Op deze dag favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... 24

Topic: Op deze dag (286474 keer gelezen)
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Ben-Gunther schreef 29-04-19 om 07:28:45
(...)


Heel Nederland weet wie Jos Verstappen is, weet ook heel Nederland wie Jurgen van den Goorbergh is? Het antwoord is denk ik daar te vinden, auto's zijn populairder dan motoren. Zoals voetbal populairder is dan handbal. Op het moment dat er een team/sporter excelleert, komt die interesse omhoog, meestal is dat tijdelijk.


Zo is het. Maar het is wel goed dat het onderkend wordt. Ook nu in Assen is de tekst weer dat de F1 geen gevolgen voor de motorsport zal hebben, maar ik ken alleen maar voorbeelden dat het wel zo is.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
hepa
 
Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 21-02-2009
     Reageer met citaat 
Ben-Gunther schreef 03-04-19 om 20:43:02
Ik weet nog precies waar ik was toen ik het hoorde....

Ik ook , stond er bij en zag het gebeuren.
Capirex_65

#Be a Racer

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie: Rotterdam
Lid sinds: 06-04-2005
     Reageer met citaat 
Klopt helemaal, zodra een Nederlandse rijder in MotoGP resultaten a'la pakweg Jack Miller laat zien komt de belangstelling wel.
Waarbij als de hype rond Verstappen over raakt de belangstelling voor F1 in het algemeen ook crescendo gaat.
Vrees ik.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Citaat:
Grand Prix De eerste Franse wegrace GP ooit werd eenmalig verreden op het circuit van Albi, Winnaars: Bruno Ruffo (Mondial 250cc), Geoff Duke (Norton 350cc) en Alfredo Milani (Gilera 500cc).

Vandaag finishplaats van de Tour de France
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 15-07-19 om 21:38:46
(...)

Vandaag finishplaats van de Tour de France


Als ik het goed begrijp heeft Albi nog steeds een circuit op dezelfde plaats en wordt het ook nog gebruikt.

Ben er nog nooit geweest, maar Albi ( en de omgeving ) staan nog wel op lijstje.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 16-07-19 om 20:48:46
(...)
Als ik het goed begrijp heeft Albi nog steeds een circuit op dezelfde plaats en wordt het ook nog gebruik..

Klopt:
https://nl.wikipedia.org/...rcuit_d%E2%80%99Albi
En ik maar denken dat het een niet meer gebruikt stratencircuit was. ik zie dat in september zelfs een ronde vh Frans SBK daar verreden wordt. Op de Franse wikipedia zie ik dat in het verleden grote namen uit de autosport daar Formule 2 races gewonnen hebben zoals Jim Clark, Jack Brabham, Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi,. Graham Hill..
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Citaat:
1966
GP 500cc Jawa coureur Frantisek Stastny uit (het toen nog geheten) Tsjechoslowakije zorgde bij de Oost-Duitse GP op de Sachsenring voor de enige Tsjechische (zowel machinemerk als rijder) Grand Prix zege ooit in de zwaarste klasse.


Hailwood viel uit en Agostini crashte.
Stastny werd en bleef wereldberoemd in Tsjechië.
En hij reed op een 444cc 2cil. 4takt Jawa.
Dat laatste is nutteloze kennis, maar toch.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Chrissifumi

Profiel Privébericht Website Facebook 
Geslacht: man
Locatie: Woubrugge
Lid sinds: 19-05-2006
     Reageer met citaat 
Johannes schreef 17-07-19 om 21:55:30
(...)


Hailwood viel uit en Agostini crashte.
Stastny werd en bleef wereldberoemd in Tsjechië.
En hij reed op een 444cc 2cil. 4takt Jawa.
Dat laatste is nutteloze kennis, maar toch.


Hoeveel cilinders was gebruikelijk in die tijd?
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Dit is een foto van Statsny op deze dag:

(bron foto: Twitter MotoGp Fan Zone)
Chrissifumi schreef 17-07-19 om 22:52:10
(...)
Hoeveel cilinders was gebruikelijk in die tijd?

In 1966 werd Agostini op een 3 cil. MV Agusta 500cc kampioen, Hailwood werd 2e met Honda-4. Als je naar de stand kijkt uit dat jaar dan zie je verder alleen maar Matchless en Norton (beiden 1 cil. 4T) voorbijkomen. Dat bleef eigenlijk zo tot 1970 toen ook Kawasaki en Suzuki 2 takten (3 & 2 cil.) om de hoek kwamen kijken (Honda hield er na 1967 mee op)
Optimate

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie: -
Lid sinds: 26-03-2010
     Reageer met citaat 
In die tijd had je toch ook 125cc racers met enorm veel cilinders?
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
Klopt, in die tijd de opkomst vd tweetakten in de lagere klasses. Yamaha (kampioen) en Suzuki hadden allebei een 125cc V4:
http://www.suzukicycles.org/...race-1960-1967.shtml
https://nl.wikipedia.org/..._cc_racers_1960-1969
Honda bouwde zelfs een 125-5:
https://www.motorcyclespecs.co.za/...125_fivecylinder.htm

Ook Kawasaki en MZ hadden snelle machines in 1967 bv, maar ik dacht dat dit 2 cilinders waren. De meercilinders in de lagere klassen werden overigens vanaf 1968 verbannen.
fuzzybear
600 CC Super Single!!

Profiel Privébericht Facebook Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Sleen
Lid sinds: 14-03-2005
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 18-07-19 om 16:38:54
Klopt, in die tijd de opkomst vd tweetakten in de lagere klasses. Yamaha (kampioen) en Suzuki hadden allebei een 125cc V4:
http://www.suzukicycles.org/...race-1960-1967.shtml
https://nl.wikipedia.org/..._cc_racers_1960-1969
Honda bouwde zelfs een 125-5:
https://www.motorcyclespecs.co.za/...125_fivecylinder.htm

Ook Kawasaki en MZ hadden snelle machines in 1967 bv, maar ik dacht dat dit 2 cilinders waren. De meercilinders in de lagere klassen werden overigens vanaf 1968 verbannen.


Daarnaast ook vaak met een hoog aantal versnellingen meen ik.
Heb eens een filmpje gezien met Hailwood waarin hij word gevraagd hoeveel versnellingen zijn machine heeft en hij lachend zeg I counted 6 but there are some more.. of iets in die orde van grote..
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
Johannes

Profiel Privébericht Facebook 
Geslacht: man
Locatie:
Lid sinds: 18-01-2005
     Reageer met citaat 
Ook op deze dag - 18 juli (1971) - won Jarno Saarinen zijn eerste Grand Prix in Brno in de 350cc klasse
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
RG500IU
 Moderator

2 Strokes 4 Ever!!

Profiel Privébericht Website Twitter 
Geslacht: man
Locatie: Ezinge
Lid sinds: 14-05-2004
     Reageer met citaat 
fuzzybear schreef 18-07-19 om 18:21:15
(...)
Daarnaast ook vaak met een hoog aantal versnellingen meen ik....

Klopt, in de 50cc waren zelfs machines met 12 versnellingen. Of het aantal ook in de ban gedaan werd met ingang van 1968 weet ik niet zo, misschien weet Johannes dat?
Capirex_65

#Be a Racer

Profiel Privébericht 
Geslacht: man
Locatie: Rotterdam
Lid sinds: 06-04-2005
     Reageer met citaat 
Klopt, vanaf 1968 ook was het maximum aantal ook 6 versnellingen tot de dag van vandaag. De focus van met name de Japanse fabrieken lag in die tijd bij de 250 en 125 cc. In die klasses vond je de meest exotische motoren, multicilinders met uurwerk techniek en soms 16 versnellingen in een soort van fietsframe. De toenmalige nieuwe technische reglementen zorgde voor de opkomst van de 2 takten, tot ongeveer 10 jaar geleden bepalend. Met het instellen van de huidige 3 klasses zijn die ook weer verdwenen. Het opzoeken van de technische grenzen zie je nu vooral in het rijwielgedeelte en aerodynamica.
Aprilia Tuono R 2008 Ice White
Aprilia RSV Mille 2000 track bike
Aprilia ETX 6.35 1999

Pagina's: 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... 24


Snelle navigatie: