Vermogens auto en motor favoriete topics

Moderator: RG500IU

Topic: Vermogens auto en motor (2367 keer gelezen)
franky_4_fingers
max the worlds greatest

     Reageer met citaat 
ik vroeg mij laatst af waarom een sportmotor meer vermogen per liter heeft dan een sport wagen. kan iemand mij uitleggen waarom bijvoorbeeld een yamaha r1 per liter zo'n 170 pk heeft terwijl honda met de s2000 ongeveer 120 pk per liter heeft en hier heel erg trots op is.
Max_biaggi_2
- - -

     Reageer met citaat 
Ja opzich goeie vraag, maar is dat niet het vermogen wat hij kan afgeven aan het asfalt. Want bij een auto zou natuurlijk ook bruut vermogen eruit gehaald kunnen worden.
- - -
franky_4_fingers
max the worlds greatest

     Reageer met citaat 
ja ik zat te denken dat het is omdat een auto meer weegt. daarom heeft de motor het misschien zwaarder dan bij een motorfiets. omdat de motor in een auto het dus zwaarder heeft wordt hij misschien niet tot het uiterste getuned om de motor langer mee te laten gaan.
TTeun
GSX-R 750

     Reageer met citaat 
Met een auto worden doorgaans veel meer km's gemaakt 100.000 is voor een motorfiets erg veel, maar voor een auto een leuk beginnetje. Dus moet een auto het veel langer uit kunnen houden en grotere onderhoudsintervallen hebben. En dat lijken me ook goede redenen om minder vermogen uit je blok te halen. Daarnaast is bij de verkoop van sportieve motorfietsen het vermogen één van de eerste dingen waar naar gekeken wordt. Daar wordt bij auto's volgens mij beduidend minder naar gekeken.
Hey, you can't fight in here! This is the war room! - Dr. Strangelove
Max_biaggi_2
- - -

     Reageer met citaat 
En zijn wel auto met wat meer PK / kW's maar daar betaal je ook helemaal krom voor.
- - -
franky_4_fingers
max the worlds greatest

     Reageer met citaat 
Citaat:
En zijn wel auto met wat meer PK / kW's maar daar betaal je ook helemaal krom voor.


ja maar ik heb het over pk's per liter en natuurlijk zonder turbo's
     Reageer met citaat 
125 en MotoGP zjn toch zo anders?
Auto's en motors ook

(just Kiddin)
Mugello never sleeps!
Thomas_2-love
www.bmzrc.org.uk

     Reageer met citaat 
De auto is zo'n 8 keer zwaarder. De auto motor moet bij een laag toerental meteen flink koppel leveren, anders zou je niet van de plaats komen. Dat kontrasteert met een hoog vermogen bij een hoog toerental...

En de levensduur natuurlijk en benzine-verbruik....
Keith Code: He asked me to speak to the fellas on the MZ's. He said they were passing him too close! I wandered up to race control and kept an eye on them. The RC30 wasn't slow; those guys on MZ's were quick, very quick.
oma
XJ 900 FF for president

     Reageer met citaat 
Er zijn 2 dingen die het vermogen bepalen: het draaimoment (koppel) en het toerental. De laatste speelt de grootste rol voor het vermogen, deze is altijd het hoogst (bij sportieve motoren althans) in de buurt van het maximale toerental van de betreffende motor. En dit maximale toerental is nou eenmaal bij motorfietsen een stuk hoger dan bij automotoren. De reden hierachter is weer constructietechnisch van aard = ander verhaal.

PT
Thomas_2-love
www.bmzrc.org.uk

     Reageer met citaat 
Citaat:
...En dit maximale toerental is nou eenmaal bij motorfietsen een stuk hoger dan bij automotoren. De reden hierachter is weer constructietechnisch van aard = ander verhaal.

PT

Hier draai je de zaken om: Dat dit toerental hoger is heeft een reden: het kan!
Dat een hoogtoerige motor constructietechnisch een beetje anders is(niet veel trouwens) is het gevolg van de keuze voor die hoge toerentallen.

Een automotor kan best het zelfde litervermogen hebben als een moderne motorfiets. Maar dat vermogen zal ook pas bij de hogere toerentallen komen. Zo'n auto zal zonder vergaande aanpassingen niet te rijden zijn!
Bij de lage toerentallen ( en daar verkeer je 90% van de tijd in nederland in) zal het ding totaal geen koppel hebben en zuipen als een maleier! Trap je hem op de staart krijg je wel lol natuurlijk, maar wil jij jankend en huilend/stotterend met hoge toerentallen je boodschappen gaan doen?

Een auto zal altijd minimaal 4 keer(!) meer gewicht per pk te verslepen hebben dan de motor. En dus heb je daar een ander motorkarakter voor nodig. Met veeeeeel koppel bij een lager toerental.

Het zit hem dus in de pk/gewicht verhouding.
Keith Code: He asked me to speak to the fellas on the MZ's. He said they were passing him too close! I wandered up to race control and kept an eye on them. The RC30 wasn't slow; those guys on MZ's were quick, very quick.
     Reageer met citaat 
Citaat:


Een auto zal altijd minimaal 4 keer(!) meer gewicht per pk te verslepen hebben dan de motor.
Niet waar  
Mini Cooper: gewicht 670kg, 63 pk=0,09 pk/kg
Honda Goldwing: gewicht 372 kg, 100pk=0,26 pk/kg

0,26/4=0,065  

 
Thomas_2-love
www.bmzrc.org.uk

     Reageer met citaat 


vergelijk ging over SPORT auto contra SPORT motoren.

Maar die 4 keer zit er dus niet ver naast wat? En dat schud ik zo even uit de mouw.....
Keith Code: He asked me to speak to the fellas on the MZ's. He said they were passing him too close! I wandered up to race control and kept an eye on them. The RC30 wasn't slow; those guys on MZ's were quick, very quick.
     Reageer met citaat 
Och er was op dat moment niet zoveel te beleven op het forum, dus dacht laat ik dat is ff gaan uitzoeken ipv het nutteloos topic extra te gaan bevuilen
yurib
Sjeesfriek uit beuningen

     Reageer met citaat 
kern van het verhaal wat wij op school er over kregen (ik studeer HTS Autotechniek):

1. De eisen zijn heel anders. Vergelijk een R1 niet met een S2000 maar met een Enzo of zo, das iets eerlijker want veel sneller op 2 wielen is er niet, en op vier ook nie. Het zijn beide raketten op wielen, de S2000 is maar een toerauto.
2. Het gewicht wat meegesleept moet worden is heel anders. De auto moet inderdaad veel meer koppel hebben. Als je een Hayabusa blok in een Civic gooit loopt ie voor geen meter (al kun je de gearing mooi zetten dat je altijd boven de 6000 toeren zit, maar dat is alleen gedaan bij bijvoorbeeld een Radical SR3).
3. Zo'n hoog toerental werkt nie best voor een motor die 200.000 km moet draaien. Vergeet niet, Honda is wat dit betreft koploper bij automotoren en die durven al niet verder dan 9000.
4. De constructie moet heel anders zijn. Een lichte motorfietsmotor (wat is nou een 1 liter blok in een auto...) heeft hele kleine klepjes in verhouding, lichte zuigers, lichte drijfstang ed en dat zorgt ervoor dat hij makkelijk veel toeren maakt. Massa is traag, en dus zal een 2 liter motor niet zo heel blij zijn met meer toeren.

Trouwens, even om het verhaal om te draaien:

Een MOTOGP machine heeft 250 pk bij 14.000 toeren en 990 cc. Dat is 275 pk/liter.
Een F1 blok heeft 900 pk bij 19.000 toeren en 2999 cc. Dat is 300 pk/liter.
Wie is er dan het mannetje??
"Life is like a box of chocolates, you never know what you´re gonna get." - Misses Gump

Snelle navigatie: