HJC Helmets Grand Prix České republiky 2016 favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2

Racetopic
11

Brno

21 augustus 2016
Tsjechische Republiek Automotodrom Brno

UITSLAGEN

STARTOPSTELLING

1Marc Márquez
2Jorge Lorenzo
3Andrea Iannone
4Aleix Espargaró
5Héctor Barberá
Volledige uitslag »

RACE

1Cal Crutchlow
2Valentino Rossi
3Marc Márquez
4Loris Baz
5Héctor Barberá
Volledige uitslag »

TRIVIA

In 2009 vervangt 'rookie' Mika Kallio hier Casey Stoner voor de eerste keer op de Marlboro Ducati. De Australiër kampt met fysieke problemen en neemt een pauze voor 3 GP's. Kallio was onderweg naar P8 tot hij samen met Marco Melandri onderuit ging.
Chris Burns was hier op 15 augustus 2003 de laatste rijder die met een 2-takt machine van start ging in de MotoGP klasse, hij reed op een ROC Yamaha voor het WCM team.
Max Biaggi haalt in 2002 voor Marlboro Yamaha de eerste overwinning binnen op de M1 wanneer Valentino Rossi met bandenproblemen opgeeft. Daijiro Kato debuteert op de RC211V Fortuna Gresini Honda met een tweede plaats.
In 1998, zijn debuutjaar, wint Max Biaggi (Marlboro Honda) hier zijn tweede GP van het seizoen. De wheelie (check YouTube) over de finish (waarbij hij nog nét kon vermijden dat hij achterover sloeg) is de grootste herinnering aan deze overwinning.
Met een derde plaats in de 125cc klasse in de race van 2007 werd Lukas Pesek de eerste (en tot nu toe enige) Tsjech die het podium haalde tijdens een thuis-GP.
Na afloop vd door Lorenzo op 15 augustus gewonnen race wordt het slechtst bewaarde geheim van 2010 onthuld; Valentino Rossi gaat, na 7 jaar Yamaha, vanaf 2011 voor 2 seizoenen bij Ducati rijden! Yamaha/Ducati brengen afzonderlijk een persbericht uit.
Door in 1975 een tweede plaats te veroveren bij de Grand Prix van Tsjechoslowakije op het circuit van Brno, behaalde Giacomo Agostini zijn eerste 2-takt wereldtitel met Yamaha. Het was tevens Ago´s 15 en laatste kampioenschap in zijn carrière.
James Whitham crashte in de beginfase van de 1999 race met zijn Modenas. De nog bijna volle tank zette de machine, banden, een luchtkussen en strobalen in brand. Het duurde lange tijd voordat de brand geblust was en de ravage opgeruimd was ...
Met zijn zege in 2006 passeert Loris Capirossi 13-voudig wereldkampioen Ángel Nieto als degene met de langste race-winnende carrière, met 16 jaar en 15 dagen tussen zijn eerste en laatste zege.
Lucky Strike Suzuki rijder Anthony Gobert eindigde in 1997 in Tsjechië als twaalfde. Later zou blijken dat dit zijn laatste race voor het team was, omdat hij korte tijd later ontslagen werd nadat hij door de mand was gevallen bij een drugstest.
Met een zege in 1990 veroverde Wayne Rainey zijn eerste wereldtitel. Met Rainey, Wayne Gardner (2e) en Eddie Lawson was er voor de eerste maal in de geschiedenis een (500cc) podium dat volledig bestond uit huidige/vroegere kampioenen.
Kevin Schwantz won op de Pepsi Suzuki in 1989 voor de latere wereldkampioen Eddie Lawson (Rothmans Honda) en Wayne Rainey (Lucky Strike Yamaha). Dit was de enige zege voor Suzuki in de zwaarste klasse in (toen nog) Tsjechoslowakije.
Kevin Schwantz valt in 1990 in zijn jacht op concurrent Wayne Rainey in bocht 9 (tegenwoordig ook wel 'Schwantz' genoemd), de Lucky Strike Suzuki vliegt in brand. De Marlboro Yamaha rijder wint de race en verovert zijn eerste wereldtitel.
Na Garry McCoy, Kenny Roberts Jr, Norick Abe, Alex Crivillé, Loris Capirossi, Alex Barros en Valentino Rossi was Max Biaggi (Marlboro Yamaha) de 8ste rijder die een zege boekte in het seizoen 2000.
In 1987 werd er voor het eerst gereden op het circuit met de huidige lay-out. Wayne Gardner (Rothmans Honda, de latere wereldkampioen dat jaar) won voor Eddie Lawson en Tadahiko Taira (beiden op Yamaha).
Door een zege in de Tsjechische 125cc GP van 2007 zorgde Hector Faubel (Bancaja Aspar Aprilia) voor de 300e Spaanse Grand Prix zege.
Wayne Rainey (Marlboro Yamaha) haalde hier in 1993 voor teamgenoot Luca Cadalora zijn 24e en laatste GP zege. Twee weken later, op Misano, kwam zijn carrière door een val - waarbij zijn onderlichaam verlamd raakte - ten einde.
Loris Capirossi behaalde met een derde plaats in 2008 zijn enige podium voor Suzuki. Het bleek de 99e en laatste keer dat de Italiaan in zijn carrière op het ereschavot stond..
In 2011 was er een dubbelzege voor Repsol Honda toen Casey Stoner zegevierde voor Andrea Dovizioso. Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini), die voor het eerst op het podium stond, zorgde voor de eerste Honda top 3 sinds Laguna Seca 2006.
Met zijn zege in 2010 zorgde Jorge Lorenzo (Fiat Yamaha) voor de 50e Spaanse GP overwinning in de zwaarste klasse. Hij is nu ook de derde rijder in de geschiedenis die in de eerste 10 races van het seizoen steeds op de eerste twee posities eindigde.
Op de dag dat Valentino Rossi zijn eerste GP wint is er in de 500cc een schitterend duel tussen teamgenoten Alex Crivillé en Mick Doohan. De Spanjaard passeert de Australiër in de laatste bochtencombinatie en wint met 0,002 verschil, een fotofinish!
Toen Valentino Rossi hier in 2001 met zijn Nastro Azurro Honda won, was hij de eerste rijder die in alle drie klasses had gewonnen op het huidige circuit van Brno!
In 2007 was Casey Stoner dominant metde Ducati GP7, hij won eenvoudig vanaf poleposition. John Hopkins (Rizla Suzuki GSV-R) haalde met een tweede plaats zijn beste klassering tot nu toe.
Marco Simoncelli maakte in 2002 hier zijn GP debuut als 15 jarige in de 125cc op de Matteoni Aprilia (27e). In de kwartliterklasse pakte hij hier Pole in 2008 (3e in de race) en in 2009. Met de winst werd hij toen de laatste 250 winnaar in Tsjechë.
Sete Gibernau wordt hier vierde in 2002 met de Telefónica Suzuki GSV-R. Dit zou lange tijd de beste klassering blijven voor de 990cc GSV-R onder droge omstandigheden. John Hopkins evenaarde dit twee keer (China & Catalunya) in 2006.
Tadayuki Okada kwam hier als eerste over de streep in 1999 voor teamgenoot Alex Crivillé, de 50e Grand Prix overwinning voor Repsol Honda was hiermee een feit.
Mick Doohan (Honda) verzekerde zich door een zege hier in 1994 van zijn eerste wereldtitel. Norick Abe debuteerde (hij crashte eerder in de training voor Donington) op de Roberts/Marlboro Yamaha in Europa met een knappe zesde plaats.
Jean-Michel Bayle behaalde in de natte kwalificatie van 1997 met een derde tijd voor de eerste keer een plek op 'front row' voor de Modenas KR3 machine.
Nadat hij eerder op de dag al de 250 & 350cc had gewonnen deed Mike Hailwood dat in 1966 opnieuw in de zwaarste klasse. Samen met Jim Redman was hij op dat moment de enige rijder die ooit drie zeges op dezelfde dag wist te behalen.
Topic: HJC Helmets Grand Prix České republiky 2016 (4515 keer gelezen)
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Ondanks groen licht van de medische staf, geen Tsjechische GP voor Jack Miller volgens teambericht Marc VDS
Will
Fryslan Boppe!

     Reageer met citaat 
Had wel een vervanger geweten...
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Marquez gaat onderuit… oh nee, toch niet.

https://www.facebook.com/.../?type=2&theater
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Alex Lowes mag maandag de Yamaha YZR-M1 van Tech 3 testen, als beloning voor het winnen van de 8 uur van Suzuka.
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Ongelofelijk wat zakt Lorenzo door het ijs. Als je als wereldkampioen tot 2x toe door je team de baan opgejaagd moet worden heb je toch wel een probleempje.

Prachtige race van Crutchlow, slim gereden van VR en MM. Leuk voor Avintia
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
Is daar wat aan de hand tussen Yamaha en Lorenzo? Idd zoals Trax zegt, hoe hij weer de baan opgejaagd werd en de eerste keer die monteur die een gebaar maakt van waar ben jij mee bezig...
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
Ik heb net een foto gezien van Lorenzo zijn voorband....
Ik zat ook te mopperen en met mijn ogen te rollen,maar nu snap ik dat hij daar niet mee door reed! Een hele strip uit het midden
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
"I was doing a great race", zegt Lorenzo in het persbericht.
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
Jarno schreef 21-08-16 om 20:41:08
"I was doing a great race", zegt Lorenzo in het persbericht.

Nou ja...hij reed in de regen in de punten.Da`s goed voor Jorge
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
     Reageer met citaat 
Jarno schreef 21-08-16 om 20:41:08
"I was doing a great race", zegt Lorenzo in het persbericht.


Idd was hij op dat moment één van de snelsten op de baan. Eerlijk is eerlijk. En hij heeft gelijk als zegt dat het niet klopt als de stukken van de banden vliegen. Maar het kwam allemaal niet erg respectvol over wat daar gebeurde. Alsof de eerste beste koekenbakker binnen kwam om van motor te wisselen. Dat vond ik nog het meest vreemde.
Elvera
Dus.

     Reageer met citaat 
Ah,zo wordt het al duidelijker.
Zuur voor Lorenzo.

http://nl.motorsport.com/...et-goed-zien-808787/
If it`s stupid but it works,it ain't stupid.
RG500IU
 Moderator
2 Strokes 4 Ever!!

     Reageer met citaat 
Lijkt dus een constructiefout in de voorband te zijn, dat is zeker zuur voor JL99.

Begrijp de dubbele pitstop echter niet, vermoedelijk miscommunicatie tussen rijder en team. Ik las ergens dat hij van machine wisselde om het team in die ene ronde de gelegenheid te geven de voorband te wisselen. Een pitstop met bandenwissel was hier beter geweest dan een bike-swap. Maar de hectiek in de pitstraat heeft dat misschien onmogelijk gemaakt.
Trax
ZAC #111 en #717

     Reageer met citaat 
Ik denk dat het te makkelijk is om de problemen alleen bij de Michelin te zoeken.
JL is gewoon zeer zwak op een natte baan.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
Wat een GP gisteren zeg!! Dit is toch wat de motorsport zo verschrikkelijk mooi maakt. Rossi die zo'n zwak eerste deel van de race heeft en dan zo terug komt (ook mooi om zijn commentaar hierover na afloop te horen!), Marquez die in eerste instantie de Duc's niet kon volgen maar het dan toch als enige met soft banden voor elkaar krijgt om de race met goed resultaat uit te rijden. Het enthousiasme van 4 Duc's in de top-4 voor lange tijd, waarvan er uiteindelijk geen 1 in de top-4 eindigt.

Overigens had de race 1 ronde langer geduurd dan was Baz 3e geworden! Jammer dat hij niet eerder aan z'n opmars begon. Volgens mij was hij samen met Crutchlow de enige die voor en achter harde banden hadden.

En dan Crutchlow... Prachtige overwinning! Gun het hem en z'n team enorm, maar dan z'n gedrag in parc ferme Beetje interessant lopen bellen met iedereen en dan in de camera een beetje nonchalant zeggen dat hij had verwacht dat de overwinning zoeter zou proeven. Maar 'de geboorte van m'n kind is het mooiste dat me is overkomen'. Give me a break. Fijn hoor dat het zo'n familie man is, maar op dat soort onzin zit ik niet te wachten. "Maar voor m'n team vind ik het wel fijn". Pfff man.

Desalniettemin leuk voor hem en een zeer enerverende en verrassende MotoGP gezien. Spannend van begin tot het einde
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Stukje over de test van Alex Lowes op de Yamaha

Alex Lowes talks MotoGP debut


Pagina's: 1 2


Snelle navigatie: