Ovale of ronde zuigers? favoriete topics

Moderator: RG500IU

Pagina's: 1 2 3

Topic: Ovale of ronde zuigers? (12140 keer gelezen)
     Reageer met citaat 
In de MotoGP mag gebruik gemaakt worden van ovale zuigers. Het minimum gewicht komt daardoor wel een klasse hoger, maar het mag. Toch doet niemand dit. Waarom niet? Wat is uberhaupt het verschil tussen ronde en ovale zuigers?
Mugello never sleeps!
franky_4_fingers
max the worlds greatest

     Reageer met citaat 
ik gok dat de ene rond zijn en de andere ovaal, maar misschien zit ik er ook wel helemaal naast
     Reageer met citaat 
Het grote probleem met ovale zuigers is de zuigerveer. Het is nu echter niet meer nodig om ovale zuigers te gebruiken, omdat men door de veranderende regelememten nu 'probleemloos' meer dan genoeg pk kan krijgen. Eind jaren 70 lag dat anders. Wilde je mee doen met een 4-takt dan was dat prima, maar dan wel met maximaal 4 cylinders en maximaal 500 cc. Honda dacht dat op te lossen door de vorm van de zuigers zo te veranderen dat 1 zuiger de zelfde oppervlakte kreeg als 2 normale zuigers. Ook paste men 2 bougies per cylinder toe. En hup, men had een soort van verkapte 8-cylinder. Op de testbank ging dat allemaal prima, men haalde, voor die tijd een onmogelijk geachte, 100 pk uit de machine. Alleen door de niet ronde vorm van de zuigers kwamen er problemen met de zuigerveren. En eigenlijk hebben ze dat nooit op kunnen lossen. De laatse versie van de NR500 haalde 135 pk bij 19500 toeren. Dat was in 1982. Honda koos daarna eieren voor z'n geld en besloot, geheel tegen de traditie van het bedrijf in, om een twee-takt in te zetten. Via de NS kwam men uit op de NSR, de meest dominante race-machine ooit.......
Jarno
 Administrator

avatar
     Reageer met citaat 
Kijk, da's een klasse antwoord.
     Reageer met citaat 
Ik kan het wel.......

franky_4_fingers
max the worlds greatest

     Reageer met citaat 
en niet te vergeten deze prachtige productie fiets



kost wat heb je ook wat!
franky_4_fingers
max the worlds greatest

     Reageer met citaat 
of deze



« Gewijzigd: 18-12-2003 om 17:16:43 door franky_4_fingers »

     Reageer met citaat 
als leek snap ik dan natuurlijk niet wat dat een zuigerveer is en wat de problemen daarmee zou kunnen zijn.

Maar als ik het goed begrijp, is een ovale zuiger gewoon groter, en valt daarom in een hogere klasse?
Mugello never sleeps!
     Reageer met citaat 


Zie hier 1 zuiger en drie zuiger veren. De zuigerveren worden gemonteerd in de drie sleuven, boven dat grote gat. Zuigerveren moeten zorgen voor een perfecte afdichting tussen zuiger en cylinderwand. En een perfect ronde vorm werkt dus beter.

En dit is dan een ovale zuiger:

« Gewijzigd: 19-12-2003 om 12:20:13 door Magstar_3590 »

     Reageer met citaat 
ook nog een probleem is een ronde zuiger en veren zet overal gelijk uit een ovale niet .Das een van de problemen toen der tijd meen ik.
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
In aanvulling op Magstar:

Na het debacle van de NR (de letters stonden voor New Racer maar er werd in de paddock al gauw gesproken over de Never Ready) heeft Honda het ontwerp niet in de koelkast gezet, integendeel.

Toen bleek dat men het ontwikkeltempo t.o.v. de tweetakten niet bij kon houden is de blik gericht op viertakt-racerij. De krachtbron uit de NR werd doorontwikkeld en diende uiteindelijk als motor in de RVF 750 R waarmee Honda het WK endurance wist te winnen.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
     Reageer met citaat 
Klopt idd. Nou volg ik endurance helemaal niet, maar tijdens mijn speurtocht naar een plaatje van een ovale zuiger kwam ik een verhaal tegen over le Mans in 1987. Daar peurden ze toch maar mooi 180 pk uit dat ding. In die wedstrijd ging de motor echter (weer....) kapot.
TTeun
GSX-R 750

     Reageer met citaat 
Citaat:
Maar als ik het goed begrijp, is een ovale zuiger gewoon groter, en valt daarom in een hogere klasse?


Nee, er valt meer vermogen uit een motor met ovale zuigers te halen dan uit eenzelfde motor met een even groot aantal cc's maar met ronde zuigers, en daarom moet zo'n motor volgens de motogp-regels zwaarder zijn.

Daarnaast is het dus ook ook nog moeilijker om goed te laten werken en ook nog eens duurder om te ontwikkelen en produceren, en dus niet zo populair
Hey, you can't fight in here! This is the war room! - Dr. Strangelove
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 
Er is inderdaad meer vermogen uit te halen, daarom heeft Honda dit ook ooit bedacht. Stukkie techniek:

Een tweetakt heeft per 2 krukasomwentelingen 1 spoelslag en 1 arbeidsslag (dus verbranding=kracht op de zuiger). 50% van de omwentelingen leveren dus kracht op.

Een viertakt heeft per 4 krukasomwentelingen 1 arbeidsslag. Da's dus maar 25% van de omwentelingen.

Bovenstaande is de reden dat tweetakten meer vermogen per cc leveren dan viertakten

Om nu een met een viertakt van 500 cc evenveel vermogen te krijgen als een viercilinder tweetakt zou je dus of 2x zoveel omwentelingen moeten maken of 2x zoveel cilinders moeten hebben

In het toenmalige reglement voor de 500 cc stond dat een motor twee- of viertakt mag zijn alleen met een maximum van 4 cylinders.

Door ovale zuigers met twee drijfstangen per zuiger te gebruiken heeft Honda eigenlijk een verkapte 8-cylinder gemaakt.

De NR 500 was dus eigenlijk een poging om een gat in de regelgeving te vinden.
Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!
Trax

avatar
ZAC #111 en #717, Teammanager #222

     Reageer met citaat 

« Gewijzigd: 20-12-2003 om 23:47:35 door Trax »

Goed verhaal! Lekker kort! Doen we niks mee!

Pagina's: 1 2 3


Snelle navigatie: