Op deze dag favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

Topic: Op deze dag (317052 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Egbert Streuer wordt 70 vandaag, van harte gefeliciteerd daarmee mocht je dit lezen.

Maar een vermelding onderin (zodat men dat ieder jaar op 1 februari kan zien) had hij wat mij betreft zeker verdiend. Niet alleen vanwege 3 wereldtitels maar ook de 22 GP zeges die door geen enkele Nederlander geëvenaard zijn.
fuzzybear

600 CC Super Single!!

Reageer met citaat 
Ben ik met je eens!
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Vandaag de sterfdag (1984) van Jack Middelburg:
Citaat:
Jack Middelburg (30 april 1952) overlijdt aan zware hoofdverwoningen in een Gronings ziekenhuis na een val in Tolbert twee dagen eerder. Middelburg gleed toen uit op koude banden bij een inhaalpoging, hij werd bij zijn val aan het hoofd geraakt.

Frank Weeink haalt herinneringen op op Twitter / X
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Zo, kom daar maar eens tussen!
Citaat:
Glenn van Straalen (Ten Kate Racing) behaalde onder wisselende omstandigheden in 2024 (race 2) als eerste Nederlander op Yamaha de winst voor eigen publiek op het TT circuit van Assen
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Vandaag in 1995:
Citaat:
Voor de eerste keer staan er drie broers, de Aoki's, bij een Grand Prix (Japan/Suzuka) op het podium. Haruchika, de jongste, won de 125cc. Nobuatsu (oudste) werd tweede in de 250cc, wild-card Takuma debuteerde als derde in de 500cc.

RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Vandaag in 1987
Citaat:
Op deze dag werd voor de eerste maal een Spaanse Grand Prix op het circuit van Jerez verreden. Winnaars: Jorge Martínez (80cc), Fausto Gresini (125cc), Martin Wimmer (250cc) en Wayne Gardner in de 500cc klasse.

Er staat bewust Spaanse bij, want in 1987 werd op Jarama (bij Madrid) een Portugese GP verreden én in 1988 was die GP op Jerez!
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Ik zag net op Twitter / X een melding van het Yamaha MotoGP team staan dat ze vandaag met stickers op hun M1's in Mugello rondrijden ter ere van de 100e geboortedag van Andrea Ippolito die ze hun 'South America's motorcycling father' noemen.

Deze Ippolito, Italiaan van geboorte, verhuisde naar Venezuela en werd daar oa Yamaha importeur. Richtte een raceteam op en met zijn steun kwamen oa Johnny Cecotto en Carlos Lavado (beiden zeker bekend bij de 50+ leden onder ons) naar Europa om aan de GP's deel te nemen en deze mannen behaalden vervolgens wereldtitels.

Heel verhaal, leuk leesvoer (denk ik), maar je moet er wel even rustig voor gaan zitten
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Vandaag 13 juni, 75 jaar geleden, de echte geboorte vd GP's in de wegrace met de allereerste GP race ooit, de 350cc (Junior TT) op het eiland Man:
Citaat:
Op deze dag won Freddie Frith met een Velocette de 350cc klasse (Junior TT) op het eiland Man tijdens de Britse Grand Prix. Dit was de eerste race ooit die meetelde voor het wereldkampioenschap!

Ook was het eerste dodelijke slachtoffer deze dag direct een feit, Ben Drinkwater probeerde een botsing met een andere rijder te vermijden en moest dat bekopen met een val die hem het leven kostte.

Oud commentator Nick Harris weidde een blog /essay aan deze gebeurtenis met leuke graphics
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
7 september 2014:
Citaat:
World Supersport Na een bloedstollende race in het Spaanse Jerez wist Michael van der Mark (Ten Kate/Pata Honda) te zegevieren en verzekerde zich met nog 2 races te gaan van de wereldtitel. MvdM werd de eerste Nederlandse wereldkampioen in een soloklasse sinds 1974!

bijzondere datum, zeker met wat we nu weten
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Bij vandaag 23 september 2001 te lezen in de dagelijkse weetjes:
Citaat:
Op deze dag werd de 125cc klasse van de Valencia Grand Prix gewonnen door Manuel Poggiali (Gilera) voor Toni Elías en Dani Pedrosa. Het was het eerste keer in de GP geschiedenis dat er uitsluitend tieners op het podium stonden.

Dat is nu aan de orde van de dag in de Moto 3 klasse. Het is nu al bijzonder als in deze klasse iemand van 20, of ouder, het podium betreedt.
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 23-09-24 om 12:22:29
Bij vandaag 23 september 2001 te lezen in de dagelijkse weetjes:
(...)

Dat is nu aan de orde van de dag in de Moto 3 klasse. Het is nu al bijzonder als in deze klasse iemand van 20, of ouder, het podium betreedt.

In dat kader: wanneer was het laatste Moto3/ 125 cc podium dat gevuld was door uitsluitend 20'ers?
     Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 23-09-24 om 12:42:22
(...)

In dat kader: wanneer was het laatste Moto3/ 125 cc podium dat gevuld was door uitsluitend 20'ers?

Zelf maar even opgezocht
Als ik me niet vergis was dat India 2023 met Masia (22 jaar), Toba (23 jaar) en Sasaki (22 jaar) op het podium.

Voor een podium met alleen maar dertigers moeten we te ver terug in de tijd denk ik
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Chrissifumi schreef 24-09-24 om 09:21:51
(...)
Zelf maar even opgezocht ...
Voor een podium met alleen maar dertigers moeten we te ver terug in de tijd denk ik

Ik wou nog reageren dat ik dat ooit wel eens op wou gaan zoeken, maar bedankt, hoef ik het niet meer te doen
En podium met dertigers? Ik betwijfel of dat ooit is geweest... dan vast lang geleden...
     Reageer met citaat 
RG500IU schreef 24-09-24 om 09:37:38
(...)

En podium met dertigers? Ik betwijfel of dat ooit is geweest... dan vast lang geleden...

Die zijn er wel.

Ik ga niet alles bij langs, maar ik zie bijv. imatra 1970
1. Dave Simmonds 33 j.
2. Thomas Heuschkel 31 j. ( wie kent hem niet, zou Bennie Pinners zeggen)
3. Hartmut Bischoff uit Heppenheim 32 j.

1949 Bern
1. Pagani
2. Magi
3. Cavaciuti
Allemaal 30’ers

En zo zijn er nog wel meer podiums van 30’ers
Allemaal uit de tijd dat het nog een echt WK was.

Japan 1963 ook zie ik nu.

Ze zijn er dus.
Men blijft jong zolang men zich nog allerlei nieuwe ideeën eigen kan maken en kritiek kan verdragen - Marie von Eschenbach
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

Reageer met citaat 
Gelukkig is daar Johannes nog, ons wandelend geschiedenisboek
Johannes schreef 24-09-24 om 14:13:53

Die zijn er wel.

Dankjewel voor het uitzoeken en reageren
Johannes schreef 24-09-24 om 14:13:53
(...)
Allemaal uit de tijd dat het nog een echt WK was.

Want?

Pagina's: 1 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25

Snelle navigatie: