Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 25

Racetopic
18

Valencia

8 november 2015
Spanje Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Jorge Lorenzo
2Marc Márquez
3Dani Pedrosa
4Aleix Espargaró
5Cal Crutchlow
Volledige uitslag »

RACE

1Jorge Lorenzo
2Marc Márquez
3Dani Pedrosa
4Valentino Rossi
5Pol Espargaró
Volledige uitslag »

TRIVIA

De afsluitende race van 2011 was de 750e in de geschiedenis van de zwaarste klasse tellend voor het WK. Repsol Honda rijder Casey Stoner, die zelf zijn 100e MotoGP race reed, versloeg Ben Spies in de laatste meters voor de zege.
Polesitter Casey Stoner komt in 2009 niet verder dan bocht 2 (Curva Doohan) in de opwarmronde als zijn Marlboro Ducati hem na een flinke highsider uit het zadel werpt.
Met zijn 9e zege brak Jorge Lorenzo weer records tijdens de laatste race van het jaar 2010: een nieuw puntentotaal van 383 (record was Rossi/2008: 373). Verder eindigde hij alle 18 races in dit seizoen binnen de top 4, wat ook niet eerder gebeurde.
Nadat hij de vorige race op Sepang/Maleisië won, wist Maverick Viñales (Aprilia) ook de laatste 125cc race van 2011 te winnen en werd op een leeftijd van 16 jaar en 298 dagen de jongste coureur ooit met twee achtereenvolgende zeges.
Met de RC211V in 'Austin Powers' uitvoering - als gevolg van een design ontwerpcompetitie, georganisserd door Repsol/Motociclismo - won Valentino Rossi zijn afscheidsrace voor Honda in 2003.
Een dubbelzege voor het Ducati Marlboro in 2006 als Troy Bayliss (die Gibernau verving) wint voor Loris Capirossi. Nicky Hayden (Repsol Honda) wordt dankzij een 3e plaats toch wereldkampioen na een crash van Valentino Rossi die slechts 13e werd.
Met zijn 3e seizoenszege bij de laatste GP van 2022 zorgde Pedro Acosta voor een unieke gebeurtenis. Samen met A. Fernández, C. Vietti, A. Ogura en T. Arbolino waren er 5 rijders met minimaal 3 zeges in een seizoen, dit was nog nooit gebeurd.
Dani Pedrosa (Repsol Honda) won hier de laatste Grand Prix van 2017. Het was het 16e seizoen op rij dat de kleine Spanjaard een Grand Prix won, dit was nog nooit door iemand anders gepresteerd.
De Turkse rijder Can Öncü (Red Bull KTM) won de natte afsluitende Moto 3 race van 2018. Met een leeftijd van 15 jaar en 155 dagen oud mocht hij zich de jongste Grand Prix winnaar ooit noemen. Hij nam hiermee het 10 oude record van Scott Redding over.
Marc Marquez (Repsol Honda) schreef in 2013 geschiedenis door de jongste wereldkampioen ooit te worden. Hij deed dat bovendien in zijn debuutseizoen, iets wat alleen Kenny Roberts hem voordeed in 1978.
In 2001 werd de 125cc klasse gewonnen door Manuel Poggiali (Gilera) voor Toni Elías en Daniel Pedrosa. Het was de eerste keer in de Grand Prix geschiedenis dat het podium uitsluitend bestond uit rijders die op dat moment nog tiener waren.
Pol Espargaró behaalde hier tijdens de laatste Grand Prix van 2018 met een derde plaats het eerste podium voor KTM in de zwaarste klasse.
Francesco Bagnaia zorgde hier, samen met merkgenoten Jorge Martín en Jack Miller, voor de eerste 1-2-3 Ducati zege in de historie bij de seizoensafsluiter van 2021.
Met een vijfde plaats in 2012 behaalde Michele Pirro op de FTR Honda van het Gresini Team de beste klassering voor een CRT machine. Aleix Espargaró, die in de beginfase leidde, werd na afloop gehuldigd als de eerste CRT kampioen.
Sete Gibernau wint zijn eerste GP met de Telefónica Suzuki in 2001, de laatste keer dat dit merk zou zegevieren in de 500cc. De winst wordt op emotionele wijze gevierd met een eerbetoon aan de slachtoffers van de 11 september ramp dat jaar..
Casey Stoner vertrok voor de 12e maal in het 2011 seizoen vanaf Poleposition, Het was een evenaring van het record voor de koningsklasse dat landgenoot Mick Doohan, die net als Stoner ook voor Repsol Honda reed, in 1997 realiseerde.
Dani Pedrosa (Honda) behaalde hier in 2017 zijn 31e en laatste MotoGP zege. Hiermee werd hij met afstand de meest succesvolle coureur zonder wereldtitel in de zwaarste klasse.
Garry McCoy (Red Bull Yamaha) herhaalt zijn succes van de voorgaande Portugese GP in 2000 en haalt zijn derde GP (en laatste 500cc) zege van dat jaar binnen. 'Gazza' eindigde dat jaar als 5e in de eindstand.
Valentino Rossi maakte eind van het seizoen 2013 bekend na 14 jaar de samenwerking met zijn rechterhand Jeremy Burgess te beëindigen. Burgess was zijn crewchef bij Honda, Yamaha en Ducati en samen wonnen ze races in 500cc, 990cc, 800cc en 1000cc.
Carlos Checa (Marlboro Yamaha) liet in 2002 bij de start zijn M1 afslaan en werd daarna door José-Luis Cardoso (d´Antin Yamaha YZR500) van achteren aangereden. Beide rijders mankeerden wonder boven wonder niets.
Bij de laatste race van het seizoen 2002 scoorde de regerend Supersport 600 wereldkampioen, Andrew Pitt, met een twaalfde plaats de eerste MotoGP punten voor de Kawasaki ZX-RR.
Bij de eerste Valencia GP in 1999 is er (het eerste Michelin) succes voor het Red Bull Yamaha WCM team. Régis Laconi pakt hier zijn enige Poleposition en (door goede bandenkeuze) zege op de natte baan. Teamgenoot Garry MCcoy werd die dag derde.
Poll
Vraagstelling: Wie wordt kampioen?
*** Poll is gesloten ***
Jorge Lorenzo 11 (61%)
Valentino Rossi 7 (39%)
Aantal stemmen: 18
Topic: Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana (48209 keer gelezen)
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
Nou,zeg het maar.

Wie gaat wie helpen?
En andersom,wie gaat wie dwarsbomen?

Of kunnen we nog een 'normale' race verwachten?

« Gewijzigd: 02-11-2015 om 14:24:05 door Jarno »

If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
     Reageer met citaat 
Elvera schreef 28-10-15 om 20:24:22
Nou,zeg het maar.

Wie gaat wie helpen?
En andersom,wie gaat wie dwarsbomen?

Of kunnen we nog een 'normale' race verwachten?


Anthony West zal in ieder geval niemand zomaar voorbij laten, gezien zijn (inmiddels verwijderde) post op Facebook. De tekst is via Speedweek nog wel te achterhalen (zij het in het Duits):

http://www.speedweek.com/...rbeilassen-Nein.html
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Herma schreef 29-10-15 om 12:02:10
(...)
Anthony West zal in ieder geval niemand zomaar voorbij laten, gezien zijn (inmiddels verwijderde) post op Facebook. ..

Had ik ook gelezen, laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Zal dan wel verwijderd zijn nav vele reacties door mensen met petjes op van een gele kleur, eigenlijk zielig toch...
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Los van alle speculatie over wie uiteindelijk wereldkampioen wordt en hoe dat dan weer wel of niet onterecht is, is er eigenlijk iets veel leukers aan de hand.

Eén van de allergrootste marketing troeven die Dorna de afgelopen jaren heeft gehad is VR 46. Waar Stoner, Marquez, Lorenzo, Pedrosa enzovoort allemaal een eigen fanbase hadden is VR 46 de enige geweest die overstijgend was.

Eerlijk is eerlijk, de gemiddelde MotoGP noob kent VR 46 en verder helemaal niemand. De gemiddelde ééndags MotoGP fans bij de TT in Assen kennen VR 46. Dat er iemand meerijdt die Baz heet en dat er een verschil is tussen fabrieksmachines en open spec zal ze werkelijk jeuken. Maar VR 46 is bekend.

Dorna heeft aan VR 46 heel veel geld verdient. De populariteit van de MotoGP is voor een (behoorlijk) deel gebaseerd op de manier waarop VR te vermarkten is. Noem het maar "hypen"

Dorna is altijd al bang geweest voor de dag dat VR uit de sport zou vertrekken, simpelweg omdat ze daarmee de "gelegenheidsfans" gaan verliezen en daarmee de inkomsten die daarbij horen.

Maar nu wordt Dorna geconfronteerd met een situatie waarbij de hype zich tegen de sport keert. Petities om een beslissing van race direction ongedaan te maken, oproepen om voor VR 46 aan de kant te gaan tijdens de race, VR 46 "fans" die zich misdragen uit onvrede met de situatie. Voetbaltoestanden!

Dorna heeft vanuit het oogpunt van marketing en winsten een monster geschapen, ik ben benieuwd of ze dit monster wel kunnen temmen.
Dorna kon nog wel eens gedwongen worden om de eigen kip met de gouden eieren te gaan slachten........
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
Trax schreef 29-10-15 om 12:56:34
Los van alle speculatie over wie uiteindelijk wereldkampioen wordt en hoe dat dan weer wel of niet onterecht is, is er eigenlijk iets veel leukers aan de hand.

Eén van de allergrootste marketing troeven die Dorna de afgelopen jaren heeft gehad is VR 46. Waar Stoner, Marquez, Lorenzo, Pedrosa enzovoort allemaal een eigen fanbase hadden is VR 46 de enige geweest die overstijgend was.

Eerlijk is eerlijk, de gemiddelde MotoGP noob kent VR 46 en verder helemaal niemand. De gemiddelde ééndags MotoGP fans bij de TT in Assen kennen VR 46. Dat er iemand meerijdt die Baz heet en dat er een verschil is tussen fabrieksmachines en open spec zal ze werkelijk jeuken. Maar VR 46 is bekend.

Dorna heeft aan VR 46 heel veel geld verdient. De populariteit van de MotoGP is voor een (behoorlijk) deel gebaseerd op de manier waarop VR te vermarkten is. Noem het maar "hypen"

Dorna is altijd al bang geweest voor de dag dat VR uit de sport zou vertrekken, simpelweg omdat ze daarmee de "gelegenheidsfans" gaan verliezen en daarmee de inkomsten die daarbij horen.

Maar nu wordt Dorna geconfronteerd met een situatie waarbij de hype zich tegen de sport keert. Petities om een beslissing van race direction ongedaan te maken, oproepen om voor VR 46 aan de kant te gaan tijdens de race, VR 46 "fans" die zich misdragen uit onvrede met de situatie. Voetbaltoestanden!


Mooie analyse en voor een groot deel ook waar. Maar Rossi's strapatsen boeien niet alleen noobs zoals jij ze noemt maar ook mensen die wel wat vaker MotoGP kijken, zoals hier op het forum. Zie het Sepang topic, het is lang geleden dat er zoveel geschreven werd over de MotoGP op dit forum. Had Baz dezelfde actie uitgevoerd op Hector Barbera dan was dat echt niet gebeurd. Alleen is het hier omgekeerd, hier wordt het voorval vooral gebruikt om eens goed af te zetten tegen die noobs om te laten zien dat poster natuurlijk wel een serieuze motorsportvolger is, in enkele gevallen gepaard gaand met beledigingen en daarmee de hele discussie gelijk plat slaand. Dat vond ik ook getuigen van voetbaltoestanden.

Citaat:
Dorna heeft vanuit het oogpunt van marketing en winsten een monster geschapen, ik ben benieuwd of ze dit monster wel kunnen temmen.
Dorna kon nog wel eens gedwongen worden om de eigen kip met de gouden eieren te gaan slachten........


Mwoah, weet ik niet. "There is no such thing as bad publicity". Die oproepen aan de andere coureurs om ROssi voor te laten gaan zijn natuurlijk bespottelijk, maar of ze Dorna nou echt in de problemen brengen.... het genereert aandacht, kijkcifers, en dus geld.
crosser78
Remco

     Reageer met citaat 
Herma schreef 29-10-15 om 12:02:10
(...)


Anthony West zal in ieder geval niemand zomaar voorbij laten, gezien zijn (inmiddels verwijderde) post op Facebook. De tekst is via Speedweek nog wel te achterhalen (zij het in het Duits):

http://www.speedweek.com/...rbeilassen-Nein.html


West rijdt standaard achteraan in de MotoGP dus daar zal niemand zich druk over maken
     Reageer met citaat 
Herma schreef 29-10-15 om 12:02:10
(...)


Anthony West zal in ieder geval niemand zomaar voorbij laten, gezien zijn (inmiddels verwijderde) post op Facebook. De tekst is via Speedweek nog wel te achterhalen (zij het in het Duits):

http://www.speedweek.com/...rbeilassen-Nein.html


Voordat Rossi overschakelt naar zijn tweede versnelling is hij West al voorbij.
“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
     Reageer met citaat 
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 29-10-15 om 15:43:11


Haha
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
Trax schreef 29-10-15 om 12:56:34
Los van alle speculatie over wie uiteindelijk wereldkampioen wordt en hoe dat dan weer wel of niet onterecht is, is er eigenlijk iets veel leukers aan de hand.

Eén van de allergrootste marketing troeven die Dorna de afgelopen jaren heeft gehad is VR 46. Waar Stoner, Marquez, Lorenzo, Pedrosa enzovoort allemaal een eigen fanbase hadden is VR 46 de enige geweest die overstijgend was.

Eerlijk is eerlijk, de gemiddelde MotoGP noob kent VR 46 en verder helemaal niemand. De gemiddelde ééndags MotoGP fans bij de TT in Assen kennen VR 46. Dat er iemand meerijdt die Baz heet en dat er een verschil is tussen fabrieksmachines en open spec zal ze werkelijk jeuken. Maar VR 46 is bekend.

Dorna heeft aan VR 46 heel veel geld verdient. De populariteit van de MotoGP is voor een (behoorlijk) deel gebaseerd op de manier waarop VR te vermarkten is. Noem het maar "hypen"

Dorna is altijd al bang geweest voor de dag dat VR uit de sport zou vertrekken, simpelweg omdat ze daarmee de "gelegenheidsfans" gaan verliezen en daarmee de inkomsten die daarbij horen.

Maar nu wordt Dorna geconfronteerd met een situatie waarbij de hype zich tegen de sport keert. Petities om een beslissing van race direction ongedaan te maken, oproepen om voor VR 46 aan de kant te gaan tijdens de race, VR 46 "fans" die zich misdragen uit onvrede met de situatie. Voetbaltoestanden!

Dorna heeft vanuit het oogpunt van marketing en winsten een monster geschapen, ik ben benieuwd of ze dit monster wel kunnen temmen.
Dorna kon nog wel eens gedwongen worden om de eigen kip met de gouden eieren te gaan slachten........


Goed hoor!
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Misschien krijg je wel gelijk. Hier is alvast de president van de FIM met een statement:

http://www.fim-live.com/...ident-vito-ippolito/
     Reageer met citaat 
Trax schreef 29-10-15 om 12:56:34

Dorna heeft vanuit het oogpunt van marketing en winsten een monster geschapen,........


Zo is het en dit proces is al heel lang aan het rotten.

Vandaag roept de baas van de FIM Ippolito alle partijen op om geen olie op het vuur te gooien en altijd alle scheidsrechterlijke beslissingen te respecteren.

Maar de FIM heeft in het verleden zelf de grote fout gemaakt om naast de marketing van de Grand Prix' ook het beheer van reglement en de scheidsrechters te verkopen aan een commerciële partij.

En deze heeft inderdaad een monster geschapen door zijn integriteit te verkwanselen en het vermarkten van één van de rijders belangrijker te vinden dan onpartijdigheid. Dorna zou iedere schijn van partijdigheid moeten vermijden. We weten allemaal dat dit niet zo is.

Net nu is dit aan het typen ben komt net het bericht binnen dat Ezpeleta Rossi erkent als de grote leider van het GP circus. Maar daar gaat hij helemaal niet over.

Hoe gek kan het worden? Ippolito doet een oproep aan iedereen om verstandig te zijn en om geen water meer op het vuur te gooien en daarop neemt Ezpeleta het weer op voor Rossi.

Niet alleen Rossi en Marquez gedragen zich ziek.
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
     Reageer met citaat 
falerossi schreef 29-10-15 om 13:45:42
(...)


Voordat Rossi overschakelt naar zijn tweede versnelling is hij West al voorbij.


Ja maar daar gaat het natuurlijk niet over.

Citaat:
Natürlich wird Rossi in Valencia schnell an West vorbeischießen. Doch der Australier betont, was Racing bedeutet und was einen wahren Sportler ausmacht.

Bron: Speedweek
t Is n kunst t aigenste pad te lopen en doch aalweg wat aans te zain.
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Optimate schreef 29-10-15 om 13:13:45
(...)


Mooie analyse en voor een groot deel ook waar. Maar Rossi's strapatsen boeien niet alleen noobs zoals jij ze noemt maar ook mensen die wel wat vaker MotoGP kijken, zoals hier op het forum. Zie het Sepang topic, het is lang geleden dat er zoveel geschreven werd over de MotoGP op dit forum. Had Baz dezelfde actie uitgevoerd op Hector Barbera dan was dat echt niet gebeurd. Alleen is het hier omgekeerd, hier wordt het voorval vooral gebruikt om eens goed af te zetten tegen die noobs om te laten zien dat poster natuurlijk wel een serieuze motorsportvolger is, in enkele gevallen gepaard gaand met beledigingen en daarmee de hele discussie gelijk plat slaand. Dat vond ik ook getuigen van voetbaltoestanden.

(...)Mwoah, weet ik niet. "There is no such thing as bad publicity". Die oproepen aan de andere coureurs om ROssi voor te laten gaan zijn natuurlijk bespottelijk, maar of ze Dorna nou echt in de problemen brengen.... het genereert aandacht, kijkcifers, en dus geld.


Klopt. De discussie wordt niet echt subtiel gevoerd.

Wat vooral opvallend is is de enorme polarisatie. In de dagen van Schwantz en Rainey werd er ook enorm scherp gestreden maar konden de wederzijdse fans altijd op een leuke (bij motorsport passende) manier met elkaar door de deur. De passie voor de sport verenigde altijd alle kampen. Dat lijkt nu opeens verdwenen te zijn.

Naar mijn mening komt dat omdat één van de karakters buitenproportioneel opgeblazen is. Rossi was een grappig ventje dat gekke stunts uithaalde (met kippen, openbare toiletten en de plastic versie van de vriendin van Biaggi) en daar mee leven in de brouwerij bracht.
Daarnaast heeft hij absoluut hele knappe dingen op de baan laten zien. Net als bijvoorbeeld een Doohan, ook een veelvraat qua overwinningen en titels. En waar zit dan het verschil?

Doohan was geen marketingmateriaal. Een norse en nukkige Australiër, gefocust op racen.

Rossi is wel marketingmateriaal. Een schelm die de gevestigde orde opschud. Een held die Honda achterlaat en op de kansloze Yamaha ging rijden. De verlosser van Ducati (Oops, eerste scheurtje in het beeld). De ouste man van het veld die toch strijd om het kampioenschap. Dorna en de media laten geen moment voorbij gaan om Rossi te promoten en neer te zetten als iets bijzonders. En alhoewel hij als coureur ontegenzeggelijk één van de allergrootsten is hebben de media en Dorna hem "larger then life" gemaakt.

En nu loopt het ideale marketingplaatje buiten de lijntjes.

De felheid van de reacties van de fans is, eerlijk gezegd, totaal overtrokken. Vanuit alle kampen. De afgelopen decennia hebben we al heel veel scherpe race-acties gezien (Schwantz vs Rainey, Rossi vs Gibernau, Marquez vs Corsi, Capirossi vs Harada) en nooit was de opwinding en "outrage" zo groot.

Naar mijn mening komt dat omdat de Keizer (dorna) ondergeschikt is geworden aan één van de gladiatoren (Rossi).
En dat probleem heeft de keizer zelf veroorzaakt. En dat het publiek dan gaat muiten is een logisch vervolg.

Vraag is wat er voor nodig zal zijn om de gladiator weer op de juiste plek te krijgen. Vraag is ook of de keizer daar wel toe in staat is. En als het antwoord op de laatste vraag "nee" is, dan wordt het pas echt interessant......want dan bestaat er absoluut wel iets als "bad publicity"

« Gewijzigd: 30-10-2015 om 10:15:47 door Trax »

Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
Interessante discussie. Ik vraag me wel af in hoeverre de felheid van de reacties van fans niet iets is van het huidige 'social media' tijdperk.

Zijn er al felle reacties op het circuit geweest? Zijn er relletjes geweest, mensen die op de vuist gaan? Of is het met name allemaal erg fel tijdens op de social media?

Wellicht als er internet en social media was geweest in de dagen van Schwantz en Rainey, dit allemaal net zo heftig was geweest.

Ik denk dat het allemaal wat overdreven wordt. Hoewel bijna een week later zitten we nog steeds wel redelijk 'in the heat of the moment' en denk ik dat we hier later wel wat genuanceerder op terug kijken.

Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 25


Snelle navigatie: