Ronde 11: Brno favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
11

Brno

16 augustus 2015
Tsjechische Republiek Automotodrom Brno

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Jorge Lorenzo
2Marc Márquez
3Valentino Rossi
4Andrea Iannone
5Bradley Smith
Volledige uitslag »

RACE

1Jorge Lorenzo
2Marc Márquez
3Valentino Rossi
4Andrea Iannone
5Dani Pedrosa
Volledige uitslag »

TRIVIA

Op de dag dat Valentino Rossi zijn eerste GP wint is er in de 500cc een schitterend duel tussen teamgenoten Alex Crivillé en Mick Doohan. De Spanjaard passeert de Australiër in de laatste bochtencombinatie en wint met 0,002 verschil, een fotofinish!
Door een zege in de Tsjechische 125cc GP van 2007 zorgde Hector Faubel (Bancaja Aspar Aprilia) voor de 300e Spaanse Grand Prix zege.
Chris Burns was hier op 15 augustus 2003 de laatste rijder die met een 2-takt machine van start ging in de MotoGP klasse, hij reed op een ROC Yamaha voor het WCM team.
In 1987 werd er voor het eerst gereden op het circuit met de huidige lay-out. Wayne Gardner (Rothmans Honda, de latere wereldkampioen dat jaar) won voor Eddie Lawson en Tadahiko Taira (beiden op Yamaha).
Met een zege in 1990 veroverde Wayne Rainey zijn eerste wereldtitel. Met Rainey, Wayne Gardner (2e) en Eddie Lawson was er voor de eerste maal in de geschiedenis een (500cc) podium dat volledig bestond uit huidige/vroegere kampioenen.
Jean-Michel Bayle behaalde in de natte kwalificatie van 1997 met een derde tijd voor de eerste keer een plek op 'front row' voor de Modenas KR3 machine.
Kevin Schwantz valt in 1990 in zijn jacht op concurrent Wayne Rainey in bocht 9 (tegenwoordig ook wel 'Schwantz' genoemd), de Lucky Strike Suzuki vliegt in brand. De Marlboro Yamaha rijder wint de race en verovert zijn eerste wereldtitel.
Door in 1975 een tweede plaats te veroveren bij de Grand Prix van Tsjechoslowakije op het circuit van Brno, behaalde Giacomo Agostini zijn eerste 2-takt wereldtitel met Yamaha. Het was tevens Ago´s 15 en laatste kampioenschap in zijn carrière.
Na Garry McCoy, Kenny Roberts Jr, Norick Abe, Alex Crivillé, Loris Capirossi, Alex Barros en Valentino Rossi was Max Biaggi (Marlboro Yamaha) de 8ste rijder die een zege boekte in het seizoen 2000.
Kevin Schwantz won op de Pepsi Suzuki in 1989 voor de latere wereldkampioen Eddie Lawson (Rothmans Honda) en Wayne Rainey (Lucky Strike Yamaha). Dit was de enige zege voor Suzuki in de zwaarste klasse in (toen nog) Tsjechoslowakije.
Na afloop vd door Lorenzo op 15 augustus gewonnen race wordt het slechtst bewaarde geheim van 2010 onthuld; Valentino Rossi gaat, na 7 jaar Yamaha, vanaf 2011 voor 2 seizoenen bij Ducati rijden! Yamaha/Ducati brengen afzonderlijk een persbericht uit.
Met een derde plaats in de 125cc klasse in de race van 2007 werd Lukas Pesek de eerste (en tot nu toe enige) Tsjech die het podium haalde tijdens een thuis-GP.
In 2009 vervangt 'rookie' Mika Kallio hier Casey Stoner voor de eerste keer op de Marlboro Ducati. De Australiër kampt met fysieke problemen en neemt een pauze voor 3 GP's. Kallio was onderweg naar P8 tot hij samen met Marco Melandri onderuit ging.
Tadayuki Okada kwam hier als eerste over de streep in 1999 voor teamgenoot Alex Crivillé, de 50e Grand Prix overwinning voor Repsol Honda was hiermee een feit.
Loris Capirossi behaalde met een derde plaats in 2008 zijn enige podium voor Suzuki. Het bleek de 99e en laatste keer dat de Italiaan in zijn carrière op het ereschavot stond..
Met zijn zege in 2010 zorgde Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha) voor de 50e Spaanse GP overwinning in de zwaarste klasse. Hij is nu ook de derde rijder in de geschiedenis die in de eerste 10 races van het seizoen steeds op de eerste twee posities eindigde.
Toen Valentino Rossi hier in 2001 met zijn Nastro Azurro Honda won, was hij de eerste rijder die in alle drie klasses had gewonnen op het huidige circuit van Brno!
In 2007 was Casey Stoner dominant metde Ducati GP7, hij won eenvoudig vanaf poleposition. John Hopkins (Rizla Suzuki GSV-R) haalde met een tweede plaats zijn beste klassering tot nu toe.
Nadat hij eerder op de dag al de 250 & 350cc had gewonnen deed Mike Hailwood dat in 1966 opnieuw in de zwaarste klasse. Samen met Jim Redman was hij op dat moment de enige rijder die ooit drie zeges op dezelfde dag wist te behalen.
Max Biaggi haalt in 2002 voor Marlboro Yamaha de eerste overwinning binnen op de M1 wanneer Valentino Rossi met bandenproblemen opgeeft. Daijiro Kato debuteert op de RC211V Fortuna Gresini Honda met een tweede plaats.
In 1998, zijn debuutjaar, wint Max Biaggi (Marlboro Honda) hier zijn tweede GP van het seizoen. De wheelie (check YouTube) over de finish (waarbij hij nog nét kon vermijden dat hij achterover sloeg) is de grootste herinnering aan deze overwinning.
Lucky Strike Suzuki rijder Anthony Gobert eindigde in 1997 in Tsjechië als twaalfde. Later zou blijken dat dit zijn laatste race voor het team was, omdat hij korte tijd later ontslagen werd nadat hij door de mand was gevallen bij een drugstest.
James Whitham crashte in de beginfase van de 1999 race met zijn Modenas. De nog bijna volle tank zette de machine, banden, een luchtkussen en strobalen in brand. Het duurde lange tijd voordat de brand geblust was en de ravage opgeruimd was ...
Sete Gibernau wordt hier vierde in 2002 met de Telefónica Suzuki GSV-R. Dit zou lange tijd de beste klassering blijven voor de 990cc GSV-R onder droge omstandigheden. John Hopkins evenaarde dit twee keer (China & Catalunya) in 2006.
Met zijn zege in 2006 passeert Loris Capirossi 13-voudig wereldkampioen Ángel Nieto als degene met de langste race-winnende carrière, met 16 jaar en 15 dagen tussen zijn eerste en laatste zege.
In 2011 was er een dubbelzege voor Repsol Honda toen Casey Stoner zegevierde voor Andrea Dovizioso. Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini), die voor het eerst op het podium stond, zorgde voor de eerste Honda top 3 sinds Laguna Seca 2006.
Wayne Rainey (Marlboro Yamaha) haalde hier in 1993 voor teamgenoot Luca Cadalora zijn 24e en laatste GP zege. Twee weken later, op Misano, kwam zijn carrière door een val - waarbij zijn onderlichaam verlamd raakte - ten einde.
Mick Doohan (Honda) verzekerde zich door een zege hier in 1994 van zijn eerste wereldtitel. Norick Abe debuteerde (hij crashte eerder in de training voor Donington) op de Roberts/Marlboro Yamaha in Europa met een knappe zesde plaats.
Marco Simoncelli maakte in 2002 hier zijn GP debuut als 15 jarige in de 125cc op de Matteoni Aprilia (27e). In de kwartliterklasse pakte hij hier Pole in 2008 (3e in de race) en in 2009. Met de winst werd hij toen de laatste 250 winnaar in Tsjechë.
Topic: Ronde 11: Brno (4469 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Jarno schreef 16-08-15 om 15:10:53
..
En de eerste punten voor Bradl met de Aprilia.

Las net ergens op Twitter dat het de eerste x sinds Motegi 2004 was met 2 Appies in de punten, toen waren McWilliams en Byrne 12e en 13e.
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 16-08-15 om 14:26:28
Dat is het enige wat hij kan.

Ik zat me idd af te vragen of hij wel eens een MotoGP race heeft gewonnen strijdend met een ander of in een groep. zal vast wel, maar kan mij het niet herinneren. Maar... Het is toch wel een fantastische rijstijl die die gozer heeft. Zo vloeiend, zo snaarstrak, echt prachtig!
Alleen, gaat-ie weer in de uitloopronde als een alfamannetje op de bandenstapels staan. gadver...
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Hij doet tenminste geen backflip.
fuzzybear

avatar
600 CC Super Single!!

     Reageer met citaat 
Jarno schreef 17-08-15 om 10:40:55
Hij doet tenminste geen backflip.


hij oefent nog op de frontflip..
TOET TOEEEEEEEEET!!!!! Bereboot racing team volle kracht vooruit!
     Reageer met citaat 
Harald schreef 16-08-15 om 22:20:51
(...)Alleen, gaat-ie weer in de uitloopronde als een alfamannetje op de bandenstapels staan. gadver...


Wat is het toch dat mensen dat soort "showtjes" bij Rossi altijd fantastisch vinden, maar wanneer een andere coureur het doet het gelijk overdreven en irritant vinden?
     Reageer met citaat 
Herma schreef 17-08-15 om 12:27:22
(...)


Wat is het toch dat mensen dat soort "showtjes" bij Rossi altijd fantastisch vinden, maar wanneer een andere coureur het doet het gelijk overdreven en irritant vinden?


Omdat Rossi het spontaan doet en het op een leuke manier met het publiek. Ik vind de manier waarop Zarco het bijvoorbeeld doet ook leuk. Bij Lorenzo is dat anders, wellicht lastig om te omschrijven waarom maar het feit dat meerdere mensen zich ergeren aan de manier waarop Lorenzo het doet geeft wel te kennen natuurlijk.

Daarnaast is Rossi volgens mij ook degene die het fenomeen 'showtje na de race' geïntroduceerd heeft.
     Reageer met citaat 
Het maakt mij verder niks uit wie wat doet, maar wil je wel even corrigeren. Lees Rossi biografie er maar op na. De acties van Rossi zijn net zo spontaan als die van Lorenzo
Mugello never sleeps!
     Reageer met citaat 
The.Gambler schreef 17-08-15 om 13:20:29
Het maakt mij verder niks uit wie wat doet, maar wil je wel even corrigeren. Lees Rossi biografie er maar op na. De acties van Rossi zijn net zo spontaan als die van Lorenzo


Ik bedoel meer met spontaan dat hij spontaan overkomt. Je kan iets van te voren bedenken en dan alsnog spontaan overkomen
     Reageer met citaat 
Herma schreef 17-08-15 om 12:27:22
(...)
Wat is het toch dat mensen dat soort "showtjes" bij Rossi altijd fantastisch vinden, maar wanneer een andere coureur het doet het gelijk overdreven en irritant vinden?

Ik ergerde mij kapot aan dIe toneelstukjes van vroeger. Maar dat is al weer wat jaren geleden dat die werden opgevoerd door Rossi. Toch had het altijd wel een vette knipoog, een beetje zelfspot, bedacht of niet. Lorenzo mist dat een beetje. Lorenzoland vlaggen planten etc. Is een beetje machogedrag en dat heeft-ie niet nodig. Die bijna duik in Jerez was wel weer brilliant en bijzonder humorvol.
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 17-08-15 om 10:40:55
Hij doet tenminste geen backflip.
Ik hoopte er op dat die een poging ging wagen, maar helaas.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
Plaggie
Het WF brekebeentje

     Reageer met citaat 
Niet echt een boeiende race. De strijd tussen Pedrosa en Dovizioso in de laatste ronden was dan wel weer leuk.

Lorenzo was een maatje te groot dit weekend. Reed snaarstrak wat dan wel een boel lof verdient. En hij is op gelijke hoogte gekomen met Rossi qua punten. Dus het kampioenschap is erg spannend.

Iannone blijft het goed doen Z'n constantheid verbaasd me wel moet ik zeggen. 11 races en telkens in de top 6. Zeer positieve ontwikkeling.

Jammer dat Vinales crashte. Reed een goede race, maar ergens in je Rookie seizoen komt er een moment dat je over de grens heen gaat geloof ik. hoort er allemaal bij.

Kleurloos weekend voor Crutchlow.....

En Redding blijft aanmodderen.....
     Reageer met citaat 
Plaggie schreef 18-08-15 om 12:13:20


En Redding blijft aanmodderen.....


Ja ik zou ook niet weten wat je met een coureur als Redding zou moeten. Is na mijn idee toch een snelle jongen, maar nu dit jaar op de semi fabrieks Honda komt het er gewoon niet uit. Zelfde geldt eigenlijk voor Crutchlow, zou eigenlijk ook veel beter moeten kunnen met zo'n fiets.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Rijden zij met het 2015 frame eigenlijk? Dat kan het wel verklaren want zelfs Marquez kon daar niet mee overweg. Sinds die terug is naar het 2014 frame is hij weer in topvorm.
     Reageer met citaat 
Rijdt Marquez nog steeds met het 2014 frame? Ik zou denken dat Honda het frame al lang heeft aangepast zodat ze weer met de complete 2015 fiets rijden.
     Reageer met citaat 
falerossi schreef 18-08-15 om 16:23:18
(...)


Ja ik zou ook niet weten wat je met een coureur als Redding zou moeten. Is na mijn idee toch een snelle jongen, maar nu dit jaar op de semi fabrieks Honda komt het er gewoon niet uit. Zelfde geldt eigenlijk voor Crutchlow, zou eigenlijk ook veel beter moeten kunnen met zo'n fiets.


Denk dat bij redding ook nog een probleem zit in het team, ze hebben volgens mij helemaal geen ervaring met de honda en moeten elk weekend zo goed als op 0 beginnen, met crutchlow daar in tegen weet ik niet wat het is....lijkt wel een beetje zoals folger in de moto2 alsof die er ook niet altijd zin in heeft

Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: