelfs nog een plekje terug op de lijst. De 13e plaats was niet het ergste, maar het tijdsverschil met de teams voor ons was veel te groot. Hier moest een oplossing voor gevonden worden, dat was wel duidelijk.

De tijd tussen de kwalificatie en de race later die dag werd vooral besteed aan het veranderen van de setting. Hopelijk zou dit goed uitpakken, zodat we weer een stap voorwaarts zouden kunnen maken in de race.

’s Middags stond de eerste race, over 12 ronden, op het programma. We moesten vanaf de 13e plaats starten en dat is toch iets verder naar achteren dan dat we gewend zijn. De start was redelijk en er stoven 22 spannen richting de eerste bocht. Bennie en Geert konden hun positie in het daarop volgend, moeilijk gedeelte van het circuit, vasthouden. We zaten in een groep met de teams van Peach, Holland, Guy, Grey en Archer. Team Streuer had het vooral flink aan de stok met Ian Guy en hierdoor konden de teams van Peach en Holland al snel weglopen. Archer moest na 3 ronden het span met mechanische problemen aan de kant zetten. Wat Bennie ook probeerde hij kwam Ian Guy niet voorbij. Na 8 ronden reed Ian Guy zelfs bij ons weg. Hierdoor reden Bennie en Geert de laatste ronden eenzaam rond en finishten uiteindelijk op de 9e plaats.

Ondanks een nieuwe PR was Bennie nog steeds niet tevreden met de wegligging. Tijdens de kwalificatie zat het probleem aan de voorkant van het span, tijdens de wedstrijd bleek het probleem zich te verplaatsen naar de achterkant. Zondagavond werd dan ook besloten om de setting weer flink te gaan veranderen, wat hopelijk een gunstig effect zou hebben op het rijgedrag.

Helaas hadden we, voorafgaande aan de 2de race, geen warm-up training. In de wedstrijd zou moeten blijken als de aanpassingen tot een verbetering zou gaan leiden.
Door onze 9e plaats tijdens de 1e race mochten we de 2de race starten vanaf deze positie. Deze keer was de start wederom goed en had team Streuer team Guy voor de eerste bocht al te pakken. Een zachte aanvaring met Ben Holland kon niet worden voorkomen, maar dit had gelukkig geen gevolgen. Het grote voordeel hierin is dat de Engelsen dit wel gewend zijn en contact niet uit de weg gaan. Bij de eerste doorkomst hadden Bennie en Geert de aansluiting nog goed te pakken, de nieuwe setting bleek dus te werken. Echter toen kwam de safety-car de baan op in verband met een oliespoor. De race werd hierna al zeer snel, middels de rode vlag, stilgelegd.

Er zou pas een herstart plaatsvinden aan het einde van de dag, met een race over 8 ronden. Ditmaal was de start van team Streuer niet zo goed en moesten we direct al een paar plaatsen prijsgeven. Bennie en Geert vochten zich echter een weg terug en kwamen in de 2e ronde in een leuk groepje terecht, die bestond uit Simon Gilbert, Ian Guy en team Streuer. Er ontstond wederom een leuke strijd tussen Guy en team Streuer. Dit keer was Guy ons weer de baas, echter was het verschil op de finishlijn slechts 2/100e van een seconde. Team Streuer finishte uiteindelijk als 10e en dit was niet echt het resultaat waar vooraf op gehoopt was.

Al met al kunnen we zeggen dat dit weekend ons niet gebracht heeft wat we van te voren verwacht hadden. Echter hebben we wel heel veel kennis opgedaan die we aankomend weekend, tijdens de WK-wedstrijd, goed kunnen gebruiken.
     Reageer met citaat 
4e plaats team Streuer na zwaar weekend, WK zijspannen Donington

Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover, het WK-seizoen 2015 ging van start. De openingsrace werd verreden op het Engelse Donington circuit, waar wij een week eerder als voorbereiding ook deelnamen aan het Engels F1 zijspan-kampioenschap. Door een aantal afzeggingen bestond het veld uit een magere 12 teams. De meeste afzeggingen kwamen van Engelse teams die een week eerder de nodige schade hadden opgelopen.

Bennie en Jan zijn, de week tussen beide races, op het circuit gebleven om het span weer race klaar te maken. Zaterdagochtend arriveerde de rest van het team, waarna team Streuer weer op volle oorlogssterkte was.
Zaterdagmiddag stond de eerste kwalificatie op het programma. Bennie en Geert waren zeer gebrand op een goede kwalificatie. Dat de deelname aan de wedstrijd een week eerder z’n vruchten had afgeworpen bleek direct al. Ze waren vanaf het begin in de top 5 te vinden. De tijden gingen gestaag naar beneden, maar in de buurt komen van de Engelse teams zat er nog even niet in. In de laatste 5 minuten van deze sessie ging het Finse team van Païvärinta ons nog voorbij en zakten we terug naar de 6e plaats.

Later deze middag stond de 2e en beslissende kwalificatie op het programma. Het span was rondom op nieuw rubber gezet. Na 2 ronden de banden ingereden te hebben zou het dan moeten gebeuren. In plaats van een snelle ronde stuurde Bennie de team Streuer LCR de pits in. Er was een probleem met de motor, deze liep niet meer zoals het behoorde. We kwamen erachter dat de uitlaatdemper niet goed meer vastzat. Deze werd hierna goed vastgezet waarna er een nieuwe poging werd ondernomen. Maar helaas, Bennie stuurde wederom de pits in met de mededeling dat het nog steeds niet goed was. Een ding was duidelijk, een verbetering van onze tijd in de 2e kwalificatie konden we wel op onze buik schrijven. Gelukkig bleek onze tijd in de 1e kwalificatie voldoende te zijn om onze 6e plaats vast te houden.

Terugkomend in het paddock werd er direct begonnen met het opsporen van de storing. In eerste instantie werd er gedacht aan een elektrisch probleem. Hierdoor heeft het zoeken naar de storing behoorlijk veel tijd in beslag genomen. Na een paar uur testen werd het probleem dan toch eindelijk gevonden. Een uitlaatklep bleek, door een afgebroken klepbevestiging, niet meer goed te functioneren. We mochten van geluk spreken dat hierdoor niet meer schade was ontstaan. Snel werd er besloten om onze reserve motor in te bouwen. Het werd weer een echt team Streuer nachtje, waarbij de motoren werden gewisseld. Om 5 uur ‘s morgens was deze klus eindelijk geklaard.

Na een zeer korte nachtrust konden we ons gaan opmaken voor de warm-up training. Er werden 5 ronden afgelegd en het werd duidelijk dat het reserve blok ook goed liep.

Om 2 uur ‘s middags stond de start van de wedstrijd, over 22 ronden, gepland. De start van team Streuer was redelijk. Bennie en Geert doken als 6e de eerste bocht in en konden een aanval van de teams van Roscher, Holden en Gürck direct afslaan. Met een kleine voorsprong op deze teams kwamen ze de eerste ronde door. Deze wedstrijd werd echter al in ronde 2 stilgelegd in verband met een crash tussen de teams van Holden en Gürck. De passagier van Holden raakte hierbij licht geblesseerd. De racedirectie besloot om een nieuwe race over 19 ronden te laten verrijden.

Ook tijdens de herstart waren Bennie en Geert wederom goed weg en liepen vanaf het begin al weg van de teams achter hun. Echter de teams voor ons liepen ook uit op ons. Hierdoor werd het een eenzame race liggende op een 6e plaats.
Aan de kop van het veld maakten de teams van Birchall en Reeves er een ware show van. Zij vochten de gehele race lang om de eerste plaats. Uiteindelijk monde dit in ronde 17 uit op een hevige aanvaring tussen beide teams. Dit had tot gevolg dat team Birchall, door schade aan het span, met nog een ronde te gaan de pits op moest zoeken. Reeves kon z’n weg nog wel vervolgen.
Door dit akkefietje aan de kop kregen wij de 5e plaats in de schoot geworpen en zo finishte team Streuer in 5e positie aan deze wedstrijd. Echter direct na de race tekende het team van Birchall protest aan tegen het team van Reeves. Dit protest werd gehonoreerd door de jury, waardoor Reeves werd gediskwalificeerd. Hierdoor schoven we nog een plaatsje verder naar voren.

Natuurlijk zijn we erg blij met deze 4e plaats, maar we hadden deze plaats liever op een andere manier verkregen. Daarentegen kunnen we wel melden dat we een erg goed begin van het seizoen hebben meegemaakt. Nog niet eerder konden we 13 WK-punten achter onze naam noteren na de eerste wedstrijd.

Aankomend weekend zal de 2e ronde van het WK worden verreden op het Franse circuit van Le Mans. Hopelijk kunnen we daar de strijd weer aangaan om een podiumplaats.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Streuer /Koerts 2x derde in Rijeka/Kroatië, beide races gewonnen door Tim Reeves:
Nieuwe tussenstand WK :

1.Team Païvarïnta FIN 80 P
2.Team Reeves GBR 75 P
3.Team Streuer NED 61 P

verslagen van beide races te vinden op racesport.nl
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
In het bijprogramma van de BSB was er afgelopen zondag de eerste (gedevalueerde) WK zege voor Team Streuer op Brands Hatch zie link voor verslag op racesport.nl
De_Wim
maar dan anders

     Reageer met citaat 
Natuurlijk gewoon goed om een WK race te winnen, en ook van harte gefeliciteerd.
Maar als er 6 UK-zijspannen buiten mededinging voor de WK-winnaar eindigen, vraag ik me wel af waarom het nog WK heet.
De inhoud van bovenstaand bericht bereikt u via internet. Het is derhalve niet uitgesloten dat onbevoegden de verzonden informatie hebben gemanipuleerd, door het toevoegen van taalfouten en/ of domme opmerkingen.
     Reageer met citaat 
Maar toch wereldkampioen blijft een bijzondere prestatie. Alleen zijn ze ingehaald door de tijd en is er vrijwel geen belangstelling meer voor.

Jammer ; ik vond het altijd een mooie klasse met vaak spektakle
Een volk dat voor tirannen zwicht,verliest veel meer dan lijf en leden, is reddeloos,dan dooft het licht.
     Reageer met citaat 
Team Streuer van harte gefeliciteerd met het behalen van de WK titel!
crosser78
Remco

     Reageer met citaat 
super dat Benny Streuer net al zijn vader de wereldtitel pakt bij de zijspannnen!! hopen dat er nog mee gaan volgen!

Inderdaad jammer dat er (te) weinig aandacht is voor deze spectaculaire tak van motorsport!
     Reageer met citaat 
Mooi voor team Streuer dat ze de wereldtitel hebben. Proficiat!

Dat er verder weinig aandacht is voor deze sport snap ik wel. Grand Prix zijspanracen was prachtig, maar toen het Grand Prix wereldje de zijspannen er niet meer bij wilde hebben zijn ze rond gaan dolen en hebben alle uitstraling verloren. Af en toe zie ik nog wel eens een race, maar het is ook bijna nooit meer om aan te zien. Jammer genoeg.

Sidecar World Cup, Superside, Superside World Cup, Superside Sidecar World Championship, Match races, Gold races, Sprint races, het is voor een insider al niet te overzien. En als je dan een een WK race wint, terwijl er een heleboel combinaties voor je eindigen dan snapt niemand er helemaal meer iets van.

Het zijspanwereldje mag eerst wel eens goed orde op zaken stellen in plaats van het geklaag over zo weinig belangstelling.

Zo dat moest er even uit.

Want wat ik heb ik in het verleden genoten van zijspanraces.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Zouden ze anno nu nog bij de GP's erbij kunnen, vinden jullie? Zou je het dan meer volgen?
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 24-08-15 om 11:16:55
Zouden ze anno nu nog bij de GP's erbij kunnen, vinden jullie? Zou je het dan meer volgen?


Af en toe hebben ze toch nog wel eens een gastoptreden bij een GP. Een paar jaar geleden nog bij de TT dacht ik.

Ik kan me niet meer herinneren waar ik het gehoord of gelezen heb, maar het staat me bij dat Dorna helemaal klaar is met de zijspannen, omdat met de vertegenwoordigers er van niet goed samen te werken is cq ze er een potje van maken.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 24-08-15 om 11:26:04
(...)


Af en toe hebben ze toch nog wel eens een gastoptreden bij een GP. Een paar jaar geleden nog bij de TT dacht ik.

Ik kan me niet meer herinneren waar ik het gehoord of gelezen heb, maar het staat me bij dat Dorna helemaal klaar is met de zijspannen, omdat met de vertegenwoordigers er van niet goed samen te werken is cq ze er een potje van maken.


Hier dus :
geen wk zijspannen tijdens dutch tt

En dit is niet het enigste akkefietje.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
fantastisch natuurlijk voor de combi. Deze titel zal allicht minder glans hebben als die van vader. maar niet minder gegund!

jammer inderdaad dat het niet meer bij de gp's hoort. toen ging 100.000 man op de banken..
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: